Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 11:51

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Volgens drie Koreaanse wetenschappers hebben ze een nieuwe materiaal ontdekt dat supergeleidend is op kamertemperatuur. Dit is gepubliceerd op 26 juli 2023.
Naam van het materiaal is gedoopt tot LK99.

Er is nog veel sceptici over of dit wel waar is. Maar als dit waar is, holy comoly. Wereld wat we kennen kan binnen 10 jaar zo enorm veranderen.

Paper:
https://arxiv.org/abs/2307.12008

Wiki artikel
Wikipedia: LK-99

Artikel in Kijk (in Nederlands)
https://www.kijkmagazine....ding-op-kamertemperatuur/

(Kritische) artikel in Science
https://www.science.org/c...aking-superconductor-news

Ik schat kans 90% dat dit waarschijnlijk wordt weerlegd, maar idee alleen dat het kan zijn. Voelt beetje als dromen over wat je zal doen als je de Staatsloterij wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 14:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 20:10
Dus die LK99 is blijkbaar heel simpel te produceren, en dus zou iedere spreekwoordelijke huis-tuin-en-keuken lab het kunnen namaken, de onderzoekers zijn, of heel dom en hebben een zoot lopen verzinnen, of ze zijn heel erg zeker van hun ontdekking en zeggen "probeer het zelf maar".

Zou lijp zijn als het inderdaad klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MM99 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:21:
Wereld wat we kennen kan binnen 10 jaar zo enorm veranderen.
Waarom dan? Gelukkig dit topic, want zulke claims heb ik ook zien langs komen op plaatsen waar ik niet reageer, dus kan ik hier erop los gaan :P

Nah zo erg is het niet, en natuurlijk kamertemperatuur supergeleiding biedt zeker heel veel interessante nieuwe kansen! Maar het wordt ook overschat imo.

De obvious toepassing hiervoor is voor ons elektriciteitsnetwerk. Echter werkt het slechts tot 250mA bij onbekende dikte. En dat zegt dus weinig gezien we de dikte niet kennen, maar overall klinkt dat niet iets waar je gigantische stromen doorheen kan jagen. Dus mogelijk helpt het het elektriciteitsnetwerk, maar ik zou nog maar niet je aandelen in aluminium fabrikanten verkopen.

Zelfde verhaal voor enorme energie opslag in spoelen hiervan gemaakt: Je auto kan zomaar 100x-1000x verder op een accu lading! (sorry, misschien lees ik comments op verkeerde plekken :P ). Probleem 1 is dus dat we hiervoor ook hogere stroomdichtheid nodig hebben, probleem twee is dat het schijnbaar al bij kleine magnetische velden niet meer supergeleidend is (of nou ja, dat de maximum stroomdichtheid dan heel hard naarbeneden gaat).

Dan heb ik nog claims gelezen over dat je telefoon sneller wordt dan je computer nu is en zuiniger. Daar kan ik heel kort over zijn: Hoewel een supergeleidend voedingsgrid enorm nuttig zou zijn in chips, is je primaire oorzaak van stroomverbruik in chips capaciteiten, en niet weerstanden. (Jaja, capaciteiten zelf kunnen geen energie dissiperen, maar opladen/ontladen er van kost wel stroom).

Als dit nieuws waar is, dan is het vooral interessant vanuit de mogelijke vervolgonderzoeken die eruit komen met als doel veel hogere stroomdichtheden aan te kunnen, en dat gaat interessant zijn bij alles waar energie verplaatst moet worden: Van het elektriciteitsgrid, tot je moederbord. Maar gaat het de wereld enorm veranderen? Tenzij je daarmee ineens enorm efficiente batterijen kan maken door stroom in spoelen op te slaan zie ik dat niet gebeuren, en ik vermoed dat daar ook nog heel veel praktische bezwaren aan zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Een bewering van een zeer beperkt aantal wetenschappers (die onderling ruzie maken) en een experiment wat (buiten hun eigen lab) niet herhaald is terwijl een van de wetenschappers al aangeeft dat er fouten in zitten en dat de resultaten niet naar buiten gebracht hadden mogen worden.
Gevalletje komkommertijd denk ik dan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:45:
[...]

De obvious toepassing hiervoor is voor ons elektriciteitsnetwerk. Echter werkt het slechts tot 250mA bij onbekende dikte. En dat zegt dus weinig gezien we de dikte niet kennen, maar overall klinkt dat niet iets waar je gigantische stromen doorheen kan jagen. Dus mogelijk helpt het het elektriciteitsnetwerk, maar ik zou nog maar niet je aandelen in aluminium fabrikanten verkopen.
Ik vermoed dat ik toch ergens de mist in ga maar en iets heel doms over het hoofd zie. Maar kan je dankzij supergeleiding niet heel simpel je voltage op 'oneindig' (uiteraard within reason, i.v.m. doorslag naar de aarde) zetten om zo je ampere laag genoeg te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Lanfear89 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:12:
[...]

Ik vermoed dat ik toch ergens de mist in ga maar en iets heel doms over het hoofd zie. Maar kan je dankzij supergeleiding niet heel simpel je voltage op 'oneindig' (uiteraard within reason, i.v.m. doorslag naar de aarde) zetten om zo je ampere laag genoeg te houden?
Dat is niet anders dan bij reguliere geleiders. Eén van de beperkingen van hoe hoog in spanning je kan gaan bij hoogspanningsleidingen is simpelweg doorslag (naar de andere kabels). Daar veranderen supergeleiders in principe niks aan.

Het voordeel wat die hebben is juist dat je veel stroom erdoorheen kan doen (dus ook lagere spanningen), omdat de verliezen nul zijn. Normaal wil je hoge spanningen om verliezen te beperken, dat is niet nodig als je geen verliezen hebt. Maar dan moet je dus wel behoorlijke stromen aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:03
En daarnaast nemen de kosten voor de apparatuur om die hogere spanning op te wekken (transformatoren) en veilig te kunnen gebruiken (vermogensschakelaars, scheiders, meettransformatoren) ook toe naarmate de spanning hoger wordt.
Er is dus ergens een optimum, waarbij de voordelen van nog lagere verliezen niet meer opwegen tegen de toenemende kosten van een nog hogere spanning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:26
Yaksa schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:06:
Een bewering van een zeer beperkt aantal wetenschappers (die onderling ruzie maken) en een experiment wat (buiten hun eigen lab) niet herhaald is terwijl een van de wetenschappers al aangeeft dat er fouten in zitten en dat de resultaten niet naar buiten gebracht hadden mogen worden.
Gevalletje komkommertijd denk ik dan.
En sommige wetenschappers die het paper geschreven hebben moesten een eerdere paper intrekken wegens gerommel met de data. Dus ja...

[ Voor 10% gewijzigd door MewBie op 28-07-2023 22:11 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 14:40
Er zijn berichten dat het wel reproduceerbaar is.
Ik ben verbaasd over de beperkte aandacht op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
marteltor schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:16:
Op Twitter is ook de ene claim wat dit oplevert nog grandiozer dan de andere. Terwijl vooralsnog we eerst moeten zien dat het echt is, en gezien de twijfelachtige geschiedenis hier is er goede kans dat dat het niet echt is. En zelfs als het echt is, zie ik dit meer als een eerste stap die uiteindelijk hopelijk zinvolle toepassingen kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
marteltor schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:16:
Dit soort onzin komt continu voorbij, als je iedere keer als iemand zo'n claim maakt er aandacht aan moet besteden ben je oneindig bezig.

Zelfs als dit waar blijkt te zijn en dit materiaal inderdaad supergeleiding op kamertemperatuur en druk kan vertonen, dan wil dat niet zeggen dat al die claims die altijd gemaakt worden ook echt waar te maken zijn. Het materiaal moet ook daadwerkelijk geschikt zijn om toe te passen, op technisch vlak, op praktisch vlak en op economisch vlak.

Het is een beetje zoals die PC versus consoles meme, waarbij de claim is dat PC sneller is dan consoles en de reactie vervolgens is of jouw PC sneller is dan consoles.

In theorie kan een supergeleidend materiaal allerlei zaken verbeteren en mogelijk maken, maar of dit materiaal die zaken ook kan waarmaken? Twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit is een artikel met de laatste ontwikkelingen: https://www.science.org/c...onductor-new-developments

De auteur is "guardedly optimistic" nu er wat meer resultaten binnendruppelen, maar het blijft afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

@marteltor En ook 'Superconductor Researchers' die het experimenteel weerleggen. De tijd zal het leren.
Broodje aap met dampende schijfjes zweverige komkommer. Duur gekocht op een hele koude kermis ;-P

Conclusion so far:
"'although our compound shows greatly consistent x-ray diffraction spectrum with the previously reported structure data. In addition, when a pressed Pb10-xCux(PO4)6O pellet is located on top of a commercial Nd2Fe14B magnet at room temperature, no repulsion could be felt and no magnetic levitation was observed either. These results imply that the claim of a room-temperature superconductor in modified lead-apatite may need more careful re-examination, especially for the electrical transport properties."

Doet me ook onder andere denken aan, retrospectief, het boek De Broncode over Jan Sloot. En zijn datacompressiesysteem midden jaren negentig. Waar iedereen toen ook op dook. Niet gehinderd door enige vorm van kennis.

Maar hoop stiekum toch dat 'so far' niet zo ver in de toekomst ligt.,,,

[ Voor 3% gewijzigd door pentode op 02-08-2023 10:14 . Reden: typo ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Iemand stuurde mij die, en gewoon omdat zulk soort dingen nu continue langs komen, laten we even zijn scenario 1 doorrekenen. En dan niet de compleet willekeurige marktaandelen die hij eraan hangt, maar het nut ervan.

Hij stelt dat met 1A/mm2 maximale stroomdichtheid, ze de hele telefoon en halfgeleiderindustrie ongeveer gaan revolutioneren. Vergelijk je het met koper, dan zit je op 17mOhm per meter op die doorsnede. En daar kan 1A doorheen dan maximaal in dit scenario.
Oftewel je telefoon met een kabel lengte tot een ~10cm, zou een 1.7mV minder verliezen. Dus je 3.6V van je lithium-ion accu is nu echt 3.6V, en niet 3.598V.
Of je CPU/GPU, die power connectie van 10mm op de die, nu komt er bij 1V ingang, ook echt 1V uit, in plaats van 0.9998V... Dat klinkt niet zo heel revolutionair...

(Andere dimensies spelen geen rol, uiteraard is de doorsnede van een draadje op een chip heel veel kleiner, daardoor is de weerstand hoger van een koper draadje, maar ook de maximum stroom van de supergeleider is veel lager, wat zorgt voor exact hetzelfde resultaat).

En waarom ik op deze tweet kom klagen hier*? In zijn algemeenheid worden er gewoon de idiootste beweringen over hoe die de hele wereld gaat veranderen gedaan hierover. Ik zie het best case scenario dat dit een echte supergeleider is op kamertemperatuur, die hopelijk het beginpunt kan zijn van het vinden van andere supergeleiders met een stuk betere eigenschappen.

* Oké en omdat iemand fout is op het internet en ik mij niet wil verlagen tot Twitter gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 02-08-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:24

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Of het dé doorbraak is... wie weet. Maar helemaal afserveren is in ieder geval niet juist:
https://arxiv.org/abs/2308.01192
Zero resistance, which is important evidence for superconductivity, was observed above 100∘ K under ambient pressure in our experiment. Our finding indicates that Pb10−xCux(PO4)6O is a possible candidate for searching high-temperature superconductors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
Mwah dat zeggen ze wel, maar niemand die dat heeft kunnen verifiëren tot zover. Daarnaast hebben ze in hun paper een grafiek staan met de weerstand, hierbij lijkt het inderdaad in een bepaald regime richting nul te gaan. Maar wanneer je kijkt naar de schaal van de grafiek blijkt dat wanneer je in die schaal ook koper zou opnemen, die net zo goed op 0 uitkomt. Oftewel die grafiek is geheel zinloos.

Zo zit de paper en de claims vol met dit soort rammelende zaken waardoor ik eerder zou zeggen dat het niet waar is dan dat het wel waar is.

Vreemd is ook dat de paper gemaakt is in Word en niet in Latex, op zich prima, maar niet de norm. Daarnaast zijn de resultaten van eerder en gedaan door een team van drie man. De derde man heeft zaken gepubliceerd, maar lijkt niet meer daar te werken en heeft dit gedaan zonder medeweten van de andere twee. Er lijkt dus wat onenigheid te zijn in dat team en het is niet duidelijk wat de rol is van de verschillende partijen.

Ze hebben ook dat gare filmpje waarbij ze de supergeleider hebben afgezet op een stukje koper en dan met een magneet aantonen dat het stuk koper beweegt. Aangezien koper normaal niet magnetisch is, zou dit niet het geval moeten zijn. Maar in de praktijk zorgt de wet van Lenz ervoor dat koper wel reageert op een bewegend magnetisch veld.

Al met al zit het geheel vol met rare zaken. Voor mij gaat de gezegde extraordinary claims require extraordinary proof nog steeds op. Een dergelijke supergeleider is nog nooit haalbaar gebleken, ondanks tientallen jaren aan onderzoek en pogingen. Tegelijkertijd zijn er ontelbaar claims geweest dat het wel gelukt is en die zijn allemaal onwaar gebleken.

Het lijkt erop dat dit een typisch geval is van het krijgt aandacht omdat het aandacht krijgt. Een beetje zoals de Kardashians beroemd zijn, omdat ze beroemd zijn.

Daarnaast, zoals eerder gezegd, loopt iedereen een beetje weg met de mogelijke potentie van een dergelijk materiaal. Maar het lijkt er niet op, zelfs als zouden hun claims waarheid zijn, dat dit materiaal die claims kan waarmaken. Zo zou bijvoorbeeld energietransport over grote afstand flink efficiënter kunnen, maar het voorgestelde materiaal is een keramiek. Het is niet mogelijk om draden te maken van een keramiek, laat staan deze te gebruiken om over een lange afstand te gebruiken.

Maar goed, er lopen voldoende trajecten om te controleren wat men zegt en om het experiment te reproduceren. Het lijkt me goed als we met z'n allen dat even rustig afwachten en ons niet gek laten maken door een what if.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:32

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb het al met meerdere mensen hier geprobeerd over te hebben, maar niemand die momenteel op de hoogte is dat dit nieuws de ronde doet in bepaalde (wetenschappelijke) kringen. Heb geen achtergrond hierin, maar vind het wel reuze-interessant om te volgen en te lezen waarom mensen het wel/niet voor mogelijk houden. De tijd zal het eenvoudigweg leren of het echt een doorbraak zal zijn. Ook al is het alleen op kleine schaal mogelijk zou dat al heel wat zijn, opschalen is dan de volgende stap.

Er flitsen bij mij wel halve EmDrive en Steorn (perpetual motion machine) beelden voorbij, te mooi om waar te zijn. Waarbij de eerste uiteindelijk volgens mij fouten in de metingen zaten en de laatste was sowieso een oplichtersbedrijf.

Laten we hopen dat het inderdaad een doorbraak is.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

De Taiwan Universiteit heeft blijkbaar een paar uur geleden een rechtstreekse uitzending gedaan en links en rechts zie ik wat berichten dat het mogelijk om diamagnetisme zou gaan, maar de zogenaamde supergeleiding is nog niet bevestigd.

Ik ben trouwens een leek, maar wat ik bij 'echte' supergeleidingfilmpjes altijd zie is dat er dan iets zweeft en zodra je het een duwtje geeft het uit zichzelf heel gemakkelijk rond blijft draaien, alsof het echt geen weerstand heeft. Maar de filmpjes van LK99 die ik tot nog toe heb gezien blijft het half zwevend stil liggen alsof het in een magnetisch veld vast zit.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
Inderdaad, alle foto's en filmpjes van het zogenaamde materiaal op een permanente magneet laten diamagnetisme zien en geen supergeleiding.

Pas ook op met de gedachte "Opschalen is de volgende stap", dit is lang niet altijd het geval. Zo vaak laten mensen een techniek zien (zoals bijvoorbeeld de Solar freaking roadways) die compleet zuigt, maar zeggen daarbij dat de ontwikkeling nog in een vroeg stadium is en het in de toekomst beter gaat worden. Maar niet alles heeft oneindige potentie, als een idee fundamentele gebreken heeft, is dat niet met ontwikkeling op te lossen.

We zouden er met z'n allen beter aan doen geen geld, tijd en energie in dergelijke onzin concepten te steken. Het doet me dan ook altijd weer een beetje pijn en geeft me een gevoel van schaamte als ik lees dat de Nederlandse overheid geld steekt in dingen als de Hyperloop of Solar Roads. Mensen zonder verstand van zaken die onder het motto innovatie denken iets goeds te doen, terwijl ze feitelijk opgelicht worden door mensen die best wel snappen dat hun concept fundamenteel niet klopt. Of wellicht geven we ze het voordeel van de twijfel en geloven ze zo hard in hun eigen concept dat ze blind zijn voor de tekortkomingen. In de praktijk is het gewoon weggegooid geld wat ook voor nuttige zaken ingezet had kunnen worden.

Offtopic:
Ze waren er wel vrij snel achter dat met zelfs een lichte auto op een zonnepaneel rijden een no-go is, dus hebben ze het concept in NL omgegooid naar solar fietspaden. Nog steeds een volkomen kansloos concept natuurlijk. Dan bleek ook nog eens dat de installatie niet goed was, waarbij na een jaar men erachter kwam dat de helft van de panelen niet was aangesloten. Toen na nog een jaar bleek dat de opbrengst gewoon zwaar bagger was en de terugverdientermijn in de honderden duizenden jaren gemeten werd, riep men alsnog dat het een succes was. Immers kon men veel leren hiervan en deze kennis toepassen in de toekomst. Helaas gaat men even voorbij aan het feit dat er reeds eerder dergelijke proefopstellingen gemaakt zijn (zelfs in NL) en deze bewezen hebben dat het concept niet gaat werken. En ook vergeet men dat een engineer met een uurtje in Excel al kan aantonen dat het concept nooit gaat werken. Waarom dan miljoenen pompen in een proefopstelling? Ohjah om de zakken van het bouwbedrijf te spekken en om politiek te scoren met innovatie en het milieu. |:(

Al met al hoop ik ook dat het materiaal wel iets is, maar het heeft dusdanig de schijn tegen op het moment, dat we beter even rustig kunnen afwachten. Dat men erover praat, wil niet zeggen dat het meer kans heeft dat het iets kan zijn. Wacht rustig af, dan komt vanzelf het verlossende woord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 12:06

Dido

heforshe

pentode schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:04:
Doet me ook onder andere denken aan, retrospectief, het boek De Broncode over Jan Sloot. En zijn datacompressiesysteem midden jaren negentig. Waar iedereen toen ook op dook. Niet gehinderd door enige vorm van kennis.
Jan Sloot werd door sommigen zelfs hier op Tweakers nog verdedigd. Als je er niet in geloofde, dan was je een domme lul die niets van datacompressie snapte :X

Ik heb bij dit supergeleidingsverhaal een beetje hetzelfde gevoel als het Fleischmann–Pons debacle. Koude fusie. Nobelprijs. En toen bleek het niet te werken :|

Of neutrino's die sneller dan het licht waren gegaan. Daar waren de onderzoekers zelf al ontzettend sceptisch over, maar omdat ze hun fout (waarvan ze zeker waren dat ie er was) niet konden vinden, hebben ze hun resultaten toch maar gepubliceerd. Toen was het lek wel snel boven :P

LK99 zou heel baanbrekend zijn als het doet wat geclaimd wordt. Maar voorlopig zie ik daar weinig aanwijzingen voor.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Kwam nog interessant net geüpload filmpje tegen over de geschiedenis van supergeleiding vóór LK99. Ook al zou LK99 misschien wel de doorbraak zijn, zijn er nog een hoop andere factoren die het wel of niet een succes kunnen maken om het toe te kunnen passen. En er zitten akelig veel jaren tussen de vooruitgangsstappen en het in de praktijk toepasbaar maken.

En nog een kritisch filmpje

[ Voor 15% gewijzigd door Tjeerd op 07-08-2023 12:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• happysan
LK99 is niet de doorbraak, twee labs hebben onafhankelijk bevestigd dat het gaat om een diamagnetisch semi-geleidend materiaal. Er is geen sprake van supergeleiding.

Als men inderdaad in 1999 het materiaal voor het eerst heeft kunnen maken moeten ze zich schamen dat ze dit in 24 jaar niet uitgeplozen hebben en nu de wereld z'n tijd verdoen met deze onzin.

Waarschijnlijk had men dit materiaal nog op de plank liggen en hebben ze bedacht wat aandacht naar zich toe te trekken. Wellicht om wat investeerders over de streep te halen oid. Zonde.

Hopelijk leert de wereld een keer shit te bevestigen voordat we met z'n allen gek worden. Maar in een nieuwscyclus van een paar uur is er geen tijd iets uit te zoeken, iets te bevestigen. Gewoon zo snel mogelijk de kop uitpoepen, dan komen de clicks vanzelf binnen. Het artikel zelf leest toch niemand, dus doe gewoon 3 paragrafen die niets zeggen en zich continu herhalen, eventueel met behulp van een tekst generatie algoritme (zogenaamd AI wat niets met AI te maken heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

happysan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:33:
LK99 is niet de doorbraak, twee labs hebben onafhankelijk bevestigd dat het gaat om een diamagnetisch semi-geleidend materiaal. Er is geen sprake van supergeleiding.

Als men inderdaad in 1999 het materiaal voor het eerst heeft kunnen maken moeten ze zich schamen dat ze dit in 24 jaar niet uitgeplozen hebben en nu de wereld z'n tijd verdoen met deze onzin.

Waarschijnlijk had men dit materiaal nog op de plank liggen en hebben ze bedacht wat aandacht naar zich toe te trekken. Wellicht om wat investeerders over de streep te halen oid. Zonde.

Hopelijk leert de wereld een keer shit te bevestigen voordat we met z'n allen gek worden. Maar in een nieuwscyclus van een paar uur is er geen tijd iets uit te zoeken, iets te bevestigen. Gewoon zo snel mogelijk de kop uitpoepen, dan komen de clicks vanzelf binnen. Het artikel zelf leest toch niemand, dus doe gewoon 3 paragrafen die niets zeggen en zich continu herhalen, eventueel met behulp van een tekst generatie algoritme (zogenaamd AI wat niets met AI te maken heeft).
Ik krijg ook een beetje het gevoel dat het een schreeuw om aandacht was/is om te laten zien dat ze in de - in hun gedachten - goede richting zitten en dit de manier is om wereldwijd gekke investeerders aan te trekken. Misschien was het een eenvoudige afweging: reputatie boeit niet, als er maar ergens op deze planeet wat investeerders zijn die het zien zitten om weer voor jaren geld er in te pompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 01-10 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dakka schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:41:
Dus die LK99 is blijkbaar heel simpel te produceren,
Ik was al sceptisch. Met dit artikel is het niet minder geworden.
https://finance.yahoo.com...aced-seoul-095613787.html
Multiple attempts to reach the scientists at the Quantum Energy Research Centre were not answered. No one responded when a Bloomberg News reporter knocked on the center’s locked doors or reached out via LinkedIn. Goods including bottles of sparkling water delivered to the center’s address have been left untouched outside the office’s entrance. The center’s website has also been closed and says it is “under construction.”
En
In response to questions about why the Quantum Energy Research Centre hasn’t provided the materials to other scientists, Kim said that it doesn’t have enough inventory of the LK-99 compound nor time to recreate it, and that the researchers have been distracted by the number of journalists trying to contact them.
You know that the office is extremely small and in a poor state
Een klein onderzoekslab met weinig funding en in slechte conditie doet de werelddoorbraak waar we al decennia op zitten wachten. Natuurlijk, het kan. Maar ik acht het heel erg onwaarschijnlijk.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 15:02
Er is een abstract verschenen dat ferromagnetisme in LK99 vaststeld: https://arxiv.org/abs/2308.03110

Dat lijkt een goede alternatieve en veel eenvoudigere verklaring voor de waargenomen levitatie.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Ik was al sceptisch. Met dit artikel is het niet minder geworden.
https://finance.yahoo.com...aced-seoul-095613787.html

[...]

En

[...]

[...]

Een klein onderzoekslab met weinig funding en in slechte conditie doet de werelddoorbraak waar we al decennia op zitten wachten. Natuurlijk, het kan. Maar ik acht het heel erg onwaarschijnlijk.
Ik kan me wel voorstellen dat ze platgebeld worden door journalisten. Al zou ik dan zeggen ook: Werk samen met een universiteit om je werk te bevestigen en laat hun persdienst het afhandelen.

Maar het grotere ding voor mij is dat iets wat behoorlijk simpel te maken zou zijn, niet voldoende op voorraad is om wat grote universiteiten te geven om het te laten bevestigen? En dat je geen tijd / zin hebt om er meer van te maken? Dat klinkt niet echt als wat de gemiddelde wetenschapper die de eerste kamertemperatuur supergeleider heeft gemaakt zou doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 01-10 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sissors schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Ik kan me wel voorstellen dat ze platgebeld worden door journalisten. Al zou ik dan zeggen ook: Werk samen met een universiteit om je werk te bevestigen en laat hun persdienst het afhandelen.
En je telefoon kun je ook uitzetten.
Maar het grotere ding voor mij is dat iets wat behoorlijk simpel te maken zou zijn, niet voldoende op voorraad is om wat grote universiteiten te geven om het te laten bevestigen? En dat je geen tijd / zin hebt om er meer van te maken? Dat klinkt niet echt als wat de gemiddelde wetenschapper die de eerste kamertemperatuur supergeleider heeft gemaakt zou doen...
Inderdaad. Ook de opmerking
“The recipe may say ‘one big spoonful of soy sauce and a carrot,’ but the carrot may come in different sizes and depending on that the flavor of the dish may change,” Lee said. “We have to record the materials and methods very precisely.”
geeft aan dat er geen exacte specificatie is vrijgegeven hoe je het materiaal maakt. Dat kan ik begrijpen, je wil je geheimen misschien niet prijsgeven, maar als je het zover afschermt dat niemand je claims kan bevestigen dan is je claim gewoon dubieus.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Merk op dat het om artikelen op Arxiv gaat: nog geen peer review gehad. Je mag er van uit gaan dat onvolledigheid in receptuur daar aan bod gaat komen. Maar na het ferromagnetisme artikel gelezen te hebben ben ik van mening dat de hele validatie overhoop moet: enkel een Meisner-achtige observatie is natuurlijk gewoon niet genoeg om supergeleiding vast te stellen, dat toont die andere groep goed aan. Dus, claim eruit of bewijs erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
De zaak lijkt "pretty decisively settled":
Researchers seem to have solved the puzzle of LK-99. Scientific detective work has unearthed evidence that the material is not a superconductor, and clarified its actual properties.

The conclusion dashes hopes that LK-99 — a compound of copper, lead, phosphorus and oxygen — marked the discovery of the first superconductor that works at room temperature and ambient pressure. Instead, studies have shown that impurities in the material — in particular, copper sulfide — were responsible for the sharp drops in electrical resistivity and partial levitation over a magnet, which looked similar to properties exhibited by superconductors.
Voorlopig nog geen supergeleiding bij kamertemperatuur dus helaas. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Peer review doet zijn werk, drie hoeraatjes voor de wetenschap :)

Pagina: 1