Kun je een dimmer en een sensor combineren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:48

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik wil aan de buitenmuren van het huis een aantal ledlampen bevestigen. Zowel voor, zijkant als achter.
Deze wil ik laten reageren op een schemersensor.
Nu wilde ik ook de mogelijkheid hebben om het geheel te kunnen dimmen.
Maar ik begrijp dat dit alleen kan als ik ze parallel schakel.

Is dit correct?
Kun je niet een dimmer en een schemersensor gebruiken als de lampen in serie geschakeld zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Dimmer en sensor kunnen gewoon in serie, kun je de lampen dimmen als de sensor geactiveerd is.

(als je bedoelt of de lampen zelf in serie of parallel moeten, die moeten altijd parallel tenzij je een te hoge spanning hebt voor de lampen en je de spanning wilt verdelen (denk aan kerstboomverlichting) maar het lijkt mij 99,999999% uitgesloten dat dit voor jouw buitenlampen opgaat.

[ Voor 60% gewijzigd door Groningerkoek op 28-07-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Groningerkoek schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:55:
Dimmer en sensor kunnen gewoon in serie, kun je de lampen dimmen als de sensor geactiveerd is.

(als je bedoelt of de lampen zelf in serie of parallel moeten, die moeten altijd parallel tenzij je een te hoge spanning hebt voor de lampen en je de spanning wilt verdelen (denk aan kerstboomverlichting) maar het lijkt mij 99,999999% uitgesloten dat dit voor jouw buitenlampen opgaat.
Veel dank.
Ik gebruikte voor mijn doen al veel te moeilijke termen zoals 'parallel-schakeling' en 'in serie'.

Heb even wat gezocht op internet.
Zou het er dan zo kunnen uitzien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0htP4fSeHcF7Acl2mxh5MB__-1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GLKSWocatAIFzhdLymrFXY8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-07 16:20
Wat wil je?
  1. De helderheid van de lichten instellen zodat ze daarmee branden als de sensor aanspringt
  2. De lichten inschakelen als de sensor aanspringt, maar de mogelijkheid hebben om als de sensor NIET is aangesprongen de lampen ook in te schakelen op een gewenste helderheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
CJ_Latitude schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:38:
Wat wil je?
  1. De helderheid van de lichten instellen zodat ze daarmee branden als de sensor aanspringt
  2. De lichten inschakelen als de sensor aanspringt, maar de mogelijkheid hebben om als de sensor NIET is aangesprongen de lampen ook in te schakelen op een gewenste helderheid
Het eerste.
Zal het iets anders verwoorden:
De helderheid van de lichten instellen als ze eenmaal branden als de sensor heeft gezegd "Go!".

Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om ze zeer zacht te laten branden, maar soms ook een stuk feller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55

bonzz.netninja

Niente baffi

En anders, mbv Hue of Tradfri bijv?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Rzaan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:21:
[...]

Veel dank.
Ik gebruikte voor mijn doen al veel te moeilijke termen zoals 'parallel-schakeling' en 'in serie'.

Heb even wat gezocht op internet.
Zou het er dan zo kunnen uitzien?

[Afbeelding]
Je schema is wat raar.

Zowel de dimmer als de sensor dienen beiden een eigen vaste voeding te krijgen (anders krijg je rare dingen, of het werkt helemaal niet) Je dimmer heeft dan een afgaande draad naar de lampen en die draad laat je over het schakelcontact (NO = Normally open) van de sensor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Groningerkoek schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:19:
[...]

Je schema is wat raar.

Zowel de dimmer als de sensor dienen beiden een eigen vaste voeding te krijgen (anders krijg je rare dingen, of het werkt helemaal niet) Je dimmer heeft dan een afgaande draad naar de lampen en die draad laat je over het schakelcontact (NO = Normally open) van de sensor lopen.
Dit gaat me boven m'n pet, eerlijk gezegd.
Maar toch bedankt.

Edit: Poging gedaan om je verhaal te volgen.
Wordt het dan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHZrwB_UNFmE6yFQ17z4FeaPTDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ko1gd19BKyGaKot7b2IhkIbX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Rzaan op 28-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:39
Zijn je LED lampen wel geschikt om te dimmen ? Vaak zijn ze gemaakt voor 100-240 volt en dan werkt dimmen niet (of slecht)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Erwin_83 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:33:
Zijn je LED lampen wel geschikt om te dimmen ? Vaak zijn ze gemaakt voor 100-240 volt en dan werkt dimmen niet (of slecht)
Volgens mij moet de juiste dimmer bij de juiste ledlampen kopen.
Dan gaat het goed.

Ondertussen aan het kijken naar smart led voor buiten.
Iets duurder, maar dan kan ik ook het huis in oranje licht zetten op Koninsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Rzaan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:36:
[...]

Volgens mij moet de juiste dimmer bij de juiste ledlampen kopen.
Dan gaat het goed.

Ondertussen aan het kijken naar smart led voor buiten.
Iets duurder, maar dan kan ik ook het huis in oranje licht zetten op Koninsdag.
Niet elke LED lamp is geschikt om te dimmen, dit is afhankelijk van de electronica in de lamp.

Met "smart" lampen is wat je wil een stuk makkelijker.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Erwin_83 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:47:
Met "smart" lampen is wat je wil een stuk makkelijker.
Met smart gaat inderdaad veel een stuk makkelijker, maar volgens mij kan smart geen schemer herkennen.
Tenminste, dat lijkt me stug.
Denk dat je dan op een of andere manier in een app moet aangeven wanneer de zon ondergaat. Zoiets.

Of zou je er dan alsnog een schemerschakelaar tussen kunnen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Rzaan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:08:
[...]

Met smart gaat inderdaad veel een stuk makkelijker, maar volgens mij kan smart geen schemer herkennen.
Tenminste, dat lijkt me stug.
Denk dat je dan op een of andere manier in een app moet aangeven wanneer de zon ondergaat. Zoiets.

Of zou je er dan alsnog een schemerschakelaar tussen kunnen zetten?
Nee de smart lamp is "dom" maar dat regel je met de aansturing. Bijvoorbeeld met sunset gegevens of een lichtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12

BCC

De dimmer moet zowieso TUSSEN de sensor en de LAMP (ik neem aan dat WC je wandcontactdoos is waar de stroom vandaan gaat komen?). De sensor gaat niet goed werken als hij geknepen / getrapt wordt.

De dimmer en de sensor hebben ook een blauwe draad nodig.

Ik heb zelf gewoon een Sensor en op bol.com de aller laagstvermogen ledlampjes gekocht (1 en 0.5W), warmwit. Aangezien je er moeite mee hebt, is dat mogelijk makkelijker?

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 29-07-2023 21:16 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1