Aardmat of gewoon draadmat van de vloerverwarming aarden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-12 21:10
In de badkamer komen draadmatten / netten met (10cm maasbreedte, 2 of 3mm dik) met daarop vloerverwarmingsbuizen (16x2 voor 'watervloerverwarming'). Die verdwijnen in het zandcement.

Vraagje; kan ik de aarding van de vloer gewoon met de vloerverwarmingsnetten doen? Of is het toch verstandig een aardmat/net te leggen (die zijn vaak 5cm maasbreedte en diameter 2mm)?

Alle reacties

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-12 11:28
Hier zat ik vandaag ook mee. Volgens de specs zou dit moeten kunnen maar ik weet het ook niet zeker.
De krimpnetten zijn 10x10 en ook 3mm2 waar ze zeggen minimaal aarding is 2,5mm2. En het is ook gegalvaniseerd staal idem als de aardingsnetten

Maar ik ga dit ook volgen. Kijken wat andere zeggen :)

[ Voor 11% gewijzigd door mklcln op 27-07-2023 22:50 ]

• MWDKing
@mklcln en er zijn ook aardmatten van 10cm maasbreedte en 2mm diameter. Dus dat is vergelijkbaar of zelfs slecht dan een mat voor vloerverwarming.
Ik kan er vreemd genoeg online niksnover vinden. Goed dat ik niet de enige ben ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MWDKing op 27-07-2023 22:53 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:44
Een aardnet of aardmat is een deugdelijk gevlochten of gelaste metalen mat, met:
a) een maaswijdte van ten hoogste 150 mm, en
b) een draadmiddellijn van ten minste 2 mm.
Als de netten daar aan voldoen kun je ze gewoon gebruiken.
mklcln schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:49:
De krimpnetten zijn 10x10 en ook 3mm2 waar ze zeggen minimaal aarding is 2,5mm2. En het is ook gegalvaniseerd staal idem als de aardingsnetten
Volgens mij haal je je eenheden en grootheden een beetje door elkaar.

Een middellijn / diameter van 2mm is een oppervlakte van π*r² = π * 1² = π oftewel 3,14mm². 3mm is al ~7mm².

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-12 11:28
Xander schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:53:
[...]

[...]

Een middellijn / diameter van 2mm is een oppervlakte van π*r² = π * 1² = π oftewel 3,14mm²
waarschijnlijk wel maar goed daarom kijk ik hier even mee met mensen die er meer ervaring van hebben:
Dus deze bijv:
https://www.vloerverwarmi...x-2-10m-mazen-10cm-x-10cm
Dat zou moeten kunnen.

Is het ook zo dat je ze als ze tekort zijn dat je ze met c klem ofzo moet verbinden?

• MWDKing
Xander schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:53:
[...]

[...]

Een middellijn / diameter van 2mm is een oppervlakte van π*r² = π * 1² = π oftewel 3,14mm². 3mm is al ~7mm².
Top, bedankt! Dan ga ik gewoon de vloerverwaming draadnetten aarden d:)b . Jouw citaat komt waar vandaan?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:44
mklcln schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:57:
[...]

waarschijnlijk wel maar goed daarom kijk ik hier even mee met mensen die er meer ervaring van hebben:
Dus deze bijv:
https://www.vloerverwarmi...x-2-10m-mazen-10cm-x-10cm
Dat zou moeten kunnen.
Aangenomen dat ze met "circa 3mm dik" de dikte van de draad bedoelen moet dat goed zijn ja. Als 3mm de dikte van de totale mat is voldoet het echter niet. Ik vind de beschrijving een beetje onduidelijk wat dat betreft.
Is het ook zo dat je ze als ze tekort zijn dat je ze met c klem ofzo moet verbinden?
Uiteraard moet het aan elkaar zitten, een C-klem is wel de mooiste manier daarvoor. Als er toch ook nog 16mm slangen op komen heb je anders ook wel plek voor schroefklemmen o.i.d.
MWDKing schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:31:
[...]

Top, bedankt! Dan ga ik gewoon de vloerverwaming draadnetten aarden d:)b . Jouw citaat komt waar vandaan?
NPR5310:2017.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12 15:06
Meerwaarde vloer aarden heeft IMHO enkel nut als je electrische vloerverwarming plaatst (en de enige goeie plek voor electrische vloerverwarming is in de juiste container van het recyclagepark), dus niet te druk in maken.
Kranen, radiator, bad kan wel nut hebben (polyester bad aarden is best onzinnig bijvoorbeeld, maar het moet).
Steek het geld voor overbodige extra aardingsmat liever in ontkoppelingsmat (kan mss dubbel dienen als waterdicht membraan in douche, af te werken naar geschikt doucheputje toe), randafwerking,...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:10
naftebakje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:23:
Meerwaarde vloer aarden heeft IMHO enkel nut als je electrische vloerverwarming plaatst (en de enige goeie plek voor electrische vloerverwarming is in de juiste container van het recyclagepark), dus niet te druk in maken.
Kranen, radiator, bad kan wel nut hebben (polyester bad aarden is best onzinnig bijvoorbeeld, maar het moet).
Steek het geld voor overbodige extra aardingsmat liever in ontkoppelingsmat (kan mss dubbel dienen als waterdicht membraan in douche, af te werken naar geschikt doucheputje toe), randafwerking,...
Ik heb nog nooit een polyester bad zitten vereffenen.... deze is al geisoleerd en er kan nooit een spanningsversleping door voorkomen naar een metalen aanraakbaar deel, wat bijvoorbeeld door een vloer wel kan. Tevens moet je alle metalen delen in de badkamer vereffenen zoals douchekranen, inbouwkranen, radiator, douchedrain/putje mits van metaal, aardmat etc.

Wij vereffenen de vloer altijd via de netten van de vloerverwarming zolang je er maar zeker van bent dat de netten onderling goed met elkaar verbonden zijn met bijvoorbeeld een c klem.

Bij twijfel gewoon altijd vereffenen en zeker als er bijvoorbeeld een lipje aan zit voor vereffening al lijkt het nog zo dom.

[ Voor 6% gewijzigd door PotatoChip op 28-07-2023 18:40 ]

• MWDKing
TS hier. Ik heb de aarding op beide vloerverwarmingsnetten aangebracht;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Lmu8EZbvs_DIJnhYbb--YEnfwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlhBz3xqfAiLlFAU4D8NY59l.jpg?f=fotoalbum_large
Metalstud en en douchegoot zijn ook geaard. Wat niet geaard is is het inbouwreservoir van het toilet. Die is van metaal, maar zit natuurlijk helemaal 'verborgen'. Ik zie ook geen aardmogelijkheid op dat ding. Lijkt me niet nodig dan?

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 14:43
MWDKing schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:34:
TS hier. Ik heb de aarding op beide vloerverwarmingsnetten aangebracht;
[Afbeelding]
Metalstud en en douchegoot zijn ook geaard. Wat niet geaard is is het inbouwreservoir van het toilet. Die is van metaal, maar zit natuurlijk helemaal 'verborgen'. Ik zie ook geen aardmogelijkheid op dat ding. Lijkt me niet nodig dan?
Nee is niet nodig want niet aanraakbaar.

Hoe zit het met je kranen? Deze wel verbonden? Waar zit je centraal aardpunt?

• MWDKing
Dubbeldanger schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:37:
[...]

Nee is niet nodig want niet aanraakbaar.

Hoe zit het met je kranen? Deze wel verbonden? Waar zit je centraal aardpunt?
De kranen heb ik niet vereffend naar het Centraal Aardpunt. Die zijn overigens op kunststof leidingen aangesloten. Wat ik begreep hoeven die niet. Zojuist is het zandcement gestort en dan wordt het lastig de vereffening alsnog te regelen.

Het centraal aardpunt heb ik in een metalstud wand achter de douchegoot geplaatst.
Pagina: 1