Gat maken voor ventilatie rooster

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:51
In een betonsteenmuur wil ik een gat maken voor ventilatie roosters.
De betonsteen is 12 cm dik

1ste rooster is een rechthoekig gat van 100mm bij 300mm
2de rooster is een rond gat van 160mm diamter

Wil niet al te veel stof, en ik kan er aan 2 kanten bij.

Hoe kan ik dat het beste doen?
- gaten boren en dan met decoupeerzaag?
- ....?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-04 21:58
Betonboorder laten komen denk ik, weet alleen niet of die ook vierkante gaten maken. Of aftekenen en met een boor 8mm allemaal gaatjes vlak naast elkaar op de lijn boren en daarna het stuk uithakken met een beitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15
Vierkant kan niet, wel 3 gaten van 10cm diameter naast elkaar.
Decoupeerzaag in steen mag je gerust proberen, maar denk dat je liever een filmpje kijkt van iemand anders die dit probeert (wordt lachen :X ).
Als je handig bent kan je het zelf doen, gaatjes en uitbeitelen zoals @Stokertje zegt; of kernboor huren (zwaar en lomp, maak dat je goed stevig staat, je moet wat water gebruiken, maar wel mooi resultaat). Vergelijk wel eerst prijs huren met laten boren, meestal pas met meerdere gaten goedkoper.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:31
Iemand opzoeken die kan draadzagen in jouw muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
voor het vierkante gat hebben ze een diamantkettingzaag https://www.youtube.com/r...uery=diamant+kettingzaag+
het ronde gat gewoon met een ronde betonboor/kernboor 160. wel graag verankeren. en liever niet uit de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 14:46
@naftebakje voor beton heb je een watergekoelde kernboor nodig, die worden in de regel niet verhuurd aan consumenten.

Je kunt natuurlijk liegen en zeggen dat het voor kalkzandsteen is, maar dan krijg je bij het inleveren gewoon de rekening voor de boor die je gesloopt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15
mcDavid schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:26:
@naftebakje voor beton heb je een watergekoelde kernboor nodig, die worden in de regel niet verhuurd aan consumenten.

Je kunt natuurlijk liegen en zeggen dat het voor kalkzandsteen is, maar dan krijg je bij het inleveren gewoon de rekening voor de boor die je gesloopt hebt.
Excuseer: https://www.boels.com/nl-...n/diamantboren/c/4xtbiyea
Zelf daar een watergekoelde kernboor gehuurd en gewapend beton doorboord, particulier.
Je betaalt slijtage aan de boor, werk je correct met water en rustig slijt die niets; rag je de boor er droog in wordt het een dure keer.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 29-07-2023 16:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinus121
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:51
Stokertje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:12:
Betonboorder laten komen denk ik, weet alleen niet of die ook vierkante gaten maken. Of aftekenen en met een boor 8mm allemaal gaatjes vlak naast elkaar op de lijn boren en daarna het stuk uithakken met een beitel.
Uiteindelijk de gaten geboort met een 8mm boor. En eruit gebeiteld. Top. Dank voor de tips
Pagina: 1