Advies over keuze herstel tegelwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
In onze woning, destijds nieuwbouw zo'n 6 jaar geleden hebben wij ruim 2 jaar geleden een verborgen gebrek ontdekt. Dit keurig aangegeven bij de uitvoerende bouwer en in eerste instantie goed geholpen met een tegelzetter om de situatie te bekijken etc. Daarna door Corona en andere zaken is het behoorlijk verwaterd met een uitgevoerde oplossing maar nu inmiddels aangekomen bij 2 opties en nu twijfel ik heel erg welke optie ik moet nemen voor ons probleem.

Het probleem
In de badkamer zit achter het bad een voorzetwand voor alle leidingwerken, hier is met de bouw echter niet goed afgemonteerd en zijn de tegels direct op de houten wand gezet ipv met een niet werkende laag (gips oid) ertussen. Resultaat precies op de naad van de 2 houten platen zijn al onze tegels van boven tot onder door midden geknapt.

De oplossing
Opnieuw betegelen natuurlijk, echter staat er tegen de hoek van de wand waar onze douche koof begint een douchewand geplaatst die hiervoor ook weg moet en weer geplaatst dient te worden.
plus tegels weghalen zonder bad e.d. te beschadigen is erg lastig.

Nu komt de uitvoerder met 2 oplossingen.

We kunnen u nu twee opties aanbieden:
  1. We bieden u een bedrag aan waarmee u zelf herstel kunt regelen, we bieden u daarvoor een bedrag aan van €1.250,- incl. btw
  2. We gaan na de bouwvak herstel inplannen.
    De radiator, toilet en douchewand worden verwijderd. (radiator zit hier niet, want tijdens bouw ergens anders laten plaatsen maar normaliter klopt dit met de standaard inrichting)
    De gehele wand met scheur wordt gladgetrokken (over de bestaande tegels) door een stukadoor en daarna wordt er een nieuwe laag tegels aangebracht.
    De radiator, toilet en douchewand worden teruggeplaatst en e.e.a. wordt afgekit.
Het gevolg van oplossing door uitvoerder is dat de wand dus ongeveer een cm naar voren zal komen, wat problemen geeft met de douchewand, gezien deze aan de bovenzijde dmv een bout in schroefdraad vastgehouden wordt aan de tegenovergestelde muur met een stang en dit niet zomaar verplaatst kan worden gezien het schroefdraad dan niet meer op de juiste plaats zit.
Stang verplaatsten gaat niet want dan blijft er en gat in de muur over.

Het liefste zou ik het door een ander op laten lossen, want vertrouwen in hun werkzaamheden is er niet echt meer, ze gaven ook aan dat dit bij meerdere projecten zo gedaan is met zelfde problemen maar actief gan ze er niets mee doen, enkel op aanvraag bewoners.

Dan is het maar de vraag of ik met het aangeboden bedrag een beetje uit kan komen wat betreft werkzaamheden of dat het dan toch een stuk duurder zal uitpakken.

Situatieschets, radiator zit dus in onze situatie naast de deur en douchewand heeft metalen frame en stang naar overstaande muur.
Scheur zit midden in de tegels boven het bad.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HwjXOOcl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/25kZJGjl.jpg

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:26
Je kan zegen dat je die 1250 te kort vind, regel een offerte van iemand anders en vraag ze om dat bedrag. Vragen kan altijd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:54

Nyarlathotep

Crawling Chaos

De door hun genoemde herstelwerkzaamheden ga je nóóit voor 1250 euro door een andere partij kunnen laten doen. Dit bedrag was 20 jaar geleden ook al te laag.
Laat het door hun herstellen (wettelijk gezien moet je ze die kans ook geven). Geef aan hoe het zit met de douchewand en stang. Zij zijn verplciht om het in originele staat te herstellen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
@Nyarlathotep dat laatste zit ik ook aan te denken want de 1250 voelt veels te kort. en idd hoewel de douchewand door ons is geplaatst ligt het probleem aan hun kant, de tegels en achterwand.

Die ga ik gewoon sowieso opperen.
Ik twijfel echter ook wel een beetje aan de oplossing ansich, heb ik straks over 2-3 jaar niet weer allemaal gescheurde tegels omdat ze er nu enkel overheen stucen en tegelen. en zou een oplossing waarbij ze gewoon de wand opnieuw maken het probleem echt oplossen. Maar vinden ze dat teveel werk etc.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:54

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Daar zeg je wat ja... Hout werkt immers, en ik denk dan ook dat de kans op scheuren zal blijven.
Eigenlijk zou je dan onafhankelijk advies in moeten winnen. Maar misschien dat een aannemer alhier daar een goed antwoord op kan geven.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:06

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De topictitel heb ik iets duidelijker gemaakt :)

Tweakers Discord

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:17
Rubman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:20:
Ik twijfel echter ook wel een beetje aan de oplossing ansich, heb ik straks over 2-3 jaar niet weer allemaal gescheurde tegels omdat ze er nu enkel overheen stucen en tegelen. en zou een oplossing waarbij ze gewoon de wand opnieuw maken het probleem echt oplossen. Maar vinden ze dat teveel werk etc.
Aangeven dat je dit geen oplossing vindt voor de lange termijn en dat je ook met het oog op douchewand/stang-situatie voorstelt om tegels te verwijderen, nietwerkende laag te plaatsen en dan opnieuw te tegelen. Ik denk dat je dan evengoed de douchewand niet op exact dezelfde plaats krijgt, maar dat is hun taak om dat weer netjes te krijgen, of om de wand met leidingen zo in te korten dat het wél op dezelfde plaats uitkomt. Gaten in plafond en andere wand zijn natuurlijk dicht te maken, zij moeten dat in de werkzaamheden meenemen, dus let daarop.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:05

Illusion

(the art of)

Denk ook even aan de garantie. Als je het zelf laat doen en daarna (al dan niet oorzakelijk gerelateerde)lekkage hebt, heb je nóg een partij die het weer op wat anders kan afwimpelen.

Als de hoofdaannemer het doet, blijft die voor het geheel verantwoordelijk.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1