Ik heb recent een volkstuin met tuinhuisje overgenomen van de vorige eigenaar. Deze heeft zelf zonnepanelen geïnstalleerd, hij heeft echter gebruik gemaakt van een gemodificeerde sinus omvormers, ik wil dit aan gaan passen naar een zuivere sinus omvormer zodat de apparaten naar behoren kunnen werken. Ik geef hieronder een beschrijving van de 3 afzonderlijke installaties die hij gemaakt heeft. Graag zou ik dit integreren in 1 systeem. Ik zit er wel aan te denken om dit te laten doen maar graag zou ik wel weten of ik de huidige onderdelen kan hergebruiken of wat er nieuw aangeschaft moet worden. Sowieso zal er een nieuwe omvormer gekocht moeten worden.
De 3 installaties als volgt:
Installatie 1:
250 wP zonnepaneel
MPPT solar charge controller model ML2420
Accu sport marine 200Ah VMF200M
12V DC to 230V AC modified sine wave(geen type kunnen vinden)
Installatie 2:
250wP zonnepaneel
MPPT solar charge controller
2x Accu sport marine 200Ah VMF200M
12V DC to 230V AC modified sine wave TECHNAXX 1200W TE16
Installatie 3:
Zonnepaneel, geen informatie kunnen vinden over het aantal wP
Solar charge controller MG-43L
Geen type kunnen vinden op de accu maar is ook van VMF en ziet er hetzelfde uit als de andere, dus vermoedelijk ook hetzelfde type
Deze installatie is heel snel leeg, hierop zitten aangesloten 2 spotjes in de woonkamer(LED), en de verlichting in de badkamer(1 led, 1 hallogeen), Ik had de verlichting in de badkamer laten branden en een Philips hue go lamp aangesloten en het systeem gaf de volgende morgen een alarmsignaal omdat deze leeg was. Ook heeft dit systeem moeite om de stofzuiger te laten werken waardoor de stofzuiger terugzakt in toerental of een alarmsignaal geeft.
Installatie 1 is ook niet in staat om een elektrische kachel met een vermogen van 650W langer dan 5 minuten van stroom te voorzien, het systeem geeft een alarmsignaal en geeft aan dat de accu leeg is, wanneer ik het systeem uitzet wordt er vervolgens aangegeven door het systeem van er nog 3 van de 4 streepjes aan accucapaciteit over is.
Nu vind ik het lastig om te besluiten wat ik het beste kan doen. Ik wil er 1 installatie van maken, dan zou je de zonnepanelen parallel kunnen schakelen(dit is het beste omdat er 2 type zonnepanelen zijn en een andere lighoek waardoor serieschakeling al direct afvalt), ook kan ik dan de 4 accu’s parallel schakelen. Maar moet elk zonnepaneel zijn eigen controller houden of kan ik beter 1 nieuwe controller kopen? En indien ik meerdere controllers hou, kan ik deze allemaal op de accu’s aansluiten of wordt er dan teveel stroom naar de accu’s toegestuurd of wordt niet alle stroom gebruikt voor het laden?
Of is het gewoon beter om 3 aparte systemen te houden en 3 zuivere omvormers te kopen?
Graag hoor ik jullie ideeën.
Groet,
Steven
De 3 installaties als volgt:
Installatie 1:
250 wP zonnepaneel
MPPT solar charge controller model ML2420
Accu sport marine 200Ah VMF200M
12V DC to 230V AC modified sine wave(geen type kunnen vinden)
Installatie 2:
250wP zonnepaneel
MPPT solar charge controller
2x Accu sport marine 200Ah VMF200M
Installatie 3:
Zonnepaneel, geen informatie kunnen vinden over het aantal wP
Solar charge controller MG-43L
Geen type kunnen vinden op de accu maar is ook van VMF en ziet er hetzelfde uit als de andere, dus vermoedelijk ook hetzelfde type
Deze installatie is heel snel leeg, hierop zitten aangesloten 2 spotjes in de woonkamer(LED), en de verlichting in de badkamer(1 led, 1 hallogeen), Ik had de verlichting in de badkamer laten branden en een Philips hue go lamp aangesloten en het systeem gaf de volgende morgen een alarmsignaal omdat deze leeg was. Ook heeft dit systeem moeite om de stofzuiger te laten werken waardoor de stofzuiger terugzakt in toerental of een alarmsignaal geeft.
Installatie 1 is ook niet in staat om een elektrische kachel met een vermogen van 650W langer dan 5 minuten van stroom te voorzien, het systeem geeft een alarmsignaal en geeft aan dat de accu leeg is, wanneer ik het systeem uitzet wordt er vervolgens aangegeven door het systeem van er nog 3 van de 4 streepjes aan accucapaciteit over is.
Nu vind ik het lastig om te besluiten wat ik het beste kan doen. Ik wil er 1 installatie van maken, dan zou je de zonnepanelen parallel kunnen schakelen(dit is het beste omdat er 2 type zonnepanelen zijn en een andere lighoek waardoor serieschakeling al direct afvalt), ook kan ik dan de 4 accu’s parallel schakelen. Maar moet elk zonnepaneel zijn eigen controller houden of kan ik beter 1 nieuwe controller kopen? En indien ik meerdere controllers hou, kan ik deze allemaal op de accu’s aansluiten of wordt er dan teveel stroom naar de accu’s toegestuurd of wordt niet alle stroom gebruikt voor het laden?
Of is het gewoon beter om 3 aparte systemen te houden en 3 zuivere omvormers te kopen?
Graag hoor ik jullie ideeën.
Groet,
Steven