ik wil een VPN servertje opzetten met OpenVPN op een Raspberry Pi 3b. Ik heb zojuist een SD kaartje klaargemaakt met Ubuntu 20.04 LTS. Deze SD card wil ik graag configureren, maar dat zou ik graag doen door hem virtueel in Windoes te starten. A la een VM. Kan dat? En zo ja, hoe dan? Ik kom weinig tegen op google, maar dat kan aan mijn zoektermen liggen.
Vraag
Beste antwoord (via 107mb op 30-07-2023 14:01)
Je kan al wat op de sd kaart zelf schrijven zonder het ding te booten. Maar om een ARM besturingssysteem te draaien op x86 hardware vereist emulatie, niet virtualisatie. Dit is nog enigszins eenvoudig op Linux door Qemu te gebruiken, maar op Windows heb je meer moeite nodig om een andere architectuur te draaien. Je kan beter je tijd besteden in het handmatig configureren op je Pi en dat desgewenst in een script of configuratiemanagement tool verwerken voor het geval je het nogmaals moet uitrollen.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Alle reacties
Je kan al wat op de sd kaart zelf schrijven zonder het ding te booten. Maar om een ARM besturingssysteem te draaien op x86 hardware vereist emulatie, niet virtualisatie. Dit is nog enigszins eenvoudig op Linux door Qemu te gebruiken, maar op Windows heb je meer moeite nodig om een andere architectuur te draaien. Je kan beter je tijd besteden in het handmatig configureren op je Pi en dat desgewenst in een script of configuratiemanagement tool verwerken voor het geval je het nogmaals moet uitrollen.
Dat, of gewoon een volledige backup/image trekken van de afgeronde setup. Liefst eigenlijk allebeiHero of Time schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:22:
heb in het huis voornamelijk laptops en een iMac. zal de Pi maar eens op de TV aansluiten om hem te configureren. Ubuntu heeft standaard geen SSH geinstalleerd, dus ik moet handmatig configureren voordat ik hem remote over kan nemen. Dat gaat wel lukken.
Hoezo heeft Ubuntu standaard geen SSH geïnstalleerd? Dat is zelfs met Raspbian al het geval en als je dat wilt gebruiken, moet je voordat je de sd kaart in je Pi prikt een bestandje aanmaken in de root en dat is het. Ik vind het dan uiterst ongeloofwaardig dat Ubuntu zoiets basaals niet zou hebben terwijl het zich in de markt zet als erg gebruiksvriendelijk.
Afhankelijk van de tool die je gebruikt om de sd kaart te schrijven met de image, kan je zelfs de optie al krijgen om dit aan te zetten.
Afhankelijk van de tool die je gebruikt om de sd kaart te schrijven met de image, kan je zelfs de optie al krijgen om dit aan te zetten.
[ Voor 16% gewijzigd door Hero of Time op 30-07-2023 14:08 ]
Ik zat even aan mijzelf te twijfelen, maar het package openssh-server dient wel geinstalleerd te worden:
https://linuxize.com/post/how-to-enable-ssh-on-ubuntu-20-04/
ik moet hoe dan ook de pi aansluiten op een scherm.
https://linuxize.com/post/how-to-enable-ssh-on-ubuntu-20-04/
ik moet hoe dan ook de pi aansluiten op een scherm.
Dat is voor de standaard desktop. Niet de Pi image. Als je de Pi image voor Server pakt, heb je bij het schrijven van het image al de optie, zoals staat beschreven op hun site: https://ubuntu.com/tutori...#3-using-advanced-options.
Als je Core pakt, moet je met een Ubuntu SSO account gaan werken en heb je schijnbaar alsnog een toetsenbord en muis nodig, want er moet wat configuratie gedaan worden. Geen idee waarom met Core dat nodig is, maar bijvoorbeeld Server niet.
Hoe dan ook, als je tutorials gaat zoeken en volgen, zorg op z'n minst dat je het voor de juiste editie pakt.
Als je Core pakt, moet je met een Ubuntu SSO account gaan werken en heb je schijnbaar alsnog een toetsenbord en muis nodig, want er moet wat configuratie gedaan worden. Geen idee waarom met Core dat nodig is, maar bijvoorbeeld Server niet.
Hoe dan ook, als je tutorials gaat zoeken en volgen, zorg op z'n minst dat je het voor de juiste editie pakt.
Pagina: 1