Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 14:46
hallo tweakers!!

mijn jongste ( 17e ) wil beginnen met een nieuwe hobby ( mensen interviewen op beurzen etc )

ik heb er zelf totaal geen verstand van dus vandaar mijn vragen:

beurzen zijn over het algemeen goed verlicht dus welke redelijk betaalbare camera zou geschikt zijn?

een microfoon aansluiting is wenselijk ( shoe ) maar ik denk dat hij gebruik zal gaan maken van een hand microfoon van rode....

maar goed de hoofdvraag is dus, wat is een goede camera....

alvast bedankt!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:55
Sony heeft mooie compact camera's gericht op vlog / blog etc. De ZV-1.

Zou je eens naar kunnen kijken

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
caspervc schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:32:

hey dankjewel,

we gaan even koekkkkeloeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
caspervc schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:32:

de camera valt helaas af, het beeld is misselijkmakend bij bewegende beelden, ( review bekeken op youtube )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

Dergelijke vlog-specifieke APS-C cameras zijn wel waar je typisch naar kijkt voor dit soort werk.

Wat is het budget?

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:53
@joey82 Zou je misschien wat meer info kunnen geven? Wat heb je zelf al gevonden, waarom voldoet dat niet, welk budget moeten we aan denken? Volgens mij draai je lang genoeg mee op Tweakers om te weten dat we wat meer eigen input verwachten in een topic als dit :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Wormaap schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:38:
@joey82 Zou je misschien wat meer info kunnen geven? Wat heb je zelf al gevonden, waarom voldoet dat niet, welk budget moeten we aan denken? Volgens mij draai je lang genoeg mee op Tweakers om te weten dat we wat meer eigen input verwachten in een topic als dit :)
hey, je hebt gelijk hoor excuus,

beetje druk momenteel,

voorbeeld van wat voor content hij graag wil maken is filmen op bijvoorbeeld, twitchcon/comicCon maar ook de huishoudbeurs etc,

ik zelf kom eigenlijk niet heel veel verder dan camcorders ( foto's gaat hij niet maken namelijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Maar wat is het budget? Want een Red camera met een cine lens is leuk spul maar lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Micro four thirds?

Voor ongeveer €350 heb je een Olympus M5 mark II en voor 550-600 een M1 mark II.
Belangrijke details: Deze hebben allebei een externe microfoon-ingang en zeer goede beeldstabilisatie. Dat zorgt voor heel stabiele beelden uit de hand, en kan je een gimbal of een statief schelen. Dat maakt de zaak véél draagbaarder.

Het zijn ook redelijk compacte camera's (vooral de M5), niet intimiderend groot, waardoor mensen ook nog natuurlijk reageren.
De M1.II kan ook 4K opnemen.
Deze zijn tweedehands echt goed geprijsd voor wat je krijgt - met name de beeldstabilisatie en de microfoon.
Nog een leuk punt: Ze hebben HDMI-uit. Daardoor kun je met €30 voor een HDMI-USB converter (Alie!) de camera direct op je computer aansluiten en live beeld opnemen. Zo kun je dus je thuisvideo met je eigen commentaar opnemen terwijl je live naar je eigen beeld kijkt.

Nog véél goedkoper kan.
Een Panasonic uit de GF serie, bijvoorbeeld iets tussen de GF2 en de GF5 (of 6 als je die vinden kan) neemt al full hd video op.
Die vind je op Marktplaats soms voor €60 inclusief een lens, echt, waarom niet? Zoek voor de grap eens op YT: "GF2 still worth it" bijvoorbeeld.
Werkt alleen met de camera-microfoon maar je kunt natuurlijk een externe audio-recorder mee laten lopen.

Als je voor zo'n camera een lens koopt kan die ook probleemloos op de veel duurdere camera's die ik hierboven noemde.
Binnen het hele Micro Four Thirds systeem mixt en past alles op elkaar; een Panasonic camera van 10 jaar geleden op een Olympus lens van vorig jaar: Geen probleem, het werkt. Omgekeerd ook. Met een handmatige lens van AliExpress, voor de betere focus-controle, betere achtergrond-onscherpte en handmatige focus-pulls: ook.

Leuke aan die GF serie is dat het er heel hobbyachtig uitziet waardoor mensen zich niet geïntimideerd zullen voelen.
Maar ondertussen neemt die camera wel gewoon full HD op. Er zijn youtubes met mindere kwaliteit.
Pagina: 1