Ping op pc gaat omhoog als iptv aan gaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan23
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-07-2023
Mijn vraag
Mijn pc is bekabeld verbonden via switch. Als het iptv
Kastje aangaat, die via dezelfde switch is verbonden, dan gaat de ping op de pc omhoog van 1-5 naar piekwaardes boven de 90.
Wat kan de oorzaak zijn en hie voorkom ik dit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Modem, switch tp link TL SG 105.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De ping verhoogd als de iptv aangaat. Gaat deze uit, dan meteen weer goede ping tussen de 1 en 5.

Al met een andere switch geprobeerd van zyxel.
Dan speelt precies hetzelfde.

Wanneer de pc indirect via WiFi is verbonden, via een wifibooster met kabel naar de pc, dan heb ik een hogere ping 25-30. Maar geen ophoging als iptv aangaat. Dus het zit hem ergens in iptv en pc gebruik tegelijk via zelfde switch.
Ik kan op internet niets vinden over deze specifieke vraag. Hoop hier op een antwoord te komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:18
Wat nog mist is welke provider je zit, iptv van Ziggo werkt heel anders dan iptv van KPN, en kan dus ook andere problemen geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:09
Heb je IGMP Snooping aan staan (of eens geprobeerd)? Dit zou mogelijk moeten zijn op de SG105, volgens mijn initiële zoekactie.

Dat lijkt mij de eerste stap om te proberen wanneer multicast-verkeer in beeld komt, in dit geval IPTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Als je een SG105E switch hebt, igmp aanzetten.
Als je de versie zonder E hebt is ie unmanaged, helaas.
Je hebt nog geluk dat je netwerk niet vastloopt zonder igmp. Dat staat bekend hierom, vooral wifi is dan onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Bevriest je tv beeld ook niet na een paar seconden wanneer je je tv aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan23
Ik zit bij ziggo.
Op het de switch zit igmp snooping.
Dus dat zou automatisch goed moeten gaan.

Het is unmanaged. Dus kan niets aanpassen zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door Jan23 op 29-07-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:31
Een switch zal van een beetje iptv echt niet de ping op een andere poort laten oplopen.
Die kan gewoon per poort 1Gbps aan en op de backplane 1Gbps maal het aantal poorten.
Een iptv gebruikt maar een fractie van die 1Gbps.

Als je denkt (weet je het zeker) dat je ping oploopt dan zul je dat elders moeten zoeken.
Hoe meet je het?
Toch niet in een game of zo hoop ik?

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 29-07-2023 14:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan23
Dank je wel Ben.

Ja de ping lees ik nu af in een game.
Fortnite geeft deze live weer.
En daar zit de ophoging.

Als ik via speedtest pimg meet, terwijl ook de iptv aan staat dan is de ping 12. Prima waarde

Ik begrijp dat dat niet juist is? Via de game zelf?

[ Voor 48% gewijzigd door Jan23 op 29-07-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jan23 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:57:
Ik zit bij ziggo.
Op het de switch zit igmp snooping.
Dus dat zou automatisch goed moeten gaan.

Het is unmanaged. Dus kan niets aanpassen zelf.
IGMP snooping is alleen bij multicast (zoals gebruikt door KPN) relevant maar Ziggo gebruikt unicast, dus niet ter zake doend.

Je geeft niet aan wat je kijkt van Ziggo (Ziggo Go? Mediabox Next?) en op welke resolutie, maar hoogste bitrate zal rond de 15Mbps zijn bij 4k content en meer gangbare HD is maar 8Mbps. Die switch zou ruim meer dan 1Gbps moeten kunnen doorgeven, dus zou zo'n kleine stream volkomen irrelevant moeten zijn.

Kortom, iets klopt er niet. Eerste vermoeden: een van je kabels is zondanig brak dat je maar met 100Mbps of zelfs 10Mbps verbindt. Dan gaat een stream van 8Mbps wel aantikken.

Dus:
- controleer in je PC met welke link rate je met de switch verbonden bent.
- controleer in je modem (of en hoe hangt af van type, en die noem je ook al niet...) met welke link rate je met de switch verbonden bent.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan23
Ik heb de ziggo mediabox behorend bij 1 gig abonnement.

Vianhet iptv kastje kijk ik simpel Nederland 1 of rtl. Dus ik stream niets en kijk ook niet in 4k.
Vandaar dat de snelheid ook van de kabel me niet relevant leek.

Op het moment dat ik de tv en het iptv kastje, amino 7x , aanzet schiet de ping in de game fortnite meteen omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Goed, het is dus geen IPTV van Ziggo maar een of andere Android ding.
Doe eens speedtest tijdens het gamen, als dan de ping ook omhoog vliegt en je haalt in de speedtest lage snelheden dan is er iets kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jan23 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:13:
Ik heb de ziggo mediabox behorend bij 1 gig abonnement.
Misschien dat deze beschrijving goed genoeg is voor de Ziggo helpdesk, maar de rest van ons hebben een merk+modelnr nodig. staat geheid op sticker onderop het apparaat.
Vianhet iptv kastje
Idem: merk+model.
kijk ik simpel Nederland 1 of rtl. Dus ik stream niets en kijk ook niet in 4k.
Dat doe je wel, je kijkt een IP stream. Die gebruikt een non-zero bandbreedte.
Vandaar dat de snelheid ook van de kabel me niet relevant leek.

Op het moment dat ik de tv en het iptv kastje, amino 7x , aanzet schiet de ping in de game fortnite meteen omhoog.
Misschien handig om minder vooringenomen te zijn over welke informatie wij allemaal niet nodig zouden moeten hebben om je te helpen. Iets klopt niet. Jij weet niet wat en wij zijn ook niet helderziend.

Dus zoek alsjeblieft op met welke link rate je apparaten verbinden met die switch. Ik verwacht dat een van je netwerkkabels niet 100% is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je met een speedtest geen terugval van de ping meet maar in je game wel dan heeft het niets met je netwerk te maken vermoed ik.
Een ping is niet een vast getal, maar enkel een maat voor de snelheid naar een bepaalde server.

Vanuit een game meet je de ping naar de gameservers en met een speedtest meet je de ping naar een van de speedtest servers.
Twee totaal verschillende dingen.
Als je game bijvoorbeeld je PC tot de max belast heeft dat invloed op de ping die je dan meet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:18
jadjong schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:30:
Goed, het is dus geen IPTV van Ziggo maar een of andere Android ding.
Doe eens speedtest tijdens het gamen, als dan de ping ook omhoog vliegt en je haalt in de speedtest lage snelheden dan is er iets kapot.
De mediabox next mini is wel degelijk een IPTV ding van Ziggo, gebruikt geheel geen coax meer. En dat lijkt idd iets google tv achtigs (doet iig ook aan chromecast). En dat is tegenwoordig nog de enige mediabox die Ziggo uitgeeft.

Ik zie in mijn situatie (Ziggo Connectbox - Deco M5 - Netgear GS108) vanaf een linux server aan die switch geen enkel verschil in ping wanneer ik de mediabox, die eveneens (via wat vaste bekabeling in de muur) rechtstreeks aan die switch zit, aan of uit zet, iig niet in de eerste 15 seconden. Mijn ping ligt stabiel rond de 10ms (en als ik de test via de laptop op de wifi doe kom ik rond 18ms uit)

[ Voor 26% gewijzigd door Eupeodes op 29-07-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het heeft ook niets met zijn netwerk te maken anders zou zijn speedtest er ook last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50
Waarschijnlijk stoort die brakke Chinese Android tv box gewoon op z'n netwerk oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Beetje ongefundeerde aanname.

Pagina: 1