Studielaptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-one
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-01-2024
Mijn zoon gaat na de zomer ook starten met het eerste schooljaar. Wij willen aankomende maand een nieuwe laptop voor hem kopen zodat het jaar goed start. Het hoeft niet de beste en mooiste te zijn en ook geen voorkeur voor een merk. Belangrijk is de prijs en degelijk is (een goede garantie, mocht stuk gaan) en het moet uiteraard voldoen aan de eisen van school.

Zijn er mensen die deze opleiding ook doen en weten of de onderste laptopkeuzes wel een tijd mee kunen gaan? Volgens mij moet een laptop onder 1000 euro zeker mogelijk zijn.

Alle (laptop) advies is zeker welkom of als jullie een goede laptop deal weten. _/-\o_

Specificaties vanuit de school gegevens

Je hebt een eigen laptop (Windows, Unix of MacOS) nodig om te kunnen werken met ontwikkelomgevingen en om deel te kunnen nemen aan digitale toetsen. Veel laptops zijn hier tegenwoordig geschikt voor. Je laptop moet aan de volgende configuratie-eisen voldoen:
• Een werkgeheugen van minimaal 8GB. Voorkeur gaat uit naar 16GB
• WiFi (draadloos netwerk)
• Een harde schijf van minimaal 250GB. Bij voorkeur SSD
• Een schermresolutie van minimaal 1920 x 1080 pixels
• Minimaal een i5 processor
• Voor de richtingen waarbij ook met games/graphics wordt gewerkt, is een dedicated grafische kaart van ATI of NVidia met minimaal 1 GB geheugen vereist.

Ik heb filters gezet op Pricewatch (
categorie: Laptops

Ik denk aan 15,6 inch scherm, want lijkt me handiger. Of is kleiner (14 inch) beter volgens jullie? De reisafstand is 10 minuten met het OV, dus zal niet gewerkt worden onderweg.

Verder geen verstand van de videochips. Ik ken alleen Geforce en heb op deze gefilterd. Deze is in ieder geval van Nvidea.

Ik zie bij aantal laptops uitdrukkelijk vermeld dat het gaming laptop zijn, maakt dat nog uit voor de studie? De laptop zal gebruikt worden de studie en het is niet bedoeling voor gamen.

categorie: Laptops

ASUS TUF Gaming F15 FX506HF-HN014W 15.6" gaming laptop (699 euro) en 2 jaar garantie.
https://www.alternate.nl/...glaptop&utm_term=PL6AZNUN

Lenovo IdeaPad 5 - 82FG01SJMH (709 euro)
https://www.paradigit.nl/...1797&channel_tag=tweakers

Acer Aspire 7 A715-42G-R0TK laptop (749 euro) en 2 jaar garantie.
https://www.informatique...._campaign=095&utm_content

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

d-one schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:42:
Mijn zoon gaat na de zomer ook starten met het eerste schooljaar. [...]
hij gaat dezelfde opleiding volgen als @Rhydium ?

als hij er dagelijks mee moet zeulen dan is compact+krachtig fijn. maar dan wordt de prijs meestal ook wat hoger.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Afgesplitst, want dit verdient een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 23:05

Kraz

Saving the world

Wat je ook kiest, neem geen Asus.
Daar is de kwaliteit niet al te best van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Yoga Slim 6 Gen 8 (14" AMD) vanaf 999,-
https://www.lenovo.com/nl...(14-inch-amd)/len101y0037

Voor school is een 14" handig want deze is lichter en neemt minder ruimte in op tafel. Een 16" laptop is al gauw zwaarder en wellicht te groot als ook je boeken nog op tafel liggen.

AMD Ryzen™ 5 7540U-processor (Zen4, 4nm)
740M geïntegreerde GPU
14" 16:10 display 2240 x 1400
16GB LPDDR5-6400 RAM
512GB SSD PCIe Gen4
60Wh batterij
2x USB-C 4.0, 1x USB-A, HDMI 2.1, headphone / mic combo
1,3 kg
Volledig aluminium chassis

Tip: Neem de 7840U processor, deze heeft de snellere 780M GPU aan boord. De 7840U zit ook in gaming handhelds als de AOKZOE A1 Pro, AYANEO GEEK 1S e.d.

Zie ook deze post met meer achtergrond.

[ Voor 15% gewijzigd door erikloman op 29-07-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-one
Bedankt er ziet er mooi uit en een redelijke prijs. Voor mijn gevoel vind ik 14 inch "klein" om bijvoorbeeld de schoolopdrachten op school te moeten maken. Maar als ik jullie (als student) hoor, vinden jullie kleiner 15,6 inch (14 inch) beter voor school. Ik twijfelde omdat ik zelf een grote laptop scherm 15,6 inch nodig heb O-)

Onderste Lenovo heeft alleen een integrated videochip geen dedicated videochip. Zou dat nog veel uitmaken?
erikloman schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:05:
Yoga Slim 6 Gen 8 (14" AMD) vanaf 999,-
https://www.lenovo.com/nl...(14-inch-amd)/len101y0037

Voor school is een 14" handig want deze is lichter en neemt minder ruimte in op tafel. Een 16" laptop is al gauw zwaarder en wellicht te groot als ook je boeken nog op tafel liggen.

AMD Ryzen™ 5 7540U-processor (Zen4, 4nm)
740M geïntegreerde GPU
14" 16:10 display 2240 x 1400
16GB LPDDR5-6400 RAM
512GB SSD PCIe Gen4
60Wh batterij
2x USB-C 4.0, 1x USB-A, HDMI 2.1, headphone / mic combo
1,3 kg
Volledig aluminium chassis

Tip: Neem de 7840U processor, deze heeft de snellere 780M GPU aan boord. De 7840U zit ook in gaming handhelds als de AOKZOE A1 Pro, AYANEO GEEK 1S e.d.

Zie ook deze post met meer achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-one
asus in algemeen, of specifiek deze keuze?
Kraz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:37:
Wat je ook kiest, neem geen Asus.
Daar is de kwaliteit niet al te best van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 23:05

Kraz

Saving the world

d-one schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:00:
asus in algemeen, of specifiek deze keuze?

[...]
Asus in het algemeen.
Ze besparen flink op de kwaliteit van de kleine onderdelen op het moederbord waardoor ze vaak na een jaar al defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:53
Batterij van die asus is ook geen zak waard waardoor je snel terug aan de lader moet hangen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat ik hier in het topic zie gebeuren is een linkje naar een algemene lenovo serie laptops waar er zo'n beetje 20.000 exemplaren van zijn, dat lijkt me niet de bedoeling, met een beetje pech eindigd TS dan met een 218nits TN paneel waar zijn/haar kind binnen 3 maanden half blind van is geworden.

dus TS; let er bij het kopen van een laptop ook goed op dat je niet alleen de beste cpu of ssd kiest maar ook dat er een scherm op zit dan voldoende helder is en genoeg contrast heeft om op school te gebruiken.

in argemende zin beveel ik het volgende aan:
een 14inc (of groter) scherm, met een resolutie groter dan 1920x1080 een schermhelderheid van 300cdm2 (nits) of hoger, en als schermtype ips of oled

en boven alles, een 'dit vind ik er goed uitzien (ik kan dit goed lezen) van je kind zelf ... bijvoorbeeld testen in de achtertuin op een zonnige dag, in een serre, in de woonkamer als de zon op het raam staat of desnoods met de felste lamp die je in huis hebt recht op het scherm gericht.

waar je thuis je werkplek helemaal kunt passen, een gordijn een beetje dicht kan doen of je bureau naar een andere hoek kunt verplaatsen, op school kan dat niet... dan zit je waar je mag zitten hoe slecht de lichtomstandigheden ook zijn,

zelfs als je daadwerkelijk aantoonbaar problemen hebt met zicht (inclusief brief oogarts) halen scholen vaak de schouders op en zeggen, misschien een laptop met een beter scherm, anders weten wij het ook niet..

sindsdien roep ik het tegen een-ieder die voor schoolgaande kinderen laptops gaat uitzoeken, hou er rekening mee, want scholen doen het namelijk niet...

[ Voor 18% gewijzigd door i-chat op 29-07-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
d-one schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:59:
[...]
Onderste Lenovo heeft alleen een integrated videochip geen dedicated videochip. Zou dat nog veel uitmaken?
Een dedicated GPU is een extra chip in de computer die naast de CPU ook stroom nodig heeft.

Een integrated GPU zit bij de CPU chip geïntegreerd en verbruikt daarmee minder stroom. De batterij houdt het dus langer vol op een charge.

Merk ook op dat de 7040-processoren op 4nm worden gemaakt wat ook gunstig is voor het stroomverbruik.

Ga wel voor de 7840U CPU met 780M. De 7540U is grafisch een stuk zwakker dan de 7840U.

Zie ook mijn post voor vergelijking tussen 740M en 780M: erikloman in "[Aanbiedingen] Complete Systemen & Laptops - Deel 9"

Voor slechts 30 EUR extra heb je bij de Yoga Slim 6 Gen 8 een 400 nits scherm. Dat zou ik ook altijd kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door erikloman op 29-07-2023 13:46 ]

Pagina: 1