Soundbar of alternatief voor LG C2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4NDERR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 21:51
Dag iedereen, we zijn bij ons de woonkamer aan het verven en ik heb beslist om na 8 jaar af te stappen van mijn (cheap) 5.1 systeem. We zitten met lelijke kabelgoten en mijn receiver begint het ook te begeven (verschillende uitgangen zijn defect). Verder wilt mijn vrouw het nu ook properder in de woonkamer en we zijn tot het volgende compromis gekomen:
Een nieuw systeem kan, zolang we geen kabels hoeven te trekken of dingen te monteren.
Binnen een periode van 5-10 jaar gaan we stevig verbouwen en dan kunnen we all out gaan met een high-end systeem. Maar goed, zo ver zijn we voorlopig nog niet dus heb ik wat advies nodig dat niet komt van gesponsorde youtubers.

Ik zoek een?
Systeem om het geluid van mijn TV te verbeteren. Belangrijk is dat het 'clean' is in de woonkamer en ik er dus geen kabels voor moet trekken of speakers op verschillende plaatsen in de kamer moet monteren.

Wat is je budget?
€ 1.000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Te verbinden met men TV en te gebruiken om te gamen en films en series te kijken. Af en toe zou ik het gebruiken om wat achtergrondmuziek op te spelen wanneer er vrienden langskomen maar dat is duidelijk van ondergeschikt belang.

Wat heb je zelf al gevonden?
Sonos Arc

Beste antwoord (via S4NDERR op 29-07-2023 17:11)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:21
S4NDERR schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:52:
Bedankt voor de suggestie, nog twee vraagjes:
1. Op welke manier sluit ik deze aan, heb in hier nog een versterker voor nodig?
2. Zijn er nog andere merken die goed zijn die ik kan checken?
Je mag wel wat meer inzet tonen.

Met een simpele Google zoekopdracht en even de specs lezen was je erachter gekomen dat je geen versterker nodig hebt bij actieve speaker, en dat je ze op verschillende manieren rechtstreeks kunt aansluiten op de televisie.

De meeste actieve speakers worden gebruikt in een studio, hierbij zijn vaak het uiterlijk en de aansluitmogelijkheden dan ook naar. De Yamaha HS serie is dan een van de mooier ogende imo, je kunt eens eens kijkje nemen bij bax-shop.nl

Je kan bijv. ook een Yamaha WXA-50 kopen en hier passieve speakers op aansluiten, dan heb je meer keuze qua speakers. Echter zou ik het niet aanraden aangezien je opzoek bent naar een tijdelijke oplossing.
Verder geeft deze review toch een behoorlijk positief beeld van een soundbar. Ik snap dat een goeie set altijd beter is dan een soundbar maar is dat binnen mijn constraints ook het geval? Ik ken er te weinig van, vandaar dat ik me hier wat wil informeren.
Whathifi is een slechte bron, neigt eerder naar gesponsorde advertorials dan onafhankelijke reviews.

Wanneer je niks met audio hebt en het je puur gaat om een upgrade te hebben tegenover de ingebouwde tv speakers is een soundboard OK, niets meer niets minder. De high end soundbars kunnen best aardig klinken wanneer je een geschikte woonkamer hebt. Helaas is de gemiddelde NL’se woonkamer niet ideaal om het maximale uit een soundbar te halen. Los hiervan biedt een setje speakers, passief of actief een veel betere soundstage/ geluidskwaliteit en veel meer waar voor je geld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Een setje actieve speakers biedt een veel betere soundstage/ stereoweergave en geluidskwaliteit vergeleken met soundbars, daarnaast oogt het net zo clean.

Argon Audio biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4NDERR
1. Op welke manier sluit ik deze aan, heb in hier nog een versterker voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:56
In principe is een soundbar, hoe duur je hem ook maakt, nooit zo goed als losse speakers. Hoewel het wel clean oogt, valt het altijd in het niet bij losse zuilen of kleinere speakers.. uiteraard is de marketing eromheen een ander verhaal, die doen je alles laten geloven.

Wat vind je het belangrijkst? Clean of wil je goed geluid? Ik zou zelf altijd voor een klein setje en kleine versterker gaan. Dat kost relatief weinig ruimte maar heb je altijd net wat voller geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4NDERR
ID-College schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:57:
In principe is een soundbar, hoe duur je hem ook maakt, nooit zo goed als losse speakers. Hoewel het wel clean oogt, valt het altijd in het niet bij losse zuilen of kleinere speakers.. uiteraard is de marketing eromheen een ander verhaal, die doen je alles laten geloven.

Wat vind je het belangrijkst? Clean of wil je goed geluid? Ik zou zelf altijd voor een klein setje en kleine versterker gaan. Dat kost relatief weinig ruimte maar heb je altijd net wat voller geluid
Ik heb een tv met daaronder een meubel. Ik heb dus plaats om eventueel twee losse speakers en een sub kwijt te kunnen. Wat ik niet wil is dat ik kabels moet trekken om een surround setup te krijgen. Wat soort setje heb je dan in gedachten? Verspil ik dan ook niet een deel van mijn budget aan een versterker?

Verder geeft deze review toch een behoorlijk positief beeld van een soundbar. Ik snap dat een goeie set altijd beter is dan een soundbar maar is dat binnen mijn constraints ook het geval? Ik ken er te weinig van, vandaar dat ik me hier wat wil informeren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
S4NDERR schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:52:
Je mag wel wat meer inzet tonen.

Met een simpele Google zoekopdracht en even de specs lezen was je erachter gekomen dat je geen versterker nodig hebt bij actieve speaker, en dat je ze op verschillende manieren rechtstreeks kunt aansluiten op de televisie.

De meeste actieve speakers worden gebruikt in een studio, hierbij zijn vaak het uiterlijk en de aansluitmogelijkheden dan ook naar. De Yamaha HS serie is dan een van de mooier ogende imo, je kunt eens eens kijkje nemen bij bax-shop.nl

Je kan bijv. ook een Yamaha WXA-50 kopen en hier passieve speakers op aansluiten, dan heb je meer keuze qua speakers. Echter zou ik het niet aanraden aangezien je opzoek bent naar een tijdelijke oplossing.
Whathifi is een slechte bron, neigt eerder naar gesponsorde advertorials dan onafhankelijke reviews.

Wanneer je niks met audio hebt en het je puur gaat om een upgrade te hebben tegenover de ingebouwde tv speakers is een soundboard OK, niets meer niets minder. De high end soundbars kunnen best aardig klinken wanneer je een geschikte woonkamer hebt. Helaas is de gemiddelde NL’se woonkamer niet ideaal om het maximale uit een soundbar te halen. Los hiervan biedt een setje speakers, passief of actief een veel betere soundstage/ geluidskwaliteit en veel meer waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4NDERR
Terechte kritiek, bedankt voor de info; ook over whathifi, ik dacht dat dat een goeie resource was ivm audio. Heb je een betere suggestie voor in de toekomst, kwestie van dan degelijke research te kunnen doen.
Ik ga nu op zoek naar actieve speakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
S4NDERR schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:11:
Terechte kritiek, bedankt voor de info; ook over whathifi, ik dacht dat dat een goeie resource was ivm audio. Heb je een betere suggestie voor in de toekomst, kwestie van dan degelijke research te kunnen doen.
Ik ga nu op zoek naar actieve speakers!
Graag gedaan.

Het siert je dat je de kritiek positief oppakt, daar kan menig topic starter van leren ;).

Je kunt veel info en betrouwbare reviews vinden op audiosciencereview.com, het beste advies blijft nog altijd om naar de winkel te gaan en daar naar speakers te luisteren die jij/ jullie optisch mooi vinden. Kanttekening hierbij is wel dat er een verschil zal zijn in de akoestiek tussen de winkel en bij jullie thuis, maar is alsnog een stuk beter dan enkel blindelings af gaan op wat anderen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:56
@S4NDERR je hoeft toch ook niet meteen voor surround te gaan als je dat niet wilt. Je kan toch ook een 2.0 / 2.1 setup pakken? Ja, je moet iets meer kabels trekken dan met een soundbar maar dat is te verwaarlozen als je een meubel hebt.. je krijgt er dan ook beter geluid voor terug :)
Pagina: 1