van gedetaileerde waardes van de X-as de waardes van de Y-as

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Lastig te duiden in een korte titel :-)

Ik ben met Excel Office 365 bezig om een grafiek te maken. Met wat youtube filmpjes lukt me dat aardig.
Wat ik nu echter wil, is een specifiekere waarde uit de grafiek halen.

Ik heb in de X-as waardes van een spanning van 10 t/m 65V, in stappen van 5V.
Ik heb daar een kromme in en bij elke stap van 5V kan ik de sterkte van de Stroom bekijken op de Y-as.
Tot zover vrij goed te doen.
Maar als ik een waarde binnen die stappen van 5V wil maken, kan ik dan op een of andere manier de Stroom op die lijn op de Y-as ergens geregistreerd krijgen, zodat ik daarmee verder kan rekenen?

Voorbeeld... Bij 40V is de waarde op de Y-as 16A. Bij 45V is die waarde 18A.
Logischerwijs dus 2 A per 5V.
Maar die lijn loopt met een kromme en het kan dus dat de Stroom bij 50V 21,5A is en bij 55V 26,2A
Het is helaas geen herkenbare e-kromme of anderzijds een wiskundig herkenbare constante

Kan ik daarom die Stroom ook "uit die lijn" aflezen wanneer ik moet wat deze is bij bv 56V?

De vraagstelling is al lastig, laat staan dat ik er naar kan zoeken op internet.
Kan iemand mij in een bepaalde richting wijzen?

MvG
Fantomaz
...

Beste antwoord (via Fantomaz op 31-07-2023 21:57)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat je doet heet lineaire interpolatie en ook daar heet excel een kant en klare formule voor (ook al is het ook makkelijk zelf te berekenen)

=VOORSPELLEN.LINEAR(C1;B1:B2;A1:A2)

In dit voorbeeld staat in c1 de waarde waarvoor je de stroom wilt weten, in B1 en B2 de gemeten stroom voor de twee spanningen in A1 en A2.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:12

g0tanks

Moderator CSA
Kan je een screenshot plaatsen van de grafiek? Dat maakt het wat makkelijker om het probleem te visualiseren.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuUYQRLYSyO_F1QQ4TzNadJ2g10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFgkf6At9n8HFVE3hLq1bfd2.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat in het eerste deel (tussen 65 en 60V dus) het verloop met minder dan een 10e A verloopt.
Tussen 50 en 45 of zelfs 40 wordt de stap al wat groter.
Ik vraag me af (omdat die lijn ergens geplot is in Excel) of er waardes zullen hangen aan elk punt van die lijn, bij elke spanningswaarde. Dus dat ik bij 61,4V kan zien wat de stroom is.
Het luistert erg nauw dus kan ik niet met schattingen aankomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als ik het goed begrijp bedoel je dat als je met je muis over de 5V interval gaat je overal netjes de bijbehorende Y waarde (stroom) kunt aflezen in de 'tooltip' bij je muis zolang je netjes op de 5V interval blijft. En dat heb je niet bij geïnterpoleerde waardes (dus tussen de 5V interval in). Begrijp ik dat goed?

Ik gok dat hier wel wat tussen zit (en anders hier wel).

Je grafiek lijkt overigens, op 't oog, gewoon lineair geïnterpoleerd tussen de meetpunten.

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 28-07-2023 21:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Nee, dat is niet wat ik bedoel.

Ik heb een ander tabblad binnen het Excel bestand waarin waardes worden berekend adhv ander factoren.
Uiteindelijk is er een veld met een (spannings) waarde U.
Ik moet dan de bijbehorende waarde I hebben, die op het snijpunt van de lijn en de U lijn zit.

Zie hieronder.
Ik weet de spanning, maar moet weten wat bij die spanning (27,3V) binnen die grafiek, de stroom (I) is. (hier 0,91A)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5mtXsBTmdzf9-P74tiaBRm1_O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbfx9rF1B9F3GZ0ZOXp30TmM.jpg?f=fotoalbum_large

Met die 0,91 kan ik dan verder rekenen in mijn tabellen van het andere tabblad. ;)

Is er een verwijzing naar een bestand oid die aan de hand van díe grafiek weet welke waarde I er bij waarde U hoort?

[ Voor 6% gewijzigd door Fantomaz op 28-07-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je denkt verkeerd om.
Die grafiek wordt getekend a.d.h.v. data, deze data is bepalend.
Dus vergeet die grafiek en vertel ons wat de brondata is.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Ik ben de brondata. :)
Ik heb gegevens geregistreerd nav enkele testen die ik heb gedaan bij een bepaalde spanning, waarbij er een bepaalde waarde uitkomt.
Dit zijn een aantal punten die middels een lijn met elkaar worden verbonden.
Echter... Ik moet berekeningen uitvoeren waarbij de tussenliggende waardes behoorlijk precies komen.
Dus daarom mijn vraag.

Kijk... Als het niet kan, moet ik wat anders verzinnen.
Mijn alternatief is dat ik van de waarde bekijk waartussen hij valt. (51,3 ligt tussen 50 en 55).
Ik zou dan de laagste van de geijkte waardes van het getal moeten aftrekken (51,3 - 50 = 1,3) zodat ik dit op een of andere manier kan vergelijken met de stroomwaardes die bij 50 en 55V horen

1,3/10e van 1,3/10e van de het verschil tussen de stroom bij 50 en de stroom bij 55, opgeteld bij de stroom bij 50.

Ik neem je niet kwalijk dat je mijn brainwave niet meteen tot je door kunt laten dringen ;). Ik schreef wat me ontsproot, maar het is wel de manier waarmee ik hoop die juiste "gemiddelde" stroom te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De data is de data, ook als jij de bron bent ;)

Je kunt een paar dingen proberen:
- extra rasterlijnen opnemen en op het oog doen
- trendlijn toevoegen en die gebruiken (lijkt me niet voldoen)
- handmatig een schatting maken tussen twee punten, zoals je hierboven doet

Of proberen om tussenliggende datapunten te schatten / berekenen. Er zijn verschillende tools die kunnen werken:
- de Analysis toolpak
- de Oplosser (Engels: Solver)
- =Lijnsch() of in Engels =Linest(), of Logest()

Eerst wat tutorials doornemen bij die laatste drie.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 29-07-2023 09:55 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Ik kan niet zelf tussenpunten plaatsen.
Het geheel is een berekening van de stroom, afhankelijk van de aangeleverde spanning.
Die stroom is niet linear.
Aan de hand van uitvoerige testen heb ik van een aantal spanningen de stroom kunnen meten en dit in de gewraakte grafiek gezet.
Het zijn nu echter de tussenpunten waar het om gaat. Heb ik een spanning van 51,2V, is deze niet 50V en niet 55V. Maar ergens daartussenin.

Ik heb geconstateerd dat wanneer telkens de bekende punten neem, en ik bereken hoever de gemeten spanning daarvan afwijkt als was het een rechte lijn tussen de bekende punten, de afwijking van de échte stroom zo klein is, dat deze verwaarloosbaar is tov andere factoren.

Ik wil dus het verschil tussen (in mijn voorbeeld) 50V en 55V nemen en dan zien hoeveel die 51,2 daar vanaf wijkt. Diezelfde afwijking kan ik dan ook nemen tussen de stroomwaardes die bij 50 respectievelijk 55V liggen.
Heb ik dan 0,8 en 1,1A, zou ik dat verschil (2,1) moeten delen door 5 (de stap tussen 50 en 55 dus) en dat vermenigvuldigen met 1,2 (De waarde die hij boven de 50 ligt).

Nu alleen dat nog in Excel proberen te bouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt dus de onderliggende modellen proberen te benaderen met de genoemde tools

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat je doet heet lineaire interpolatie en ook daar heet excel een kant en klare formule voor (ook al is het ook makkelijk zelf te berekenen)

In dit voorbeeld staat in c1 de waarde waarvoor je de stroom wilt weten, in B1 en B2 de gemeten stroom voor de twee spanningen in A1 en A2.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Lustucru schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:12:

Dit wordt spannend! Op voorhand bedankt! :D
Ik kan dus de velden (zo heet dat toch in Excel?) aangeven ná =VOORSPELLEN.LINEAR?
Dus tussen haakjes de betreffende velden in de juiste volgorde? _/-\o_
Ik ga dit even proberen.
Pagina: 1