Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Na een tijdje mee lezen, hebben we besloten om zonnepanelen aan te leggen op onze nieuwe (oude) woning. 3 offertes aangevraagd van partijen die in deze forum genoemd zijn. Het dak aan de voorkant vh (rijtjes)huis ligt op het zuid-oosten. Het andere dak ligt op het noord-westen en geen vd 3 bedrijven heeft dat geadviseerd. Welke offerte zou jullie voorkeur hebben? Moet ik iets anders overwegen? Zie ik iets over het hoofd?

Omgeving
Haarlem

Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak zuid-oost: 5,5 x 4 meter rondom relatief klein dakkapel
Schuin dak noord-west: 5,5 x 1 meter na een nieuw dakkapel

Schaduw
Voorzijde gedeeltelijke schaduw aan het eind vd dag onder en door het dakkapel

Jaarverbruik
Onbekend, omdat we er nog niet wonen. Gezin met 2 kleine kinderen, iets van 3500?

Budget en doel
Op termijn lagere energiekosten. 1 airco voor in de zomer. Evt hybride warmtepomp later.

Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur, niet zelf.

Reeds verkregen offertes
Offerte 1Offerte 2Offerte 3
9x DMECG 405Wp All Black9x URECO 400Wp8x Longi 400Wp Full Black
1x omvormer + 3x micro9x Enphase IQ8+ micro omvormer8x Enphase IQ8+ micro omvormer
10 jr serviceplan, naast garantieEnphase EnvoyEnphase Envoy-S
3035 kWh3460 kWh3071 kWh
€ 5409€ 6607€ 5339

Dit zijn de foto's. Links voor offerte 1+2, rechts offerte 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG9EhzFdpDSSqme3-v_1PBu13IE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQ6HU6AJTuiDoojpxQIIej2B.png?f=fotoalbum_large

Mis ik relevant informatie over de situatie of de offertes?

[ Voor 48% gewijzigd door twkr18526 op 28-07-2023 19:33 . Reden: Gegevens netter in tabel geplaatst ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Als je al een tijdje meeleest, dan weet je toch ook dat er een mooie template is zodat weet je met de juiste context kunnen adviseren.

Ik vind geen van deze opties op prijs bijzonder gunstig.

Als zonneplan vind dat 9 kan, dan kan dat over het algemeen ook minimaal echt wel… dus dan is 8 erg weinig. Maar als de tekening van zonneplan correct is kan offerte 3 niet zo uitgevoerd worden.

Ik zie kans dat er 11 op passen, 2 portrait er bij.

Het NW dak kan prima uit bij de juiste prijs. Met serieel systeem kost dat geen extra dure omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Tx, ik zal dat template erbij pakken.

11 zou ook inderdaad kunnen, maar had van de 2 andere offertes alleen een offerte voor 8 en 9 gekregen en heb daarom alleen die offertes in het tabel gezet om het meer vergelijkbaar te maken. (Maar goed, zo te zien ben ik dus nog incompleet met mijn informatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Ronald schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:22:
Ik zie kans dat er 11 op passen, 2 portrait er bij.

Het NW dak kan prima uit bij de juiste prijs.
Zonneplan gaf zelfs aan dat er misschien 11 of misschien toch slechts 8 op het dak passen. Dat 3 onder het dakkapel misschien niet lukt. Dat gaan ze (als ik nu teken) op de dag zelf ter plekke bekijken en beslissen hoeveel panelen erop komt.

Maar zouden alle 3 de offertes allemaal net zo goed zijn? Dat het om het even is qua apparatuur en opstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-06 14:53
Ik zie weinig redenen waarom er niet gewoon een string omvormer toegepast wordt: 1 dakvlak en geen grote schaduw uitdagingen. Dan kan de prijs meteen wat scherper dan met peperdure Enphase micro omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Enphase kost wat apparatuur betreft echt behoorlijk meer. Maar je enphase offerte zit vrij dicht bij de prijs van Zonneplan... Dus sja....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Oilman schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:31:
Ik zie weinig redenen waarom er niet gewoon een string omvormer toegepast wordt: 1 dakvlak en geen grote schaduw uitdagingen. Dan kan de prijs meteen wat scherper dan met peperdure Enphase micro omvormers.
Dit zijn de kant en klare offertes die ik kreeg. Heb niet specifiek om een bepaalde opstelling gevraagd. Ik zou de prijs en terugverdientijd dus kunnen drukken door (enphase) micro-omvormers te vervangen?

Overigens bij 1 aanbieder gaven ze aan waarom ze de onderste 3 micro-omvormers aanboden: aan het eind vd middag zorgt het dakkapel aan de voorzijde voor schaduw op die 3 zonnepanelen. En het aantal micro-omvormers deed bij hun niets aan de prijs.

Ben eigenlijk benieuwd of deze offertes een totale no-go zijn. Ik proef een beetje dat de prijs dus misschien te hoog is (door micro omvormers)?

[ Voor 15% gewijzigd door twkr18526 op 30-07-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bij zonneplan zijn het optimizers. Dat is heel iets anders dan micro omvormers. Die kosten €50-60 per stuk dus die 3 maken geen serieus verschil.

Technisch zijn de ontwerpen okay, echter domweg niet bijzonder voordelig.

Als de geplande installatie datum ook nog eens ver weg zit dan heb je dus ook tijd om verder te kijken. Bijvoorbeeld de webshops Solar outlet en -bouwmarkt

Pagina: 1