Toon posts:

Bi- wiring vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan mijn speakers bi-wired op te gaan stellen.
Volgens de tekening (van de mission folder) moeten ze vanuit de gezamelijke aansluiting van de versterker naar de bi-aansluiting op de speaker.
Maar m'n versterker ondersteunt A en B speakerpaar.

Wat is nu beter?, via 1 aansluiting (Speakers-A) of via de beide aansluitingen (Speakers A en B).

Dit alleen voor de hoofdspeakers, want om de surroundspeakers ook te bi-wiren gaat een vermogen aan kabel kosten en lijkt me ook niet nodig.

Materiaal
front: Mission M74
achter: Mission M71
center: Mission 77c1
kabel: oelhbach 2*2.5mm
amp: yamaha rx-v520

Heeft iemand nog ervaring met een bi-wire opstelling en klinkt dit aanmerkelijk beter?
En is de kabel die ik gebruik wel de juiste?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon op je speakers a en b aansluiten. Dat is makkelijker enzo :).

Voor een discussie over het nut kan je dit topic maar eens gaan lezen: [topic=198161/1/100]

Een HEEEEEEEEEL "spannend" topic over kabels :D.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

hieronder een quote uit een recentie van een jumpersetje. misschien wel interessant.
De meeste lezers kennen inmiddels wel het verschijnsel bi-wiring. Een dubbele set terminals siert onze luidsprekers en wordt vanuit de fabriek voorzien van een, zeer spannend ogend verguld stukje blik, dat de tweeter met de mid-laagsectie verbindt. Als je deze verbinding verwijdert en vervangt voor een set deugdelijke jumpers, zullen details, snelheid van het geluid en podiumbeleving duidelijk toenemen. Nu kun je hiervoor een stukje luidsprekerkabel nemen, maar dit zal snel vervuilen, waardoor het middel erger is dan de kwaal. In ons AH! pakket vindt men een set kant en klaar geconfectioneerde jumpers. Voor de prijs van HFL 75.- is de keus aan U: enkel banaanstekers of enkel spades, spades aan de ene zijde en banaanstekers aan de andere zijde. U zegt het maar. Het is echt een geringe uitgave waar een forse langdurige verbetering tegenover staat! Vraag er maar eens naar als U bij een van onze winkels bent.
gezien op www.hifi-notes.com

en het klinkt goed, heb ze zelf ook :)

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb die bruggen vervangen door een stukjes fatsoenlijke kabel en het resultaat is schokkend, snap niet dat men er nog stukjes metaal tussen doet!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

Op maandag 03 september 2001 21:35 schreef eppo1313 het volgende:
hieronder een quote uit een recentie van een jumpersetje. misschien wel interessant.
[..]

gezien op www.hifi-notes.com

en het klinkt goed, heb ze zelf ook :)
Ik dacht eerst dat dat stukje sarcastisch bedoeld was, maar ze menen het serieus :P.

Bi-wiring is dikke vette bullshit. Het is nergens op gebasseerd, het is gewoon een manier om geld aan je te verdienen.
Het is eerder kwalijk dan wenselijk, omdat wanneer je bi-wired, je de brug tussen de lage- en hoge tonen aansluitingen verwijdert, en daarmee verdubbel je de impedantie van je luidsprekerkabel :P.

En als je niet snapt waarom het aansluiten op de aansluitingen voor de A speakers hetzelfde is als op A en B, sja....

Verwijderd

Topicstarter
Over die connector..

Ik gebruik zowiezo geen banaanstekers, want daar heb ik erg slechte ervaringen mee (slecht contact).
En volgens mijn zijn m'n missions al uitgerust met een behoorlijk stukje "blik" als verbinding.

Met een enkele aansluiting zoals nu klinkt het goed, maar ik heb nog niet kunnen luisteren hoe klinkt als het is ge bi-wired. (Heb ik destijds ook niet aan gedacht in de audiozaak).

Ik zou graag willen weten of iemand dit heeft gedaan en of er wel een verschil is waar te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 21:47 schreef Jag het volgende:

En als je niet snapt waarom het aansluiten op de aansluitingen voor de A speakers hetzelfde is als op A en B, sja....
Sorry ik ben geen elektrotechneut, ga alleen maar op m'n gehoor af.

Verwijderd

Ik heb mijn luidsprekers gebiwired met cardas luidspreker kabel en ja zeker is het te horen. Het geluid word helderder, opener, beter gedefineerd.

http://www.cardas.com/guide/index.html

Ik denk alleen dat het in jouw situatie toch minder uit maakt, betere luidspreker kabel zullen een groter verschil maken.

• hervaz
Ik heb de handel biwired gehad en ik merkte wel verschil, maar dat kan ook door de kabel komen, verder heb ik een d-352 van van den hul en de bruggen met kabel verbonden, biwiren leverd nu niet een zeer groot voordeel op, het grote nadeel van kabels is echt dat je gaat luisteren om meer detail te horen....dat is natuurlijk fout want je hoort altijd wel wat wat anders is, ik ben zelf wel van mening dat kabel verschil maakt, maar dat anderen het onzin vinden en er een telefoonkabel of iets dergelijks tussengooien is natuurlijk een mening die je moet respecteren.

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 22:02 schreef hervaz het volgende:
maar dat anderen het onzin vinden en er een telefoonkabel of iets dergelijks tussengooien is natuurlijk een mening die je moet respecteren.
Ik zal het accepteren omdat het me niets uit maakt wat een ander doet maar respecteren doe ik het zeker niet die mensen hebben een bord voor hun kop of een soundblaster op hun schouder.

• hervaz
Het eerste deel snap ik, maar met die soundblaster?

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 22:08 schreef JcaG het volgende:

[..]

Ik zal het accepteren omdat het me niets uit maakt wat een ander doet maar respecteren doe ik het zeker niet die mensen hebben een bord voor hun kop of een soundblaster op hun schouder.
Als je nou iemand moet noemen met een bord voor zijn kop, dan is het wel de typische audiofiel met al zijn onzinnige tweaks, wazige theorieën en veel te dure shit.

• hervaz
Op maandag 03 september 2001 22:17 schreef Jag het volgende:

[..]

Als je nou iemand moet noemen met een bord voor zijn kop, dan is het wel de typische audiofiel met al zijn onzinnige tweaks, wazige theorieën en veel te dure shit.
Jij wil speakers van 14k kopen, dan heb je volgens half nederland een bord voor je kop....misschien kunnen we beter argumenten gebruiken ipv mekaar af te blaffen ?

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 22:19 schreef hervaz het volgende:

[..]

Jij wil speakers van 14k kopen, dan heb je volgens half nederland een bord voor je kop....misschien kunnen we beter argumenten gebruiken ipv mekaar af te blaffen ?
Het was niet tegen iemand bedoeld hoor, maar tegen de noname audiofiel volgens bovenstaand profiel.

Verwijderd

Zo te lezen heeft mijn stukje enige uitleg nodig. High end installaties upgrade je heel klein stapje voor stapje omdat de verschillen al kleiner worden. Als iemand dan zegd dat het geen verschil maakt wat voor kabel er gebruikt wordt, geef ik daar mijn mening op, wat er mee gedaan wordt is niet aan mij. Maar om nou te zeggen dat je het verschil niet hoord bij een beetje installatie. Hier bedoel ik mee cdspeler versterker en luidsprekers boven de bv 3000,- dan moet ik wel zeggen je hebt een blad voor je kop. als ik dan aangeef dat het bij een leuke kwalitatief mindere set waar je trouws net zoveel plezier mee kan hebben minder zal horen. Dan ben ik een gek die aan het tweaker is, nou zo is het dan maar.
Als ik het goed op de hoogte ben jag dan ben of heb je intresse in de b&w 802, ik denk niet dat je die mooie speakers met electrakabel zal aansluiten.

• hervaz
Ik neem toch aan als je 802's hebt er een zeer goede kabel aan doet....

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 22:33 schreef JcaG het volgende:
Zo te lezen heeft mijn stukje enige uitleg nodig. High end installaties upgrade je heel klein stapje voor stapje omdat de verschillen al kleiner worden. Als iemand dan zegd dat het geen verschil maakt wat voor kabel er gebruikt wordt, geef ik daar mijn mening op, wat er mee gedaan wordt is niet aan mij. Maar om nou te zeggen dat je het verschil niet hoord bij een beetje installatie. Hier bedoel ik mee cdspeler versterker en luidsprekers boven de bv 3000,- dan moet ik wel zeggen je hebt een blad voor je kop. als ik dan aangeef dat het bij een leuke kwalitatief mindere set waar je trouws net zoveel plezier mee kan hebben minder zal horen. Dan ben ik een gek die aan het tweaker is, nou zo is het dan maar.
Als ik het goed op de hoogte ben jag dan ben of heb je intresse in de b&w 802, ik denk niet dat je die mooie speakers met electrakabel zal aansluiten.
offtopic:
Mijn god zeg, ik ga echt niet mierenneuken voor elke spelfout, maar iemand zegd :?

Ten eerste was het niet eens naar jou gericht. Ten tweede ging het mij alleen maar om bi-wiren en niet kabels in het algemeen.
En ten derde heb ik geen interesse in de 802, want die is te duur :P.

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 22:37 schreef hervaz het volgende:
Ik neem toch aan als je 802's hebt er een zeer goede kabel aan doet....
Misschien wel, misschien niet. Maar ik ga het iig niet doen omdat het not done is om er telefoonkabel tussen te hangen. Ik test zoiets gewoon. Ik volg niet de dogma's van de audiowereld.

Verwijderd

ff offtopic
Dat het niet tegen mij was was me duidelijk maar zijlinks misschien wel, vandaar de extra uitleg.
Over de 802 ben ik zeker in de war met iemand anders.
Ik probeer alleen maar nutige info te geven over de in het topic gestelde vraag.
Nu graag weer on topic.

Verwijderd

Volgens mij heeft bi-wiring alleen nut als er tevens gebruik gemaakt wordt van bi-amping.
De lage tonen worden dan aangeboden door een versterker welke hier speciaal voor ontworpen is. De midden en hoge tonen worden dan door een andere aangepaste versterker verzorgd. Het is dan tebvens nodig om het geluid alvorens het de versterkers in gaat door een wisselfilter te verdelen in die twee specifieke componenten.
Ik kan me zelfs voorstellen dat het zelfs slecht is om d.m.v. de speaker b uitgang zowel hoge als lage tonen aan te bieden aan de tweeters en met de speaker a uitgang voor de lage tonen speakers.
Er zit dan wel (eventueel) een filter tussen, maar waar gaat al die energie van de lage tonen heen als het filter van de tweeters alleen aan de tweeter vast zit??
Bij een wisselfilter waar alle speakers (hoge-, midden- en lage tonen) aan zitten wordt het geluidssignaal echt verdeelt over de diverse speakers. Dit lijkt mij niet te gebeuren bij de Bi-wiring m.b.v. speaker a+b.
Ik zeg hiermee dus niet dat het niet beter zou klinken, hier heb ik geen ervaring mee. Maar wel heb ik zo mijn twijfels of dit wel goed is voor het filter in de luidsprekers.
Misschien dat iemand anders hier nog iets zinnigs over te zeggen heeft.

Groet Michiel

Verwijderd

Misschien wel, misschien niet. Maar ik ga het iig niet doen omdat het not done is om er telefoonkabel tussen te hangen. Ik test zoiets gewoon. Ik volg niet de dogma's van de audiowereld.
Zou ik in dat verband mogen vragen met welke kabels/speakers/versterker jij het bi-wiren getest hebt?

// edit

Ik lees dit nog een keer en zie dat het een nare intonatie heeft, mijn excuses. Zo was het niet bedoeld.
Ždog·ma (het ~)
1 vastomlijnd geloofsartikel dat aan geen beredenering meer is onderworpen
Wanneer is iets een dogma? Dogma's bestaan op elk niveau, ook op het persoonlijke. Ik denk dat het naïef is om te zeggen dat je geen dogma's volgt. Imo is iemand niet zelf in staat te beoordelen of hij/zij dogma's volgt.

Een geluidsbeleving is per definitie een dogma aangezien het meer omvat dan redenatie alleen. Dat 'gevoel' de uiteindelijke drijfveer is zijn we het denk ik wel over eens, vandaar het geijkte advies 'ga luisteren/wat vind je er zelf van'.
Het is eerder kwalijk dan wenselijk, omdat wanneer je bi-wired, je de brug tussen de lage- en hoge tonen aansluitingen verwijdert, en daarmee verdubbel je de impedantie van je luidsprekerkabel
Hier geef je zelf ook argumenten voor de kans dat er iig. een verschil bestaat tussen single en bi-wired, althans op technisch vlak. De technische discussie omtrent het mogelijke verschil tussen single en bi-wired is imo een beetje overbodig. Er is sowieso een verschil, het wordt anders aangesloten en heeft in de betere luidsprekers ook implicaties voor het filter, oftewel er _zijn_ gewoon verschillen. Of je het hoort is een tweede vraag en of het positief danwel negatief bekeken moet worden ook. Je hebt zelf geluisterd naar speakers waarvan je technisch gesproken denkt dat ze niet geweldig zijn. Toch heb je er van genoten. Waarom dit is kun je niet stoelen op technische argumenten, het is een gevoelskwestie.

Dit soort dingen testen is niet makkelijk. Veel mensen gaan op zoek naar verschillen in geluid of karakteristieken. Terwijl je gewoon moet gaan luisteren, zonder argumentatie.

Toen ik het verschil tussen single en bi-wired beluisterde dacht ik verschil te merken. Of dit reëel is of een dogma weet ik niet. In feite is dat ook irrelevant.

Verwijderd

De versterker produceert allereerst een spanning, door de versterker te belasten met een luidspreker gaat er stroom lopen.
Met bi-wiren heb je als het ware 2 speakersets i.p.v. één, de set voor het hoog/midden en de set voor het laag, dat is het idee achter bi-wiren.

Er gaan dus weldegelijk 2 verschillende STROMEN lopen door 2 verschillende luidsprekercirquits.
Nu is het wel de vraag of de speaker en dan met name het filter zo is ontworpen, dat bi-wiren inderdaad beter klinkt.
Voor je versterker heeft dit geen invloed.

• JT
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Mijn theorie :

Door biwiren krijg je beter geluid omdat je totale kabeldikte per speaker groter is. Maar hoe kan je dat ook behalen ? Juist, gewoon dikkere speakerkabel halen :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 23:00 schreef JT het volgende:
Mijn theorie :

Door biwiren krijg je beter geluid omdat je totale kabeldikte per speaker groter is. Maar hoe kan je dat ook behalen ? Juist, gewoon dikkere speakerkabel halen :)
:z

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 22:50 schreef mikem het volgende:
Volgens mij heeft bi-wiring alleen nut als er tevens gebruik gemaakt wordt van bi-amping.
De lage tonen worden dan aangeboden door een versterker welke hier speciaal voor ontworpen is. De midden en hoge tonen worden dan door een andere aangepaste versterker verzorgd. Het is dan tebvens nodig om het geluid alvorens het de versterkers in gaat door een wisselfilter te verdelen in die twee specifieke componenten.
Ik kan me zelfs voorstellen dat het zelfs slecht is om d.m.v. de speaker b uitgang zowel hoge als lage tonen aan te bieden aan de tweeters en met de speaker a uitgang voor de lage tonen speakers.
Er zit dan wel (eventueel) een filter tussen, maar waar gaat al die energie van de lage tonen heen als het filter van de tweeters alleen aan de tweeter vast zit??
Bij een wisselfilter waar alle speakers (hoge-, midden- en lage tonen) aan zitten wordt het geluidssignaal echt verdeelt over de diverse speakers. Dit lijkt mij niet te gebeuren bij de Bi-wiring m.b.v. speaker a+b.
Ik zeg hiermee dus niet dat het niet beter zou klinken, hier heb ik geen ervaring mee. Maar wel heb ik zo mijn twijfels of dit wel goed is voor het filter in de luidsprekers.
Misschien dat iemand anders hier nog iets zinnigs over te zeggen heeft.

Groet Michiel
Je haalt alles door elkaar. Je hebt biwiren, wat je dan doet is een kabel gebruiken voor het hoog en eentje voor het laag.
Dan heb je bi-ampen, en dat kan op twee manieren:
passief gecrossoverd: dan gebruik je voor het laag en hoog aparte versterkers, maar je maakt nog steeds gebruik van de filters in de speaker.
En met de andere vormen crossover je voor de versterkers, waarbij je geen gebruik maakt van de filters in de speakers. Maar dit wordt eigenlijk bijna nooit gedaan in de HiFi wereld, maar wel heel veel in de PA wereld.

En jouw verhaal dat het slecht zou zijn voor de tweeter is natuurlijk onzin. Natuurlijk is het niet slecht voor de tweeter om ook lage tonen aan te bieden, daarvoor zit er juist dat filter. Die zorgt ervoor dat er geen of nauwlijks stroom gaat lopen bij de laag frequente spanningen en er is dus ook helemaal geen energie in het laag die ergens moet blijven :P.
Sterker nog, in elke opstelling behalve de "echte" gebiampde opstelling, zet je ook een laag frequente spanning over de tweeter.
Zou ik in dat verband mogen vragen met welke kabels/speakers/versterker jij het bi-wiren getest hebt?
Ik heb een tijdje mijn B&W Dm604's gebiwired gehad, maar echt een goede test heb ik nooit gedaan, omdat het erg lastig te organiseren is. En ik ga daar ook echt geen moeite voor doen, ik heb wel betere dingen te doen :P. Zoiets kan je namelijk wel beredeneren waarom het niet zo is.
Dat is niet waar. Met bi-wiren gaat je speakerkabel-impedantie niet omlaag.

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 23:02 schreef JcaG het volgende:

[..]

:z
Nog ff inhaken op het speakerkabel-impedantie verhaal: ik heb thuis een opstelling staan waarbij ik een vieraderige speakerkabel over een lengte van 12m (praktische beperkingen van mijn kamer) heb, met 1.25mm^2 aders. De plaatjes zitten nog tussen de luidsprekerklemmen van het hoog en het laag, en ik heb twee aders op A en twee op B zitten. Ik kan dus door één keer op een knop te drukken mijn speakerkabel-impedantie halveren.
Nou ben ik er eens voor gaan zitten om te kijken of ik verschil hoorde: nou meen ik wel verschil te horen, maar ik zou dat niet met zekerheid durven zeggen. Ik zou dat ff met iemand anders erbij ff blind moeten testen. Het verschil is iig subtiel.

Verwijderd

Nog een idee:

Door het vermogen van de versterker te splitsen in A en B,
blijft er de helft van het vermogen over voor de bas en de helft voor de hoge tonen. Het vermogen aan lage tonen dat van de B uitgang komt wordt niet benut omdat dit aan de tweeter (met filter) vast zit en vice versa.

Kortom gewoon speaker A gebruiken of Bi-amping voor een echt goed resultaat.

Groet Mikem

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 10:47

Wimmel

Hello

Op maandag 03 september 2001 21:21 schreef Blauweikel het volgende:
Ik ben van plan mijn speakers bi-wired op te gaan stellen.
Volgens de tekening (van de mission folder) moeten ze vanuit de gezamelijke aansluiting van de versterker naar de bi-aansluiting op de speaker.
............
[on-topic]
Het maakt niet uit of je alleen a of a+b gebruikt. Als je a+b gebruikt is het iig makkelijker aan te sluiten.
A+b is in je versterker gewoon een doorverbinding.

Heeft Bi-wiring nut?
Moet je voor jezelf beslissen, ik heb mijn Mission's 752F bi-wired met VanDenHul Teatrack, zelfs mijn vrouw vind het anders klinken, anders is niet altijd beter, maar persoonlijk vind ik het positief 'anders' :)

Ik zou wel ff naar andere kabel gaan luisteren voordat je gaat bi-wiren.

Single wire F50,- p/m klinkt regelmatig beter dan bi-wire F20,- p/m.

Suc6
[/ontopic]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 23:11 schreef mikem het volgende:
Nog een idee:

Door het vermogen van de versterker te splitsen in A en B,
blijft er de helft van het vermogen over voor de bas en de helft voor de hoge tonen. Het vermogen aan lage tonen dat van de B uitgang komt wordt niet benut omdat dit aan de tweeter (met filter) vast zit en vice versa.

Kortom gewoon speaker A gebruiken of Bi-amping voor een echt goed resultaat.

Groet Mikem
Het vermogen splitsen, die is nieuw.
Je de speakers A en B het beste vergelijken met twee stopcontacten op een stekkerblok. Als je in A iets prikt, is er ook niet half vermogen beschikbaar voor B :).

Verwijderd

Ja splitsen.

Als je versterker een vermogen heeft van zeg 2 * 50 Watt.
Hoeveel Watt is dit dan als je 4 speakers aansluit?
a: 4 * 50 Watt
b: 4 * 25 Watt
c: 4 * iets minder dan 25 Watt

Ik zou zeggen c omdat het totaal nooit boven de 100 Watt uitkomt en omdat er ongetwijfeld wat verlies zal optreden.

Of zie ik dat fout??
Zoiets staat volgens mij namelijk ook in het boekje van mijn amplifier.

Groet Michiel

• JT

JT

VETAK y0

4x50, alleen er word veel meer stroom getrokken door je voeding als het goed is.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

Dat zie je idd fout. Het antwoord zal tussen a en b inzitten. In principe blijft die 50 Watt staan, die is namelijk gebasseerd op de maximale spanning die de versterker kan leveren, en de impedantie van de speaker. Alleen doordat je de totale impedantie halveert, zal de versterker die maximale spanning niet trekken.

Maar vergeet niet dat je de twee speakers parrallel aansluit! Als je twee 5W lampjes parrallel op een 12V spanningsbron aansluit, dan verstoken die lampjes nog steeds 5Watt per stuk.

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 23:34 schreef JT het volgende:
4x50, alleen er word veel meer stroom getrokken door je voeding als het goed is.
Dan sluit ik gelijk 40 speakers aan. Heb ik lekker veel vermogen uit mijn 2*80 Watt. ;)
40 *80 Watt = heeeeel veeeeel voor de huiskamer. ;)

Volgens mij zijn hier de transistoren (eigenlijke versterker) de beperkende factor en niet de voeding.
Anders zou het maken van een zwaardere versterking alleen een kwestie zijn van een betere (zwaardere) voeding plaatsen.

Groet Mikem

Verwijderd

Jag en natuurlijk de rest,

Bedankt voor de uitleg.

Groet Mikem

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 23:41 schreef mikem het volgende:

[..]

Dan sluit ik gelijk 40 speakers aan. Heb ik lekker veel vermogen uit mijn 2*80 Watt. ;)

Volgens mij zijn hier de transistoren (eigenlijke versterker) de beperkende factor en niet de voeding.
Anders zou het maken van een zwaardere versterking alleen een kwestie zijn van een betere (zwaardere) voeding plaatsen.

Groet Mikem
Als je 40 speakers aansluit dan zegt je relais klik-klak-klik-klak.

Het vermogen dat een versterker kan leveren bij een gegeven impedantie is afhankelijk van wat de maximale spanning is die de transistoren kunnen leveren.

De minimale impedantie die een versterker aankan, is van twee factoren afhankelijk: wat de maximale spanning die de transitoren kunnen leveren, en hoeveel vermogen de trafo kan leveren.

Verwijderd

P=u*i en u=i*r

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik heb hier eerder over gediscussieerd, en toen bleken alle argumenten VOOR Bi-Wiring uit de lucht gegrepen (incl. de mijne ;) ) maar toch blijf ik erbij, stug als ik ben ;) dat Bi-Wiring iets anders en IMO(ren) mooier, gebalanceerder klinkt. Het makkelijste is inderdaad Speakers A en B gebruiken... kan je ze nog schakelen (Subwoorfer bij je PC *D )
't verhaal over kabels ... zolang je dikke 2 x 2,5 CM2 kabel pakt, koper of zilver, zal je geluid praktisch optimaal klinken (HiFi tot 200 W 8 Ohm) en niet lijden onder de kabel. Kabels van 50 p/m vind ik persoonlijk onzin. Ik durf te stellen dat de geblindoekte eigenaar van die kabels het verschil in een steekproef absoluut niet hoort. Dus zoals je het op 't oog had is denk ik helemaal goed. Mocht je je surrounds gaan willen Bi-Wiren, dan denk ik dat je toch eens moet gaan kijken naar 5 identieke speakers/dubbele kabels + 10 iedentieke (voor Bi-Amping)(buizen) versterkers met een losse Dolby Digital/DTS decoder en een actief Subje... Dan ben je ...ehm DVD-kijkenderwijs pas goed bezig :9

Concrete Loop Watercooling

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 03 september 2001 23:41 schreef mikem het volgende:

[..]

Groet Mikem
Ja, maar stroom is wat anders dan wattage he....vergis je niet, ik praat nu over amperes.

Ecodan warmtepomp

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 15:05

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op maandag 03 september 2001 21:54 schreef Blauweikel het volgende:

[..]

Sorry ik ben geen elektrotechneut, ga alleen maar op m'n gehoor af.
Dit vind ik een hele fijne uitspraak. Leen nog een set kabels en probeer het uit. Het liefst een blinde test over langere periode.
Op maandag 03 september 2001 21:47 schreef Jag het volgende:

..En als je niet snapt waarom het aansluiten op de aansluitingen voor de A speakers hetzelfde is als op A en B, sja....
Ik snap het ook niet. (alleen A)Je vesterker "kijkt" tegen een box van 8ohm aan. Vervolgens split je je box in twee delen en "kijkt" je versterker(A/B), parrallel!, tegen twee zeer verschillende impedanties aan. Ik heb dit net nagemeten, misschien is mijn metmethode brak of heb ik een afwijkende opbouw van mijn cross-over.(om bij deze box te single-wiren is omslachtig met z'n zes aansluitingen)
[update tijdens het typen]
De ene keer split je in je versterker de tweede keer in je box. Nl. voor één X-over en kost allen twee keer zoveel touwAfbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/iconss/iconpi_lightbulb.gif

[/einde]

No news is bad news.

• Jag

Jag

Op dinsdag 04 september 2001 12:28 schreef elsegre het volgende:

[..]

Dit vind ik een hele fijne uitspraak. Leen nog een set kabels en probeer het uit. Het liefst een blinde test over langere periode.
[..]

Ik snap het ook niet. (alleen A)Je vesterker "kijkt" tegen een box van 8ohm aan. Vervolgens split je je box in twee delen en "kijkt" je versterker(A/B), parrallel!, tegen twee zeer verschillende impedanties aan. Ik heb dit net nagemeten, misschien is mijn metmethode brak of heb ik een afwijkende opbouw van mijn cross-over.(om bij deze box te single-wiren is omslachtig met z'n zes aansluitingen)
[update tijdens het typen]
De ene keer split je in je versterker de tweede keer in je box. Nl. voor één X-over en kost allen twee keer zoveel touw[afbeelding]

[/einde]
De aansluitingen voor speakers A en B zijn met hetzelfde punt verbonden in je versterker. Als je op B aansluit, dan sluit je net zo goed op A aan. Het enige wat A en B van elkaar scheidt zijn twee schakelaars. Meet maar eens de DC weerstand tussen de fase van A en de fase van B met beide uitgangen ingeschakeld op de versterker.

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 21:47 schreef Blauweikel het volgende:
Over die connector..

Ik gebruik zowiezo geen banaanstekers, want daar heb ik erg slechte ervaringen mee (slecht contact).
gewoon WBT's kopen...dan kun je aan de pluggen je speakers optillen....

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 15:05

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op dinsdag 04 september 2001 20:33 schreef Jag het volgende:

[..]

De aansluitingen voor speakers A en B zijn met hetzelfde punt verbonden in je versterker. Als je op B aansluit, dan sluit je net zo goed op A aan. Het enige wat A en B van elkaar scheidt zijn twee schakelaars. Meet maar eens de DC weerstand tussen de fase van A en de fase van B met beide uitgangen ingeschakeld op de versterker.
Ik heb het uitgetekend en dan begrijp ik het pas :o
Theorie is niet mijn sterkste kant.

No news is bad news.

Pagina: 1