Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-11-2023
Mijn vader is onlangs (vorige maand) overleden. Nu heb ik voor de afhandeling van de uitvaartverzekering een Verklaring van Erfrecht nodig. Nu lees ik daar verschillende verhalen over. De ene site zegt dat ik naar een notaris toe moet, maar andere sites zeggen dat ik dit ook via een "internetbureau" kan doen.

Nu is dit de eerste (en laatste) keer dat ik hier mee te maken heb, dus ik weet er niet zo heel veel over en lijkt de situatie mij complex.

Mijn halfbroer en halfzus (zelfde vader, andere moeder) hebben aangegeven, al voor mijn vaders dood, dat zij geen deel van de erfenis en/of uitvaartverzekering willen hebben. Nu is het zo dat er een 31 jaar oud testament is, welke aangeeft dat zij wel een deel erven. Dit testament is echter opgesteld toen ik nog niet geboren was en voor het huwelijk van mijn vader en moeder.

Nu is mij de vraag, hoe kan ik het makkelijkst (en snelst) aan een Verklaring van Erfrecht komen en is het testament na het hertrouwen van mijn vader en mijn geboorte nog wel geldig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verklaring van erfrecht (en evt verklaring van executele) doet een notaris. Die heb je dus nodig. Je (half?) broer en zus zullen moeten aangeven dat ze de erfenis verwerpen. Hun deel gaat dan overigens naar hun kinderen (als ze die hebben). Dus, naar een notaris. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
teacher schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:44:
Verklaring van erfrecht (en evt verklaring van executele) doet een notaris. Die heb je dus nodig. Je (half?) broer en zus zullen moeten aangeven dat ze de erfenis verwerpen. Hun deel gaat dan overigens naar hun kinderen (als ze die hebben). Dus, naar een notaris. :Y
Mijn broer en zus hebben, voor zover ik weet, geen kinderen. Mijn zus heb ik voor het eerst in 3 jaar op de dag van het overlijden van mijn vader gezien. Van mijn broer weet ik het niet, gezien ik die in de afgelopen 10 jaar hooguit 2-3 keer heb gesproken.

Ik heb nu ook een mail naar een notaris gestuurd, met de vraag hoe dit het beste aangepakt kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als ik het goed begrijp ben jij dus de aangewezen persoon om de boel af te handelen?
Zo ja, doe -niets- totdat er een verklaring van executele is, en bedenk of je zuiver of beneficiair gaat aanvaarden.

Wat wel zo is, de notaris zal het testament opvragen en handelen naar het testament. Belangrijk is dus dat alle kinderen om de tafel gaan om, samen met de notaris, de marsroute te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
teacher schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:52:
Als ik het goed begrijp ben jij dus de aangewezen persoon om de boel af te handelen?
Dat ben ik ja. Ik ben ook jarenlang mantelzorger geweest en heb het ouderlijk (huur)huis nooit verlaten.
Zo ja, doe -niets- totdat er een verklaring van executele is, en bedenk of je zuiver of beneficiair gaat aanvaarden.
Wat is het verschil tussen een verklaring van erfrecht, zoals de uitvaartverzekeraar nodig heeft, en een verklaring van executele, zoals jij aangeeft?

De erfenis kan ik zuiver aanvaarden, gezien de schuld die er was, is kwijtgescholden een aantal jaar terug bij het overlijden van mijn moeder.
Wat wel zo is, de notaris zal het testament opvragen en handelen naar het testament. Belangrijk is dus dat alle kinderen om de tafel gaan om, samen met de notaris, de marsroute te bepalen.
Zo te zien werkt ABN Amro samen met doehetzelfnotaris, als ik https://www.abnamro.nl/nl...laring-van-executele.html mag geloven. Ik zal eens kijken of ik het via hen kan regelen of dat zij het een te lastige zaak vinden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou, in dit geval, geen STUNTGOEDKOOPnotaris zoeken, maar eentje uit je woonplaats.
Ja, dat kost geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:23
@VragendeTwkr je hoeft niet naar de notaris die het testament heeft opgesteld .. maar je kan naar elke notaris is Nederland. (Dus pak de voor jouw handigste)

En idd .. doe niets totdat de Notaris heeft meegekeken.

Als er "toevallig" toch een ander testament is dan is dat leidend .. en wat daarin staat is wat gevolgd moet worden.

Mijn advies is om nooit zuiver te aanvaarden, maar altijd benificaire .. zodat als er onverwacht toch nog ergens schulden zijn .. die niet op jouw verhaald kunnen worden.

Succes met deze lastige situatie ..

Edit: ik merk dat ik over het eerste zinnetje heb heen gelezen .. dat het al een maand geleden is. Heb je in die tussentijd helemaal geen Notaris gesproken?

[ Voor 12% gewijzigd door duvekot op 28-07-2023 17:52 . Reden: Vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:36
Als het puur om de verklaring gaat, wij hebben goede ervaringen met deze:
https://www.verklaringvanerfrecht.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 14:30

H-W

Gezien de ingewikkelde constructie van deze nalatenschap zou ik zeker eerst naar een notaris gaan. Die kan uitzoeken welke testamenten er nog zijn, wie er recht op hebben en hoe dat afgewikkeld kan worden. Ook omdat 2 personen die in het testament genoemd zijn, de erfenis willen verwerpen, en jij dus nog nergens in voor komt, is het advies van een notaris wel zeer welkom. Hij kan ook helpen met de rest van de afwikkeling, of in ieder geval adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
H-W schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:30:
Gezien de ingewikkelde constructie van deze nalatenschap zou ik zeker eerst naar een notaris gaan. Die kan uitzoeken welke testamenten er nog zijn, wie er recht op hebben en hoe dat afgewikkeld kan worden. Ook omdat 2 personen die in het testament genoemd zijn, de erfenis willen verwerpen, en jij dus nog nergens in voor komt, is het advies van een notaris wel zeer welkom. Hij kan ook helpen met de rest van de afwikkeling, of in ieder geval adviseren.
Van wat ik zo lees in het testament, die ik ondertussen gevonden heb, zijn er in zijn geheel geen kinderen genoemd. Alleen mijn moeder (zijn vrouw) staat genoemd als erfgenaam, maar die is 3 jaar geleden helaas al overleden. Dat kan dus, denk ik, voordelig zijn in de snelheid waarmee dit afgehandeld kan worden.

Ik heb de notaris van het originele testament ook al aangeschreven per mail, gezien dat ook één van de weinige notariskantoren hier in de buurt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
VragendeTwkr schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Van wat ik zo lees in het testament, die ik ondertussen gevonden heb, zijn er in zijn geheel geen kinderen genoemd. Alleen mijn moeder (zijn vrouw) staat genoemd als erfgenaam, maar die is 3 jaar geleden helaas al overleden. Dat kan dus, denk ik, voordelig zijn in de snelheid waarmee dit afgehandeld kan worden.

Ik heb de notaris van het originele testament ook al aangeschreven per mail, gezien dat ook één van de weinige notariskantoren hier in de buurt is.
Als er in het testament staat dat alles nagelaten wordt aan zijn partner (en dus niet de kinderen) .. dan hebben de kinderen toch nog recht op een kindsdeel. En als de erfgenaam ondertussen is overleden, dan is er sprake van "plaatsvervanging" door de kinderen van die persoon (maar dat kan je notaris ook allemaal uitleggen)

Als je moeder is overleden .. dan is er toen ook een erfenis afgewikkeld .. wat weer invloed kan hebben in deze erfenis. Als het goed is ..is er toen ook een notaris mee bezig geweest neem ik aan? Er moet iig een aangifte erfbelasting gedaan zijn .. welke nu waarschijnlijk ook weer relevant is (om na te gaan welke erfdelen er toen al afgehandeld zijn)

Dus ga er maar van uit dat hier wat mee naar boven op komt dan alleen een "verklaring van erfrecht" vermoed ik.

En nogmaals .. het testament wat je gevonden hebt hoeft niet de laatste te zijn .. maar dat kan de notaris uitzoeken. (Ik heb bij een nalatenschap wel 3 verschillende testamenten gevonden in kastjes .. welke allemaal niet meer actief waren)

[ Voor 8% gewijzigd door duvekot op 28-07-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 10:22

Secsytime

Automagisch

Testament of niet, als kind heb je altijd recht op je kindsdeel. Echter zul je hier dus wel wat voor moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
duvekot schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Als er in het testament staat dat alles nagelaten wordt aan zijn partner (en dus niet de kinderen) .. dan hebben de kinderen toch nog recht op een kindsdeel. En als de erfgenaam ondertussen is overleden, dan is er sprake van "plaatsvervanging" door de kinderen van die persoon (maar dat kan je notaris ook allemaal uitleggen)
Van wat ik uit het testament haal, is alles inderdaad aan zijn partner (mijn moeder) nagelaten. Ik lees nergens iets terug over kinderen tussen al die lastige(re) ouderwetse taal :+.
Als je moeder is overleden .. dan is er toen ook een erfenis afgewikkeld .. wat weer invloed kan hebben in deze erfenis. Als het goed is ..is er toen ook een notaris mee bezig geweest neem ik aan? Er moet iig een aangifte erfbelasting gedaan zijn .. welke nu waarschijnlijk ook weer relevant is (om na te gaan welke erfdelen er toen al afgehandeld zijn)
Destijds is er geen notaris aan te pas gekomen, wel hebben we destijds de erfbelastingaangifte gedaan. Volgens mij kwam dat doordat er te weinig geld als erfenis was, dat dit ook zo kon én het meeste op een en/of-rekening stond.
Dus ga er maar van uit dat hier wat mee naar boven op komt dan alleen een "verklaring van erfrecht" vermoed ik.

En nogmaals .. het testament wat je gevonden hebt hoeft niet de laatste te zijn .. maar dat kan de notaris uitzoeken. (Ik heb bij een nalatenschap wel 3 verschillende testamenten gevonden in kastjes .. welke allemaal niet meer actief waren)
Dit is 100% het enige testament, dat hebben mijn vader en ik vorig jaar nog uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:25
VragendeTwkr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:47:
[...]
Van wat ik uit het testament haal, is alles inderdaad aan zijn partner (mijn moeder) nagelaten. Ik lees nergens iets terug over kinderen tussen al die lastige(re) ouderwetse taal :+.
Naast een testament geldt nog steeds de wet in NL, en daarin staat misschien ook nog wel wat...... Het advies om daarom toch naar een notaris te gaan blijft dan ook gewoon staan.

Kinderen zijn niet te ont-erven, maar als ze iets willen erven zullen ze zich wel zelf actief moeten melden binnen 5 jaar na het overlijden van de ouder. Doen ze dat niet, gaat hun beurt voorbij.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
Skynett schreef op zondag 30 juli 2023 @ 00:01:
[...]

Naast een testament geldt nog steeds de wet in NL, en daarin staat misschien ook nog wel wat...... Het advies om daarom toch naar een notaris te gaan blijft dan ook gewoon staan.

Kinderen zijn niet te ont-erven, maar als ze iets willen erven zullen ze zich wel zelf actief moeten melden binnen 5 jaar na het overlijden van de ouder. Doen ze dat niet, gaat hun beurt voorbij.
Het is niet dat ik het persé voor 'mezelf' wil erven, maar meer dat de facturen van de begrafenis, grafsteen enz. betaald moeten worden. Maar de mail naar de notaris heb ik afgelopen vrijdag gestuurd, dus ik ben benieuwd op welke termijn ik daar antwoord op krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Is het niet meer zo dat als jij of je broers of zusters van de erfenis afzien automatisch je kinderen de erfenis krijgen en dat die er dan ook van af moeten zien?
En als zaken gaat regelen zoals de uitvaart je ook al de erfenis aanvaard?

Wij hebben zo wel de erfenis aanvaard wetende dat er schulden waren en hopende dat we dat rond zouden breiden.

Puur en alleen om zelf baas te zijn over de afwikkeling van alle zaken zoals ook het leegruimen van de woning.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
VragendeTwkr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 00:04:
[...]
Het is niet dat ik het persé voor 'mezelf' wil erven, maar meer dat de facturen van de begrafenis, grafsteen enz. betaald moeten worden. Maar de mail naar de notaris heb ik afgelopen vrijdag gestuurd, dus ik ben benieuwd op welke termijn ik daar antwoord op krijg.
De kosten van de begrafenis worden betaald uit de nalatenschap. En die wordt beheerd door de executeur (als die is aangewezen in het testament) of door de erfgenamen samen.

Maar de eerste stap is naar de notaris gaan idd. Ik denk dat de notaris je zal uitnodigen om naar kantoor te komen omdat er waarschijnlijk meer nodig is dan alleen een verklaring van erfrecht.

Om een idee te krijgen:

https://www.rijksoverheid.../checklist-bij-overlijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
VragendeTwkr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:47:
Dit is 100% het enige testament, dat hebben mijn vader en ik vorig jaar nog uitgezocht.
Dat scheelt iig ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Gecondoleerd, maar denk dat een mail sturen naar een notaris in deze niet de handigste weg is.

Bellen zou ik dit geval doen.

Veel makkelijker af tasten wat er nodig is en of er info voor de notaris ontbreekt die nodig is om je te helpen.

Dus raad ja aan om maandag even na te bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

VragendeTwkr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 00:04:
[...]

Voor de snelle regeldingen heb je in dit geval een verklaring van executele nodig, daarna kan je op je gemakje de nalatenschap afwikkelen (de andere kinderen moeten verwerpen, en jij moet hem -beneficiair- aanvaarden).

Oh, en even niet zo gen-z achtig, :o maandag dus gewoon de telefoon pakken en de notaris bellen.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 30-07-2023 00:43 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-05 18:21
Ik heb al 3 erfenissen afgehandeld en gezien hoe het niet moet bij de 4e. Je krijgt pas toegang tot rekeningen als je een verklaring van erfrecht hebt. Je moet een verklaring hebben dat jij de "uitvoerder" bent van een en ander. Als deze dingen moet een notaris officieel maken. Op het moment dat hij een verklaring van erfrecht onderzoekt, moet hij kontroleren of er testamenten geregistreerd zijn en of er andere papieren door de overledene zijn opgesteld. Gezien jij al spreekt over half-familie en weigeren, geef ik je het advies om met een notaris te praten. Zeker gezien de wettelijke erfgenamen die in lijn ja/nee moeten accepteren. Zulke 1/16 delen erfenissen moet je absoluut niet zelf proberen te doen. En zeker niet bij een belastingaangifte.
En ja, het kost geld en het duurt, maar dan heb jij wel goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 21:15
n8tur3 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:49:
Ik heb al 3 erfenissen afgehandeld en gezien hoe het niet moet bij de 4e. Je krijgt pas toegang tot rekeningen als je een verklaring van erfrecht hebt. Je moet een verklaring hebben dat jij de "uitvoerder" bent van een en ander. Als deze dingen moet een notaris officieel maken. Op het moment dat hij een verklaring van erfrecht onderzoekt, moet hij kontroleren of er testamenten geregistreerd zijn en of er andere papieren door de overledene zijn opgesteld. Gezien jij al spreekt over half-familie en weigeren, geef ik je het advies om met een notaris te praten. Zeker gezien de wettelijke erfgenamen die in lijn ja/nee moeten accepteren. Zulke 1/16 delen erfenissen moet je absoluut niet zelf proberen te doen. En zeker niet bij een belastingaangifte.
En ja, het kost geld en het duurt, maar dan heb jij wel goed advies.
Tegenwoordig kan je ook toegang krijgen middels een verklaring van executele. In het geval van de TS zouden beide verklaringen nuttig kunnen zijn. De verklaring van executele om de snelheid erin te houden (en toegang te krijgen tot de rekening(en) en vervolgens een verklaring van erfrecht om duidelijk te krijgen wie de erfgenamen zijn in de nalatenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
Ashy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Tegenwoordig kan je ook toegang krijgen middels een verklaring van executele. In het geval van de TS zouden beide verklaringen nuttig kunnen zijn. De verklaring van executele om de snelheid erin te houden (en toegang te krijgen tot de rekening(en) en vervolgens een verklaring van erfrecht om duidelijk te krijgen wie de erfgenamen zijn in de nalatenschap.
Zonder handtekeningen van erfgenamen krijg je beide documenten NIET. En banken doen zonder niets. Rekeningen worden automatisch geblokkeerd. Bovendien ben je strafbaar als je zonder die papieren acteert.

Wat er ook nog bij komt, is dat degene die met de begrafenisondernemer alles heeft afgehandeld en getekend heeft, persoonlijk aansprakelijk is hiervoor en in geval van kerkhof/as hiervoor ook aansprakelijk is voor de duur van de grafrechten.
Dit wordt vaak fout gezien bij sterfgevallen.
Dit valt niet onder een erfenis en degene die het overlijden heeft afgehandeld moet zijn geldvan de erfgenamen krijgen (theoretisch)!
Jij mag dat volgens de wet niet eens uit die polis betalen, want je bent maar gedeeltelijk erfgenaam van dat geld.

[ Voor 28% gewijzigd door n8tur3 op 30-07-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 21:15
n8tur3 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Zonder handtekeningen van erfgenamen krijg je beide documenten NIET. En banken doen zonder niets. Rekeningen worden automatisch geblokkeerd. Bovendien ben je strafbaar als je zonder die papieren acteert.

Wat er ook nog bij komt, is dat degene die met de begrafenisondernemer alles heeft afgehandeld en getekend heeft, persoonlijk aansprakelijk is hiervoor en in geval van kerkhof/as hiervoor ook aansprakelijk is voor de duur van de grafrechten.
Dit wordt vaak fout gezien bij sterfgevallen.
Dit valt niet onder een erfenis en degene die het overlijden heeft afgehandeld moet zijn geldvan de erfgenamen krijgen (theoretisch)!
Jij mag dat volgens de wet niet eens uit die polis betalen, want je bent maar gedeeltelijk erfgenaam van dat geld.
Thanks, maar ik heb ook nergens gezegd dat je geen handtekeningen nodig hebt voor een verklaring van executele. Hetgeen ik hier had gepost was op basis van mijn eigen ervaring in een situatie waarin ik was aangesteld als ‘hoogste niveau’ executeur / bewindvoerder.

Het voordeel van een verklaring van executele is nog steeds dat de executeur aan de slag kan en de erfgenamen bij het kantoor kunnen aangeven of zij de erfenis (beneficiair) aanvaarden of verwerpen.

Uiteraard zal wel eerst duidelijk moeten worden wie de executeur gaat zijn, en dat lijkt nog niet helemaal duidelijk op basis van wat de TS heeft gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
@VragendeTwkr .. nog toegekomen aan een telefoontje aan de notaris? (Of een reactie van de notaris ontvangen op je email?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
Ashy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:47:
[...]

Thanks, maar ik heb ook nergens gezegd dat je geen handtekeningen nodig hebt voor een verklaring van executele. Hetgeen ik hier had gepost was op basis van mijn eigen ervaring in een situatie waarin ik was aangesteld als ‘hoogste niveau’ executeur / bewindvoerder.

Het voordeel van een verklaring van executele is nog steeds dat de executeur aan de slag kan en de erfgenamen bij het kantoor kunnen aangeven of zij de erfenis (beneficiair) aanvaarden of verwerpen.

Uiteraard zal wel eerst duidelijk moeten worden wie de executeur gaat zijn, en dat lijkt nog niet helemaal duidelijk op basis van wat de TS heeft gepost.
De executeur zal ik zelf worden, gezien mijn broer en zus er verder niets mee te maken willen hebben.
duvekot schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:17:
@VragendeTwkr .. nog toegekomen aan een telefoontje aan de notaris? (Of een reactie van de notaris ontvangen op je email?)
Ik heb ze niet gebeld, maar zij hebben mij teruggemaild met een uitleg wat een verklaring van erfrecht inhoudt en wat de kosten zullen zijn als ik met hen in zee zou gaan. Ik ben uiteindelijk voor een ander kantoor gegaan, degene die ABN Amro ook aanraadt, gezien deze naar mijn idee wat duur is. Dat kan ook komen door de Gooische tarieven :+.

Nog wel een andere vraag, nu ik erop terug denk. Mijn vader had blijkbaar 2 uitvaartverzekeringen, deze en nog een andere met een héél laag bedrag (onder de 50 euro), die ooit in de jaren '50 is opgezet door zijn ouders (mijn opa en oma) tot zijn 18e verjaardag, maar bij de andere heb ik niets van aktes hoeven overhandingen. Die hebben ze zo uitbetaald.

Komt dat omdat dat bedrag zo laag was of door iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
VragendeTwkr schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:28:
De executeur zal ik zelf worden, gezien mijn broer en zus er verder niets mee te maken willen hebben.
Je kan alleen executeur worden als dat in het testament een mogelijkheid was ... is er in het testament geen executeur aangewezen dan is er geen executeur.

Dan moeten de erfgenamen er onderling zelf uit komen. En moet voor elke handeling toestemming gevraagd worden aan alle erfgenamen.

Als je broer en zus er niets mee te maken willen hebben moeten ze (op de juiste manier) aangegeven dat ze de erfenis niet aanvaarden (verwerpen). Dan wordt er een "plaatsvervanger" gezocht (bijvoorbeeld de eventuele kinderen van je broer en zus).

Al dat soort zaken en routes moeten allemaal afgehandeld en afgewikkeld zijn (en gecontroleerd door de notaris) voordat deze een verklaring van erfrecht kan afgeven.

Vandaar dat ik (en andere hier) al zeiden dat er meer bij komt kijken dan je denkt.

En stel dat er toch nog een andere erfgenaam is, dan moeten jullie samen het over alle beslissingen het eens worden. Of de andere erfgenaam/erfgenamen geven je een machtiging om de gehele afwikkeling te mogen doen namens hun. (Maar ook die machtiging moet ergens formeel vast gelegd worden)

Edit:
Lees anders de verschillende artikelen en extra uitleg op de site van de "doe het zelf notaris":

https://www.doehetzelfnotaris.nl/nabestaandenservice/

[ Voor 5% gewijzigd door duvekot op 01-08-2023 00:00 . Reden: Toevoegen link naar "doe het zelf notaris" ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-05 20:52
duvekot schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:44:
[...]
Je kan alleen executeur worden als dat in het testament een mogelijkheid was ... is er in het testament geen executeur aangewezen dan is er geen executeur.
Ik heb recent bij familie gezien dat 2 van de 3 erfgenamen de 3e erfgenaam een volmacht gaven voor de executie (via de notaris). De notaris moest daarvoor wel eerst vaststellen wie de erfgenamen waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 17:15
Als het allemaal niet zo ingewikkeld is, dan kun je een verklaring van erfrecht prima via een online buro regelen. Ik heb dat vorig jaar moeten doen en ging allemaal best prima. Wel een simpele situatie, met zuivere aanvaarding door alle erfgenamen en een vrij simpel testament.
Achter zo'n internetburo zit wel gewoon ergens een notaris achter, trouwens.

Maar, als ik het zo lees, is jouw situatie wat ingewikkelder. Als je verwacht dat de nalatenschap niet negatief is, zou ik de moeite nemen om naar een fysieke notaris te gaan. Kost inderdaad een stukje meer, maar ik verwacht dat je iets meer nodig hebt dan alleen die verklaring, zoals bijv advies. De notaris zal je ook kunnen vertellen wat je wel en juist niet moet doen. Handelingen en keuzes na een overlijden kunnen juridische consequenties hebben, dus denk daar niet te licht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:33
teacher schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:44:
Pas op! Dat hun deel automatisch naar hun kinderen zou gaan klopt niet bij een testament van voor 2003 (deze is 31 jaar oud dus voor 2003). Plaatsvervulling treedt alleen in als dit expliciet zo is vermeld in het testament. Bij testamenten van 2003 en nieuwer treedt dit wel automatisch op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VragendeTwkr
Kleine update vanuit mijn kant:

De aanvraag is een tijd terug ingediend bij de notaris. Nu zijn mijn broer en zus wel erfgenamen en waarbij ze eerder aangaven geen belang bij de erfenis te hebben, hebben ze nu bij de notaris aangegeven dat ze de erfenis beneficiair willen aanvaarden.

Nu heb ik in de tussentijd geen contact met ze gehad, behalve om te vragen naar een mailadres waarop de notaris hun kan mailen. Dus het is wel vreemd en kut dat ze mij er zo proberen bij te naaien door C te doen, terwijl ze eerst B zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
VragendeTwkr schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:11:
Kleine update vanuit mijn kant:

De aanvraag is een tijd terug ingediend bij de notaris. Nu zijn mijn broer en zus wel erfgenamen en waarbij ze eerder aangaven geen belang bij de erfenis te hebben, hebben ze nu bij de notaris aangegeven dat ze de erfenis beneficiair willen aanvaarden.

Nu heb ik in de tussentijd geen contact met ze gehad, behalve om te vragen naar een mailadres waarop de notaris hun kan mailen. Dus het is wel vreemd en kut dat ze mij er zo proberen bij te naaien door C te doen, terwijl ze eerst B zeggen.
ik snap de emotie .. maar er is weinig wat je er aan kan doen omdat ze in hun recht staan om dat te doen. Geld doet "bijzondere" dingen met mensen. Maar de energie die je in de emotie stopt is eigenlijk altijd wel "verloren moeite" .. omdat het jou meer energie kost dan de personen waar jouw emotie naar uit gaat.

Het is nu wel belangrijk om het verloop van de afwikkeling van de erfenis goed te laten verlopen. Als iedereen beneficiair heeft aanvaard, dan moet er een vereffenaar aangesteld worden. "normaal" zijn dat alle erfgenamen samen, maar je kan je afvragen of dat in dit geval handig is. Omdat er blijkbaar verschillende zienswijze zijn .. en belangen etc. Daardoor kan het handig zijn om misschien toch te kijken of er een externe vereffenaar aan te stellen. Die kost wel geld, maar voorkomt een boel discussie en ruzies tussen de erfgenamen onderling. En daarmee minder energie voor je zelf .. zie het als een "investering" in je eigen gemoedsrust.

sterkte met het vervolg .. en als je wil . hou ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:56
VragendeTwkr schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:11:
. Dus het is wel vreemd en kut dat ze mij er zo proberen bij te naaien door C te doen, terwijl ze eerst B zeggen.
Waarom vind je het precies kut? Is dat omdat je minder geld gaat krijgen of omdat ze iets anders hebben gedaan dan ze van tevoren zeiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-04 10:47
Die verandering maakt de noodzaak van de notaris alleen maar groter.

Binnen de erfenis valt waarschijnlijk ook jouw kindsdeel waar je recht op had op het moment dat je moeder overleed.

Daarnaast kan de notaris je advies geven over welke kosten je redelijkerwijs in rekening mag brengen van de erfenis voor de afwikkeling etc. als executeur (als je dat bent) etc.

sterkte, kan mij voorstellen dat dit een nare nasmaak geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 14:30
frankyboy707 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Pas op! Dat hun deel automatisch naar hun kinderen zou gaan klopt niet bij een testament van voor 2003 (deze is 31 jaar oud dus voor 2003). Plaatsvervulling treedt alleen in als dit expliciet zo is vermeld in het testament. Bij testamenten van 2003 en nieuwer treedt dit wel automatisch op.
Dit is niet juist. Zie art 4:48 BW. Bij testamentair erfrecht, ook na 2003, is aanwas de hoofdregel. Plaatsvervulling moet dus ook na 2003 expliciet in het testament staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
celshof schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 02:35:
Als het allemaal niet zo ingewikkeld is, dan kun je een verklaring van erfrecht prima via een online buro regelen.
Maar over hoeveel verschil praten we qua kosten? Dit zijn nu echt zaken waar een notaris van vlees en bloed meerwaarde biedt. Zeker omdat hij ook iets schrijft over ingewikkeld taalgebruik in het testament. Een goed notaris kan dat prima uitleggen en ik denk dat het uiteindelijk iedere euro waard is.

En nog een aanvullende tip: als je een goede notaris hebt gevonden, gebruik diezelfde dan voor alles waar ooit een notaris voor nodig is. Dan kan je ook nog eens bellen voor advies zonder dat er meteen een rekening komt en zo. Ik vond het vroeger altijd wat aanstellerig klinken als mensen het over "hun" notaris hadden maar ik ben er ondertussen achter dat het waarde heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Frame164 op 15-08-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
President schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:47:
[...]

Waarom vind je het precies kut? Is dat omdat je minder geld gaat krijgen of omdat ze iets anders hebben gedaan dan ze van tevoren zeiden?
Het is inderdaad meer de emotie en het feit dat het geld van de uitvaartverzekering nu op 3 rekeningen gestort wordt (in theorie). Dat maakt dingen alleen maar lastiger met afhandelen, zeker omdat ik geen tot zeer slecht contact met mijn broer en zus heb. Er zijn/komen (minimaal) 3 rekeningen die betaalt moeten worden van de verzekering en geen van allen willen/kunnen zij een akte van cessie tekenen om het bedrag rechtstreeks te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
drfrisbee schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:10:
[...]

Binnen de erfenis valt waarschijnlijk ook jouw kindsdeel waar je recht op had op het moment dat je moeder overleed.

[...]
Ik denk niet dat daar nog wat uit te halen valt. Omdat dat voornamelijk en/of-rekeningen met mijn vader waren, is dat destijds allemaal naar hem gegaan. Ook is daar vrij weinig tot niets meer van over, gezien we dat hebben uitgegeven aan nieuwe huishoudelijke apparatuur waar ik nu ook nog profijt van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
Frame164 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Maar over hoeveel verschil praten we qua kosten? Dit zijn nu echt zaken waar een notaris van vlees en bloed meerwaarde biedt. Zeker omdat hij ook iets schrijft over ingewikkeld taalgebruik in het testament. Een goed notaris kan dat prima uitleggen en ik denk dat het uiteindelijk iedere euro waard is.
Dat verschil loopt wel in de honderden euro's als ik de offerte van de 'lokale' notaris mag geloven.
En nog een aanvullende tip: als je een goede notaris hebt gevonden, gebruik diezelfde dan voor alles waar ooit een notaris voor nodig is. Dan kan je ook nog eens bellen voor advies zonder dat er meteen een rekening komt en zo. Ik vond het vroeger altijd wat aanstellerig klinken als mensen het over "hun" notaris hadden maar ik ben er ondertussen achter dat het waarde heeft.
Dat is zeker een goede tip die ik in het achterhoofd houd als ik ooit nog eens een notaris nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
VragendeTwkr schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:06:
Het is inderdaad meer de emotie en het feit dat het geld van de uitvaartverzekering nu op 3 rekeningen gestort wordt (in theorie). Dat maakt dingen alleen maar lastiger met afhandelen, zeker omdat ik geen tot zeer slecht contact met mijn broer en zus heb. Er zijn/komen (minimaal) 3 rekeningen die betaalt moeten worden van de verzekering en geen van allen willen/kunnen zij een akte van cessie tekenen om het bedrag rechtstreeks te ontvangen.
Het gaat niet alleen over die rekeningen ....het gaat over de gehele nalatenschap. Dus alles bezittingen van je vader, zijn bankrekeningen, zijn spullen, zijn schulden etc etc ..

Iemand moet de gehele nalatenschap uitzoeken, documenteren, en dan vereffenen.

Dus ik denk nog steeds dat je onderschat wat er allemaal nog gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 17:15
[...]
Veel van de 31 jaar oude testamenten zijn afgesloten om zaken te regelen, die ondertussen standaard zijn geworden. Denk vnl aan vruchtgebruik en wellicht nog het uitsluiten van de 'koude kant'. En wanneer een kindsdeel opeisbaar wordt. Dan heb je het over 2 A4tjes waar weinig moeilijke taal in staat en bij dat soort testamenten hoef je echt niet naar een notaris voor verklaringen van erfrecht ed. En ook het berekenen van zaken als blote eigendom, voor de belasting, is niet heel ingewikkeld.
VragendeTwkr schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:13:
[...]
Dat verschil loopt wel in de honderden euro's als ik de offerte van de 'lokale' notaris mag geloven.
Alleen, in jouw geval is er wel wat aan de hand, omdat er erfgenamen zijn die de erfenis willen verwerpen. Gezien online service voor de verklaring meestal alleen de standaard doen (althans, dat was bij mij zo), zou dat niet kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door celshof op 16-08-2023 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[...]

Mag ik vragen waarom je denkt en suggereert dat een notaris gratis is? Alsof dat "bellen voor advies" geen tijd en energie kost en er geen andere klanten zijn die wél betalen.
Bij ons mag je op gesprek (van een uur) komen voor een advies en als je geen opdracht verstrekt, krijg je een nota. Doodnormaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:45:
[...]

Mag ik vragen waarom je denkt en suggereert dat een notaris gratis is? Alsof dat "bellen voor advies" geen tijd en energie kost en er geen andere klanten zijn die wél betalen.
Bij ons mag je op gesprek (van een uur) komen voor een advies en als je geen opdracht verstrekt, krijg je een nota. Doodnormaal.
Volgens mij is de suggestie niet dat een notaris gratis is, maar dat een notaris waar je langere tijd voor meerdere zaken client bent, mogelijk eerder geneigd zal zijn géén nota te sturen als een keer een eenvoudige vraag hebt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

Volgens mij is de suggestie niet dat een notaris gratis is, maar dat een notaris waar je langere tijd voor meerdere zaken client bent, mogelijk eerder geneigd zal zijn géén nota te sturen als een keer een eenvoudige vraag hebt.
Ik vind dit topic geen een eenvoudige vraag wat je even in 5 minuten kunt beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:06
Wispe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Ik vind dit topic geen een eenvoudige vraag wat je even in 5 minuten kunt beantwoorden.
Ik vermoed dat @Frame164 het door jou gequote stukje begint met "en nog een aanvullende tip", omdat het niet over TS' probleem gaat... 8)

Ik lees in zijn bericht vooral een tip om trouwe klant bij één notaris te worden, en niet steeds de goedkoopste te zoeken voor elke klus...

[ Voor 20% gewijzigd door Wild Chocolate op 16-08-2023 09:32 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Het ging ook niet over de vraag in dit topic, maar over de tip om dezelfde notaris in de toekomst weer te benaderen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Het ging ook niet over de vraag in dit topic, maar over de tip om dezelfde notaris in de toekomst weer te benaderen.
Mijn notaris zou simpele en korte vragen beantwoorden aan de telefoon, maar ook direct zeggen dat hij geen tijd heeft voor een (kosteloze) ingewikkelde vraag tussendoor (mensen hebben geen idee...) en hij/zij maar op bespreking moet komen.

Is een beetje zelfde als een hypotheekadviseur opbellen en even tussendoor vragen hoeveel je kan lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:41
Wispe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Mijn notaris zou simpele en korte vragen beantwoorden aan de telefoon, maar ook direct zeggen dat hij geen tijd heeft voor een (kosteloze) ingewikkelde vraag tussendoor (mensen hebben geen idee...) en hij/zij maar op bespreking moet komen.

Is een beetje zelfde als een hypotheekadviseur opbellen en even tussendoor vragen hoeveel je kan lenen.
@Wispe Dit gaat niet over de vraag van de TS. Wat jouw notaris doet, doet hier niet terzake. Het was een goedbedoelde tip van een medetweaker om niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten, maar even na te denken over dat het hebben van een goede vertrouwde zakelijke relatie met een vaste notaris ook best voordelen kan hebben. Soms is iets meer betalen van minder belang dan een goede relatie en goed advies van een vaste notaris. En een notaris die jij wat gunt en die vervolgens jou wat gunt is ook best prettig.

Maar terug naar het topic en de vraag van de TS: wat geld en moeite stoppen in de afhandeling van de erfenis kan je zelf doen. Maar als dit je snel frustreert of je dit lastig vindt ga dan gewoon met iemand waarmee je echt om de tafel een adviesgesprek kan voeren.

En soms lokt men je met een goedkoop tarief voor het ene en betaal je vervolgens het dubbele voor iets anders of zaken die er ook bij komen kijken. Dus kijk wat het beste is voor je. Niet wat het goedkoopste is.

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 17-08-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ucsdcom schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

@Wispe Dit gaat niet over de vraag van de TS. Wat jouw notaris doet, doet hier niet terzake. Het was een goedbedoelde tip van een medetweaker om niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten, maar even na te denken over dat het hebben van een goede vertrouwde zakelijke relatie met een vaste notaris ook best voordelen kan hebben. Soms is iets meer betalen van minder belang dan een goede relatie en goed advies van een vaste notaris. En een notaris die jij wat gunt en die vervolgens jou wat gunt is ook best prettig.

Maar terug naar het topic en de vraag van de TS: wat geld en moeite stoppen in de afhandeling van de erfenis kan je zelf doen. Maar als dit je snel frustreert of je dit lastig vindt ga dan gewoon met iemand waarmee je echt om de tafel een adviesgesprek kan voeren.

En soms lokt men je met een goedkoop tarief voor het ene en betaal je vervolgens het dubbelen voor iets anders of zaken die er ook bij komen kijken. Dus kijk wat het beste is voor je. Niet wat het goedkoopste is.
Als je maar nadenkt en niet voor ieder witwasje je vaste notaris opbelt met een vraag om daar vervolgens niet voor te willen betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
VragendeTwkr schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:09:
Ik denk niet dat daar nog wat uit te halen valt. Omdat dat voornamelijk en/of-rekeningen met mijn vader waren, is dat destijds allemaal naar hem gegaan. Ook is daar vrij weinig tot niets meer van over, gezien we dat hebben uitgegeven aan nieuwe huishoudelijke apparatuur waar ik nu ook nog profijt van heb.
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Jou kindsdeel uit de erfenis van je moeder is een schuld die je vader nog had naar jou toe. Die schuld moet meegenomen worden in de bepaling van de totale nalatenschap van je vader.

Dus stel je vader had €1000 op de bank, €250 aan "spullen" .. dan moet van die €1250 euro eerst nog jouw kindsdeel uit je moeders erfenis vanaf gehaald worden (stel €500) om tot de totale nalatenschap van je vader te komen. In mijn (puur hypothetisch voorbeeld natuurlijk) is er voldoende ruimte in de nalatenschap om die €500 uit te keren. (En is de nalatenschap €750 euro die over jullie alle 3 verdeeld moet worden)

Mocht je erfdeel nu €2000 euro zijn .. dan is er dus een negatief saldo ... En is er dus niets om aan de erfgenamen uit te keren, en omdat er benificaire is aanvaard hoeven de erfgenamen ook niet voor die schuld van €750 op te draaien. (En krijg jij die €1000 euro en €250 aan "spullen")

Dus ook hier .. laat alles goed uitzoeken, en nakijken door iemand die je hierbij goed kan helpen en ondersteunen.

• VragendeTwkr
En dan nog een andere (waarschijnlijk domme) vraag.

Als de verklaring van erfrecht uiteindelijk is geregeld, hoe wordt alles dan uitbetaald? Betaalt de bank en uitvaartverzekeraar dit automatisch uit onder alle erfgenamen of komt dit op de rekening van mij (of een andere executeur) terecht en moet diegene dit dan zelf verdelen, nadat alle openstaande rekeningen (van de uitvaart, grafsteen enz.) zijn betaald?

• duvekot
VragendeTwkr schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 00:09:
En dan nog een andere (waarschijnlijk domme) vraag.
Domme vragen bestaan niet ...
Als de verklaring van erfrecht uiteindelijk is geregeld, hoe wordt alles dan uitbetaald? Betaalt de bank en uitvaartverzekeraar dit automatisch uit onder alle erfgenamen of komt dit op de rekening van mij (of een andere executeur) terecht en moet diegene dit dan zelf verdelen, nadat alle openstaande rekeningen (van de uitvaart, grafsteen enz.) zijn betaald?
De verklaring van erfrecht zegt alleen maar wat over wie de erfgenamen zijn.
Hoe de erfenis verder wordt afgehandeld staat daar niet in. Tenzij jij in het testament aangewezen was als executeur (niet waarschijnlijk omdat je nog niet geboren was) ..of dat er een andere persoon aanwezen was als executeur in het testament (maar volgens jou post is dat niet zo) .. is er dus GEEN executeur.

Zoals ik al eerder zei .. als iedereen benificaire aanvaard heeft .. moet er een "vereffenaar" aangesteld worden die alles in kaart gaat brengen en gaat opstellen wat de nalatenschap precies is. En deze vereffenaar zouden jullie alle 3 gezamelijk worden volgens de standaard richtlijnen. Maar dat lijkt me niet handig in deze situatie. Het is niet voor niets dat ik je nogmaals adviseer om hulp te zoeken over het verdere verloop van deze erfenis.
Zie hier voor wat meer achtergrond:
https://www.juridischloke...s/beneficiair-aanvaarden/

Ik weet jou situatie natuurlijk niet precies maar als je er voor in aanmerking komt kan het Juridisch Loket je misschien ondersteunen. En anders zou de notaris een goede persoon zijn om je te helpen met het zoeken van ondersteuning die past bij jouw situatie. Het is niet voor niets dat hier het advies gegeven was om een lokale notaris in te schakelen. Die heeft dit soort situaties vaker meegemaakt en heeft waarschijnlijk wel een lokaal netwerk van personen die je verder kan ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VragendeTwkr
Mijn broer en zus hebben nog eens nagedacht (en met de notaris gesproken) en uiteindelijk toch besloten om de erfenis te verwerpen en hebben mij gevolmachtigd. Ze moeten dit alleen nog bij de rechtbank verklaren.

Conclusie, op dit moment, is dus dat alles bij mij terecht komt en ik alles hierna verder kan afhandelen.

• duvekot
VragendeTwkr schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:35:
Mijn broer en zus hebben nog eens nagedacht (en met de notaris gesproken) en uiteindelijk toch besloten om de erfenis te verwerpen en hebben mij gevolmachtigd. Ze moeten dit alleen nog bij de rechtbank verklaren.

Conclusie, op dit moment, is dus dat alles bij mij terecht komt en ik alles hierna verder kan afhandelen.
Fijn om te horen ... Succes met de verdere afhandeling. Er komt onverwachts toch nog wel wat bij kijken .. maar het wordt "makkelijker" als jij de enige overgebleven erfgenaam bent.

• n8tur3
Dan geef ik je raad om "beneficiair" te aanvaarden. Dan ga je persoonlijk financieel niet aansprakelijk zijn als er een negatief eindsaldo is. En ben voorzichtig met acties, totdat het verwerpen officieel is. Die papieren heb je nl nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
@VragendeTwkr we zijn een maandje verder .. en ik was benieuwd hoe het nu verder gegaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VragendeTwkr
duvekot schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:48:
@VragendeTwkr we zijn een maandje verder .. en ik was benieuwd hoe het nu verder gegaan is.
De vaart zit erin, maar het is nog niet afgehandeld. De verwerping van mijn broer ligt inmiddels bij de notaris, die van mijn zus is nog onderweg (vanuit de rechtbank naar haar, waarna zij hem kan doorsturen naar de notaris), maar zou ook deze week bij de notaris moeten zijn.

Als dat binnen is bij de notaris, moet deze verplicht nog een onderzoek starten of zij (mijn broer en zus) geen kinderen hebben, waarna het naar mijn weten allemaal is afgehandeld en zij de verklaring van erfrecht kunnen verstrekken.

[ Voor 5% gewijzigd door VragendeTwkr op 21-09-2023 00:39 ]

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Ik vind het aardig wat moeite die je nu moet doen en ook aardige kosten en dat alleen voor de uitvaartverzekering en een klein banksaldo?

Onder de streep blijft er nagenoeg niets over en vraag ik me af of zelf verwerpen ook niet een goede optie was geweest? Het meest vervelende is dan waarschijnlijk de uitvaart/grafsteen betaald te krijgen? Waarschijnlijk heb je deze kosten met goede bedoelingen naar je toe getrokken (opdrachtgever uitvaart).

Nu komt het proces van vereffenen op je pad met boedelbeschrijving. Of dit komt weer bij de notaris maar ook die kent zijn prijzen.

[ Voor 10% gewijzigd door tuinïnen op 21-09-2023 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
VragendeTwkr schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:38:
.... waarna het naar mijn weten allemaal is afgehandeld en zij de verklaring van erfrecht kunnen verstrekken.
En weet je al wat jij allemaal daarna nog moet gaan doen?

• VragendeTwkr
duvekot schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:43:
[...]

En weet je al wat jij allemaal daarna nog moet gaan doen?
Niet veel meer, ga ik vanuit. De uitvaart is inmiddels ook betaald, nadat ze de akte van cessie hebben ondertekend. Het enige wat vanuit de uitvaartverzekering betaald moet worden nog, zijn de kosten van de akte van erfrecht en de kosten van de grafsteen.

Wat er verder van over blijft wil ik (deels) gaan gebruiken om de onderhoudskosten van het graf meerdere jaren van te betalen.

Of zie ik iets over het hoofd wat geen enkele instantie mij heeft verteld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
VragendeTwkr schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:59:
Of zie ik iets over het hoofd wat geen enkele instantie mij heeft verteld?
Laatste belasting aangifte van je vader doen?
Uitzoeken of er nog schulden zijn? (Of onbekende bankrekeningen)
Aangifte erfbelasting doen?
Abonnementen opzeggen?
Contracten overzetten naar jou naam?

Had je de checklist van de overheid al nagelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VragendeTwkr
duvekot schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:50:
[...]

Laatste belasting aangifte van je vader doen?
Daar zou ik bericht over moeten krijgen, naast het feit dat ik nog niet alle jaaropgaven daarvoor heb.
Uitzoeken of er nog schulden zijn? (Of onbekende bankrekeningen)
Die zijn er niet. Zo wel, zou dit ook 'gewoon' bij de ABN Amro moeten zijn, waar de rest ook zit. Schulden waren afbetaald en heb ik ook papieren over gevonden.
Aangifte erfbelasting doen?
Dit valt nog onder de vrijstelling die de Belastingdienst hanteert.
Abonnementen opzeggen?
Contracten overzetten naar jou naam?
Het laatste abonnement (internetprovider) gaat per morgen over op mijn naam. Voor de rest staat alles al op mijn naam of is de omzetting aangevraagd.
Had je de checklist van de overheid al nagelopen?
Die is verder nagelopen en zie ik verder geen gekke dingen die nog niet gedaan zijn.

In ieder geval al heel erg bedankt voor alle hulp, ook aan de anderen die gereageerd hebben. O+

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• VragendeTwkr
Nog even een afrondende update vanuit mij;

De verklaring van erfrecht heb ik afgelopen vrijdag mogen ontvangen. Nu vielen de kosten en tijd me alleszins mee.

Het had allemaal nog iets sneller kunnen verlopen, gezien het notarisbureau een email van mijn broer (met zijn verwerping) over het hoofd had gezien en ik me pas na 4 weken afvroeg waarom het (naar mijn idee) lang duurde, maar binnen 3 maanden incl. alle extra onderzoekjes vind ik toch vrij vlot. Ik had zelf de hoop dat het voor kerst afgerond zou zijn.

Ook de kosten vielen me reuze mee. Er werden hogere kosten voorgespiegeld van tevoren dan dat ik uiteindelijk betaald heb.

In ieder geval nogmaals bedankt aan iedereen die me hier in het topic geholpen heeft. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 10:46
VragendeTwkr schreef op maandag 25 september 2023 @ 00:01:
[...]

Daar zou ik bericht over moeten krijgen, naast het feit dat ik nog niet alle jaaropgaven daarvoor heb.
[...]

Dit valt nog onder de vrijstelling die de Belastingdienst hanteert.
[...]
Dan moet de belastingdienst wel weten wie zij kunnen aanschrijven.
En aangifte erfbelasting moet je sowieso doen, als je dan niks hoeft te betalen omdat je onder de vrijstelling valt is het mooi, maar je moet wel aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VragendeTwkr
jannus66 schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:34:
[...]

Dan moet de belastingdienst wel weten wie zij kunnen aanschrijven.
Dat heb ik al aan ze door moeten geven per brief, dus dat zouden ze inmiddels wel moeten weten.
En aangifte erfbelasting moet je sowieso doen, als je dan niks hoeft te betalen omdat je onder de vrijstelling valt is het mooi, maar je moet wel aangifte doen.
Dat klinkt wel logisch, ja. :+ Ik zal er achteraan gaan. Kan dit ook alleen in bepaalde periodes in het jaar, zoals met je inkomstenbelasting, of kan ik deze al gaan invullen op het moment dat ik alle jaaropgaves heb ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
VragendeTwkr schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:37:
Dat klinkt wel logisch, ja. :+ Ik zal er achteraan gaan. Kan dit ook alleen in bepaalde periodes in het jaar, zoals met je inkomstenbelasting, of kan ik deze al gaan invullen op het moment dat ik alle jaaropgaves heb ontvangen?
Een aangifte erfbelasting is wat anders dan een aangifte inkomstenbelasting.
Neem contact op met de belasting telefoon voor nabestaanden. Die kunnen je prima vertellen wat er allemaal moet gebeuren om alles met hun af te wikkelen.

Zie ook deze pagina:

https://www.belastingdien...lefoonnummer-nabestaanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 10:46
VragendeTwkr schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:37:

Als je alle gegevens hebt kan je aangifte doen. Hangt niet aan een periode.
Succes ermee!
Pagina: 1