40mm fan met vreemde connector vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb enkele HDD backplanes met 40mm fans erin die aan vervanging toe zijn. Het betreft standaard 40x40x10 fans op 12V.

Alleen hebben deze fans geen "standaard" fan connector, iets dat deze fabrikant van deze backplanes ondertussen ook ingezien heeft een tegenwoordig zit er zowel een 2-pin en 3-pin aansluiting op 😀

Mijn versie heeft echter een 3-pin connector met een lipje in het midden en ook maar 2 draden aangesloten. Kan ook niet meteen vinden welke benaming deze connector heeft.

Dit lijken mijn opties te zijn:
- Dezelfde of andere fans vinden met dezelfde connector aan. Ik vind wel dezelfde fans maar deze zijn dan steeds voorzien van een 2-pin connector.
- een verloopje van dit soort connector naar standaard 2-pin. Moet ik wel eerst weten hoe die connector heet.
- Crimp set kopen, beetje overkill voor 4 fans.
- Het plastic van de male connector op de PCB bovenaan wegknippen en er een standaard 2-pin fan op inpluggen.
- Kabels afknippen en er zelfs een andere fan aanzetten.

Is er iemand die weet hoe deze connector op internet te vinden is en wat lijkt jullie de beste optie voor iemand zonder soldeer-skills?

Bijkomende vraag:
- Maakt de Wattage veel uit als ik andere 12V fans koop? De originele zijn 0.7 W. Wat is het gevolg als ik een fan met hoger of lager Wattage gebruik zoals bv. deze?

Hierbij een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNkUeopreqpeSts_KKzERxg698w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJS3kY0pfwY2J9IeEZbrMQu7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ5T77rgXsDb17AXj2tsY_kokJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUnSRRr3dbtZ8fs1eNscD4Bv.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat zijn wel degelijk standaard connectors, het lijken mij JST connectors namelijk. 3 pins. Buiten consumenten pc's waar dupont de klok slaat is dat vrij gewoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meest makkelijkste is de draad afknippen en deze aan de nieuwe fans zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
Solderen kun je leren, sticker loshalen draden de-solderen. Vervolgens soldeer je deze weer terug op de nieuwe fans. Maar wat is er mis met de huidige fans? Die kun je ook schoonmaken en smeren met naaimachineolie oid :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:06:
Solderen kun je leren, sticker loshalen draden de-solderen. Vervolgens soldeer je deze weer terug op de nieuwe fans. Maar wat is er mis met de huidige fans? Die kun je ook schoonmaken en smeren met naaimachineolie oid :).
De fans beginnen te "whinen". Nooit bij stilgestaan dat je die kan smeren, ging ervan uit dat het een gesloten systeem was... heb natuurlijk nog veel meer fans in huis (meeste van papst en die doen het al 10 jaar 24/7 zonder stuk te gaan 8)7).

Heb je toevallig een aanbeveling voor een merk van smeerolie? Ik heb wel olie voor scheermachine in huis dat in de buurt lijkt te komen. Alternatief vind ik deze.

Deze fans lijken alvast wel te smeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZR8E1DCOLAEcG1jnnUR2ioiWotU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAMkLGeAzipHaf1lrT812cX0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
@WhiteDog De olie die je daar hebt is gewoon een dunne minerale olie. Dat is ook wat je moet hebben dus dat is prima! Je hebt echt maar een paar drupjes nodig.

Zelf haal ik het witte ringetje (zit een sleuf in) eraf met een kleine platte schroevendraaier (voorzichtig het kan kapot), let op hij schiet weg! Dan kun je de as een beetje schoonmaken etc. Beetje olie eraan en de boel weer terug monteren. Mits je er op tijd bij bent geweest, dan doet hij het weer voor een lange tijd. Als je te lang hebt gewacht, dan is de boel ingesleten en zal hij snel weer lawaai maken. Je kunt het altijd proberen, succes! :*)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:11
Ben er niet weg van, maar het kan een oplossing zijn. Afknippen, en met kroonsteentjes weer aan elkaar maken.

Doorsmeren is onzin. Zo'n ding is origineel natuurlijk doorgesmeerd, zodra de olie er uit is, en ze geluid gaan maken, is het gewoon kapot.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 29-07-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

WEBGAMING schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:14:
Ben er niet weg van, maar het kan een oplossing zijn. Afknippen, en met kroonsteentjes weer aan elkaar maken.
Kroonsteentjes?????

Gewoon solderen en een krimpkousje er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
memphis schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Kroonsteentjes?????

Ik heb hier wel een setje "solderless" connectors om te krimpen. Goed genoeg voor die 1x per jaar dat een wago niet past. Kroonsteentjes of een wago is niet genoeg plaats voor en zou ook niet mijn eerste keuze zijn 😅

Ondertussen de fans proberen smeren en ik moet zeggen, de "whine" is wel verdwenen (kan natuurlijk snel terugkomen). Je hoort echter wel dat ze niet meer optimaal draaien dus laat ik deze toch maar vervangen.

Blijft wel de vraag in hoeverre een fan met andere Wattage kwaad kan? Vermoed dat lager alleszins geen kwaad kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
memphis schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Kroonsteentjes?????

Solderen kan de TS niet, daarom noem ik kroonsteentjes. En nogmaals dat vind ik zelf eigenlijk ook niets, maar ja, als dat de enige (of een van de weinige) optie is...

Zolang je niet te gek gaat doen, 10 amp op een plaats waar normaal 1 amp zit oid, komt dat wel goed.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 29-07-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
WEBGAMING schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:02:
[...]
Solderen kan de TS niet, daarom noem ik kroonsteentjes. En nogmaals dat vind ik zelf eigenlijk ook niets, maar ja, als dat de enige (of een van de weinige) optie is...
Tja , kroonsteentjes is inderdaad niet ideaal in dit soort situaties.
Kan je ze misschien beter netjes in elkaar draaien en isoleren met geschikt isolatie tape of hotglue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dan zou ik ze in elkaar draaien, met wat goed strakke krimpkous er omheen. Dat houd in een computer waarschijnlijk ook wel.

Het is allemaal niet ideaal, dat is het probleem. ;) Als het dan even kan "schroef" ik ze toch het liefste samen. Dan zit het tenminste wel echt vast, zonder solderen. (Je kan ook de draadjes in elkaar draaien, dan de een kroonsteentje er omheen schuiven en vast schroeven, als je echt een goede verbinding wil)

Knijpen zoals in auto's ook wel eens gebeurt kan ook. Maar daar zijn de draadjes meestal wel heel dun voor.

Zou het zelf ook solderen met wat krimpkous. Maar dat is makkelijk gezegd als iemand die het kan, en er alles voor in huis heeft. Zo niet vind ik een kroonsteentje dan een van de betere oplossingen. Wago, of las klemmen werken ook niet zo goed op dunne draden.

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 29-07-2023 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Niet kunnen solderen of niet willen? Een simpele bout en wat soldeer zijn de kosten niet en solderen van 2 draadjes is zeker niet moeilijk. Je bent een tweaker of je bent het niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
memphis schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:16:
Niet kunnen solderen of niet willen? Een simpele bout en wat soldeer zijn de kosten niet en solderen van 2 draadjes is zeker niet moeilijk. Je bent een tweaker of je bent het niet.....
Niet willen. Solderen is 1 ding maar daarna moet er toch nog een sleeve over om het af te werken. WAGO does the job 99/100. Voor die 1x per jaar hou ik het bij "solder butt connectors". Dat werkt ook net iets makkelijker als je bv. op een ladder op 2m hoogte paar draden aan elkaar moet zetten.

Mijn ding is meer gaten boren waar het niet hoort en andere firmware zetten op apparaten die ik net 5min in gebruik heb 😅
Pagina: 1