Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-04 08:40
Mijn ouders hebben een 20 jaar oude panasonic lcd tv die nog geen tekenen van slijtage vertoont. Het is echter een 34” tv met lage helderheid en een verbruik van 160 watt.
Ik had aangehaald dat moderne tv’s zuiniger zijn en dat ze daardoor kunnen besparen op de lange duur, maar eigenlijk is dat misschien niet eens juist. Als ik zie hoeveel HDR verbruikt is dit snel even hoog als 160 watt, dus daar gaan ze misschien geen winst uit halen.

Ze hebben aangegeven toch weer minstens 10 jaar dezelfde tv te willen, maar hoe zit dat met de huidige televisies? Met LED en inbranding, en eventueel geplande obsolescentie? Ze kijken zo een 4-5u tv per dag. Gaan de televisies makkelijker stuk dan pakweg 20 jaar geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Koffie dik kijken.
Huidige tvs hebben vaak smart functies die kunnen verouderen. Daarentegen levert de tv boer vaak kastje aan die van je TV een veredelde monitor maakt. TV's kosten ook stuk minder dan 20 jaar terug. Maar gemiddeld genomen zou een TV het wel 10 jaar vol moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:38
Als ik in de pricewatch zoek dan zie ik toch wel dat het energieverbruik van huidige tv's een stuk lager is. Voor tv's van 32-36 inch zie ik tussen de 35 en 50 W gemiddeld.

Als ik kijk naar 55-65 inch kom ik rond de 100 W gemiddeld maar dat is ook flink groter dan de 34 inch die je ouders nu hebben staan.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Aardappelnoot
Samsung maakt reclame dat hun tv's zeker 8-10 jaar meegaan en hun premium modellen wel langer.
Maar je kunt nu 1000 euro uitgeven en dan gaat je tv zeg 12 jaar mee.
Grote kans dat een tv van 500 euro langer dan 6 jaar meegaat.

Maar aangezien hun tv nu 20 jaar oud is, is elke tv een upgrade. Dus zou een simpele tv kopen van een a-merk: categorie: Televisies

Ergens tussen de 300 en 600 euro en je hebt een prima tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:34
De marges zijn kleiner geworden, hierdoor wordt erbezuinigd op (hoogwaardige) componenten. Tel daarbij op dat er geen aandacht meer wordt besteed aan televisies kleiner dan 42/ 43''.

Imo mag je van een midrange of high end tv verwachten dat deze 10 jaar meegaat, al komt een falende backlight, mainbord of voeding regelmatig voor. Dit is ook merkafhankelijk, bij merk X komt issue Y vaker en vice versa. Persoonlijk heb ik al mijn tv's de afgelopen 14 jaar vervangen wegens upgrades, niet omdat ze kapot gingen.

Over het algemeen is de (bouw)kwaliteit bij de Japanse fabrikanten beter dan bij de concurrenten, zet maar eens een Sony tv naast bijv. een Samsung of LG in dezelfde categorie en kijk naar het gewicht.

Op een paar uitzonderingen na is HDR bij 43'' of kleinere tv's eerder marketing, de tv snapt wat en HDR singnaal is maar kan er verder niet veel mee omdat de hardware niet toereikend is. Dus niet teveel focussen op de energielabels.

De low end en midrange LCD modellen van Panasonic zijn sinds vorig jaar relabeled televisies en niet meer van dezelfde kwaliteit.

Inbranden is bij normaal gebruik geen issue meer bij OLED tv's, imo kun je het beste naar een 43'' LCD tv kijken. Ik heb meerdere, tegenstribbelende, ouderen op leeftijd overtuigd om de stap van 32'' naar 43'' te maken met als argument dat een grotere tv veel rustiger kijkt en het zicht met de jaren (verder) afneemt. Ze waren allemaal positief na een paar dagen wennen en beaamden dat het inderdaad rustiger/ fijner kijkt. Daarnaast kunnen de 43'' LCD tv's over het algemeen een hogere helderheid behalen, dit is ook fijn wanneer het zicht achteruit gaat/ zal gaan.

Een moderne 43'' LCD tv met IPS paneel zal al een flinke stap voorruit zijn voor jouw ouders, denk o.a. beter kijkhoeken, hogere helderheid, scherper, mooiere kleuren/ bredere kleurenbereik. De Sony 43X80K is dan een goede keuze. Wanneer ze een capabele HDR tv willen met goede kijkhoeken zijn 42'' OLED tv's de enige optie.