Bodem zitkuil waterkerend maken

Pagina: 1
Acties:

• jasperm2
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-11-2024
Hallo allen,

Wij hebben begin dit jaar in onze tuin een zitkuil aan laten leggen, met daaronder een 3000L regenwatertank met het idee om het hemelwater dat in de zitkuil stroomt, die regentank inloopt, waar we dmv een pomp de tuin mee kunnen bewateren (zie foto 1).

Nu is er alleen niet goed nagedacht mbt de bodem vd zitkuil (boven de regentank) goed waterkerend te maken (zie foto 2) aan de randen van de zitkuil ligt alleen wat worteldoek op het zandbed, gevolg, bij maanden regen loopt het hemelwater van de tegels het zandbed om de tank in, ipv direct de goot (niet op foto) die aan de tank gekoppeld is.

Nu wil ik dus de randen vd zitkuil waterkerend maken zodat het water gedwongen de goot van de tank inloopt ipv het zandbed om de tank.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan doen? Bijv beton storten aan de rand van de zitkuil, met afschot naar de goot?

Alvast bedankt!

Gr
Jasper

Foto 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JKsJflpp-6Rg-a_lG4r_392p9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BylWqUY8EOYNPJLzJZfetNXd.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9kGdMvwNAw2jO232uLF6NdDd1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpeoaCp6mzlfOXBE7WgZHSIh.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1JKau2TetLSrkjHs2H0zOnx4Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMI72qJbEiIooR5IynNhozsj.jpg?f=fotoalbum_large

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:47
Vijverfolie er in leggen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-01 11:57
Waar komt het meeste water vandaan? Als het vanuit je tuin komt, hoef je misschien niet heel je bankje weer af te breken om vijferfolie oid over de rand aan te leggen.

Ander idee is om een regengoot om de kuil heen te leggen?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 23:15
Hoe hou je het vuil tegen wat er in regent en eventueel slib en dergelijke veroorzaakt in de tank en later je pomp kan blokkeren?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:44
Je tank van 3m3 raakt dus niet gevuld? Het is ook niet echt veel m2 wat er op aangesloten (iets van 12 - 16 m2?) is.

Waar zit die goot precies? Ik zie een stukje los aquadrain liggen maar meer ook niet. En hoe is het afschot van de tegels? Geef eens een schets met hoe het nu zit. Met een goed afschot zou er gewoon regenwater in de goot moeten komen.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ik zou die tank aansluiten op de HWA van het huis en de rest lekker de bodem in laten lopen. Daar wil je het denk ik ook voor gebruiken denk ik. Misschien krijg je nog wel subsidie voor het afkoppelen van de HWA van het riool ook.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

pman63 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:07:
Ik zou die tank aansluiten op de HWA van het huis en de rest lekker de bodem in laten lopen. Daar wil je het denk ik ook voor gebruiken denk ik. Misschien krijg je nog wel subsidie voor het afkoppelen van de HWA van het riool ook.
Ik zou dan denken aan het hemelwater door de tank af te voeren.
Hemelwater pijp -> Tank met overflow -> Overflow tank naar HWA.
Maar goed, ik ben maar een MonkE,

Slim idee van TS.

★ What does that mean? ★

Pagina: 1