Koga Pace B10 / Bosch systeem - Ondersteuning stopt af en to

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-04 22:39
Beste mede-tweakers,

Ik heb een Koga Pace B10 e-bike, in december 2019 nieuw gekocht (bouwjaar 2018), dus ondertussen 3,5 jaar oud.
Er zit een Bosch systeem op met een Performance Line CX motor en een Intuvia display.
De motor is gechipt, ik weet alleen niet welk merk/model. Als ik op de walk-assist knop druk zie ik 1.0 (km/h) in mijn scherm en is de begrenzing eraf. Als ik er nogmaals op druk zie ik 2.0 en zit de begrenzing er weer op.

Sinds een tijdje heb ik dat af en toe, eens in de twee weken ongeveer, mijn ondersteuning tijdens het fietsen uitvalt. De snelheid in m'n display is dan weg evenals de resterende range. Soms komt de "verbinding" weer terug maar dan maar voor een paar seconden. Als ik dan m'n fiets de volgende dag weer pak doet hij het weer normaal.

De fietsenmaker dacht dat mijn display niet goed contact maakte met de houder omdat die te strak zat vastgeschroefd op het stuur en enigszins getordeerd was. Helaas was dit het dus ook niet.

Het lijk alsof er ergens niet goed contact wordt gemaakt. Als het gebeurt en ik haal mijn accu en display van m'n fiets en doe ze weer terug, blijft het probleem. Er moet echt even een tijd overheen voordat het weg is.

Ik krijg (helaas) geen foutcodes in m'n display.

Mijn vragen:

- Herkent iemand dit probleem?
- Zou het kunnen liggen aan een slecht contact ergens?
- Zou m'n chip in de motor defect kunnen zijn?
- Hoe kan ik dit het beste troubleshooten?

Groetjes,
Floris

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kogabart
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-08-2023
Hallo,
Ik heb ook een koga pace b10 (met een bosch ebike-chip) en heb precies hetzelfde probleem.
Je hebt het bij het goede eind, het is zeker een contact probleem.
Bij mij is het steeds vaker op gaan treden (geen ondersteuning, ondersteuningsniveau knopjes lijken niet te werken.
Oplossing bij mij is altijd de display met de hand tegen de contacten te drukken en naar links en rechts te draaien, dan is bij mij altijd het geval dat de ondersteuning weer inschakelt.
Mijn contactjes zien er ook aangetast uit (sommige zijn koperkleurig, sommige zilverkleurig)
Hopelijk werkt mijn oplossing bij jou ook.
Groetjes Bart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Mijn vrouw heeft dit issue ook met haar Batavus, als je gaat zoeken online kom je dit vaker tegen bij de Bosch systemen, kan meerdere oorzaken hebben; ergens een kabeltje wat niet meer goed is (even goed nalopen), vieze contacten van de batterij naar het frame, of een display waarvan de contacten niet meer goed contact maken. Contacten van de display unit goed schoonmaken en contactspray doet bij mij tot nu toe de trick als het weer begint op te spelen.

• Mouze88
Beste @kogabart en @lex,
bedankt voor jullie antwoord!

Mijn probleem lijkt inderdaad op dat van jullie, en lijkt op een contact wat niet helemaal lekker is. De fietsenmaker dacht dat ook en heeft de contacten nagelopen. Hij bleef het echter af en toe doen.
Mijn vermoeden is dat het de speedchip moet zijn. Als het een contact was geweest, zou met een beetje spelen met de display en accu (paar keer verwijderen/terugplaatsen bijv) hij het weer moeten doen, maar ik moet echt gewoon een tijd wachten. Dus als ik het probleem heb en ik doe niks behalve de fiets een uur niet gebruiken, doet hij het daarna weer. Bij een slecht contact zou een tijd wachten niet mogen uitmaken.

Afgelopen maandag heb ik de speedchip uit de motor gehaald. Tot nu toe probleem nog niet gezien. Morgen zet ik hem weer terug. (25 is zoooo langzaam haha).

Mocht iemand weten hoe je dat ding door kan meten of testen dan hoor ik het heel graag!

Groetjes Floris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
Update: Speedchip 2.0 vervangen door nieuwe Speedbox 3, werkt weer goed. Speedchip was dus inderdaad defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptat
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09-2023
@Mouze88 is er een reden dat je veranderd bent in soort chip? Bij mij net hetzelfde probleem. Chip kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
Zeker, de speedchip 2.0 is nergens meer te koop (voor zover ik kon vinden). De speedchip 4.0 bied voor zover ik kon vinden ondersteuning tot max 35 km/h. Bij de speedbox 3 kan je zelf de limiet instellen (als je wilt, anders is er geen limiet). Verder was die snel leverbaar en redelijk goedkoop geprijsd vergeleken met de rest.

Hij was wel ietsje groter dan de speedchip 2.0 en ook de connectors zijn ietsje groter, dus alles goed wegwerken kostte wat meer tijd, maar uiteindelijk lukt het wel.

Tot nu toe werkt hij perfect, ik ben tevreden. Hopelijk houdt ie het langer vol dan de vorige, maar daar kan ik uiteraard niks over zeggen...

Ohja, ik heb een Gen 3 Bosch motor, schijnbaar moet je bij een Gen 4 motor na het fietsen de fiets een korte tijd aan laten staan om de chip z'n werk te laten doen, ik heb dat nog nooit gedaan bij mijn fiets.

PS. Heb em gekocht bij bol, goed prijsje daar ;)
Pagina: 1