Amazon return, wel of niet je NAW gegevens in de doos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-08-2024
Wellicht een gekke vraag, maar ik snap niet helemaal hoe Amazon "weet" dat de bestelling van jou is zodra je deze terugstuurt naar hun warehouse.

Als ik een order wil retourneren wordt er een 3S code aangemaakt.
Vervolgens mag je hem van Amazon in een eigen doos stoppen en opsturen.
Tot nu toe doe ik er altijd een los briefje bij met mijn ordernummer en NAW gegevens.
Volgens de site is dit volgens mij niet nodig.

Wie kan me gerust stellen dat dit niet hoeft en je alleen met het artikel opsturen een retour kunt insturen? :)
Het voelt ietwat vreemd om geen gegevens erbij te stoppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Daar is je antwoord. De code die jij op de doos plakt, wijst uniek naar jou en jouw bestelling.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
CodeCaster schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Daar is je antwoord. De code die jij op de doos plakt, wijst uniek naar jou en jouw bestelling.
Dat vermoeden had ik al. Maar normaliter is een 3S code puur voor postnl en niet voor Amazon zelf.
Vandaar mijn verwarring.

Bedankt in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
In de retourprocedure die ik van Amazon ken zit er onder het retourlabel op het formulier ook een losse code/strook die bij het product moet worden bijgesloten. Deze losse code wordt gebruikt om de retour te identificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Flitzer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:43:
In de retourprocedure die ik van Amazon ken zit er onder het retourlabel op het formulier ook een losse code/strook die bij het product moet worden bijgesloten. Deze losse code wordt gebruikt om de retour te identificeren.
Nee dat hoeft dus niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Bij alle retouren die ik heb gedaan dus wel en dat werd ook expliciet beschreven. Het kan dat inmiddels de procedure is aangepast, dus lees de instructies op het retourformulier.
Op 1 blad stonden de instructies en het tweede blad had het retourlabel en de losse strook die bij het product moest.

[ Voor 26% gewijzigd door Flitzer op 30-07-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
C6DL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:43:
[...]

Nee dat hoeft dus niet
Staat anders héél specifiek in de instructies van het Amazon retour formulier, maargoed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
majic schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Staat anders héél specifiek in de instructies van het Amazon retour formulier, maargoed 8)7
Waar zie jij dat staan?
Verpak de producten die je retourneert zorgvuldig. Bedek of verwijder eventuele oude adressen of barcodes.
Neem je smartphone mee naar het PostNL-afgiftepunt. Laat de PostNL-medewerker je retourcode scannen en dan doen zij de rest. We hebben de retourcode ook verstuurd naar het emailadres verbonden aan je Amazon-account.
Pakketten die gebruikmaken van de PostNL-retourcode kunnen worden afgegeven bij een PostNL-afgiftepunt zolang zij de maximale dimensies van 100 x 70 x 58 cm niet overschrijden.
Het kan tot 30 minuten duren voordat de aanvraag voor je retourzending door PostNL is ontvangen. Na 30 minuten kun je je retourzending afgeven bij een PostNL-Pakketpunt bij jou in de buurt.
Voeg alleen de onderstaande producten toe aan dit pakket om vertraging van het verwerken van je retourzending te voorkomen. Producten die niet worden weergegeven kunnen worden aangemeld voor een retourzending in het online retourencentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
C6DL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:58:
[...]

Waar zie jij dat staan?

[...]
Staat bij mij gewoon in de PDF die je moet printen. Eén stuk is voor op de doos, het andere stuk voor er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Kennelijk is de procedure dan aangepast. Lijkt nu ook via PostNL te gaan en niet via DHL.
Maar als het zo duidelijk in de instructies staat, dan begrijp ik niet waarom de vraag hier wordt gesteld.

Misschien dat naast leveren via meerdere bezorgdiensten ook de retouren via meerdere partijen lopen met verschillende instructies.
Ik ben benieuwd of het dan nog via een verzameladres in Nederland loopt (was in Os) of rechtstreeks naar een warehouse.

[ Voor 15% gewijzigd door Flitzer op 30-07-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
majic schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:02:
[...]

Staat bij mij gewoon in de PDF die je moet printen. Eén stuk is voor op de doos, het andere stuk voor er in.
Ik heb zojuist een retour aagevraagd en dit is nu dus niet meer nodig :)
Vandaar ook mijn tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:02

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vanmorgen nog wat aangemeld. Kon kiezen tussen PostNL, DHL en UPS.
Bij de PostNL variant staat inderdaad niets beschreven over briefjes etc. De 3S barcode is weliswaar een PostNL ding maar Amazon kan dat natuurlijk zelf ook in hun systeem opnemen.

Je krijgt vaak je geld al terug als je het afgegeven hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

C6DL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:42:
.. normaliter is een 3S code puur voor postnl en niet voor Amazon zelf.
Grotere afnemers krijgen hun eigen range toegewezen en mogen hun eigen codes genereren in die range (zolang ze maar uniek zijn uiteraard). Dat is bij DHL, UPS, FedEX etc. niet anders denk ik, voor PostNL en DPD weet ik dat zeker aangezien wij dat ook doen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
C6DL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:06:
[...]

Ik heb zojuist een retour aagevraagd en dit is nu dus niet meer nodig :)
Vandaar ook mijn tekst.
Ik zou het altijd doen precies omdat ik grote organisaties niet vertrouw. Dat gezegd hebbende is een track en trace aanmelding voldoende voor Amazon om te weten of jij wel of niet je producten hebt toegestuurd natuurlijk, maar t kost weinig moeite even een briefje er in te doen met je (amazon) gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

majic schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:16:
[...]

Ik zou het altijd doen precies omdat ik grote organisaties niet vertrouw. Dat gezegd hebbende is een track en trace aanmelding voldoende voor Amazon om te weten of jij wel of niet je producten hebt toegestuurd natuurlijk, maar t kost weinig moeite even een briefje er in te doen met je (amazon) gegevens.
Ik zou dat juist zo min mogelijk doen. Je weet nooit of de uitpakker in het warehouse een side-handeltje heeft in persoonsgegevens voor een scammer.
Als het goed is zal de uitpakker door het scannen van je code niks over je zien, alleen een lijstje met de te controleren producten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:52
De 3S code die je toegekend krijgt, is ook bekend bij Amazon en zij weten voor welk account en ordernummer zij die hebben uitgegeven.
Zonder bijgesloten extra informatie kunnen ze dus prima weten aan wie dat pakket toebehoort.

Mocht je omwille van zekerheid toch je informatie willen bijsluiten, dan kan dat uiteraard geen kwaad.
Illusion schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Ik zou dat juist zo min mogelijk doen. Je weet nooit of de uitpakker in het warehouse een side-handeltje heeft in persoonsgegevens voor een scammer.
Als het goed is zal de uitpakker door het scannen van je code niks over je zien, alleen een lijstje met de te controleren producten.
De gemiddelde telefoonboek heeft dezelfde NAW gegevens 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Tartarus op 30-07-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

Tartarus schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:33:

[..]
De gemiddelde telefoonboek heeft dezelfde NAW gegevens 8)7
Ja goed idee we stoppen met gdpr want er bestaan telefoonboeken.

Het gaat om de context:
Je hebt iemands naam/adres/emailadres én een bestelnummer én wat hij besteld/geretourneerd heeft.

Een rijtje (ik geef toe, extreme) voorbeelden.
Hey Tartarus, er is iets mis gegaan met je retour van product xyz, klik op deze spamlink om dat op te lossen.

Hey Tartarus, wil je dat al je vrienden horen dat je bij ons … koopt en ze met … besmeurd terugstuurt? Nee. Dan moet je betalen.

Hey Tartarus je hebt bij amazon xx gekocht wij hebben yy in de verkoop.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:32
C6DL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:33:
Wellicht een gekke vraag, maar ik snap niet helemaal hoe Amazon "weet" dat de bestelling van jou is zodra je deze terugstuurt naar hun warehouse.

Tot nu toe doe ik er altijd een los briefje bij met mijn ordernummer en NAW gegevens.

Wie kan me gerust stellen dat dit niet hoeft en je alleen met het artikel opsturen een retour kunt insturen? :)
Zoals al aangegeven. Amazon koppelt je retour tegenwoordig aan het verzendlabel. In ieder geval voor PostNL en DHL, UPS ben ik niet zeker van.

Zo heb ik een keer bij de plaatselijke bouwmarkt / PostNL punt gehad dat de scan/uitdraai niet goed ging. Mevrouw wilde er een andere barcode opplakken. Toch maar even uitgelegd dat we dat niet gaan doen en waarom. ;) Uiteindelijk is het toch gelukt met de originele code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wil je extra zekerheid kun je toch altijd een note met het ordernummer toevoegen in de doos? Naw gegevens delen hoeft dan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:31
C6DL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:33:

Ik heb al redelijk wat dingen retour gestuurd door de jaren heen en ik print het factuur altijd uit van het betreffende product en voeg deze bij het product in de doos. Zal niet nodig zijn, maar voel mij daar wel beter bij.

Het paard dat op hol sloeg en nog de wedstrijd won ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:29
Bij Bol.com werkt het toch hetzelfde? Retour aanmelden en enkel het verzendlabel op de doos nodig.

Als je het zelf retour stuurt ipv met een verzendlabel verkregen vanuit de webwinkel, is het uiteraard wel handig om er iets bij te doen waaruit blijkt om welke bestelling het gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Onlangs met succes nog iets geretourneerd via DHL met alleen een label op de doos.

Staat ook letterlijk in de instructies.
Dit etiket uitknippen en aan de buitenkant van de retourzending plakken
Pagina: 1