Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imgnrydrmr
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik had een aantal weken geleden een vervelend zoemend geluid in m'n huis. Na een klein uur de oorzaak gevonden: de belknop buiten bleek geblokkeerd en na een paar keer duwen op de knop kwam die los. De bel heeft dan een laatste keer erg luid gewerkt en nu doet ie het niet meer.

Ik ben de knop gaan controleren, de knop uitgespoten met een busje lucht en dan de contacten ingespoten met contactspray. Geen werkende deurbel. De kabels uitgemeten en die zijn zo dood als een pier.

Mijn gok is daarom dat het de beltransfo is die de geest heeft gegeven, maar hoe weet ik dit zeker? Weet iemand hoe ik zo'n ding kan testen? Het blokje voelt trouwens niet koud aan, dus ik denk wel dat de transfo stroom krijgt maar geen output meer levert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PYyfIfszPcUpHtI5fYQmPTcaDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIUWkdQjI5Qp3SVpwKvvCevG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 22:36

Klippy

Still Game

Gewoon een multimeter in steken aan de bovenkant, kan ook tegen de schroeven voor.
Hij lijkt nu aangesloten tussen pin 2 en 3, daar moet 12V op staan. Tussen 1 en 2 ook, misschien werkt dat wel nog als 2-3 dood is.
Tussen 1 en 3 moet 24V staan.

Gelukkig kost een nieuwe niet veel als hij niet meer werkt.

Controleer ook of onder tussen 7 en 9 de kabels goed zitten (voorzichtig, dat is 230V).

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20
Eens met wat @Klippy schrijft, met als toevoeging: multimeter zal in de wisselspanning stand moeten meten, niet gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 05-05 22:36

Klippy

Still Game

Goed punt, was handig om te vermelden. De AC stand dus.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01
Laat maar.

[ Voor 100% gewijzigd door JukeboxBill op 29-07-2023 16:38 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Maak met een paperclip eens een brugje over de contacten van de beldrukker. Wanneer de bel het dan (beter) doet, weet je dat het in de beldrukker zit.

Of misschien kun je binnen ergens de draden van de beldrukker kortsluiten om te kijken hoe de bel afgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imgnrydrmr
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-12-2024
Bedankt @Klippy! Ik krijg correcte output op de transfo op 1-2, 2-3 en 1-3. Goed nieuws is dus, de transfo werkt zoals het hoort. Kabeltje 2 zat trouwens helemaal niet vast, dus even had ik hoop dat dat het probleem was, maar ook na vastzetten geen bel.

Ik heb ook de gong even uitgemeten en die krijgt stroom. Het is dus enkel de knop buiten die geen stroom krijgt. Wat kan daar de oorzaak van zijn? Slecht contact of ...kapotte kabel ergens?

@sypie Dat heb ik reeds gedaan, geen reactie, daarom dat ik de draden heb uitgemeten en er zit helemaal geen stroom op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Heb je gecontroleerd of je overal de rood/zwarte draad gebruikt en niet de zwarte draad?
Pagina: 1