Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low-res
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 13:55
Mijn vraag

Ik hebben zonnepanelen laten installeren en heb nog een Ferraris meter.

Moet ik deze laten vervangen door een nieuwe meter die de terug geleverde stroom registreert?

Ik heb een inline meter dus weet zelf precies wat ik terug lever.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
Zodra de salderingsregeling aangepast wordt ben je verplicht om hem te vervangen, zo niet dan pleeg je fraude.

Als je zonnepanelen aanmeld wat inmiddels verplicht is neemt de netbeheerder wel contact met je op om de meter "gratis" te vervangen, je kan moeilijk doen door voorlopig te weigeren maar uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind en mag je later op kosten de meter laten vervangen.

En letop of je ferraris wel terug draait anders lever je niet terug en krijg je er niks voor.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2023 17:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:30:
Zodra de salderingsregeling aangepast wordt ben je verplicht om hem te vervangen, zo niet dan pleeg je fraude.

Als je zonnepanelen aanmeld wat inmiddels verplicht is neemt de netbeheerder wel contact met je op om de meter "gratis" te vervangen, je kan moeilijk doen door voorlopig te weigeren maar uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind en mag je later op kosten de meter laten vervangen.

En letop of je ferraris wel terug draait anders lever je niet terug en krijg je er niks voor.
Er is nog geen wet die dit verplicht. Graag geen foutieve uitspraken doen. Waarschijnlijk wordt het hele plan van tafel gegooid. Maw nog steeds onduidelijk.

Als het wel een verplichting wordt. Zal je daar echt niet voor moeten betalen. De oude meter zal dan afgekeurd worden en krijg je gratis een nieuwe.

En idd even controleren of ie terugloopt. Als ie terug loopt. Niks doen en vechten voor je ferraris.

[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 29-07-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je meer teruglevert dan verbruikt, kan dat wel voor (administratieve) problemen zorgen, of je krijgt er niks voor terug.

Heb er ook jarenlang tegen gestreden, maar de slimme meter uitlezen met een homewizard P1 wifi is wel zo handig
Ook bij te hoge netspanningen (of de controle daarop)

Heb hem wel adminstratief uit laten zetten dus geef iedere keer zelf mijn meterstanden door als ze er om vragen.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2023 18:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
internet4me schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:03:
[...]

Er is nog geen wet die dit verplicht. Graag geen foutieve uitspraken doen. Waarschijnlijk wordt het hele plan van tafel gegooid. Maw nog steeds onduidelijk.

Als het wel een verplichting wordt. Zal je daar echt niet voor moeten betalen. De oude meter zal dan afgekeurd worden en krijg je gratis een nieuwe.

En idd even controleren of ie terugloopt. Als ie terug loopt. Niks doen en vechten voor je ferraris.
Niemand heeft het over verplichting op moment, een misvatting die je maakt.
Zodra saldering wijzigt zal de analoge meter ook verplicht vervangen moeten worden voor een digitale met 4 telwerken.

Of TS wel of niet de meter vervangt is aan hem maar hij zal er geen financieel voordeel mee halen, ook een misvatting die vaak gemaakt wordt(tenzij je doelbewust verkeerde meterstanden doorgeeft bij een analoge meter).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2023 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Niemand heeft het over verplichting op moment, een misvatting die je maakt.
Zodra saldering wijzigt zal de analoge meter ook verplicht vervangen moeten worden voor een digitale met 4 telwerken.

Of TS wel of niet de meter vervangt is aan hem maar hij zal er geen financieel voordeel mee halen, ook een misvatting die vaak gemaakt wordt.
Volgens mij heb je het zelf over een verplichting in je 1e post. Die verplichting is er dus niet. Vandaar de reactie van @internet4me

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
hesselbeertje schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:49:
[...]

Volgens mij heb je het zelf over een verplichting in je 1e post. Die verplichting is er dus niet. Vandaar de reactie van @mr_evil08
Lees even de hele zin ipv "cherry picking".

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat je je primair moet afvragen: een ferraris meter is niet gecalibreerd voor terugleveren.

Dat er geen verplichting bestaat maakt voor mij aannemelijk dat er in elk geval niet teveel terug levering bemeten wordt.

Ik zou aangeboden vervanging dus gewoon accepteren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:46:
[...]
Of TS wel of niet de meter vervangt is aan hem maar hij zal er geen financieel voordeel mee halen, ook een misvatting die vaak gemaakt wordt(tenzij je doelbewust verkeerde meterstanden doorgeeft bij een analoge meter).
Aangezien niet elke energieboer juist saldeert heb je er vaak wel degelijk financieel voordeel van. Met een Ferraris meter gaat dat salderen altijd goed omdat de leverancier niet anders kan doen dan volledig salderen (dat gebeurt ten slotte automatisch)

En paar jaar geleden had je nog wel eens dat ze niet om konden gaan met een meter die een lagere stand dan het jaar ervoor had, maar dat geeft al tijden geen problemen meer.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Ronald schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:21:
Wat je je primair moet afvragen: een ferraris meter is niet gecalibreerd voor terugleveren.

Dat er geen verplichting bestaat maakt voor mij aannemelijk dat er in elk geval niet teveel terug levering bemeten wordt.

Ik zou aangeboden vervanging dus gewoon accepteren.
Als je bekijkt hoe zo'n ding intern werkt moet het heel raar lopen als verbruik goed gemeten wordt, maar opwek niet. Daar zou ik me dus niet druk om maken, die reden wordt vooral gebruikt om mensen bang te maken zodat ze eerder over stappen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
Die digitale meter komt er toch wel, je kan een poosje dwars gaan liggen of gewoon zelf de voordelen van de (gratis) digitale meter plukken met een P1 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low-res
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 13:55
internet4me schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:03:
[...]

Ben je verplicht om aan te melden bij de netbeheerder? Wat gebeurd er als je dat niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

low-res schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:35:
[...]

Ben je verplicht om aan te melden bij de netbeheerder? Wat gebeurd er als je dat niet doet?
FYI:

https://www.liander.nl/co...veren/aanmelden/verplicht

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Oilman schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:11:
Die digitale meter komt er toch wel, je kan een poosje dwars gaan liggen of gewoon zelf de voordelen van de (gratis) digitale meter plukken met een P1 kabel.
Ik pluk liever de voordelen van geen gedoe met de leverancier (zie verschillende topics hier op tweakers). Tegen de tijd dat vervangen verplicht wordt melden ze dat wel en is het vroeg genoeg om over te stappen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
redwing schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:32:
[...]

Aangezien niet elke energieboer juist saldeert heb je er vaak wel degelijk financieel voordeel van. Met een Ferraris meter gaat dat salderen altijd goed omdat de leverancier niet anders kan doen dan volledig salderen (dat gebeurt ten slotte automatisch)

En paar jaar geleden had je nog wel eens dat ze niet om konden gaan met een meter die een lagere stand dan het jaar ervoor had, maar dat geeft al tijden geen problemen meer.
De energieboer kan je alsnog periodiek vragen om de meterstanden door te geven, dit zijn geen garantie,s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:52:
[...]

De energieboer kan je alsnog periodiek vragen om de meterstanden door te geven, dit zijn geen garantie,s.
Bij mij hebben ze daar nu 1 keer om gevraagd, eind vorig jaar. En die is logisch ivm het energieplafond. Voor de rest heb ik nog nooit tussenstanden hoeven te geven. En dat gaat over 3 verschillende leveranciers sinds ik zonnepanelen heb.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:17
Er zijn ferraris meters die beveiligd zijn tegen terugloop. Is een symbooltje voor. Wij hebben ook een ferraris, aangemeld, en geen problemen met de meterstanden afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
low-res schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:35:
[...]

Wettelijk verplicht.
Zonder aanmelden mogen leveranciers weigeren eventuele netto productie aan jouw uit te betalen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 19:31
Ik heb een vraag. Door de opwekking van stroom met mijn zonnepanelen loopt mijn ferrarismeter terug. Komend jaar ga ik onder de fysieke nul van de meter komen. Klopt het dat hij dan naar 999999 telt? Heeft iemand ervaring met hoe energieleveranciers hiermee omgaan? Eerste deel van het jaar heb ik een negatief verbruik van 453 en daarna zit ik opeens aan de max van de meter.

[ Voor 6% gewijzigd door martijnvh op 13-12-2023 20:52 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59
martijnvh schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:51:
Ik heb een vraag. Door de opwekking van stroom met mijn zonnepanelen loopt mijn ferrarismeter terug. Komend jaar ga ik onder de fysieke nul van de meter komen. Klopt het dat hij dan naar 999999 telt? Heeft iemand ervaring met hoe energieleveranciers hiermee omgaan? Eerste deel van het jaar heb ik een negatief verbruik van 453 en daarna zit ik opeens aan de max van de meter.
Wellicht kun je die vraag beter aan je energieleverancier stellen? Die moeten tenslotte omgaan met die meterstanden.

Ze weten echt wel dat je een ferrarismeter hebt, want anders kun je nooit aflopende meterstanden hebben doorgegeven. Je maakt dus ook geen slapende honden wakker, dat zijn ze al... ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
martijnvh schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:51:
Hij gaat terug naar 999999 en hoewel je daarbij in het verleden wel eens rare rekeningen kreeg snappen ze tegenwoordig hoe het werkt en geeft dit geen problemen meer.

[removed]

Pagina: 1