Toilet opnieuw betegelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Wij zijn wat aan het verbouwen, nu ben ik toe aan de toiletruimte.
Wanden en vloer moeten nieuwe tegels. Tegel je normaal eerst de vloer of eerst de wanden?
De overgang tussen vloer en wand(of wand en vloer) is dat gewoon met voegwerk, net als de rest of kit je die?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:08
Eerst wand, dan vloer.
En de hoeken (wand-wand, wand-vloer, wand-plafond) kit je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Eerst de wand en dan de vloer, zoals al gezegd.
Moeten het tegels zijn? Je kunt ook kiezen voor gladde wanden, beton cirré bijvoorbeeld. Dat kan ook gewoon over bestaande tegels.

Afkitten van de vloer/wand met siliconen trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:26
Mijn tegelzetter doet de onderste rand van de wand pas na de vloer. Zo loopt je vloer tegel onder je wand tegel door, kan je kitnaad kleiner en loopt water van de wand altijd op een tegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

_NvS_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:50:
Mijn tegelzetter doet de onderste rand van de wand pas na de vloer. Zo loopt je vloer tegel onder je wand tegel door, kan je kitnaad kleiner en loopt water van de wand altijd op een tegel.
Waarom zou de grootte van een kitnaad veranderen als eerst de vloer, en daarna pas de wandtegel gedaan wordt? Zou in beide gevallen toch een kwestie moeten zijn van straks afmeten en zagen/snijden? En dat water wordt wel door de kitnaad opgevangen.

Vraag het overigens serieus, ik moet nog een badkamer gaan betegelen en ben van plan om eerst idd. de wanden en dan pas de vloer te doen. Heeft als groot voordeel dat de nieuwe vloer niet vuil kan worden tijdens het tegelen van de wand.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:01
Ik heb altijd eerst de vloer gedaan daarna de wand.
Reden zoals boven gemeld. Dan valt water op een tegel en niet in een kit voeg.
Dan kan je de kit maar ook nog goed in de voeg kitten tot aan de muur. Dan is het mijn inziens goed dicht.
Ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn. Vloer/wand. Of wand vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 15:25
Er is hier best een grote discussie over geweest in het badkamer topic. En degene die het voor hun werk doen pakken inderdaad eerst de wand en dan de vloer vanwege dat je dan de vloer moet afplakken of dat je schoon moet werken.

Wij hebben persoonlijk eerst de vloer gedaan en dan de wanden omdat dan de wandtegel "op" de vloertegel aankomt en je daardoor eerst hebt dat het water op de tegel loopt ipv van op je kitnaad. Tuurlijk je moet goed kitten enzo maar wij vonden dit een extra zekerheid. Zeker als je de tegel op afschot legt naar je drain kan wat extra ruimte mooi zijn om eerst de vloer te leggen.

Of wand - onderste rand, vloer en dan als laatste het onderste randje.

Ik moet ook zeggen, wij hebben gewoon grote kartonnen op de vloer gelegd en gewoon goed met de spons erbij als er iets was gevallen. Als hobby-bob kost het toch al meer tijd dan iemand met ervaring dus even dat extra opletten en spoelen kan ook wel. Vraag desnoods je partner om dit te doen :) duurt het ook niet langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:26
Question Mark schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:54:
[...]

Waarom zou de grootte van een kitnaad veranderen als eerst de vloer, en daarna pas de wandtegel gedaan wordt? Zou in beide gevallen toch een kwestie moeten zijn van straks afmeten en zagen/snijden? En dat water wordt wel door de kitnaad opgevangen.

Vraag het overigens serieus, ik moet nog een badkamer gaan betegelen en ben van plan om eerst idd. de wanden en dan pas de vloer te doen. Heeft als groot voordeel dat de nieuwe vloer niet vuil kan worden tijdens het tegelen van de wand.
Als je de vloer als laatst doet dan komt die tussen je wandtegels te liggen, als je de onderste rij wand tegels tot na je vloer laat wachten staat je wand op je vloer. In dat laatste geval kijk je minder in je voeg omdat die onder de wand tegel zit. Ipv er naast.

Misschien moet je even wat strepen op papier zetten, ik kan het in woorden niet beter uitleggen.

Overigens kan je hier met de hoeken op de wand ook mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Laatst online: 22:33
Ik doe ook altijd de laatste rij wand tegels, na eerst vloer.

Dan sluiten je wand tegels toch wat netter aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier (door omstandigheden) eerst de vloer gedaan. Achteraf wel blij mee ook, want:
- grote tegels strak langs de muur leggen valt niet mee, vooral als je muur niet perfect recht is, hoe wil je dan een naad van bijvoorbeeld 3mm aanhouden?
- kale vloer is niet vlak, tegelvloer (vrij)wel. Kun je zonder laser van start. (Heb metro muurtegeltjes, dus geen gedoe met naadjes uitlijnen op de halve millimeter)
- je kijkt vanaf boven, dus een voeg of imperfectie aan de muur zie je veel minder dan in je vloer.

En de reden van vervuiling vind ik de grootse kul. Werk gewoon netjes en niet als een varken. Ook boven het aanrecht getegeld, net daar waar de tegels kwamen even een rand schilderstape gedaan, en over de rest een stuk karton waar ik mijn materiaal op kon leggen.
Naderhand de stofzuiger er over, schilderstape weg, een schoonmaakdoek er over, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08

Oekol

waka waka hey hey

No Hands schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:04:
Wij zijn wat aan het verbouwen, nu ben ik toe aan de toiletruimte.
Wanden en vloer moeten nieuwe tegels. Tegel je normaal eerst de vloer of eerst de wanden?
De overgang tussen vloer en wand(of wand en vloer) is dat gewoon met voegwerk, net als de rest of kit je die?
Heb je dezelfde maat tegels op de wand en op de vloer? Dan eerst de vloer en dan de wand zodat je de naad kan laten overlopen. Zijn het verschillende tegels dan doe je eerst de wand.

Bron: tegelzetter die in mei onze badkamer heeft gedaan.

Wij hebben 1 visgraat op de muur, deze is eerst gedaan. Toen de vloer en daarna de wand. Puur en alleen zodat de voeg van de vloer mooi doorloopt op de muur. Andersom zou 't moeilijker maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Oekol op 29-07-2023 08:07 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 23:04
Er is geen goed of fout.

Elke tegelzetter heeft een voorkeur. Ik lees hier veel wand dan vloer. De tegelzetter die bij ons langskwam deze week gaf aan altijd eerst vloer en dan wand te doen. Oftewel: doe wat je zelf handig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50

voz

De echte kenner

Wat ik gezien heb bij verschillende verbouwingen is altijd eerst wand, dan vloer, maar onderste rand van de wand als laatste NA de vloer. Zelf heb ik eerst vloer, dan wand gedaan. Is net even wat mooier qua afwerking; je kijkt minder in de kitvoeg.

Systeemspecs
PV Installatie

Pagina: 1