Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
na een 3,5 weken in de krochten van Afrika is mn camera behoorlijk vies geworden. Niet echt zichtbaar, maar alles voelt een beetje plakkerig.

Ik wil het graag schoonmaken, liefst met een of andere magische spray zodat ik niet met een doekje elk knopje en kiertje zelf moet poetsen.

Bestaat er zoiets of hebben jullie ervaringen met bepaalde producten die (niet) goed bevallen?

De camera is stof- en waterbestendig.

Relevante software en hardware die ik gebruik
panasonic Lumix G9

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik zie vooral veel sensorcleaning of dat je een droge microvezeldoek moet gebruiken. Daar heb ik denk ik niet zoveel aan.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Was er maar een magische spray voor kieren en hoekjes. Ik denk niet dat je veel verder komt dan een fijne borstel voor losse stukjes en iets van een brillenspray voor de vettigheid.

Ik heb zelf een schoonmaakkitje van ali met wat borstels, een balg, microvezeldoekjes, spray en een klein driehoekig stukje om de viewfinder hoekjes goed schoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:51:
Was er maar een magische spray voor kieren en hoekjes. Ik denk niet dat je veel verder komt dan een fijne borstel voor losse stukjes en iets van een brillenspray voor de vettigheid.

Ik heb zelf een schoonmaakkitje van ali met wat borstels, een balg, microvezeldoekjes, spray en een klein driehoekig stukje om de viewfinder hoekjes goed schoon te krijgen.
Wat voor spray is dat dan? Alcohol?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:14

dragonhaertt

@_'.'

Alcohol (ipa) is over het algemeen relatief onschuldig voor electronica.

Je kan het ook verdunnen of naspoelen met gedestilleerd water.

Dat in combinatie met een klein borsteltje (y)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:36
Let dan wel op met rubber delen. Die kunnen niet allemaal even goed tegen alcohol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:21
Let op dat @dragonhaertt het specifiek heeft over Iso-Propyl-Alcohol, oftewel Isopropanol, afgekort IPA.

Het gaat dus NIET om Ethanol, de in de volksmond bekende “alcohol” (de variant die in drank zit)
Het staat een beetje onopvallend tussen haakjes in die reactie, en als je het niet herkent, zou je er zo overheen kunnen lezen.

IPA is zoals genoemd zeer geschikt voor het schoonmaken van elektronica, en over het algemeen ook veilig voor de meeste plastics.. (in tegenstelling tot Ethanol)
Rubber inderdaad misschien even testen, maar ook hiervoor is IPA volgens mij vriendelijker dan Ethanol.

Overigens kun je met IPA dan weer geen suikers oplossen, dus als je plakkende apparatuur komt doordat je er ook met frisdrank overheen geknoeid hebt of zo, :9 dan kun je de IPA beter wat aanlengen met water. Dat lost wel suikers op, en is je mengsel meteen een stuk minder agressief.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

DirtyBird schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:53:
[...]

Wat voor spray is dat dan? Alcohol?
Weet het niet precies, maar een beetje hetzelfde spul als wat voor brillen gebruikt wordt. Is vooral voor de lens bedoeld, maar vettigheid op de body krijg je er ook wel mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:36
BrainCrash schreef op zondag 30 juli 2023 @ 01:30:
Rubber inderdaad misschien even testen, maar ook hiervoor is IPA volgens mij vriendelijker dan Ethanol.
Ik heb een paar jaar geleden IPA gebruikt voor het verwijderen van een plakkerig geworden rubber coating van een keyboard. Kostte wat moeite (had dus misschien beter ethanol kunnen gebruiken), maar het rubber loste er wel in op.
Nu zijn er natuurlijke verschillende soorten rubbers, waarvan sommigen er misschien wel tegen kunnen, maar ik zou het in ieder geval uit de buurt van elk rubber onderdeel houden.
Pagina: 1