Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

UnRaid server vervanging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Ik wil graag mijn huidige server vervangen en ik merk aan mijzelf dat ik steeds in hetzelfde cirkeltje loop zodat ik geen keuze maak. Ik heb om mij heen ook niet echt mensen waar ik mee kan overleggen. En uit een zinnig overleg komt meestal de beste realisatie. :)

Nieuwe server:
Wat heb ik nu:
Software: Ik gebruik momenteel een Unraid server:
Momenteel 3 vm's (GNS3 voor netwerk simulatie, HomeAssistant en aanklooi windows server). Deze start en stop ik als ik ze gebruik en staan dus niet altijd aan. Ik denk niet dat er heel veel VM's bij gaan komen. Misschien ooit eens een Security toolkit oid.

Daarnaast zo'n 20 docker images (Pihole, Plex, Tautulli, Ombi, NGINX Reverse Proxy, en een aantal downloaderdingetjes)

Huidige Hardware:
Dell T320 (12threads (Xeon® CPU E5-2420 v2 @ 2.20GHz) cpu, 96gb ram) en dat is te veel. Met alleen Docker open gebruik ik 3Gb ram en 4%. Ik wil wel meer ruimte hebben voor de VM's dus ik zit te denken aan 32gb ram .

Huidige Storage:
3 x 8tb, 1 parity, 16tb bruto, 9tb vrij want ik heb heel veel zooi weggegooid.
2 x 500gb Sata SSD voor cache en system; 250gb vrij
1 x 6tb NVR harde schijf voor de opnames van beveiligingscamera.

Deze server verbruikt ongeveer 80watt op het moment dat de parity check plaats vind. Dat is het moment met de meeste hardeschijf activiteit. Gemiddeld zal het rond de 60watt zitten.

Het 'probleem':
1. Deze server is niet zo luid als een 19" server maar de huidige ventilator is toch te luid. Met warm weer kan ik hem op de gang en slaapkamers horen ondanks het geisoleerde dakluik (server staat aan de andere kant van het huis boven de badkamer op zolder en er zit een geisoleerd dakluik tussen.
2. En nu is er ook 1 ram module defect waardoor de server niet doorstart. Ik denk dat er binnenkort meer kapot kan gaan en daar zit ik niet op te wachten.
3. De SSD's worden niet ideaal gekoeld en krijg regelmatig waarschuwingen over hoge temperatuur op de SSD's.
4. Ik wil een nieuwe server 8)7

De afwegingen:
Wat moet/zal ik doen?
1. Nieuwe server op basis van SSD's?; Omdat ik niet zo heel veel storage gebruik overweeg ik om de storage pool terug te brengen van 3x 8tb Harde schijven naar 2x 8tb sata SSD. Als er meer ruimte nodig is kan ik SSD's aan de pool toevoegen. Omdat de (sata) SSD's toch al snel genoeg zijn hoef ik niet te investeren in nieuwe cache SSD's. Dat scheelt flink in stroomgebruik en geluid. Het is wel de duurste optie. Maar de Samsung 870 QVO 8TB zijn nu wel super interessant geprijsd!

2. Nieuwe server op basis van huidige HDD's? ; Nieuwe server kopen, bestaande Cache SSD's en harde schijven overzetten. Dit is de snelste manier want op deze manier hoef ik geen software opnieuw te installeren. Maar bespaar zo niet op stroomverbruik.
3. Huidige server repareren door nieuw ram te kopen en andere ventilatoren? ; Ik kan een 120mm Noctua fan kopen om de enkele fan te vervangen en uitzoeken welke nieuwe fan ik kan kopen voor de voeding. Maar dan blijft het nog steeds een groot apparaat wat 'veel' stroom verbruikt en verouderd is.
4. Stoppen met de server, de data inbouwen in mijn gamepc en een losse raspberry pi voor PiHole gebruiken.

Wat voor Moederbord, cpu, geheugen zal ik kopen voor de nieuwe server? Waarschijnlijk is het praktisch om 6 sata aansluitingenen te willen?
Een moederbord met 2 of meer NVME aansluitingen is gelijk een stuk duurder. De pc kast kan eventueel mijn huidige pckast worden; een Coolermaster Silencio 550 met eventueel een Corsair RM550x voeding. Dan heb ik ook weer een reden om mijn huidige pc (10700k, Gigabyte Z490 Gaming X, 32gb ram) in een nieuwe kast te stoppen. Als iemand een hele goede argumenten heeft om mijn huidige gamepc te gebruiken voor de server sta ik daar uiteraard ook voor open ;).

Ik ben wel heel erg blij met de IPMI (iDRAC) want dat scheelt het aansluiten van een monitor en wat tripjes naar zolder als ik een update of herstart van het systeem doe. Aan de andere kant, als het systeem zo stil is als een desktop pc, dan hoeft deze niet op zolder.
Ik kijk dus regelmatig op Plex, als er een gpu-tje onboard zit voor het hardware decoden zou dat mooi meegenomen zijn.

Wie heeft er een mening om mij te helpen in mijn beslissing? _/-\o_

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:44
Ik zou in een server geen QLC SSD's willen hebben (870 QVO).

Suggestie voor een server:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 252,27€ 252,27
1MoederbordenASUS TUF Gaming H770-PRO WIFI€ 219,-€ 219,-
2Interne harde schijvenWD Red Plus (128MB cache), 8TB€ 181,50€ 363,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-5600J4040D48GX2-RS5K€ 265,04€ 265,04
1VoedingenFractal Design Ion+ 2 Platinum 560W€ 128,73€ 128,73
2Solid state drivesLexar NM790 4TB€ 278,-€ 556,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 50,48€ 50,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.958,43
Intel 13500 = 6core HT + 8 eff.cores= 14 cores / 20 threads.
De cpu heeft een interne gpu en ondersteunt quicksync https://www.intel.com/con...k-sync-video-general.html
2x 48Gb memory en uitbreidbaar.
Ipv 2x 500Tb: voor OS en software een 1Tb SSD met cache PCIe3.0 is vaak zuiniger dan PCIe4.0
Ipv 3x 8Tb: Voor de 7Tb storage een 2x 4Tb PCIe4.0 Lexar SSD (een 3e is mogelijk op de H770).
Ipv de 6Tb NVR: Een stille 8Tb WD Red Plus, hier zou ik ook een image van de 1Tb SSD op zetten.
Voor backup van de 2x 4TB Lexar zou ik een tweede WD Red Plus gebruiken, die zou je ook in je game PC kunnen plaatsen.

Een H770 moederbord heeft meer lanes dan een B760-moederbord en ondersteunt daarom een M2 slot vanuit de cpu en 3x een M2 PCIe4.0 vanuit de chipset.

Een zuinige semi-passieve Platinum voeding met 10jaar garantie.
Een Be Quiet behuizing geschikt voor 3x 3,5" en uitbreidbaar.
Stille Be Quiet cpu-koeler geschikt voor LGA1700 socket: https://www.bequiet.com/en/cpucooler/1743

• Hennie-M
Woezik schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:14:
Ik zou in een server geen QLC SSD's willen hebben (870 QVO).
Dank je wel voor alle tijd die je gestoken hebt in de lijst voor de server. Maar ik denk dat ik niet goed heb toegelicht dat ik juist een veel te grote/zware server heb voor die paar taakjes die ik er mee uitvoer en eerder kleiner dan groter wil.
32gb is waarschijnlijk al voldoende en ik hoef de de schijven ook niet te vervangen. Ze gaan eruit (vervangen door SSD's) of ze gaan mee.

Het budget zit ook (ex schijven/ssd's) ook meer richting de 500,- dan 1000,- :)
Maar ik waardeer de input zeker!

• Woezik
Je bent zelf de enigste die de huidige cpu belasting en memory verbruik kan zien. Op basis daarvan kun je ongetwijfeld een indicatie geven van aan welke richting je zit te denken. Je huidige Xeon 12core cpu met 96Gb zet mensen natuurlijk wel op het verkeerde been. Daar had ik met een consumenten i5 al aardig op bespaard.
Kun je een inschatting van je cpu behoefte aan je openingspost toevoegen.

PS: memory is al lang niet meer de kostenpost die het vroeger was. Zonder schijven/SSD's zit deze build net onder de € 1.000 en met 32Gb bespaar je nog zo'n € 170.
Behuizing zou je wellicht op kunnen besparen, maar Dell gebruikt nogal eens eigen onderdelen met afwijkende formaten/aansluitingen.

• Hennie-M
Woezik schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:50:
Je bent zelf de enigste die de huidige cpu belasting en memory verbruik kan zien. Op basis daarvan kun je ongetwijfeld een indicatie geven van aan welke richting je zit te denken. Je huidige Xeon 12core cpu met 96Gb zet mensen natuurlijk wel op het verkeerde been. Daar had ik met een consumenten i5 al aardig op bespaard.
Kun je een inschatting van je cpu behoefte aan je openingspost toevoegen.

PS: memory is al lang niet meer de kostenpost die het vroeger was. Zonder schijven/SSD's zit deze build net onder de € 1.000 en met 32Gb bespaar je nog zo'n € 170.
Behuizing zou je wellicht op kunnen besparen, maar Dell gebruikt nogal eens eigen onderdelen met afwijkende formaten/aansluitingen.
Toen ik de server kocht (2e hands) heb ik heel veel goede deals gescoord op Tweakers V&A om deze server te krijgen in de status waar hij nu in staat, en dat is echt vreselijk overpowered. :)
Als de VM's uitstaan verbruikt het systeem 4gb aan ram en 4% aan cpu usage. Met GNS3 aan zal het vermoedelijk uitspringen naar 32gb en 8 cores op 100% usage. Zo'n geadvanceerde labs bouw ik niet.

maar ik zal zeker de topicstart aanpassen :)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:25
De Samsung 870 QVO 8TB heeft een TBW van 2,88PB, dat is 2950 TB, oftwel je kunt hem 367 x helemaal opnieuw beschrijven. Zelfs met de opslag van bewakingscamerabeelden duurt het wel een tijdje voordat die het opgeeft. Een TLC SSD met een betekenisvolle hogere TBW waarde zoals de Kingston DC600M 7,68TB is een paar honderd euro duurder, maar gaat wel langer mee (TBW is ruim vier keer zo hoog, 14,016PB).

Je oude gaming PC hardware is niet perse heel zuinig, ik zou geneigd zijn een pro moederbordje van bijvoorbeeld Asus te nemen, en daar een i3 op te zetten, een hedendaagse is veel sneller dan je bijna 10 jaar oude Xeon (zie bv hier). En doe jezelf een plezier met een wat stillere CPU koeler, deze is geschikt voor servers die altijd aanstaan.
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 118,12€ 118,12
1MoederbordenASUS Pro B660M-C D4-CSM€ 122,89€ 122,89
1ProcessorkoelingArctic Freezer i35 CO€ 28,98€ 28,98
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 53,90€ 53,90
Totaal€ 323,89

De RM x serie voedingen zijn zuinig, en prima geschikt voor een server

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 29-07-2023 11:51 . Reden: DDR4 voldoet prima in een server, berekening was fout... ]

• Woezik
Het je al eens onderzocht of je je huidige server zuiniger kunt maken door bijvoorbeeld hyperthreading en cores uit te schakelen. Het memory pair, waarvan één module defect is, kun je er ook uit halen,

Voor een € 500 build zou je zoiets kunnen doen:
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Boxed€ 233,82€ 233,82
1MoederbordenASRock B760 Pro RS€ 147,85€ 147,85
1ProcessorkoelingArctic Freezer i35 CO€ 28,98€ 28,98
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,55
Een 13400 heeft 6 perf cores met HT en 4 eff.cores. De interne gpu (HD730) is ook iets lichter als van de 13500 (HD770).
Moederbord met 3x M2(PCIe4.0) en 4x Sata. PS: door de extra M2 sloten hebben moederborden tegenwoordig minder Sata aansluitingen.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
als ik kijk naar het budget van TS samen met de opmerkingen over verbruik (benodigde apps etc) dan denk ik dat je met de 13400 eigenlijk nog steeds de verkeerde kant van de schaal opzoekt, dat is een cpu met een tpd waar ik nog steeds van ga huilen, ondanks dat die E-cores misschien wel wat kunnen doen in de effectieve belasting.

maar kwa prijs nog steeds behoorlijk aan de bovengrens.

aangezien TS in eigen overwegeningen nog steeds hergebruik van oude schijven heeft opgenomen ga ik ervanuit dat deze nog steeds in goede conditie zijn. persoonlijk zou ik het ook heel erg zonde vinden om goede storage weg te gooien als dat niet per se nodig is.

met dat in het achterhoofd zou ik dan eerder denken aan een ryzen5700g build (bijna) alle builds daarmee ondersteunen tot max 128gb ram (op de groei), welk moederbord je uiteindelijk wilt hangt af van een aantal zaken zoals voorkeuren voor bepaalde netwerkchips intel of maakt niet uit, de aanwezigheid van wifi (of niet) en in geval van TS misschien de voorkeur voor het ondersteunen van pcie-bifurcation 2 (of 4) m2. ssd's in 1 pci-e x16slot middels een adaterkaart. met die wens in het achterhoofd heb ik onderstaande upgrade-set bedacht. je hebt dan 8c/16t 32gb ram (met nog 2slots beschikbaar), 6x sata (dus ruimte genoeg voor je oude opslag) 2x native m.2 (pcie3 en pcie6) en dus mogelijkheid om er 4 aan toe te voegen middels een adapter-kaart. - 2.5gbit lan (helaas geen intel). en bovendien matx (dus eventueel de mogelijkheid om een compactere kast uit te zoeken).

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Tray€ 174,75€ 174,75
1MoederbordenASRock B550M Steel Legend€ 118,94€ 118,94
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 39,-€ 39,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 397,59

dan kom ik zo'n 100 euro gekoper uit dan de 13400 build bovendien is het systeem als geheel zuiniger, heeft meer sata-poorten en alsnog de mogelijkheid er later 4 extra m2 ssds aan toe te voegen.

om te beginnen zou ik met dit systeem gewoon je huidige 3 8tb schijven blijven gebruiken, al zou ik persoonlijk misschien wel hebben overwegen om er een 4e schijf bij te plaatsen en van raid5 over te stappen naar raid 10 in read ongeveer gelijke performance maar in write een stuk hoger,
Bovendien heb je dan een lagere cpu-belasting omdat je geen pariteit meer berekent (en sata-schijven zijn ook al lang niet meer zo duur dat je daar echt iets van merkt in je portemetniks).

Voor de rest zou ik voor nu een pcie-4 2tb (write-cache) erbij prikken zoals de veel aangeraden lexar dingetjes om de boel een beetje vlotter te maken...

dat geld voor je 4tb ssd's (500) kun je dan lekker in je zak houden. wil je later toch nog iets meer dan heb je altijd nog de optie om middels een adapter 4x m2 toe te voegen zou je dat met huidige kaartjes doen dan kom je indien raid 10 met 2tb disk op een extra prijs van ongeveer 400 euro. (4tb schijven zijn nu eenmaal meer dan 2x duurder dan 2tb) voor een bandbreedte die je never nooit door je huidige thuisnetwerk kunt verstouwen .. en nagenoeg gelijk zal zijn aan de ssds die je nu kiest. en wil je toch die volle 8tb dan zet je die m2 in jbod

bovendien heb je hier nog 2 sataporten over dus met 2 voldoende grote schijven zou je eventueel nog snapraid kunnen toepassen op je overige volumes. er is in beginsel niets mis met het opslaan van pariteit op een tragere disk dan die waarover je de pariteit berekent ... dus dan zou je ook nog een beetje extra veiligheid kunnen toeppassen. al is het natuurlijk nog steeds geen vervanging van een degelijke backup.

[ Voor 27% gewijzigd door i-chat op 29-07-2023 13:11 ]

• Hennie-M
hartelijk dank voor de antwoorden!
Ik had onverwacht een erg druk weekend en kon dus niet echt reageren. :)

Dus ik zal vanavond inhoudelijker op alles in gaan.
Wat betreft de storage, ik gebruik unraid zodat ik juist geen raid gebruik, onbeperkt disken bijprikken zolang de partity disk de grootste disk in de pool is. Ik ben inmiddels ook wel overtuigd dat die HELE goedkope Samsung SSD's niet de beste keuze zijn.

Ik kom kwa performance ook helemaal niets te kort. Maar het mag allemaal wel een stukje zuiniger.
Daarom vond ik de opmerking om HT uit te schakelen en de ongebruikte ramlatjes eruit te halen ook wel een interessante. Dat is veruit de goedkoopste en makkelijkste oplossing maar niet de leukste en ook niet de stilste :)

Wat betreft het AMD systeem, daar staan mooie dingen in mbt bifurcation wat op een intel platform (dacht ik) geen standaard optie is voor consumenten hardware. Daar staat dan weer tegenover dat ik moet uitzoeken of de iGPU van de AMD kan helpen met hardware decoden van Plex.

Hoe dan ook, Wordt vervolgd!

• Hennie-M
Bedankt allemaal,

ik heb vorige week van een Tweaker een 2e hands servertje gekocht waar al UNRAID op geinstalleerd stond. Dus al 100% werkend.
i5-10400 met 16gb ram, in een behuizing met raidcontroller en noctuafans. En dat voor 500,-
Ik denk niet dat ik een betere deal kon sluiten :)
Pagina: 1