Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan17
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-06 18:51
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een setup waarbij ik familieleden (wonend elders) kan voorzien van familievideo's en blu-ray rips.
Hiervoor heb ik een pc met een krachtige cpu (i9-13900k), om het zware rekenwerk aan mijn kant te kunnen verrichten.
De familieleden hebben toegang tot een Plex app, welke geïnstalleerd is op de smart tv's.
Het idee is dus om het "rekenwerk" aan mijn kant uit te voeren, zodat de kant-en-klare stream makkelijk via een app bij de familie afgespeeld kan worden.

Omdat ik een test installatie van Plex media server heb gedraaid op een eigen pc, heb ik wat vragen.
- Termen coderen, decoderen, trancoderen, hardware acceleration etc. zeggen mij niet zoveel. Kan iemand mij wat uitleg geven wat dit inhoudt, of wat voor mijn situatie de bedoeling is?
- Interne HDD of NAS? Ik heb een NAS met genoeg opslag, maar weet niet of dit wordt afgeraden ten op zichte van interne HDD's waar de video's op staan.
- Eventueel GPU? Het mooiste zou natuurlijk zijn om de videobestanden in een zo mooi mogelijke resolutie bij mijn familie op hun schermen te krijgen.
Nu heb ik wel een aardige CPU, maar weet dus totaal niet of dit voldoende is. Is een GPU hiervoor een goede upgrade of nauwelijks verschil merkbaar.

Extra info, in heb een 1GB up/down lijn, alle familieleden minimaal 500mb up/down.
En ik ben in het bezit van een Plex Pass.

Mochten jullie verder nog tips hebben, hoor ik het graag.
Alvast bedankt. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-07 19:19

lordsnow

I know nothing

Coderen: wanneer je een DVD of Bluray ript, en je maakt daar een videobestand van, dan wordt dat "gecodeerd". Je kan voor bestandformaat bv kiezen voor MKV of MP4. Voor videocodec h264 of h265. En voor geluidcodec MP3, AAC, en nog veel meer. Geluid kan ook mono/stereo/meerkanaals zijn.Oftewel, er zijn heel veel combinaties mogelijk.

Decoderen: het "uitpakken" van een videobestand (bv door de Plex app, om het af te kunnen spelen).

Transcoderen: het omzetten van een formaat/codec naar een ander formaat/codec. Dit wordt gedaan als het bestand zoals het is niet afgespeeld kan worden op een Plex app. Bijvoorbeeld, de smart TV ondersteund geen h265 codec. Dan zorgt de Plex server dat je h265 videobestand omgezet wordt naar h264 voordat het naar de TV gestreamed wordt.

De truc is dus om niet te hoeven transcoderen. Als je videobestanden hebt wat door alles gewoon "as is" afgespeeld kan worden, dan kan het zonder extra stappen direct gestreamed worden naar een client.

Hardware acceleration: de videokaart (evt die van je CPU) helpt mee met het transcoden om je CPU te ontlasten.

Voor een Plexserver heb je niet per se zware hardware nodig. Mijn Plexserver had jarenlang een Intel Celeron G530, en tegenwoordig een i3-8100 CPU. Ik heb dit jaar een 1660 Super videokaart ingebouwd om te helpen met transcoden, maar eigenlijk is dit alleen maar luxe.