Afvoerbuis gebroken - herstel tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 14:24
Gisteren ging ik een sleuf in de muur maken om een afvoer in te leggen. Dat breken ging iets té goed, want met mijn stomme kop heb ik in de haast de afvoer beschadigd... |:( Zie foto. Wat je ziet is een 50mm buis (geen sok). Om de buis zit wat ruimte omdat ik 5mm randstrookisolatie erom had gedaan.

Ik kan er wel een sok omheen lijmen, maar dan ben ik bang voor lekkage omdat er op ontbrekende deel uiteraard geen verbinding is.

Hoe zou ik dit het beste kunnen repareren denken jullie? Ik denk zelf; met een dremel vanaf boven proberen het gebroken stuk eruit te zagen. En dan of een 'normale' mof eroverheen lijmen of inwendig verlijmen met een spie/mof stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15GdIwztEFscuBdWXTP8YMeou1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8qdLqy6MEWeLz4QNePVcQex.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r6gG8ysxwz5SHsv1dfEJsxrp-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OdanIMAb4bAj20T1bM0CcUS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 12:41
MWDKing schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:29:
Gisteren ging ik een sleuf in de muur maken om een afvoer in te leggen. Dat breken ging iets té goed, want met mijn stomme kop heb ik in de haast de afvoer beschadigd... |:( Zie foto. Wat je ziet is een 50mm buis (geen sok). Om de buis zit wat ruimte omdat ik 5mm randstrookisolatie erom had gedaan.

Ik kan er wel een sok omheen lijmen, maar dan ben ik bang voor lekkage omdat er op ontbrekende deel uiteraard geen verbinding is.

Hoe zou ik dit het beste kunnen repareren denken jullie? Ik denk zelf; met een dremel vanaf boven proberen het gebroken stuk eruit te zagen. En dan of een 'normale' mof eroverheen lijmen of inwendig verlijmen met een spie/mof stuk.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als het een afvoer is, zou ik voor een koppelstuk gaan die je er in lijmt, in plaats van eroverheen. Waarschijnlijk gaat die er ook verder in dan waar de breuk zit? Anders zou je natuurlijk een dremel kunnen pakken, de bovenste 2 cm er af kunnen dremelen, dan netjes schuren en alsnog een koppelstuk er in drukken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 21:03
Reparatiemof gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:26
Nou is t ff geleden maar hoort warm water niet links en koud water rechts? Zitten die niet verkeerd om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-07 14:19
ID-College schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:53:
Nou is t ff geleden maar hoort warm water niet links en koud water rechts? Zitten die niet verkeerd om?
Er is een kans dat de leidingen aan de andere kant van de muur uit moeten komen, dan zitten deze wel goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
als er 5 mm ruimte om de buis zit, dan kan je deze toch met een dremel op maat maken en daar een sok overheen lijmen (mits je die 5mm ruimte ook vrij kan krijgen van randstrookisolatie)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Inderdaad iets verder recht afzagen (met dremel oid) en een spie/mof (reparatiemof) erin lijmen. Dan ben je gegarandeerd veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-08 15:12
Ik heb thuis allemaal 110 afvoeren in de vloer, dan kan je met een verloopstuk die in de buis past werken (dit idee: https://www.toolstation.b...D7RQCYLkJXbhoC6nQQAvD_BwE ). De aannemer had wel goed zijn best gedaan om overal stukken met rubber ring uit de vloer laten steken, maar dan wel 30cm boven vloerpas 8)7 .
Als je met 40 volstaat, kan je zo´n verloopring zoeken om in de vloer te stoppen, evt stukje afvoer van binnenuit weghalen met dremel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:08
MWDKing schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:29:

[Afbeelding][Afbeelding]
Buis vlak afzagen en een reparatiemof in de buis lijmen... moeilijker is het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@sorted.bits @Deef_K @frennek @PotatoChip Ik heb een reparatiemof gekocht en slijpschijfjes voor de dremel. Goede tip! De optie van @jack zomer heeft mijn voorkeur (normale mof erover) en ga ik als eerste proberen. Aan 2 zijden lijm aanbrengen wordt overigens wel lastig door de kleine ruimte. Als ik geen kans van slagen zie na het afslijpen van het gebroken stuk, ga ik toch voor de reparatiemof. Dan maar even een vernauwing van 40mm.
@ID-College @darknessheartz Goed gezien! Warm en koud zitten inderdaad verkeerd om. Ik doe er wel een kleuren stikker op ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Waarom zou een normale mof de voorkeur hebben? In dit geval zou ik niet twijfelen, je hebt maar 1 kans om het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
frennek schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:48:
Waarom zou een normale mof de voorkeur hebben? In dit geval zou ik niet twijfelen, je hebt maar 1 kans om het goed te doen.
Ook: ik houd altijd aan dat je de algemene stroomrichting aan wilt houden. Vooral bij dit soort reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@frennek @sorted.bits Oke, dan doen we de reparatiemof. Ik dacht vooral aan het verlies van diameter te voorkomen als dat veilig zou kunnen. Maar misschien is de vernauwing geen ramp voor een keuken spoelbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@frennek @sorted.bits Klein beetje offtopic... Ik worstel nog hoe de bovenste bocht moet maken die uit de muur komt. Er komt maar een kleine gootsteen van een kitchenette op en de meeste 50 bochten zijn best groot. Om de voorkant een beetje gelijk met de muur te maken zou je de buis echt ver naar achteren moeten leggen in de muur. Is dat 'normaal'? En is het gebruikelijk dat er een 50mm mof uit de muur komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

40mm voor een keukentje kan ook wel.
Reparatiemof 50 nemen, daar een verloop 50-40 in en met een bocht 40 uit de muur laten komen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Ik zou het ook in 40 uitvoeren. Je hebt van die verloopringen die je direct in een 50mm hulpstuk kan plaatsen, Dan zou ik je reparatiemof direct voorzien van zo'n verloopring aan de mof zijde en vanaf daar verder bouwen met 40.

Denk eraan dat een onderbocht altijd met 2x 45 graden moet worden uitgevoerd om luchtproblemen te voorkomen. Bovenbocht kan prima 90 graden zijn.

Dus dan is de volgorde: reparatiemof - verloopring 50/40 - 90 graden bocht 40 richting muur - stuk buis 40 horizontaal - 2x 45 graden bocht om weer verticaal in de muur uit te komen (1x mof/mof, 1x mof-spie voor makkelijke montage) - stuk buis 40 omhoog - 90 graden bocht uit muur

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MWDKing
Ik heb er dit van gemaakt met een 50mm buis.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMlUb--9y7hw25n_nR4rMWEJay4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaFgBOdCF7wHmBudhwmp22UM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Dat ziet er netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:43
Behalve dat die mof qua stroomrichting problemen kan opleveren.

Vernauwing met een reparatie mof was wellicht preferabel geweest. Maar lijkt me niet iets dat in het zicht komt, dus bij problemen kan die optie altijd nog toegepast worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Flozem schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:44:
[...]

Behalve dat die mof qua stroomrichting problemen kan opleveren.

Vernauwing met een reparatie mof was wellicht preferabel geweest. Maar lijkt me niet iets dat in het zicht komt, dus bij problemen kan die optie altijd nog toegepast worden?
Ik heb een reparatiestuk gebruikt. Die zie je niet op de foto.

Van beneden naar boven; reparatiestuk > 45gr spie-mof > buisje > 45gr mof-mof > verticale buis > 90gr mof-mof. Alles 50mm.

Edit; en op de foto zie je XPS daarop komt 8cm zandcement en dan zie je niks meer van de buis.

[ Voor 8% gewijzigd door MWDKing op 30-07-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Netjes opgelost zo. Dit gaat nooit meer lekken en met de 50 rond ook sowieso nooit verstoppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:21
Off topic Zit je warm en koud wel goed om ?

Edit Zie dat id-college het zelfde zegt

[ Voor 34% gewijzigd door eBoR op 30-07-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:43
MWDKing schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Ik heb een reparatiestuk gebruikt. Die zie je niet op de foto.

Van beneden naar boven; reparatiestuk > 45gr spie-mof > buisje > 45gr mof-mof > verticale buis > 90gr mof-mof. Alles 50mm.

Edit; en op de foto zie je XPS daarop komt 8cm zandcement en dan zie je niks meer van de buis.
Ah… nu zie ik het: met inzoomen zie je de lijm zitten. :)
Pagina: 1