Welke verwarming voor een nieuwe woning van 100m2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ries94
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-08-2023
Beste allemaal,

Ik heb naast mijn woning een bijgebouw gesloopt en ga deze weer opbouwen naar een woning van 105m2. Ik kom er nog niet uit wat voor ketel er moet gaan komen.
Er ligt een gasleiding, er is natuurlijk stroom en er is ruimte voor zonnepanelen op het dak. We willen graag vloerverwarming. Moet ik in deze situatie dan gaan voor een hybride pomp? Gewoon een gas ketel? Een elektrische ketel? Of voor een warmte pomp?

Of raden jullie mij misschien nog iets anders aan zoals juist gaan verwarmen via airco? Dan komt de wens voor vloerverwarming natuurlijk te vervallen.

Ik hoor heel graag wat jullie mij hierin adviseren.

Groeten,

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:51
Ik ga er van uit dan nieuwbouw voldoet aan recente isolatie standaard en dus probleemloos met warmtepomp verwarmd kan worden.

De rest van de opties is geld over de balk gooien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik ook naar comfort ga kijken zou mijn advies liggen op goedgeplaatste lucht/lucht pompen en elektrische vloerverwarming voor net dat extra comfort in de wintermaanden.

Warm water kan je dan regelen dmv boileroplossingen. Deze zijn er ook met een warmtepomp of/en hybride met gelijke aansluiting op de zonnepanelen.

Ga je all-electric zorg dat je klaar bent om in de toekomst een accu-pakket kwijt te kunnen voor een flink aantal kWh’s, wanneer het salderen wordt versoberd.

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 30-07-2023 07:39 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:54
is dit in belgie of nl? wat voor eisen moet je aan voldoen qua vergunningen/energieprestaties? wat is je doel: wil.je comfort, geld besparen, bouw je een huis waar je zelf de komende 30 jaar in wilt wonen etc?

er zijn veel.installatieconcepten mogelijk maar de makkelijkste 2 zijn waarschijnlijk:

1. overal vloerverwarming en dan een 5kw lucht water monoblock warmtepomp (koop je al voor 4k, panasonic bijv). mogelijk warmtepompboiler erbij voir tapwater.

2. aircos, elektrische vloerverwarming maybe en warmtepompboiler voor warm tapwater.

nu nog een gasketel ophangen in iets nieuws is kapitaalvernietiging (in NL in ieder geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Ries94 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 07:13:
Beste allemaal,

Ik heb naast mijn woning een bijgebouw gesloopt en ga deze weer opbouwen naar een woning van 105m2. Ik kom er nog niet uit wat voor ketel er moet gaan komen.
Er ligt een gasleiding, er is natuurlijk stroom en er is ruimte voor zonnepanelen op het dak. We willen graag vloerverwarming. Moet ik in deze situatie dan gaan voor een hybride pomp? Gewoon een gas ketel? Een elektrische ketel? Of voor een warmte pomp?

Of raden jullie mij misschien nog iets anders aan zoals juist gaan verwarmen via airco? Dan komt de wens voor vloerverwarming natuurlijk te vervallen.

Ik hoor heel graag wat jullie mij hierin adviseren.

Groeten,
Meteen full electric warmtepomp gaan. Hybride is een goede optie in een traditionele opzet omdat je dan zit met een erfenis van te kleine leidingen.

Nu heb je meteen de kans het goed te doen . Dus minimaal 32 mm hoofdleiding etc. Elektrische vloerverwarming zoals hier eerder genoemd zou ik niet adviseren, dan ga je echt goed nat als salderingsregeling ophoudt en vanuit milieutechnisch oogpunt is COP 1 bagger.

Goede L/W warmtepomp en je bent in één klap gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ries94
Dank voor jullie snelle reacties!
Het is inderdaad in Nederland.
Het is een woning die als mantelzorgwoning zal gaan dienen. Stukje comfort is wenselijk maar de kosten wegen nog iets zwaarder.

Ik lees niemand over een elektrische ketel terwijl als ik het beredeneer (zonder kennis haha) het hoge verbruik met zonnepanelen weer op te vangen is. Wat maakt dat jullie hier collectief niet voor gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:33
@Ries94
Wat is je budget? Dat is namelijk alles bepalend. Er zijn genoeg kentallen te vinden wat een huis kost om te bouwen per m2 vloeroppervlakte.

Ik zou voor de lol eens kijken naar houtskelet woningen die in een fabriek worden gebouwd. Zijn vaak erg goed geïsoleerd en wordt relatief compleet geleverd. Vaak kan je kiezen of je casco wil of al verder afgebouwd.
Meestal moet jezelf voor de fundatie zorgen.
In de woningen wordt vaak een warmtepomp geplaatst. Dus dak volleggen met zonnepanelen (kan je ook voor je eigen woning gebruiken) en een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 10:55
Ries94 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:57:
Ik lees niemand over een elektrische ketel terwijl als ik het beredeneer (zonder kennis haha) het hoge verbruik met zonnepanelen weer op te vangen is. Wat maakt dat jullie hier collectief niet voor gaan?
Zoals hiervoor genoemd is over de vloerverwarming - zodra de saldering mindert kost het een klap meer. Juist in de winter heb je een ketel nodig, en juist in de winter heb je het minst profijt van je zonnepanelen. Met de alternatieven van nu zie ik ook geen reden om voor een COP1 oplossing te gaan wat zowel qua verbruik als milieu-impact behoorlijk slecht is.

Zelf zou ik voor nieuwbouw gewoon gaan voor full-electric warmtepomp en vloerverwarming. Hoog comfort, laag verbruik. Wat zijn in jouw optiek de voordelen van de andere opties die je overweegt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:28
Een electrische ketel is hetzelfde als een electrisch kacheltje van 30€ uit de bouwmarkt (maar duurder): je verbruik is minstens 3 keer hoger dan met een warmtepomp. Goedkoop is duurkoop.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:06
Dank voor jullie snelle reacties!
Het is inderdaad in Nederland.
Het is een woning die als mantelzorgwoning zal gaan dienen. Stukje comfort is wenselijk maar de kosten wegen nog iets zwaarder.

als kosten zwaar wegen zou ik verwarmen met aircos, 2 splits heb je hangen voor 2500 euro, daar ga je nooit een warmtepomp met vloerverwarming en leidingwerk e.d. voor vinden.

Boiler er bij voor warm water en je bent klaar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald

Elektrische CV afgedekt met zonnepanelen kost meer dan warmtepomp. En zonnepanelen kunnen zonder salderen met geen mogelijkheid het verbruik afdekken.

Elektrische CV gebruikt in de winter 2x zoveel gas, via de elektriciteitscentrales, dan gas CV.
Dus maatschappelijk gezien in de lichtst mogelijke bewoordingen zeer ongewenst, maar ik wil het echt heel anders noemen.

Centrale COP1 verwarming voldoet niet aan bouwbesluit, ook bij renovatie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:48
Een elektrische ketel is een concept dat niet zou moeten (mogen) bestaan, zeker niet bij nieuwbouw.

Een waterzijdig verwarmingsysteem aanleggen om daar vervolgens COP1 op te gaan verwarmen heeft geen enkele logica. Dan had je net zo goed gewoon direct elektrische vloerverwarming aan kunnen leggen tegen een fractie van de kosten.

Zoals reeds veelvuldig aangegeven is zelfs dat geen goed idee en geval goedkoop is duurkoop.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
assje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:40:
[...]

Een elektrische ketel is een concept dat niet zou moeten (mogen) bestaan, zeker niet bij nieuwbouw.
Ook voor bestaande bouw niet. Als de afgifte-warmteverlies balans niet op orde te brengen is met een watergedragen systeem, dan kan een verwarmende airco het, want daarmee speelt het afgifte verhaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ries94
Heel duidelijk.
Dank jullie wel voor het delen van jullie kennis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-06 14:00
Aangezien het nieuwbouw is zul je ook een WTW-ventilatiesysteem aan moeten leggen. In combinatie met de nieuwbouw isolatie eisen is er geen enkele reden om niet te gaan voor een lucht/water warmtepomp en een boilervat voor sanitair warm water.
De investering ligt wat hoger dan lucht/lucht splits, maar het wordt een zorgwoning. Het comfort is dan belangrijk en vloerverwarming eigenlijk onmisbaar.

Ga je zelf bouwen of neem je een aannemer? De installateur van je aannemer of je architect kan je goed bijstaan in het juiste installatieconcept. Toch, 99% kans dat zij bovenstaande adviseren.
Pagina: 1