Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Evohome ketelrelais springt aan zonder warmtevraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 12:23
Goedemorgen,

Sinds enkele dagen hebben wij een daikin altherma 3 hoogtemperatuur warmtepomp. Dit in combinatie met het evohomeaysteem welke wij daarvoor reeds hadden. Het huis wordt verwarmd door radiatoren. Op iedere radiator zit een honeywel hr92 kraan. Het evohomesysteem communiceert via het bdr91a relais met de warmtepomp. Dit werkt prima. Mij valt echter op dat ondanks dat er vanuit de Hr92 kranen geen vraag is ( alle kranen staan ook op 0% volgens evohome) het lampje van het relais op groen springt en de warmtepomp vervolgens water begint te pompen.

Ik ben op zoek naar een verklaring van dit probleem en een mogelijke oplossing hiervoor.

Tevens vroeg ik mij af of er in het schakelrelais veel verschil zit tussen de bdr91a en de bdr91t?

Ik had eerder reeds de bdr91t gekoppelt maar deze gaf na een dag reeda een communicatiefoutmelding en was daarna niet meer te koppelen. Lampjes branden niet meer terwijl relais wel klikte op het moment dat de module onder stroom werd gezet.

Alvadt bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

• stijndebruin
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-10 08:57
Bdr 91T is ook geschikt voor koelen. De a niet. Je moet deze dan wel als 2e relais op de koelklem van de warmtepomp zetten. (voor jouw niet relevant)
Bij 0% warmtevraag zou de bdr die aan de ketel zit uit moeten blijven. Ik zou de module resetten en opnieuw koppelen. Reset doe je door hem eerst in de aanmeld modus te zetten. (RUIM 10 sec knop indrukken, lampje gaat rood knipperen) Dan nogmaals ingedrukt houden (lampje knippert sneller rood) Dan weer aanmelden.
Succes!

• roykamerman
Dank voor je reactie Stijn Dus puur voor warmte is de bdr91a prima begrijp ik.

Ik heb het relais reeds een aantal keren gereset. Het lampje blijft echter incidenteel aangaan, terwijl er geen vraag is. Op de evohome staat bij de ketelrelais tevens 0% dus volgens evohome zou hij dan uit moeten zijn. Het relais schakelt overigens na enige tijd ook weer uit.

Zou er wellicht een relatie kunnen liggen tussen het opwarmen van het warmwaterbuffervat in de warmtepomp en een fout signaal vanuit de warmtepomp naar het relais waardoor het lampje aan kan gaan.

• roykamerman
Of zou het ook met de ingestelde schakelingen in de evohome te maken kunnen hebben. Deze staat nu op 3 schakelingen per uur met een minimale aantijd van 5 minuten. Ik heb net gemerkt dat als ik een radiator opendraai het relaisbox in de evohome 100% aangeeft. Als ik de radiator daarna weer di htdraai gaat het relais weer naar 0% waarna het groene lampje ook weer uitgaat.

• roykamerman
Inmiddels lijkt het probleem te zijn opgelost. Het pinnetje van E3 van de bdr91 (2e L aansluiting) was afgebroken. Hier zat overigens geen kabel in. Nu hier met een kleine spijker opnieuw contact gemaakt en de wp schakelt enkel bij vraag