Pergolapaal kan niet diep de grond in ivm fundering

Pagina: 1
Acties:

• Thethief
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12 10:52
Hoi allen,

Wij zijn bezig een pergola te bouwen, waarbij we 1 paal direct naast de bijkeuken willen neerzetten. Het plan was om deze met een paalhouder met punt in de grond te plaatsen en voor extra stevigheid vast te schroeven aan de buitenmuur.

Nu komen we erachter dat rondom het huis heen de fundering op ongeveer 30 centimeter onder de grond zo'n tien centimeter uitsteekt, maar daaromheen de piepschuim funderingsbekasting. Daardoor kunnen we de paalhouder niet diep genoeg in de grond steken. We zijn nu op zoek naar een alternatieve manier om de paal stevig in de grond te zetten. Hebben jullie ideëen?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gat in de fundering boren en daar de paal op vastschroeven.

Ey!! Macarena \o/

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-11 20:54
Gewoon op de fundering zetten en paar verbindingen aan de muur?

• Thethief
RaZ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:13:
Gat in de fundering boren en daar de paal op vastschroeven.
Was ook mijn eerste idee, maar het beton is aan de buitenkant helaas erg ongelijk en niet breed genoeg voor een paalhouder met plaat

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 13:37

voz

De echte kenner

* Paal verankeren aan de muur
* Betonpoer op de fundering zetten zover dat gaat, vaststorten met beton?

Systeemspecs
PV Installatie

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-11 20:54
Ik heb vorig jaar nog paal van schutting aan buitenmuur gezet... 4 slagpluggen door de paal in de muur en het maakt gewoon niet meer uit of de paal in de grond zit of op een meter hoogte hangt, die zit gewoon vast aan de muur.

Vastzetten in de grond is iets wat je nodig hebt als je geen handige muur in de buurt hebt.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:54
Met @Ilmar.

Ik heb hetzelfde gedaan op 3 verschillende plekken voor mijn schutting. Op 1 plek zit daar een zware metalen extra brede schutting deur aan vast die vol in de wind staat (hoekhuis). Dit gaat allemaal geen kant. Als je dit met goede slag/kozijnpluggen in de muur bevestigd gaat dit geen kant op. Wil je wat extra zekerheid dan giet je de onderkant in snelbeton.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:39
Dat kan inderdaad gewoon aan de muur vast en dan zit het muurvast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Thethief
Dank voor de antwoorden, ik ga 'm stevig aan de muur zetten. Dan komt wel goed begrijp ik, mooi!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:48
Sterker nog. Je kan je afvragen of je de verticale paal wel nodig hebt. Met een hoekijzer of balkhouder kan je de horizontale balk van de pergola ook direct op de muur bevestigen.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-12 19:50
1107972 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:30:
Sterker nog. Je kan je afvragen of je de verticale paal wel nodig hebt. Met een hoekijzer of balkhouder kan je de horizontale balk van de pergola ook direct op de muur bevestigen.
Dat is wel praktisch, maar veel minder mooi. Een paal tegen de muur, zodat de pergola rondom staanders heeft, oogt veel mooier.

• Thethief
praliwi schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:32:
[...]

Dat is wel praktisch, maar veel minder mooi. Een paal tegen de muur, zodat de pergola rondom staanders heeft, oogt veel mooier.
Ja, vanuit esthetisch oogpunt willen we graag de paal. Daar willen we ook een druivenstruik langs naar boven laten groeien.

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-12 09:48
@Thethief Geen idee of je de palen nog gaat lakken of dat je ze naturel houdt maar de kant van de paal die je tegen de muur wilt plaatsen zou ik sowieso lakken.

Als er vocht tussen de muur en de paal komt droogt het hout bijna niet. Omdat zowel de zon als de wind er niet bij komt.

• Thethief
Getto schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:24:
@Thethief Geen idee of je de palen nog gaat lakken of dat je ze naturel houdt maar de kant van de paal die je tegen de muur wilt plaatsen zou ik sowieso lakken.

Als er vocht tussen de muur en de paal komt droogt het hout bijna niet. Omdat zowel de zon als de wind er niet bij komt.
Was niet bij me opgekomen, maar is wel een goede tip, dank je. Ga ik doen!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Thethief schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:21:
[...]

Was ook mijn eerste idee, maar het beton is aan de buitenkant helaas erg ongelijk en niet breed genoeg voor een paalhouder met plaat
Sowieso geen paalhouders gebruiken ;)

Gat in de fundering boren, daar een 90 graden beugel opschroeven, en daar de paal weer tegenaan schroeven.

Voor de andere 3 palen, gat graven, paal er in, even met een hamer de grond in rammen (wel even iets van hout er tussen, zodat je de paal niet kapot slaat), gat vullen met snelbeton.

Daarna alle 4 de palen op de zelfde hoogte afzagen, en afwerken. Zo zou ik het doen ;)

Als je namelijk paalhouders die niet gegalvaneseerd zijn (of rvs), roest het gewoon weg. Zelfde geldt voor de palen (of balken) die onbewerkt zijn, ipv geimpregneerd, het is goedkoper, maar rot gewoon weg tenzij je wat je in de grond stopt nog even een laagje verf of menie op smeert.

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1