Muur herstellen jaren 60

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moet_klussen
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-07-2023
Hallo,

Ik ben bezig in een huis gebouwd in 1962.
Nu hebben we daar in de huiskamer het behang er af gehaald. Daarbij is de halve muur meegekomen.

Voor zover ik het terug kan vinden lijkt het er op dat het bimsbeton stenen zijn met daarop een soort zand achtige laag en dan een dun laagje wit spul (vermoed kalk).
Dit werd in die tijd heel veel gebruikt.

Nu moeten we de muur weer vlak krijgen maar boven op die zand laag smeren gaat niet werken.

Wat is het beste om te doen. Of welke materialen kunnen we het beste gebruiken.

Ik hoop dat iemand een goed advies heeft.
Groet
Ikke

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:36

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Het beste maar het meest drastische, alles eraf kappen, primer erop zetten en opnieuw alles stucken.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06 20:17
Het beste is dat zeker niet. Die oude onderlagen zouden de vochthuishouding in huis zelfs regelen. En giftige stoffen zitten daar al zeker niet in, hoogstens wat paardenhaar.
Zelf al 3 renovatie gedaan met dergelijke muren: tikken op de muren met een plamuurmes of je handen: waar het hol klinkt de boel eraf halen. Erna alles goed borstelen vooraleer er een fixator op te zetten: betocontact heb ik daar al opgesmeerd, ook al een vloeibare fixator met een drukspuit op gespoten. Of zelfs geen fixatlr, maar de muur dan goed nat spuiten vooraleer ze opnieuw te stuccen. Ook hier kan bijna alles: goldband, mp75, jointfiller 45,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Overdrijf je niet een beetje? Zand en kalk hebben weinig magische krachten. En gips heeft ook een regulerende werking.

Je zou je er makkelijk vanaf kunnen maken door alleen de loszittende delen te verwijderen en dan opnieuw strak te trekken met risico dat die onderlaag steeds losser komt te zitten en je daar last van krijgt.

Alternatief is alles eraf en dan opnieuw opbouwen. Hier zou ik zelf voor kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 01-08-2023 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Ja dat zandspul hebben we hier ook in huis, als het zit zit het maar als het loskomt ben je aan de beurt. Gewoon alles wat los zit weghalen en opnieuw stucen met de juiste voorbereiding is de enige oplossing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58
Ik had exact dat ook in mijn vorige huis (uit 1960). Heb alles eraf gehaald, geprimerd en gestuct. Even wat werk, maar dan is het ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04

paQ

Hamer pakken en beginnen kloppen. Alles wat los komt ruim eraf halen, de rest eventueel gewoon laten zitten.
Dit is daar handig gereedschap voor, want je kunt meteen steken.
https://www.bol.com/nl/nl...gdDlDW5yELScaAtI-EALw_wcB

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
Sethro schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:41:
Overdrijf je niet een beetje? Zand en kalk hebben weinig magische krachten. En gips heeft ook een regulerende werking.

Je zou je er makkelijk vanaf kunnen maken door alleen de loszittende delen te verwijderen en dan opnieuw strak te trekken met risico dat die onderlaag steeds losser komt te zitten en je daar last van krijgt.

Alternatief is alles eraf en dan opnieuw opbouwen. Hier zou ik zelf voor kiezen.
als er geen spouw zou zijn kan ik mij er iets bij voorstellen, maar jaren 60 bouw zonder spouw kan ik mij niet voorstellen. Dan moet gips gewoon kunnen lijkt me. Iemand vinden die goed kalkzand stucwerk kan leveren is een hoop gezeik, en het zelf doen ook. Ik zou een stucadoor bellen, eerst alles zelf schoon halen.

Als er geen spouw is wordt het wel wat nadenken qua vochthuishouding. Maar dan zou ik zelf ook aan een voorzetwand gaan denken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06 20:17
Als echt alles slecht is zal het wel sneller zijn om de boel er volledig af te halen natuurlijk, maar dat was bij mij nooit het geval. Drie, max vier weken na die reparaties kon ik al schilderen, wat best wel practisch is vooraleer je verhuist en alles vol meubels staat. En het kwam ook nog eens goedkoper uit.
De woning is enkele maanden terug verkocht door diegenen die ze destijds van mij gekocht hadden, en op de immo fotos waren die muren na 10 jaar nog steeds even strak :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:40
raggelwerk op de muur, jute spannen en behangen. Zo deed men dat 100 jaar geleden. (Mijn vader heeft het geweten toen hij moest behangen bij mijn oma) Het behang heeft het overigens wel lang uitgehouden. De muren zijn overigens nu helemaal kaal en voorzien van een kleurtje. (dat heeft oma niet meer meegemaakt overigens)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:59
Als je de tijd en het geld hebt en je bent van plan daar nog even te wonen, zou ik voor de optie die Jellabie noemt gaan. Dan weet je zeker dat alles goed zit, de rest blijft toch lapwerk.

Wat wittmann82 aangeeft kan ook. Heb ik ook wel gedaan, maar achteraf wel spijt gehad. Erg veel tijd had het mij uiteindelijk niet gescheeld en voor de prijs van een zakje extra mp75 hoef je het ook niet te laten.

Ik weet niet of je stuc ervaring hebt, je kan alles natuurlijk leren, maar het blijft toch... leren met vallen en opstaan. En daar is het resultaat dan ook vaak naar. Tuurlijk uiteindelijk is alles glad en strak te krijgen. Maar dat kost tijd en mogelihk gepruts en dat moet je leuk vinden.

Werkwijze:
Afkappen
Primer
Mp75 (werkt een stuk vergevingsgezinder dan rotband en lange verwerkingstijd)
Topfinish voor babyglad resultaat (kortere verwerkingstijd)

Materiaal
Voor de speciekuip raad ik de dichte flexibele wasmand van de action aan. ( CA 3.90 euro)
Troffel
Raapbord
Spackspaan
Spackmes
Schuurbord met spons
Afrijlat (1.60 1.80 is waarschijnlijk lang genoeg)
Breed plamuurmes (voor het bijpuinen)

Er bestaat ook zoiets als kant en klare stucpasta. Heb ik zelf ook geprobeerd, ik vond het niets. Ik vond het niet lekker verwerkbaar en tot overmaat van ramp kromp het ook nog, waardoor je dus de oneffenheden bleef zien. Tweede laag moeten aanbrengen en daarna nog moeten schuren. Ik vond het drama, maar misschien vinden anderen het geweldig.

Ik weet niet welke muur het is.
Maar heb je al nagedacht over isolatie? Het is een woning uit 1962, dus waarschijnlijk wel een spouw, maar hoeveel ruimte zit er is zit die niet vol, is die wel geschikt voor de isolatie? Zo niet, dan kan je misschien beter voorzetwanden plaatsen en die dan afstuccen. Misschien ook een goed moment om over je stopcontacten, netwerkaansluiting (blijft toch tweakers) e.d. Na te denken.

[ Voor 10% gewijzigd door Chedara op 01-08-2023 23:53 ]

Pagina: 1