Artopaper schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:09:
Stel dat ik nu een variabel tarief neem t/m 31-12-2023 bij de Rabobank a la 3% en de NHG grens gaat per 1 Jan zoveel omhoog dat het huis er nu wel nét invalt zou je dan potentieel gelijk de rente vast kunnen zetten en in de laagste risicoklasse zitten.
In principe kan dat volgens mij gewoon.
Het belangrijkste ding hierbij is dat je 2x een hypotheek wil afsluiten. Daar betaal je allemaal kosten voor, die je dus 2x moet betalen. De vraag is of de winst qua renteverschil (zeker omdat we hypotheekrenteaftrek hebben in Nederland) opweegt tegen die extra kosten.
Maar, ook belangrijk. Als je dat doet heb je best wat risico's:
- Het hoeft niet dat de NHG grens omhoog gaat! Lang offtopic verhaal waarom, maar ik acht het eigenlijk niet heel waarschijnlijk. Belangrijk om rekening mee te houden.
- De rente kan in de tussentijd stijgen. Dit kan je dus mogelijk heel veel geld kosten. Sterker nog, als de woning op de grens van je leenbedrag zit, kan het onmogelijk worden om van je variabel tarief af te komen, met alle verregaande financiële gevolgen van dien als de rente nóg verder zou doorstijgen.
- Mogelijk moet de woning opnieuw getaxeerd worden. Die taxatie kan anders uitvallen, bijvoorbeeld lager, waardoor je niet meer de gewenste hoge hypotheek af kan sluiten op de woning. Ook dan zit je vast aan de origineel afgesloten situatie.
Aan de andere kant kan de rente ook in algemene zin zakken en kan je dubbel voordeel bereiken
Het een en ander hangt nogal af van financiële markten en de economie. Of het verstandig is, is afhankelijk van je eigen ideeën daarover.
Er zijn ook andere 'mogelijkheden';
- De overdracht uitstellen naar 1-1-2024, eventueel in de tussentijd van de verkopers 'huren'. Mogelijk kan dat als het om een paar dagen gaat.
- De transactieprijs 'op papier' onder de huidige NHG grens zien te krijgen, mocht je nu nét boven het huidige grensbedrag hebben geboden.
Maar dat is allemaal nogal afhankelijk van de bereidheid van de verkoper. Gezien verkoper er zelf niks aan heeft moet je daar dan waarschijnlijk de portemonnee voor trekken, wat onder de streep weer impact heeft op de
winst besparing.
Kortom, TLDR: eigenlijk is het antwoord zeer waarschijnlijk 'nee'