Een wekker uitschakelen op afstand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloortjeM
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-08-2023
Allen!

Ik heb een hotel waar momenteel ook een woonhuis in zit. In de ochtend doet ons personeel het licht in de keuken aan en dat is gekoppeld aan een klein lampje in onze slaapkamer. Op deze manier weten wij altijd dat er om 6:00 iemand aanwezig is die begint met het ontbijt. voor de gasten voorbereiden.

Binnenkort gaan we uitbreiden en komt het woonhuis te vervallen. Wij gaan zelf een stuk verderop wonen en kunnen dus dit lichtje ook niet meer in de gaten houden. We zijn dus op zoek naar een andere oplossing waarmee we in de gaten kunnen houden dat er daadwerkelijk iemand aanwezig is.

We hebben hier al over nagedacht en ik denk zelf aan een soort alarm wat elke dag staat op tijd X (30 minuten voor aanvang van de dienst). Deze kan dan uitgezet worde op afstand door de collega die op die ochtend als eerste moet beginnen. Wordt de collega niet wakker? Dan is het niet uitgezet en gaat mijn alarm af. Echter weet ik niet in hoeverre dit uberhaupt mogelijk is.

Indien dit niet mogelijk is, denk ik aan een manier waarop een lichtschakelaar of andere sensor in het hotel, weer een wekker bij mij thuis kan triggeren. Dus als voor 6:00 sensor X niet is afgegaan, gaat mijn wekker thuis gelijk af.

In het hotel gebruiken wij momenteel nog helemaal geen smart producten. Dit zijn nu letterlijk gewoon 2 lampjes die samen op dezelfde schakelaar zitten. Qua software gebruik ik thuis Google Home en Homey, dus daarin zitten misschien wel mogelijkheden?

Ik heb al het een en ander op internet gezocht, maar kan helaas nog niets vinden wat hier op lijkt :?.

Hopelijk heeft iemand een idee of wil iemand eens met me meedenken hier over. En natuurlijk kunnen we daar dan een leuk nachtje weg tegenover zetten :*).

Alvast bedankt!
Floortje

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33
Camera ophangen?
Deur sensor gebruiken?

Of: Shelly achter de licht schakelaar doen, die (naast het licht aan zetten), ook een IFTTT aanroept en een email of berichtje stuurt naar jou ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heeft je telefooncentrale in het hotel geen wekservice?

Standaard alarm instellen via de wekservice, medewerker die binnenkomt moet het tijdig annuleren en na afloop dienst weer activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk inderdaad eens naar de mogelijkheden van Shelly producten. In combinatie met IFTTT of wanneer je zelf iets in elkaar zet (afhankelijk van je eigen mogelijkheden) kun je dit soort acties wel maken.

Als op een bepaald tijdstip de knop (Shelly Plug) op locatie A nog niet is ingeschakeld, schakel dan op locatie B de Shelly Plug in, waarachter je een buzzer of iets degelijks plaatst.

Een pasklare oplossing ken ik zo niet, maar met wat uitzoeken, is zoiets wel redelijk goed te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 19:11
Ik lees al een paar keer de suggestie Shelly + IFTT. Maar als je een Shelly i4 op het licht in de keuken monteert en een Shelly 1 op een lamp in huis heb je toch hetzelfde als dat je altijd al had, maar dan over een grotere afstand?

Licht in de keuken aan, lichtje in de slaapkamer aan (en omgekeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:12
shelly communiceert niet met elkaar , heb je toch smart hub nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:04

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Shelly werkt (tenzij je Tasmota flasht) toch in de cloud? Je kunt in het hotel een Shelly button ophangen, die bij jou thuis een Shelly plug met lampje erin inschakelt. Dat ze elk via een andere verbinding met de cloud maken, zou niet moeten uitmaken. Al geef ik geen garantie, gezien ik zelf wél Tasmota op Shelly-producten flash :)

Tweaker-oplossing:
- HomeAssistant thuis installeren;
- Port-forward maken naar HA's MQTT-server (met authenticatie!);
- Achter de lichtschakelaar @ hotel ook een ESP8266 inschakelen, die via MQTT verbindt en een payload verstuurt;
- HA vangt payload af en schakelt licht in / annuleert wekker etc.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50
simonj schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:37:
shelly communiceert niet met elkaar , heb je toch smart hub nodig.
Er zijn genoeg mogelijkheden waarbij Shellies wel direct met elkaar communiceren.
Thijsmans schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:58:
Shelly werkt (tenzij je Tasmota flasht) toch in de cloud?
Shellies hoeven helemaal niet in de cloud te werken, maar het kan wel. Juist bij situaties waarbij beide apparaten niet in hetzelfde thuisnetwerk zitten brengt de cloud uitkomst, via die weg kunnen ze wel samenwerken.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:07
Dus eigenlijk vertrouw je je personeel niet dat ze er optijd zijn?

Je kunt een camera ophangen die een pushmelding geeft bij beweging of een sensor die dat doet bij beweging of als het licht aangaat.

En anders vraag je of ze een sms/appje sturen als ze er zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-06 06:23
jongetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:00:
Dus eigenlijk vertrouw je je personeel niet dat ze er optijd zijn?

Je kunt een camera ophangen die een pushmelding geeft bij beweging of een sensor die dat doet bij beweging of als het licht aangaat.

En anders vraag je of ze een sms/appje sturen als ze er zijn.
Ik verwacht dat dat niet de insteek is van de vraag. Mensen/personeel - hoe goed ze ook zijn - maken fouten en verslapen zich soms. Daar hebben je gasten geen boodschap aan en daar mogen ook niet de dupe van worden. Deze oplossing geeft @FloortjeM een half uur de tijd om zelf in actie te komen en ervoor te zorgen dat de gasten gewoon het ontbijt hebben.

Ik weet niet precies wat voor berichten en melding Home Assistant kan sturen. Ik gebruik op dit moment alleen een app melding die me verteld wanneer welke afvalbak naar de straat moet. De oplossing waar ik aan dacht is een automation die elk nacht/ochtend aanstaat en wordt uitgezet door bijvoorbeeld het schakelen van het licht (net zoals nu). Op het moment dat die op tijd X nog niet is uitgezet dat er dan een melding wordt gegeven op je telefoon.

Het mooiste zou zijn dat je gebeld wordt ipv van een melding. Zodat je wakker gebeld wordt, ik weet alleen niet of dat kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:27
Je kan inderdaad HA een notificatie naar je telefoon laten versturen, via Telegram of via de Home Assistant app (op dit moment test ik beide). Dit zou je dus kunnen doen als er bijvoorbeeld voor het eerst beweging is in de keuken op die dag, of wanneer een bepaalde lamp aan gaat (er van uit gaande dat die ook via HA loopt).

Maar dat is wel weer een extra systeem inrichten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wellicht een gek idee, maar is het mogelijk om out of the box te denken? Of eigenlijk: in the box?

TS schrijft dat voorbereiden van het ontbijt een doel is. Mocht dat het belangrijkste zijn dan zou je ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld zo'n slimme koelkast (Samsung?) die bijhoudt wanneer er iets met het voedsel wordt gedaan.

Ik heb het nog nooit gebruikt dus heb geen idee of het mogelijk is, maar het klinkt alsof het beter past bij het doel en je hebt niet dat een voorbijlopende kat oid een sensor kan triggeren :p

Of iets minder out of the box: hoe komt "iemand" binnen? Als dat via een digitaal slot gaat dan is daar vast ook iets mee te doen. Niet op tijd binnen = wekker laten afgaan.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloortjeM
Flans schreef op maandag 31 juli 2023 @ 06:22:
[...]

Ik verwacht dat dat niet de insteek is van de vraag. Mensen/personeel - hoe goed ze ook zijn - maken fouten en verslapen zich soms. Daar hebben je gasten geen boodschap aan en daar mogen ook niet de dupe van worden. Deze oplossing geeft @FloortjeM een half uur de tijd om zelf in actie te komen en ervoor te zorgen dat de gasten gewoon het ontbijt hebben.

Ik weet niet precies wat voor berichten en melding Home Assistant kan sturen. Ik gebruik op dit moment alleen een app melding die me verteld wanneer welke afvalbak naar de straat moet. De oplossing waar ik aan dacht is een automation die elk nacht/ochtend aanstaat en wordt uitgezet door bijvoorbeeld het schakelen van het licht (net zoals nu). Op het moment dat die op tijd X nog niet is uitgezet dat er dan een melding wordt gegeven op je telefoon.

Het mooiste zou zijn dat je gebeld wordt ipv van een melding. Zodat je wakker gebeld wordt, ik weet alleen niet of dat kan...
Ja precies, het heeft niets te maken met vertrouwen maar puur met dat de gasten gewoon ontbijt willen hebben in de ochtend. Mensen verslapen zich gewoon af en toe, en zeker gezien wij met studenten werken komt dat weleens voor :P.

En inderdaad, idealiter hoef ik niet elke ochtend te kijken of er een lichtje aan staat of een melding binnen is die aangeeft of de medewerker er is. In de ideale situatie krijg ik een alarm als de medewerker er niet is. Dan hoef ik zelf niet m'n wekker elke dag om 6:30 te zetten :z.

Sowieso bedankt voor alle reacties, ik moet zeggen dat ik niet echt bekend ben met de Home Assistant, IFTTT en Shelly voorstellen die hier gedaan worden maar ik ga daar even verder naar zoeken! Mocht iemand nog iets verder mee kunnen/willen denken om dit uit te werken stuur me gerust een berichtje!

[ Voor 8% gewijzigd door FloortjeM op 01-08-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloortjeM
Wolly schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:31:
Heeft je telefooncentrale in het hotel geen wekservice?

Standaard alarm instellen via de wekservice, medewerker die binnenkomt moet het tijdig annuleren en na afloop dienst weer activeren.
Dat heeft hij wel, maar dat is alleen voor interne toestellen. Ik ben toevallig wel aan het kijken naar een nieuwe centrale waarmee je ook mobiele telefoons kunt koppelen. Ik zal eens informeren of het dan mogelijk is om het zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48
Als je meer met automatisering wil gaan doen kan het handig zijn om een Site-To-Site VPN op te zetten. Dan kun je vanuit je huis het interne netwerk van je hotel benaderen, zonder dat je alles aan het internet hoeft te hangen.

Als je zoiets hebt, kun je met Home Assistant / Node Red automations maken. Dan kun je bijvoorbeeld met Philips Hue (of een ander verlichtingssysteem) automatiseren dat als de verlichting in het hotel niet aan is gegaan tussen 6 en 6:30, dan om 6:30 de verlichting op je eigen slaapkamer aan gaat.
Pagina: 1