Beregeningscomputer - Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-07 12:24
Hi allen,

Momenteel aan het plannen om een bestaande tuin van een 1800m2 te voorzien van beregening. Zal in fases gebeuren om zo de kosten te spreiden.

Vooralsnog, is het idee dit eerste paar fases met kraanwater te doen, ook later een grotere opslag richting de 10.000liter te voorzien. Voor nu betekent dit, veel zones.

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met beregeningscomputers.
Zat zelf te kijken naar een Hunter PRO-HC 24.

Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik gebruik het domotica systeem als beregeningscomputer. Via ethernet relais bordje stuur ik alles aan.

Obv buienradar info (regen afgelopen dagen, regen komende 24u, temperatuur) bepaald systeem of er moet worden beregend.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 28-07-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vind je 24 zones niet een beetje veel?

Ik heb 8 zones en zou er graag 9 willen maar op 10000m2.
Of je tuin zit technisch zo lastig in elkaar gepuzzeld?

Heb je voor jezelf al duidelijk waar je kleppen komen?

Ik gebruik momenteel rainbird, en ben daar redelijk happy mee.
Maar bij vervangen zou ik zelf een controleren maken met een esp32 en de relais.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 09:51
Advies: laat een put pulsen / slaan (indien het grondwater pijl dat bij jou toe laat.) Er is niets zo zonde als het water geven van zo'n grote tuin met drinkwater. Wij hebben al een tijdje een put voor een tuin van 350m2 en ik moet zeggen in combinatie met mijn rainbird (rc2 4 zones) is het echt een eitje. Tuurlijk het is niet zo customisable als een eigen systeem bouwen, maar doet gewoon zijn werk naar behoren. Ik zit op 4 zones (2 druppel, 2 nevelaars) die serieel werken.

Als je een lastige tuin hebt, is een bewateringsplan laten maken misschien overbodige luxe, zeker als je dichte begroeiing hebt, en lastige hoekjes.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:20
als je gefaseerd wilt bouwen, is het slim om bij het begin te beginnen en dat uit te bouwen. Dus als eerste de waterbron. En de beregening ontwerpen op die bron/pomp en dan heb je echt niet zoveel zones nodig als met kraanwater. En kraanwater geven aan je plantjes is ook zonde, inderdaad.

Dus ontwerp eerst je zones, kijk dan hoe groot de pomp moet zijn en dan die als eerste aanschaffen. Het ontwerpen kun je online doen, google is je beste vriend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:57
RoasteR87 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:55:
Advies: laat een put pulsen / slaan (indien het grondwater pijl dat bij jou toe laat.) Er is niets zo zonde als het water geven van zo'n grote tuin met drinkwater. Wij hebben al een tijdje een put voor een tuin van 350m2 en ik moet zeggen in combinatie met mijn rainbird (rc2 4 zones) is het echt een eitje. Tuurlijk het is niet zo customisable als een eigen systeem bouwen, maar doet gewoon zijn werk naar behoren. Ik zit op 4 zones (2 druppel, 2 nevelaars) die serieel werken.

Als je een lastige tuin hebt, is een bewateringsplan laten maken misschien overbodige luxe, zeker als je dichte begroeiing hebt, en lastige hoekjes.
Heb je geen last van ijzer in je water dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
Sethro schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:34:
Ik gebruik het domotica systeem als beregeningscomputer. Via ethernet relais bordje stuur ik alles aan.

Obv buienradar info (regen afgelopen dagen, regen komende 24u, temperatuur) bepaald systeem of er moet worden beregend.
Welk platform draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ppatrick schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:41:
[...]

Dat heeft mij er tot nu toe ook van weerhouden om een put te laten slaan eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
ppatrick schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:41:
[...]

Klein beetje, maar ik gebruik het ook alleen puur voor het nevelen van het gras en het druppelen van de borders. Dus het komt maar een beetje op mijn tegels (welke geel rood zijn :+) dus ik heb er zeer weinig last van. Daarnaast ruik je het ook totaal niet omdat de druppelslang onder boomschors ligt en dus direct de grond in gaat en niet overbodig verdampt en daarnaast staat hij zo in gesteld dat hij 's nachts van 4 tot 6 druppelt en 's avonds van 10 tot 11 sproeit.
En dan zit ik zelf niet buiten, dus ook geen last O-)

Maar wat zou jullie bezwaar dan zijn mbt ijzer in het water en je tuin er mee water geven, @ppatrick & @MikeyMan ?

[ Voor 8% gewijzigd door RoasteR87 op 29-07-2023 20:17 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Mijn bewaar is dat tegen ijzer is als het op tegels komt de boel verkleurt of tegen huis aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Loxone met KMTronic relais bord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-07 20:06
RoasteR87 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:15:
[...]
Daarnaast ruik je het ook totaal niet omdat de druppelslang onder boomschors ligt en dus direct de grond in gaat en niet overbodig verdampt e
Off topic vraagje: gebruik je hier een normale druppelslang voor, of een speciale ondergrondse met koperschilden?

Ik moet het nog bestellen en vind die slangen in het zicht erg lelijk. De speciale slangen voor ondergronds zijn vrij prijzig. Schors wil ik sowieso gaan toepassen. Dus als dat met een normale slang kan dan scheelt dat aardig wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
Separator schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Off topic vraagje: gebruik je hier een normale druppelslang voor, of een speciale ondergrondse met koperschilden?

Ik moet het nog bestellen en vind die slangen in het zicht erg lelijk. De speciale slangen voor ondergronds zijn vrij prijzig. Schors wil ik sowieso gaan toepassen. Dus als dat met een normale slang kan dan scheelt dat aardig wat geld.
Ik heb een reguliere druppelslang gepakt maar wel eentje die druk gecompenseerd is, zodat ik niet een plas met water aan het begin van de slang heb en aan het einde met geluk 10cl water. Tot op heden heb ik nog geen last gehad van ingroei, mede door de schors. Je kan niet 100% van de slang uit het zicht weg werken, want dan heb (hadden wij) echt een achterlijke hoop met schors nodig en dat is ook weer niet goed voor de tuin. dus zo her en der zie je een zwart stukje.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-07 16:25
ppatrick schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:36:
Mijn bewaar is dat tegen ijzer is als het op tegels komt de boel verkleurt of tegen huis aan.
Je kan altijd een vuilafscheider in het systeem opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Jron667 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:13:
[...]

Je kan altijd een vuilafscheider in het systeem opnemen.
Heb er weleens na gekeken maar vond toen alleen erg dure systemen 1k plus. Jij goedkoper alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
.

[ Voor 99% gewijzigd door Jron667 op 31-07-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
ppatrick schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:51:
[...]

Heb er weleens na gekeken maar vond toen alleen erg dure systemen 1k plus. Jij goedkoper alternatief?
Als je er geen problemen mee hebt om er een in te hangen die eigenlijk voor de vloerverwarming is ben je een stuk goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RoasteR87 het is niet alleen ijzer, maar ook zout. Je hebt pas een idee van de kwaliteit van het water als het spul erin zit. Hoeft geen drinkwater te zijn natuurlijk, maar voor een tuin van 500m2 heeft mij dat ervan af laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jron667 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:48:
[...]

Als je er geen problemen mee hebt om er een in te hangen die eigenlijk voor de vloerverwarming is ben je een stuk goedkoper uit.
Haal je daarmee niet alleen grotere stukjes ijzer uit het water? :?
Pagina: 1