Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 23:04
Zijn er tweakers die ervaring met een terugkeer naar Nederland hebben en hierbij een aanvraag voor de 30%-regeling hebben ingediend?

De 30%-regeling is ook wel bekend als de "expatregeling". Voor expats zijn de regels vrij duidelijk. Het is echter minder bekend, dat Nederlanders zelf in principe ook recht op de regeling hebben.

Ik heb zelf interesse in een aanvraag voor deze regeling, maar helaas is van te voren onduidelijk of ik in aanmerking kom. Slechts een aantal voorwaarden zijn harde voorwaarden, de rest slechts richtlijnen die de kans op toekenning vergroten of verkleinen. De aanvraag kan slechts ná indiensttreding worden ingediend en het besluitproces duurt 2 maanden. Bij de belastingtelefoon werd ik helaas niet veel wijzer: "er is een kans dat ik het krijg, weliswaar verkort (2 jaar i.p.v. 5 jaar)". Ervaringen van andere terugkerende Nederlanders heb ik zo snel niet op het internet kunnen vinden...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
interessante vraag. Gezien de zeer waarschijnlijke beperkte looptijd lijkt me dit niet echt een basis om de beslissing om te (re)migreren op te maken. Of je er financieel.op vooruit gaat hangt van veel zaken af, vooral waar je nu woont en hoe de salarissen daar zijn. Verder lijkt deze keuze me een 5-jarenplan of langer en zou ik meer kijken naar opties qua ontwikkeling, verdere carriere en in welk land je zelf fijn woont. Wil.je in de academische wereld blijven bijv of niet, is jouw sector in NL groot of niet etc.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:53
Je hebt geen recht hierop, je moet 25 jaar buiten Nederland hebben gewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:17
Skynick schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:20:
Ik vraag me af wat het voordeel is voor de overheid van deze regeling.
De expatregeling is duidelijk. Kennismigranten binnenhalen, maar iemand die 25 jaar buiten NL gewoond heeft? Wat voor voordeel heeft die te bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:25
Dit, helaas pindakaas (ik woon zelf ook in het buitenland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:18
Ik ken natuurlijk je financiële situatie niet, je huidige baan niet en de nieuwe baan niet maar een stap(je) terug doen hoeft natuurlijk niet altijd verkeerd te zijn. Kameraad van me heeft het ook gedaan, baan gevonden waar ie zoveel plezier uit haalt (onderzoekswerk), maar heeft daar ook een forse stap voor terug moeten zetten qua loon (denk aan ruim, ruim, ruim boven modaal in de private sector naar ruim ruim bovenmodaal in de universitaire wereld). Maar als ik zie hoeveel blijer hij met zijn baan is, maar ook hoeveel meer actief hij ineens is op andere vlakken want meer tijd kan ik denk, wanneer het uit kan, een financiële stap terug best lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:16
Is dat niet alleen om recht te hebben op de maximale duur van de 30% regeling?
com2,1ghz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:29:
[...]

De expatregeling is duidelijk. Kennismigranten binnenhalen, maar iemand die 25 jaar buiten NL gewoond heeft? Wat voor voordeel heeft die te bieden?
Omdat die persoon dan ook een kennismigrant is. Iemand die al zo lang buiten NL woont gaat ook niet zomaar terug. Maar ik denk dat de TS weinig heeft aan een discussie over het wel of niet nut hebben van zo'n maatregel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26
Hielko schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:51:
[...]

Is dat niet alleen om recht te hebben op de maximale duur van de 30% regeling?
Nee, je krijgt 5 jaar recht op de 30%-regeling, maar deze looptijd wordt verminderd met de tijd die je de afgelopen 25 jaar in Nederland hebt doorgebracht.

Ik zit in vrijwel exact dezelfde situatie als de TS en heb hier pas naar gekeken.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GreatDictator schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:15:
[...]
Nee, je krijgt 5 jaar recht op de 30%-regeling, maar deze looptijd wordt verminderd met de tijd die je de afgelopen 25 jaar in Nederland hebt doorgebracht.

Ik zit in vrijwel exact dezelfde situatie als de TS en heb hier pas naar gekeken.
Staat idd gewoon duidelijk op de website van de BD:
https://www.belastingdien...rocent-regeling-aanvragen
Verkorte looptijd als u eerder in Nederland werkte of verbleef
Wij verminderen de looptijd van uw beschikking met de periode waarin u eerder in Nederland werkte of verbleef.
In de volgende situaties verminderen we de looptijd niet:

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 29-07-2023 16:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvtxc
GreatDictator schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Dan ben ik op het verkeerde been gezet tijdens mijn telefoongesprek met de belastingtelefoon. Hierin had ik namelijk wel degelijk aangegeven hoe lang ik in het buitenland woon en er werd desondanks aangegeven, dat ik kans op toekenning van deze regeling maak.

Het is al lastig om concrete ervaringen hierover te vinden, omdat het zo'n specifiek geval betreft. Ik wilde eens weten, wat de omstandigheden waren bij diegenen, die wel succes hadden bij zo'n aanvraag. :)
[...]

Je komt alleen in aanmerking voor de regeling als je bovenmodaal zult verdienen of een master- of doctorstitel hebt. Niet iedere willekeurige terugkeerder wordt hiermee gelokt.

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:59
Als ze er 3 jaar ipv 25 van zouden maken zou het veel te lucratief zijn voor Nederlanders om even een paar jaartjes naar het buitenland te gaan om daarna opeens minder belasting te betalen. Ik woon zelf nu 5 jaar in het buitenland maar sta voor mijn gevoel nog steeds met 1 been in Nederland. Als ik nog steeds single was geweest zou het voor mij maar een kleine stap zijn om weer terug te gaan.
De bedoeling van de regeling is echt om mensen die flink geworteld zijn in het buitenland toch weer naar Nederland te krijgen.
Met 25 jaar in het buitenland kan je overigens ook 25 jaar oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 11:22
Dus als je in de laatste 25 jaar, 5 jaar in Nederland hebt gewoond heb je recht op 0 jaar? Heb je 4 jaar in het buitenland gewoond, recht op 1 jaar (begrijp ik 'm zo goed?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:12
ex87 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:50:
Dus als je in de laatste 25 jaar, 5 jaar in Nederland hebt gewoond heb je recht op 0 jaar? Heb je 4 jaar in het buitenland gewoond, recht op 1 jaar (begrijp ik 'm zo goed?)
Je schrijft het hier op 2 verschillende manieren. Bij de laatste zin moet je denk ik ' buitenland' vervangen door Nederland.

Als ik de tekst op de site van de belastingdienst lees dan interpreteer ik hem als volgt:
5 jaar - aantal jaar in NL gewoond de afgelopen 25 jaar.
Dus in jouw geval 5 - (25-6) = 5-19 = negatief, dus 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Belastingcentjes. Voor hogere positities is het moeilijk om mensen te vinden, en diezelfde mensen werken vaak "globaal". OP heeft de keus om letterlijk waar dan ook ter wereld te werken maar kijkt zoals je ook hier ziet wat blijft er onder de streep over. En als dat niet voldoende is, dan komt die gewoon niet en mogelijkerwijs verhuist die posititie naar een land die aantrekkelijker is.

Zo blijf ik zelf ook landurig in het buitenland omdat het belastingtechnisch gewoon aantrekkelijker is zeker in combinatie met extra perks die in Nederland niet zo gewoon zijn. Nederland is gewoon niet aantrekkelijk voor de groot verdiener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
bovenstaand lijkt.me prima, ik vind het zelf vooral hinderlijk dat sommige mensen minder belasting mogen betalen dan de rest. Dus als die regeling minder populair is/wordt so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Max Verstappen is ook geen kennismigrant, maar ik denk dat de overheid het een goede deal zou vinden als die ging verhuizen en 30 procent in Nederland ging betalen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 11:19

AntiPasta

d1 m0z4rella

Ik heb hiernaar gekeken toen ik zelf terugkwam, helaas zijn de regels zodanig aangepast dat het heel lastig is voor geboren Nederlanders om uberhaupt nog in aanmerking te komen. Dit moest ik uiteindelijk horen van een adviseur met specifieke expertise, bij de BD zelf waren ze niet heel behulpzaam.

Het was al wat jaren geleden (2016), dus de exacte reden weet ik niet meer, maar het ging geloof ik om het aantal jaren in Nederland versus buiten Nederland

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Marzman schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:52:
[...]

Max Verstappen is ook geen kennismigrant, maar ik denk dat de overheid het een goede deal zou vinden als die ging verhuizen en 30 procent in Nederland ging betalen.
De 30% regeling houdt in dat kennismigranten 30% minder inkomstenbelasting betalen. Dus ze betalen alsnog 70%.

Ik stelde de vraag omdat ik me afvroeg hoeveel iemand nou economisch een bijdrage zou zijn na 25 jaar. Stel je zou na je studie in NL vanaf je 20-25 leeftijd na 25 jaar terugkomen dan ben je inmiddels 45-50. Of je moet geëmigreerd zijn toen je op de basisschool zat. Misschien is dat het wel.

Nou klinkt het niet sociaal(de 30% regeling is ook alles behalve sociaal) wat ik zeg maar dit is een economisch maatregel waarbij gelet wordt op de baten.

Expats daarentegen zijn vaker mensen tussen de 20-40 jaar die zich vestigen in Nederland en nog een hoop jaartjes kunnen bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 11:22
helloitsme schreef op maandag 31 juli 2023 @ 06:22:
[...]

Je schrijft het hier op 2 verschillende manieren. Bij de laatste zin moet je denk ik ' buitenland' vervangen door Nederland.

Als ik de tekst op de site van de belastingdienst lees dan interpreteer ik hem als volgt:
5 jaar - aantal jaar in NL gewoond de afgelopen 25 jaar.
Dus in jouw geval 5 - (25-6) = 5-19 = negatief, dus 0.
ah, zo snap ik hem, ze kijken naar een periode van 25 jaar, daar trek je eerst je Nederlandse jaren vanaf, en als dat nummer nog positief is dan zou je op die dagen recht hebben.

Als je dus 3 jaar in Nederland heb gewoond in de laatste 25 jaar dan zou je nog recht kunnen hebben op 2 jaar.

Naja, ik ben er zelf nooit achter aan gegaan, ik heb 2x een periode van 2,5 jaar in het buitenland gezeten maar zou dit nooit claimen, puur omdat ik altijd met Nederland verbonden ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dus als het een aaneensluitende periode is dat je langer dan 12,5 jaar weg bent? Dan kom ik ook bijna in aanmerking.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-06 09:26
Meer dan 25 jaar weg. Je mag nog wel incidenteel in Nederland zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:59
com2,1ghz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:04:
[...]

De 30% regeling houdt in dat kennismigranten 30% minder inkomstenbelasting betalen. Dus ze betalen alsnog 70%.
Nee, 30% van het bruto inkomen is onbelast en wordt netto uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
pieter.a schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
pieter.a schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Uit interesse eens gekeken:
€75k per jaar en €150k per jaar (het zijn goed betaalde expats)
€25.3k en €65k belasting
Met 30% regeling:
€14k en €42.1k belasting

Wat betekend in eerste geval de 30% regeling je 45% minder belasting oplevert, en in tweede geval 35% minder belasting.

Dus bij hoge salarissen gaat het richting de 30% minder belasting (logisch ook), en bij lage salarissen omdat je de 30% met meeste belasting weghaalt, is het nog een stuk groter voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:20
Weet overigens dat het een sigaar uit eigen doos is: in ruil voor die korting bouw je navenant minder sociale rechten/pensioen op. Niet iedereen accepteert daarom die regeling, het is geen verplichting.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-06 09:00
Sissors schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:36:
[...]

€25.3k en €65k belasting
Met 30% regeling:
€14k en €42.1k belasting

Wat betekend in eerste geval de 30% regeling je 45% minder belasting oplevert, en in tweede geval 35% minder belasting.

Dus bij hoge salarissen gaat het richting de 30% minder belasting (logisch ook), en bij lage salarissen omdat je de 30% met meeste belasting weghaalt, is het nog een stuk groter voordeel.
Volgens mij is dat niet alles en mag je voor de looptijd van de regeling ook je buitenlands vermogen buiten de Nederlandse belasting houden. Als je buitenlands vastgoed en/of een flinke spaarpot hebt kan dat ook nog wel de moeite zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-06 09:23

swtimmer

Ontrafelt het leven!

dvtxc schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:25:
Zijn er tweakers die ervaring met een terugkeer naar Nederland hebben en hierbij een aanvraag voor de 30%-regeling hebben ingediend?

De 30%-regeling is ook wel bekend als de "expatregeling". Voor expats zijn de regels vrij duidelijk. Het is echter minder bekend, dat Nederlanders zelf in principe ook recht op de regeling hebben.

Ik heb zelf interesse in een aanvraag voor deze regeling, maar helaas is van te voren onduidelijk of ik in aanmerking kom. Slechts een aantal voorwaarden zijn harde voorwaarden, de rest slechts richtlijnen die de kans op toekenning vergroten of verkleinen. De aanvraag kan slechts ná indiensttreding worden ingediend en het besluitproces duurt 2 maanden. Bij de belastingtelefoon werd ik helaas niet veel wijzer: "er is een kans dat ik het krijg, weliswaar verkort (2 jaar i.p.v. 5 jaar)". Ervaringen van andere terugkerende Nederlanders heb ik zo snel niet op het internet kunnen vinden...

***members only***
Na mijn promotie in het buitenland ook teruggekomen en ik kwam niet in aanmerking. In mijn geval ook doordat als student ik niet echt een werkstatus/bewijs had vanuit het buitenland. Dus ondanks een PhD in een hot niche gebied was ik blijkbaar geen kennismigrant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 17:23
Wellicht een bijzaak maar toch de moeite waard om te vermelden in dit topic;

Met de 30% regeling krijg je naast de belastingkorting in box 1, óók grotendeels een vrijstelling in box 2 & 3 dmv de Partiële buitenlandse belastingplicht.

https://www.belastingdien...tingplicht_30_bewijsregel

De vrijstellingen in box 2 & 3 gelden ook voor je fiscale partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvtxc
Sissors schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:36:
[...]

€25.3k en €65k belasting
Met 30% regeling:
€14k en €42.1k belasting

Het verschil zou in mijn geval nog veel sterker zijn geweest. (onderbetaalde postdoc-positie :$ )

Een postdoc die in CAO NU 10.4 wordt ingeschaald, verdient
€ 3557,00
€  764,50
 -------- -
€ 2792,50

Met de 30%-regeling
€ 3557,00
€  298,75
 -------- -
€ 3258,25

Je betaalt in dit geval 60% minder belasting.

Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom sommige universiteiten bijna uitsluitend buitenlandse postdocs in dienst hebben. Er is namelijk ook een inkomenseis om voor de 30%-regeling in aanmerking gekomen, behalve voor gepromoveerden. (Wat in mijn optiek ironisch is...)
Brent schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:22:
Weet overigens dat het een sigaar uit eigen doos is: in ruil voor die korting bouw je navenant minder sociale rechten/pensioen op. Niet iedereen accepteert daarom die regeling, het is geen verplichting.
Zie hierboven, het gros van de gebruikers van deze regeling zijn waarschijnlijk ook postdocs, die hier 2 à 3 jaar zitten. Die extra ~500€ p.m. is voor hen waarschijnlijk een groter voordeel dan de verlorene pensioensopbouw tijdens die korte periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:20
dvtxc schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:18:

[...]

Zie hierboven, het gros van de gebruikers van deze regeling zijn waarschijnlijk ook postdocs, die hier 2 à 3 jaar zitten. Die extra ~500€ p.m. is voor hen waarschijnlijk een groter voordeel dan de verlorene pensioensopbouw tijdens die korte periode.
Misschien. Maar voor een terugkerende Nederlander ligt dat wellicht anders. En sowieso: met al postdoc-en is je eerste 10-15 jaar opbouw, de belangrijkste, wel een giga-puinhoop, wat je, als het even lukt op de lange termijn te denken, misschien wel wil voorkomen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

dvtxc schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Het verschil zou in mijn geval nog veel sterker zijn geweest. (onderbetaalde postdoc-positie :$ )

Een postdoc die in CAO NU 10.4 wordt ingeschaald, verdient
€ 3557,00
€  764,50
 -------- -
€ 2792,50

Met de 30%-regeling
€ 3557,00
€  298,75
 -------- -
€ 3258,25

Je betaalt in dit geval 60% minder belasting.

Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom sommige universiteiten bijna uitsluitend buitenlandse postdocs in dienst hebben. Er is namelijk ook een inkomenseis om voor de 30%-regeling in aanmerking gekomen, behalve voor gepromoveerden. (Wat in mijn optiek ironisch is...)

[...]

Die inkomenseis is er om er voor te zorgen dat we niet allemaal "loonslaven" uit het buitenland halen voor een prikkie. Dus onder een bepaald salaris krijgen ze geen werkvergunning en dus geen visa. Maar ik zie wel een aantal mensen weer vertrekken als ze het volle pond moeten gaan betalen.

Aantal zijn gekomen door euro tekens in hun ogen, komen er al snel achter dat het aangeharkte parkje en het licht op straat ook betaald moet worden dus dat er ook op andere manieren geld lekt. En dan blijkt de band met Nederland niet zo warm en gaan ze met een dikke bankrekening door de belastingdienst weer retour India (in mijn geval bij mijn bedrijf). Aantal reden dikke auto's tot het moment ze wel 50% moesten betalen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
com2,1ghz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:04:
Expats daarentegen zijn vaker mensen tussen de 20-40 jaar die zich vestigen in Nederland en nog een hoop jaartjes kunnen bijdragen.
Expats zijn typisch niet jongeren die weinig verdienen maar juist groot verdieners, C-suits. En daar is deze regeling nou juist voor omdat die een sommetje maken hoeveel ze in Nederland verdienen of hoeveel in het buitenland. En als in Nederland de belastingen dermate hoog zijn en je hebt een staat die ook nog eens denkt die jaarlijks jou op je eigen vermogen te moeten belasten, dan is dat niet echt aantrekkelijk. Ook niet voor Nederlanders zoals mezelf die bijna 20 jaar in het buitenland zitten.

Ik wil best terug naar Nederland maar ik heb geen behoefte om in te leveren op mijn inkomen, zelfs met de 30% regeling en een hoop gedoe met de belastingdienst met een adviseur in de hand, dan hoeft dat gewoon niet. Dit is voor bedrijven heel problematisch want die zijn zoals ik al aangaf gewoon niet in staat om mensen van top niveau aan te trekken. Die gaan liever naar Amerika of dit moment Singapore. Combineer dat met in Nederland dat men het niet zo heeft op extra voordeeltjes en bonussen die je in het buitenland meer ziet, is het hier gewoon niet aantrekkelijk om je (terug) te vestigen.

Terugkomende tot OP, als expat heb ik veelvuldig met Heerlen van doen en ik heb het persoonlijk opgegeven en laat het over aan m'n adviseur. Per telefoon heb je helemaal niets aan ze, je krijgt alleen maar tegenstrijdige informatie als je uberhaubt informatie krijgt. Ik zou dan ook op zoek gaan naar iemand die gespecialiseert is in dit soort zaken idealiter uit jou "oude" regio, dit maakt communicatie makkelijker mocht je op termijn op vakantie in Nederland zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-06 23:10
Ik heb dit destijds ook geprobeerd, maar helaas. Het is wat mij betreft een discriminerende regeling en ook onnodig. Je kan beter kijken hoe je het vestigingsklimaat voor iedereen positief maakt.

We halen nu massaal Turken en Portugezen naar Nederland hier in de regio die zonder deze regeling ook prima hier zouden werken. Ik denk dat het enorm kleine groep is die door deze regeling echt de overstap niet zou nemen. Zo slecht zijn de salarissen niet in Nederland. Helemaal niet als je het met het zuiden vergelijkt.
Pagina: 1