Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 13:03
Ik kan het maar niet vinden, maar stel dat ik met mijn IKB - budget (https://www.p-direkt.nl/i...zebudget-ikb/gevolgen-ikb) een fiets koop + werkbeverbijdragen, wordt dit dan gezien als inkomen of niet? Ik probeer namelijk zo weinig mogelijk inkomen te hebben i.v.m. huurtoeslag en kan het nergens echt duidelijk vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:54
Als je het gebruikt voor je fiets (en dus niet laat uitbetalen) dan telt het niet mee voor je inkomen. De belastingdienst maakt het niet uit hoe je die potjes noemt.
Dus stel 30k euro +5k ikb =35k. Als je dat uit laat betalen zal de belastingdienst het rekenen als 35k. Koop je van de 5k dagen of een fiets, dan ziet de belastingdienst het als 30k. (Als je maar aan de eisen van fiscaalvriendelijke fietsenplan voldoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-04 19:33

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Je kan het beste contact opnemen met je HR afdeling die moet je dit kunnen uitleggen. Maar volgens mij telt het niet mee net zoals vroeger je pc prive traject. Net zoals kortingen op je sport abo tellen ook niet mee.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 13:03
Scheurbuik schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:16:
Als je het gebruikt voor je fiets (en dus niet laat uitbetalen) dan telt het niet mee voor je inkomen. De belastingdienst maakt het niet uit hoe je die potjes noemt.
Dus stel 30k euro +5k ikb =35k. Als je dat uit laat betalen zal de belastingdienst het rekenen als 35k. Koop je van de 5k dagen of een fiets, dan ziet de belastingdienst het als 30k. (Als je maar aan de eisen van fiscaalvriendelijke fietsenplan voldoet)
Maar het wordt wel uitbetaald op mijn eigen rekening. Hoe weet de belastingdienst of wie dan ook dat dit niet gaat om inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37

ralpje

Deugpopje

RaiderZ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:41:
[...]

Maar het wordt wel uitbetaald op mijn eigen rekening. Hoe weet de belastingdienst of wie dan ook dat dit niet gaat om inkomsten?
Niet alles wat op jouw rekening binnenkomt zijn inkomsten.
Je geeft zelf in je belastingaangifte op wat wel of niet belastingplichtig is, en de belastingdienst gaat daar van uit. Of ze controleren je, en dan kun je aantonen dat het gewoon oké is.

Je werkgever verrekent dit netjes voor je, daar hoef je je zelf niet druk om te maken.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:54
RaiderZ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:41:
[...]

Omdat de belastingdienst netjes je brutoinkomsten doorkrijgt van je werkgever (en je werkegevr belasting inhoudt). Net als (onbelaste) reiskosten. Je werkgever zet dat gewoon netjes op je loonstrookje en je betaalt daar geen belasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-04 11:44
Dit ligt aan de regeling die je hebt getroffen. In de praktijk zie ik verschillende dingen voorbijkomen:
- Een brutobedrag dat wordt uitgekeerd
- Bruto inhouding en netto uitbetaling
- Nettobedrag vanuit IKB
- Een bruto inhouding van een eenmalig hoog bedrag en vervolgens maandelijkse inhoudingen die veel lager zijn

Ook zijn er varianten waarbij er maandelijks een bedrag wordt ingehouden, dus op basis van je informatie kan je daaruit niet afleiden wat op jou van toepassing is.

Als je weet hoe het is geregeld, laat het weten!

[ Voor 11% gewijzigd door -Marco op 03-08-2023 16:49 ]

Pagina: 1