Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsec
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-05 22:49
Beste tweakers,

Op mijn Solar edge zie ik de panelen allemaal op een string zitten, waarbij de laatste zeven panelen niks op lijken te brengen. Deze zeven panelen leggen aan de andere kant van het dak.

Bij de omvormer zie ik twee keer zwart en twee keer rood binnen komen. Volgens de bouwtekeningen zouden er twee strings zijn.

Hoe kan ik dit juist krijgen in de Solar edge monitoring app? En leveren de panelen nu wel wat op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wg_DgAYIan5g2t9mQsCn7ty9nQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6umyVGag7wo5UZTXZYLfPjrZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Kp7T0K_nvX3eeNst8Im0oXVQZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RM34oXc3ClIXpmo3SFjU3gTL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7XYrLYiSvi1ROo23I5T9eZ9g90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kk14gmG06pTGys21NPZXvzUX.png?f=fotoalbum_large

Ik
Heb geprobeerd om de mapping aan te passen, maar dan moet ik de we Codes van de optimizers scannen, echter kom ik daar niet meer bij 😅

Beste antwoord (via Parsec op 28-07-2023 13:21)

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:11

Smoke

Maverick Reploid

1e vraag die veel duidelijkheid zal geven: Enkelfase of 3-fase omvormer, en hoeveel optimizers/panelen zijn er in totaal? Als het 2 strings zijn met zo te zien S440 optimizers lijkt het erop dat ze een string van 7 optimizers hebben gemaakt wat zowel voor enkelfase als 3-fase te kort is. Bij enkelfase kan de string wel werken maar is deze zeer schaduwgevoelig, bij 3-fase is de string keihard te kort en staat er momenteel 107V per optimizer over optimizers die maar 60V aankunnen en heb je kans dat de optimizers kapot gaan en niet onder garantie van SE vallen. Die andere string lijkt 13 optimizers te hebben wat goed is bij enkelfase maar ook weer te kort bij 3-fase.

Op basis van de spanning zou ik wel zeggen dat dit een zeer slecht ontworpen 3-fase installatie is...

Pas dit direct aan naar 1 string (DC-schakelaar uit, wachten op veilige spanning, die is er als de rode LED uitgaat of na 5 minuten, koppel de strings los van de omvormer, koppel ze onderling door tot 1 string en controleer de spanning, sluit ze terug aan en start een nieuwe koppeling)

Heb je dit zelf geinstalleerd? Dan zal je een layout moeten intekenen op de SolarEdge monitoring, hierbij kan ook de stringverdeling ingetekend worden. Heeft je installateur de installatie op de monitoring gezet, zal deze dit moeten intekenen.

Installateur mag wat mij betreft ook direct op cursus van SolarEdge gaan omdat ze de regels niet kennen.

[ Voor 8% gewijzigd door Smoke op 28-07-2023 11:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

1e vraag die veel duidelijkheid zal geven: Enkelfase of 3-fase omvormer, en hoeveel optimizers/panelen zijn er in totaal? Als het 2 strings zijn met zo te zien S440 optimizers lijkt het erop dat ze een string van 7 optimizers hebben gemaakt wat zowel voor enkelfase als 3-fase te kort is. Bij enkelfase kan de string wel werken maar is deze zeer schaduwgevoelig, bij 3-fase is de string keihard te kort en staat er momenteel 107V per optimizer over optimizers die maar 60V aankunnen en heb je kans dat de optimizers kapot gaan en niet onder garantie van SE vallen. Die andere string lijkt 13 optimizers te hebben wat goed is bij enkelfase maar ook weer te kort bij 3-fase.

Op basis van de spanning zou ik wel zeggen dat dit een zeer slecht ontworpen 3-fase installatie is...

Pas dit direct aan naar 1 string (DC-schakelaar uit, wachten op veilige spanning, die is er als de rode LED uitgaat of na 5 minuten, koppel de strings los van de omvormer, koppel ze onderling door tot 1 string en controleer de spanning, sluit ze terug aan en start een nieuwe koppeling)

Heb je dit zelf geinstalleerd? Dan zal je een layout moeten intekenen op de SolarEdge monitoring, hierbij kan ook de stringverdeling ingetekend worden. Heeft je installateur de installatie op de monitoring gezet, zal deze dit moeten intekenen.

Installateur mag wat mij betreft ook direct op cursus van SolarEdge gaan omdat ze de regels niet kennen.

[ Voor 8% gewijzigd door Smoke op 28-07-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 01:11
De panelen leveren niks op. Gebeurd dit ook op zonnige dagen?
Ik denk dat er te weinig zonlicht op komt, waardoor de omvormer hierop niet opstart.
Dit kan komen zoals hierboven verklaard kom door een te korte string waardoor ze bij minder licht ook uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsec
Bedankt voor de snelle reactie.

Het gaat om een drie fasen omvormer.

Typen, SE6K-RW0TEBEN4.

De panelen zijn aangelegd op nieuwbouw woning, firma onbekend.

Ik heb uiteindelijk zelf een account aangemaakt om te controleren of alles werkt etc.

Uit de app lijkt het of alles wel op een string zit, maar ik zie onderaan de omvormer twee keer rood en twee keer zwart. Duit dit dan niet op twee Stings?

Op zonnige dagen geen verschil op de 7 onderstaande panelen.

Mocht dit echt niet goed zijn aangelegd, dan zal ik dit melden aan de bouwer.

Edit: het gaat om 20 panelen en 20 optimizers.

Op de optimizers staan tussen de 50 en 60 volt.

[ Voor 10% gewijzigd door Parsec op 28-07-2023 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Gebaseerd op die spanningen en wat je zegt zijn het inderdaad 2 strings. Als er geen layout is ingetekend "weet" de omvormer ook niet hoeveel strings er aangesloten zijn. Ik zou dit direct opnemen met de installerende partij als je die kan achterhalen, kans is dat ze al meer van dit soort installaties hebben geleverd met foute designs...

Op dit moment kan je best even de strings onderling doorlussen zoals eerder aangegeven, je zou daarna ook een stuk meer productie moeten zien en veel lagere optimizerspanningen. Als dit 2 orientaties zijn is het design teminste wel werkend maar nog niet optimaal, zie ook het grote SolarEdge topic voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsec
Nog als bedankt voor de info.

Nog een korte vraag. Hoe kan ik de twee string het beste doorlussen zodat dit een string is.

( ben zelf elektrotechnicus alleen niet helemaal thuis in de PV) ben momenteel wel de cursus van Solar edge aan het volgen online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Gewoon de plus van de ene string met de min van de andere string verbinden, even controleren dat je de juiste spanning hebt op de overblijvende 2 connectoren (1VDC per optimizer dus 20V) en die dan onderop de omvormer aansluiten. Hierna DC terug aanzetten en een nieuwe koppeling starten via SetApp of door de knop een 5tal seconden op P te houden. Als alle 3 de LEDs gelijktijdig gaan knipperen begint de koppeling, na 3 minuten is die klaar en zouden de optimizers 1 voor 1 gevonden moeten worden, dat kan nog een kwartiertje duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsec
Bedankt voor het toelichten.

Ik ga er mee aan de slag en heb de bouwer op de hoogte gesteld dat het niet volgens de SE normen is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsec
Even een update. @Smoke

Ik heb ze vanmiddag in 1 string gezet en opnieuw gekoppeld.

Zoals Je kunt zien hebben ze dus hiervoor niks geleverd en nadat ik ze heb gekoppeld wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hN4_HEnCq0iVTI-waOV2aDg_A2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rKazd8iwbaDzjcguy0BstcM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKaHEFTZPVouYUbOtC9lZtln7f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ynhe8cpOi5eLMV1Uhy2xYzOM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26
@Parsec kun je even duidelijk maken hoe de panelen op je dak verdeeld zijn?

Ik ben beetje bang dat we er met het koppelen van de 2 strings… wat een kritieke en zeer kwalijke fout is van de installateur…. Niet zijn wat betreft goede werking.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsec
@Ronald

Hi Ronald.

Hier wat gegevens.

In de excel gaat het om de vierde rij met 20 panelen.

Is je advies om het terug op twee string te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhvEsoF2uQhjBbons6iFWluEdJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbHYZYQTEW96LFR7W8umROsh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XpWYHJtE_r4STOfYK54aWFzYf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H39mpmf1omZivCzxQRNkdSs8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9X7f-XLbJHYBXSCYIjuJDFwmKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WimXtpziJqXnuY9UAExcMLwa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoe zit het bij de buren met een gekijk huis en gelijke installatie?
Hetzelfde aangesloten en dezelfde problemen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsec
@bombadil

Elk huis heeft een verschillend aantal panelen en zelf een ander merk omvormer. Ik zou aan de bewoners met zelfde type omvormer en aantal panelen kunnen vragen hoe het bij hun zit. Echter heeft niemand nog toegang tot zijn installatie.(heb zelf een account aangemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26
@bombadil solis, gewone string omvormer… dus nee.

@Parsec heeft echter panelen op alle windrichtingen liggen en dat kan niet met de solis.

Echter… Solaredge kom je hier dus ook niet goed mee weg. Want solaredge wil 750V zien en elke optimizer kan 60V maken.

Optimizers kunnen de spanning echter niet vrij kiezen. De spanning verhouding is de vermogen verhouding. En elke oriëntatie geeft ander opbrengst profiel.

Wat hier gaat gebeuren is dat als de zon gunstig staat voor enkele van de 7 dat de 13 weinig doen en dus ook niet veel spanning kunnen maken zonder beperkingen op te leggen van string stroom en daarmee het maximum vermogen van goed belichtte panelen opgelegd wordt.

Dus dit systeem gaat onderpresteren.

Het moet zeker 1 string blijven. Die 7 kunnen anders niets.

Het systeem moet door solaredge designer gehaald worden om te bepalen hoe erg het minimaal is. Dat kan ik dit weekend helaas niet doen. Maar @Parsec … als je beetje handig bent kun je het zelf

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1