Op maandag 03 september 2001 22:50 schreef mikem het volgende:
Volgens mij heeft bi-wiring alleen nut als er tevens gebruik gemaakt wordt van bi-amping.
De lage tonen worden dan aangeboden door een versterker welke hier speciaal voor ontworpen is. De midden en hoge tonen worden dan door een andere aangepaste versterker verzorgd. Het is dan tebvens nodig om het geluid alvorens het de versterkers in gaat door een wisselfilter te verdelen in die twee specifieke componenten.
Ik kan me zelfs voorstellen dat het zelfs slecht is om d.m.v. de speaker b uitgang zowel hoge als lage tonen aan te bieden aan de tweeters en met de speaker a uitgang voor de lage tonen speakers.
Er zit dan wel (eventueel) een filter tussen, maar waar gaat al die energie van de lage tonen heen als het filter van de tweeters alleen aan de tweeter vast zit??
Bij een wisselfilter waar alle speakers (hoge-, midden- en lage tonen) aan zitten wordt het geluidssignaal echt verdeelt over de diverse speakers. Dit lijkt mij niet te gebeuren bij de Bi-wiring m.b.v. speaker a+b.
Ik zeg hiermee dus niet dat het niet beter zou klinken, hier heb ik geen ervaring mee. Maar wel heb ik zo mijn twijfels of dit wel goed is voor het filter in de luidsprekers.
Misschien dat iemand anders hier nog iets zinnigs over te zeggen heeft.
Groet Michiel
Je haalt alles door elkaar. Je hebt biwiren, wat je dan doet is een kabel gebruiken voor het hoog en eentje voor het laag.
Dan heb je bi-ampen, en dat kan op twee manieren:
passief gecrossoverd: dan gebruik je voor het laag en hoog aparte versterkers, maar je maakt nog steeds gebruik van de filters in de speaker.
En met de andere vormen crossover je voor de versterkers, waarbij je geen gebruik maakt van de filters in de speakers. Maar dit wordt eigenlijk bijna nooit gedaan in de HiFi wereld, maar wel heel veel in de PA wereld.
En jouw verhaal dat het slecht zou zijn voor de tweeter is natuurlijk onzin. Natuurlijk is het niet slecht voor de tweeter om ook lage tonen aan te bieden, daarvoor zit er juist dat filter. Die zorgt ervoor dat er geen of nauwlijks stroom gaat lopen bij de laag frequente spanningen en er is dus ook helemaal geen energie in het laag die ergens moet blijven

.
Sterker nog, in elke opstelling behalve de "echte" gebiampde opstelling, zet je ook een laag frequente spanning over de tweeter.
Zou ik in dat verband mogen vragen met welke kabels/speakers/versterker jij het bi-wiren getest hebt?
Ik heb een tijdje mijn B&W Dm604's gebiwired gehad, maar echt een goede test heb ik nooit gedaan, omdat het erg lastig te organiseren is. En ik ga daar ook echt geen moeite voor doen, ik heb wel betere dingen te doen

. Zoiets kan je namelijk wel beredeneren waarom het niet zo is.
Door biwiren krijg je beter geluid omdat je totale kabeldikte per speaker groter is. Maar hoe kan je dat ook behalen ? Juist, gewoon dikkere speakerkabel halen

Dat is niet waar. Met bi-wiren gaat je speakerkabel-impedantie niet omlaag.