unixguru worden of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Hoi,

Ik klooi al een poosje met linux en mag nu op het werk ook wat unix-beheer doen. Daarnaast begin ik binnenkort aan mn 2e unix cursus.
Persoonlijk vind ik de unices erg boeiend en wil er best meer van weten.
Momenteel ben ik systeembeheerder bij een klein bedrijf(was onderdeel van een grote onderneming) Dat wil zeggen dat ik dus alles mag en moet, unix, NT, helpdesken, scripts maken enzovoort. Heel leerzaam allemaal en erg leuk.
Daarnaast volg ik de HIO in deeltijd, ben redelijk ver in het 1e jaar.

Nu zit ik ook ondertussen een beetje te denken aan mn toekomst: programmeur wil ik eigenlijk niet worden, maar wat dan wel?
Ik zou de unix/linux kant op kunnen gaan, maar waarin kom je dan terecht? of is het beter om ook wat van windows te weten? En wat kun je dan het beste doen om ervaring/kennis op te doen?

Ik ben benieuwd of er hier unix-professionals rondlopen die er wat meer vanaf weten, en die kunnen vertellen welke kant je eigenlijk op kan als je wat meer van de unices afweet.

laat maar horen :)

ps, ze beginnen me al linuxdoos te noemen, is dat erg?? :o ;) (ben n vrouwtje...)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 21:01 schreef zomer het volgende:
Hoi,

Ik klooi al een poosje met linux en mag nu op het werk ook wat unix-beheer doen. Daarnaast begin ik binnenkort aan mn 2e unix cursus.
Persoonlijk vind ik de unices erg boeiend en wil er best meer van weten.
Momenteel ben ik systeembeheerder bij een klein bedrijf(was onderdeel van een grote onderneming) Dat wil zeggen dat ik dus alles mag en moet, unix, NT, helpdesken, scripts maken enzovoort. Heel leerzaam allemaal en erg leuk.
Daarnaast volg ik de HIO in deeltijd, ben redelijk ver in het 1e jaar.

Nu zit ik ook ondertussen een beetje te denken aan mn toekomst: programmeur wil ik eigenlijk niet worden, maar wat dan wel?
Ik zou de unix/linux kant op kunnen gaan, maar waarin kom je dan terecht? of is het beter om ook wat van windows te weten? En wat kun je dan het beste doen om ervaring/kennis op te doen?
Ik denk dat UNIX toch echt de toekomst is, ze bewandelen een andere weg dan Microsoft etc. en stuiten op weinig verzet. Dat is natuurlijk een prima basis die ze altijd zullen houden.

Systeembeheerder is misschien net niet alles, maar zou het je niks lijken om bij een webhost te gaan werken, of complete systemen voor hosts aan het draaien krijgen?

Ik denk dat dat leuk werk is (telkens vanaf scratch iets opbouwen) en dat er veel toekomst (en geld) in zit.
Ik ben benieuwd of er hier unix-professionals rondlopen die er wat meer vanaf weten, en die kunnen vertellen welke kant je eigenlijk op kan als je wat meer van de unices afweet.
ik weet niet veel van unix, is dat erg?
laat maar horen :)

ps, ze beginnen me al linuxdoos te noemen, is dat erg?? :o ;) :* (ben n vrouwtje...)
Kijk, dát is pas interessant :9~

Verwijderd

Okee, ik ben dan geen UNIX expert o.i.d., maar ik weet inmiddels ook aardig wat van Linux af.
Ik denk dat er een grotere behoefte zal onstaan aan mensen in die richting, aangezien de **nixen steeds populairder worden.
Steeds meer bedrijven stappen dan ook over. Goede mensen in die richting zijn dan ook belangrijk.
Voor de windows kant kan men zo een blik open trekken met experts (okee een beetje overdereven), voor de non-windows kant wordt dat al een stuk lastiger :)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 21:13 schreef nelske het volgende:
Okee, ik ben dan geen UNIX expert o.i.d., maar ik weet inmiddels ook aardig wat van Linux af.
Ik denk dat er een grotere behoefte zal onstaan aan mensen in die richting, aangezien de **nixen steeds populairder worden.
Steeds meer bedrijven stappen dan ook over. Goede mensen in die richting zijn dan ook belangrijk.
Voor de windows kant kan men zo een blik open trekken met experts (okee een beetje overdereven), voor de non-windows kant wordt dat al een stuk lastiger :)
Dat gevoel heb ik ook een beetje, linux wordt steeds populairder.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 21:09 schreef Cheatah het volgende:

Ik denk dat UNIX toch echt de toekomst is, ze bewandelen een andere weg dan Microsoft etc. en stuiten op weinig verzet. Dat is natuurlijk een prima basis die ze altijd zullen houden.

Systeembeheerder is misschien net niet alles, maar zou het je niks lijken om bij een webhost te gaan werken, of complete systemen voor hosts aan het draaien krijgen?

Ik denk dat dat leuk werk is (telkens vanaf scratch iets opbouwen) en dat er veel toekomst (en geld) in zit.
Of misschien unix in combinatie met Windows in een netwerk bouwen.

Verwijderd

Kernel programmeur is het "hoogste" wat je in unix rangordes kan zijn. Programmeur sowieso, denk ik.

Als je systeembeheerder wilt zijn, dan is het natuurlijk erg leuk om dat voor een groot bedrijf te kunnen doen als systeembeheerder over een der "professionele unices", zoals HP-UX ofzo. Dat heeft, als job, denk ik het meeste aanzien voorzover ik daarin heb gewerkt.
ps, ze beginnen me al linuxdoos te noemen, is dat erg?? :o ;) (ben n vrouwtje...)
Dat is een compliment ;)

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 21:29 schreef zomer het volgende:

Of misschien unix in combinatie met Windows in een netwerk bouwen.
Unix netwerkservers en Windows terminals? Ja dan zou je je inderdaad ook in windows moeten verdiepen, alhoewel ik denk dat iedere Unix guru genoeg van computers weet om het bestuderen van Windows belachelijk te vinden :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Ik speel al 7 jaar met computers (dwz, toen begon ik met proggen). Ik ben heel lang blijven hangen op DOS/basic, daarna DOS/asm en later win98/nix proggen, tot ik anderhalf jaar geleden eens Redhat van een vriend van mij kopieerde.

Ik wist niet goed wat ik er van moest verwachten, maar goed, ik experimenteer graag, dus: we zien wel. Ik zat voornamelijk in console (als ik in X kwam, had ik altijd zoiets van 'en nu? hier is toch nix te beleven?'). Ik zette toen mijn eerste stapjes C, en ik was helemaal onder de indruk dat mijn reken-progje in Redhat bijna 2x zo snel was als in Windows... Ik ben in die tijd een beetje bekend geraakt met de shell.

Toen ik op de TU/e kwam, was het snel afgelopen met Redhat: ik kreeg meteen Debian bootdisks in mijn handen geduwd door de lokale Linuxers daar (faculteit E). Ik draai nu al een jaar naar volle tevredenheid Debian, en, nu ik me heel aardig kan redden met GNU/Linux (ik bezit atm geen enkele compu met Windows erop) begin ik geinteresseerd te raken in andere OSsen. Ik had (samen met wat vrienden) een bod gedaan op wat HP PA-RISC workstations met HPUX erop, maar die waren helaas al verkocht.

Maar ik wil mijn OS kennis gaan uitbreiden buiten GNU/Linux (FreeBSD, HPUX, Solaris, IRIX, Nextstep, QNX en plan9 staan op mijn todo list), omdat ik de unices hele mooie systemen vindt (wat ik er tot nu toe van gezien heb dan), en ik zou het helemaal niet erg vinden om een baantje in deze hoek te vinden.

Of ik er later iets mee ga doen (als in mijn baan) weet ik nog niet, maar het lijkt me wel leuk.
Vergeet niet dat de unices nog steeds (vaak achter de schermen) heel veel gebruikt worden, voor taken die windows echt nooit aan zou kunnen (OS/390 op een S/390 comes to mind) en omdat deze unices meestal vele malen krachtiger en stabieler zijn dan windows.

GNU/Linux is aan een behoorlijke populariteits-opmars bezig, ook op de desktop, dus ik denk dat het UNIX-gehalte van deze wereld inderdaad omhoog zal gaan, en ik zou het niet erg vinden hier later mijn brood mee te verdienen (systemen opzetten, troubleshooten, systeembeheer, ervoor programmeren, weetikhet...)

Dus ik kan niet concreet zeggen welk pad je zou moeten volgen, en of het verstandig is, en of je er iets aan hebt - dit is toch grotendeels koffiedik kijken, maar ik kan iig wel zeggen dat ikzelf er ook in geinteresseerd ben.

Ik ga in verband met twijfels over mijn studierichting (kstudeer nu inf) binnenkort eens met mijn ex-buurman praten, hij heeft veel werk in de IT branche gedaan (kweet niet exact wat), misschien dat hij wat licht kan werpen op wat je er later mee kan, ook al geloof ik niet dat hij veel met unices heeft gewerkt (I could be wrong though).

Maar ik zou graag reacties van anderen zien, misschien dat zij een beeld kunnen schetsen...

BTW: dat zie je ook niet vaak, meisjes die in computers/unices geinteresseerd zijn (mja, dat zul je vast al vaker gehoord hebben...)

[edit] Unixguru worden is iets wat ik sowieso al een beetje wil, als hobbie. Hoe het dan later wat betreft baan gaat... kheb geen id... [/edit]

Verwijderd

Ghehe, met bovenstaande probleem zit ik dus ook een beetje.
Hoewel ik programmeren toch ook wel weer heel leuk vind.
Ik stop in ieder geval een half jaartje met m'n studie om me wat meer te verdiepen in welke kant ik nu echt uit wil gaan (en om me wat meer op wat dingen toe te leggen, waar ik al heel lang aan wil beginnen).

Nog leuke statistieken over linux gebruikers counts:
http://counter.li.org

Verwijderd

Ik werk sinds een tijd professioneel met unix als ontwikkelaar. Dat is zo een beetje begrijpen wat de echte gurus doen en communiceren ermee, projecten plannen etc.
Ik denk dat unix steeds meer linux gaat worden, of gemixed. Als je linux kent is unix ook een eitjew heb ik wel gemerkt. Wij hebben verder solaris en hp-ux.

Programmeren is een kant, systeem beheer een andere.
Er tussenin zit zoveel. Van project management tot echt management, communicatie tussen gurus plannen en noem het maar op.

Systeem beheer is leuk om mee te beginnen, maar als je hoog opgeleid bent blijf je daar meestal niet in hangen. Hoewel daar trouwens niks mis mee is.

Dus als je slim bent ga je verder in unix, maar gebruik je ook windows zodat je alles kan.
Je moet toch minstens weten hoe stom windows is uit eerste hand vind ik. Wat is nou een os met maar een terminal taaltje:-)

hc

Verwijderd

aangaanda topictitel, lekker filosofisch worden (ja 't is laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat): is guru iets wat je kan worden? Mijns inziens niet.

Net als hacker. Dat ben je niet of wordt je niet. Dat is een eretitel, zo wordt je door medehackers genoemd. Je kan het niet "worden" in de zin van dat als je iets hebt gedaan dat je het dan bent, als in een examen ofzo.

[/half-offtopic]

Verwijderd

Gewoon doen: In de meeste gevallen zijn de *nixen het beste wat je kan krijgen! Snel en stabiel, wat wil je nog meer...

Uitzonderingen hierop zijn (tot nu toe)
+de complete beginners in de computerwereld, omdat *nix toch gecompliceerder is dan Windows.
+terminals in bedrijven, om niet te veel kosten te hebben voor de opleiding van personeel.

Voor de rest Unix Rulez! :7

Verwijderd

Je wordt alleen Guru, als je gewoon enorm veel interesse in het OS hebt.
Je ziet het dan ook niet als "werk", maar meer als een hobby.
Als je zoveel interesse erin hebt, dan komt de kennis op een gegeven moment vanzelf. Tja en als je op een gegeven moment maar genoeg kennis hebt, dan zul je vanzelf door andere als "guru" gezien worden.

Als ik hier af en toe in NOS rondkijk, dan lopen er toch wel een aantal personen rond, die er aardig wat kennis van hebben. Okee guru wil ik het misschien niet noemen in alle gevallen, maar het zit er niet ver vanaf in ieder geval.

Dus ook aan Zomer. Als je Unix/Linux gewoon een leuk en interessant OS vindt, dan zou ik daar zeer zeker in verder gaan als ik jou was. Ik zie in ieder geval meer toekomst in die richting dan in de Windows richting. Zeker de nieuwe registratie policies bij MS zullen de populariteit van MS in ieder geval niet veel goed doen. In eerste instantie niet bij de thuisgebruikers, maar dat zal waarschijnlijk snel overslaan op de bedrijven (immers het zijn diezelfde thuisgebruikers die vaak het OS in een bedrijf gebruiken).
Maar goed, dat zijn puur speculaties van mij uiteraard ;)

• packman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Om linux te leren moet je beginnen met veeel geduld te hebben. Dan moet je ook beslissen wat je juist wil gaan doen (of toch wil mee beginnen). Daarvoor moet je ook eerst de mogelijkheden kennen, en zien welke je aanspreken.
Om guru te worden, tsja, ik zou mijzelf daar nog niet onder klasseren, en ben ondertussen sinds 96 met linux bezig. Andere mensen moeten je idd die "titel" geven.
Ik hou me met zowat vanalles bezig (tcpip, samba, php, C/java ontwikkeling onder linux, X (kde) programmeren, een beetje in de kernel prutsen, ... ) en denk dat ik wel mag zeggen dat ik linux ken (maar dan nog niet alle aspecten).

Voor te beginnen, is het beste van alle redhad, suse, mandrake,... distribs weg te smijten en debian of slackware proberen installeren (begin maar met full install), en dan wat beginnen zoeken, prutsen, en geen schrik hebben om hem om zeep te helpen, of te herinstalleren.
Begin nie met meteen in X-windows te prutsen, maar bvb een ftp server op te zetten. Verder zien of er niemand in uw buurt is die ook iets van linux kent, en daar veel aan vragen, en zien of er geen linux user group (LuG) is in de buurt, anders zal dit forum als slachtoffer moeten spelen ;)
Op maandag 03 september 2001 21:31 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Kernel programmeur is het "hoogste" wat je in unix rangordes kan zijn. Programmeur sowieso, denk ik.

...
danku danku... ;)

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 21:45 schreef beelzebubu het volgende:
aangaanda topictitel, lekker filosofisch worden (ja 't is laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat): is guru iets wat je kan worden? Mijns inziens niet.

Net als hacker. Dat ben je niet of wordt je niet. Dat is een eretitel, zo wordt je door medehackers genoemd. Je kan het niet "worden" in de zin van dat als je iets hebt gedaan dat je het dan bent, als in een examen ofzo.

[/half-offtopic]
Het wordt ook 'streven naar' (ging ff kort door de bocht voor de duidelijkheid... :) )

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 22:09 schreef packman het volgende:
Om linux te leren moet je beginnen met veeel geduld te hebben. Dan moet je ook beslissen wat je juist wil gaan doen (of toch wil mee beginnen). Daarvoor moet je ook eerst de mogelijkheden kennen, en zien welke je aanspreken.
Om guru te worden, tsja, ik zou mijzelf daar nog niet onder klasseren, en ben ondertussen sinds 96 met linux bezig. Andere mensen moeten je idd die "titel" geven.
Ik hou me met zowat vanalles bezig (tcpip, samba, php, C/java ontwikkeling onder linux, X (kde) programmeren, een beetje in de kernel prutsen, ... ) en denk dat ik wel mag zeggen dat ik linux ken (maar dan nog niet alle aspecten).

Voor te beginnen, is het beste van alle redhad, suse, mandrake,... distribs weg te smijten en debian of slackware proberen installeren (begin maar met full install), en dan wat beginnen zoeken, prutsen, en geen schrik hebben om hem om zeep te helpen, of te herinstalleren.
Begin nie met meteen in X-windows te prutsen, maar bvb een ftp server op te zetten.

Verder zien of er niemand in uw buurt is die ook iets van linux kent, en daar veel aan vragen, en zien of er geen linux user group (LuG) is in de buurt, anders zal dit forum als slachtoffer moeten spelen ;)
[..]

danku danku... ;)
Ik heb een poosje zo'n servertje gehad, slackware zonder X(die wilde niet, brakke videokaart) en het was leerzaam. Ondertussen staat ie weer te wachten op een verdere config, de netwerkkaarten doen wat moeilijk :)
Ik ben inmiddels ook lid geworden van de NL Linux Gebruikers Groep.

Daarnaast is helaas tijdgebrek de grootste vijand :(

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 22:24 schreef zomer het volgende:
Dat is dekn ik een zeer goed begin - lid worden van een LUG of UUG (unix user group). Daar is toch vaak de meeste kennis aanwezig.

In principe kun je dit forum ook als een soort halve UUG/LUG zien, denk ik.....

[offtopic again]
vergeet niet een pluchen Tux te bestallen, 16 inch kost maar 50,- bij de NLLGG >:)
[/offtopic again]

• packman
Op maandag 03 september 2001 22:24 schreef zomer het volgende:

[..]

Ik heb een poosje zo'n servertje gehad, slackware zonder X(die wilde niet, brakke videokaart) en het was leerzaam. Ondertussen staat ie weer te wachten op een verdere config, de netwerkkaarten doen wat moeilijk :)

Daarnaast is helaas tijdgebrek de grootste vijand :(
Al goed op weg dus :)
Dat tijdsprobleem ken ik ook, met veeeeel te veel bezig...

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

F-male Unix freak? cool! 8-)

met papier mache kun je alles maken!!

• packman
Op maandag 03 september 2001 23:03 schreef Servowire het volgende:

[..]

Niks om echt verbaasd over te zijn hoor, ik heb er in de buurt ook een paar rondlopen...

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik ben er nog geen tegengekomen iig :)

Magoed je moet wel oplette dat je later wel een leuke baan krijgt. Volgesn mij zijn er veel rotbanen in de IT van planning en systeembeheer enzo. Kun je beter de technische kant opgaan: programmeren of servers in elkaar draaien ofzo.

Ik weet nog niet of ik er iets mee ga doen later. Eej eerst maar eens naar de Uni zeg :) BTW: deadinspace, misschien kom ik volgend jaar jouw richting op: de TU/e ;)

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Ehmmm als Unix man(in het dagelijks leven) kan ik je alleen maar zeggen : DOEN!
Unix heeft naar mijn mening zeker de toekomst, als ik kijk naar mijn eigen werkomgeving (vooral internet) draait het belangrijke spul allemaal op Unix omgevingen.
Betrouwbaarheid, beheersbaarheid en snelheid zijn alleen van toepassing op Unix en zeker niet op M$ produkten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Op maandag 03 september 2001 23:08 schreef packman het volgende:

[..]

Niks om echt verbaasd over te zijn hoor, ik heb er in de buurt ook een paar rondlopen...
<Gefrusteerd mode>
Waar woon jij dan :? Dat wil ik ook!!! :9
</gefrustreerd mode>

Just joking, no offense naar de 'Linuxdozen' (tja, als ze zichzelf zo noemen, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan :) )

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 23:19 schreef Wilke het volgende:

[..]

<Gefrusteerd mode>
</gefrustreerd mode>

Just joking, no offense naar de 'Linuxdozen' (tja, als ze zichzelf zo noemen, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan :) )
Ghehehe :D
Half NOS wil het antwoord op die vraag gok ik zo :+

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 23:30 schreef nelske het volgende:

[..]

Ghehehe :D
Half NOS wil het antwoord op die vraag gok ik zo :+
Zo wanhopig is GoT toch hopelijk niet?!?

:P

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 03 september 2001 23:12 schreef Groot-Moefti het volgende:
BTW: deadinspace, misschien kom ik volgend jaar jouw richting op: de TU/e ;)
Nelske hobbelt er ook rond als ik me niet vergis.

Anyhow, kun je misschien mooie aanwinst zijn voor SpaceLabs :)

• packman
Op maandag 03 september 2001 23:19 schreef Wilke het volgende:

[..]

<Gefrusteerd mode>
</gefrustreerd mode>

ergens in een boerengat in belgie :)
Op de lug zit er al een (maar is al van redelijke leeftijd) en 2 ex-klasgenootjes waren er ook bezig...
In de gewone computerclub zit er nog een, en mijn zus is ook met linux bezig...

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 23:45 schreef deadinspace het volgende:

Yupz :) ,
hoewel ik er zoals hierboven te zien is, een half jaartje mee kap in ieder geval :)
Op maandag 03 september 2001 23:50 schreef packman het volgende:

[..]

ergens in een boerengat in belgie :)
Op de lug zit er al een (maar is al van redelijke leeftijd) en 2 ex-klasgenootjes waren er ook bezig...
In de gewone computerclub zit er nog een, en mijn zus is ook met linux bezig...
België? Nah dan valt het meteen af >:)
Geintje natuurlijk :)

Verwijderd

Volgens mij is Linux nu bezig met een opmars, ook in het bedrijfsleven. Als je Linux kent is UNIX niet zo'n grote stap meer. Maar ik zie voor Linux een grote toekomst.
HIO is wel een programmeursopleiding maar als je kunt programmeren weet je ook wel hoe een platform zo'n beetje in elkaar steekt lijkt me , bovendien is een HBO opleiding altijd een pre, ongeacht waar je uiteindelijk terecht zult komen. Als je niet weet wat je uiteindelijk wilt (en dat kan ik me goed voorstellen >:) ) is een detacheringsbureau misschien wel een goede manier om verschillende ervaringen op te doen.
Consultancy & migratie van bestaande systemen naar Linux lijkt mij wel een leuke job...

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kijk een interessante vraag, ik zelf wil ook graag de UNIX kant op. Ik heb zo'n 9 jaar ervaring met computers waarvan ongeveer 5 jaar met linux. Ik studeer hogere informatica (laatste jaar). Ik ben vooral geinteresseerd in linux als server. Programmeren kan ik wel maar ik doe liever beheer.

Wat zijn de leukere bedrijven om later voor te gaan werken? Een kennis van me werkt bij KPN datacenter en heeft het daar bijzonder naar zijn zin, maargoed dat is te ver weg voor mij en ja ...

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Mij lijkt het vooral leuk om in de *nix consultancy te werken. Beheer van systemen is misschien een tijdje leuk maar gaat toch ook vervelen lijkt me. Bij consultancy kom je (denk ik dan) toch steeds weer andere dingen tegen. Dat jij wordt ingezet als een ander bedrijf een probleem heeft met een *nix machine, geeft denk ik ook wel een goed gevoel. Op het eind van de dag loop je toch wel een beetje als de held(in) weg he.. als alles goedgekomen is, that is :)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 22:43 schreef beelzebubu het volgende:

[offtopic again]
vergeet niet een pluchen Tux te bestallen, 16 inch kost maar 50,- bij de NLLGG >:)
[/offtopic again]
die heb ik al van mn vriendje gekregen :) :)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 09:28 schreef RickJansen het volgende:
Mij lijkt het vooral leuk om in de *nix consultancy te werken. Beheer van systemen is misschien een tijdje leuk maar gaat toch ook vervelen lijkt me. Bij consultancy kom je (denk ik dan) toch steeds weer andere dingen tegen. Dat jij wordt ingezet als een ander bedrijf een probleem heeft met een *nix machine, geeft denk ik ook wel een goed gevoel. Op het eind van de dag loop je toch wel een beetje als de held(in) weg he.. als alles goedgekomen is, that is :)
Lijkt me ook wel leuk, alleen zit er dan waarschijnlijk enorme druk achter omdat het snel af moet. En als het dan niet lukt is het ook jouw schuld..... Dat is de mindere kant. Ik prefereer toch niet altijd de stressklusjes, een keertje de held zijn is wel leuk natuurlijk :P

• Ulx
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2022

Ulx

Wizard

Ja, da's heel erg.

Assignment rejected by specialist

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 10:40 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ja, da's heel erg.
waarom is dat heel erg?? *onschuldige blik*

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:03

Cliffie

Trompetslet

Op dinsdag 04 september 2001 10:50 schreef zomer het volgende:

[..]

waarom is dat heel erg?? *onschuldige blik*
hehe, dat is helemaal niet erg hoor :9

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• DipStick
  • Laatst online: 19-08 16:44

DipStick

HHmmm, nice ;)

Op maandag 03 september 2001 23:36 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Zo wanhopig is GoT toch hopelijk niet?!?

:P
tja, wat zal ik zeggen, heb er momenteel best wel moeite mee een geschikte dame te vinden die er niet mee zit met een soort van compu-freak in zee te gaan ;) Maar wanhopig, nee niet echt. :P

maar goed, zelf heb ik zelf nergens meer hier in de buurt een bedrijf gevonden waar *nix een dominerende rol speelt zeg maar. Ze zullen er uiteraard zijn.

Wij zijn hier dan nu ook een beetje aan het vogelen met linux, maar echt een essentieel onderdeel zal het (voorlopig) nog niet echt worden.

Ik geloof niet in bijgeloof, dat brengt ongeluk
Vroeger was ik een twijfelaar. Ik ben daar nu niet meer zo zeker van.

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

Op dinsdag 04 september 2001 09:28 schreef RickJansen het volgende:
wat is het verschil tussen een consultant en een gedetacheerde? Ik zag een consultant altijd meer als iemand die het systeem ontwerp maakt, met de klant overlegt wat hij wil, weet wat er op de markt te krijgen is en dan de beste oplossing verzint maar zelden zelf achter de knoppen zit.

Ben zelf nu een paar jaartjes unix beheerder van wat hp-ux bakken en moet zeggen dat me dat prima bevalt. Persoonlijk lijken de manager-achtige richtingen mij helemaal niks. Veels te veel politieke spelletjes op dat niveau (ellebogen werk enzo :r
Laat mij maar liever zo'n server beheren en verbeteren.

Zat recentelijk ook wat over mijn toekomst na te denken en ga nu proberen een hele goeie (HP)Unix / Oracle combinatie te worden. Is veel vraag naar!

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

bedacht later nog het volgende:
ik weet niet hoe dat nu is (gezien het feit dat je nu bij een klein bedrijf werkt), maar bedenk wel dat bij de meeste bedrijven het unix beheer geen 9 tot 5 baantje zal zijn. Je moet regelmatig op de meest onmogelijke uren onderhoud plegen, omdat de meeste toepassingen op een unix bak vaak bedrijfskrititsch zijn. Ikzelf heb wel effe moeten wennen aan de impact die dat heeft op je prive leven. Ben regelmatig 24 uur oproepbaar en moet vaak 's nachts werken.

Dit slaat natuurlijk niet alleen op unix, maar is voor veel IT-banen van toepassing. Hangt af van de werkgever en de branche waar je in werkt.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 11:17 schreef grep het volgende:
bedacht later nog het volgende:
ik weet niet hoe dat nu is (gezien het feit dat je nu bij een klein bedrijf werkt), maar bedenk wel dat bij de meeste bedrijven het unix beheer geen 9 tot 5 baantje zal zijn. Je moet regelmatig op de meest onmogelijke uren onderhoud plegen, omdat de meeste toepassingen op een unix bak vaak bedrijfskrititsch zijn. Ikzelf heb wel effe moeten wennen aan de impact die dat heeft op je prive leven. Ben regelmatig 24 uur oproepbaar en moet vaak 's nachts werken.

Dit slaat natuurlijk niet alleen op unix, maar is voor veel IT-banen van toepassing. Hangt af van de werkgever en de branche waar je in werkt.
Dat is een bekend feit ja, ik heb al een project gedaan waarbij ik om haf 7 moest beginnen en soms ook op zaterdag werken en stand-by dienst draaien. (ik werk dus ook via een detacheerder).

Ik heb er geen grote problemen mee, maar ik weet niet of dat altijd zo zal blijven natuurlijk.

Verwijderd

Dus wat leren we hiervan?

Wil je veel reacties krijgen op je topic,

Zeg gewoon dat je een meisje bent :)

Verwijderd

Wat zijn de leukere bedrijven om later voor te gaan werken? Een kennis van me werkt bij KPN datacenter en heeft het daar bijzonder naar zijn zin, maargoed dat is te ver weg voor mij en ja ...
That would be me :)

Ik doe daar systeem beheer, wat mij zeker goed bevalt, ik beheer alleen solaris systemen. Ik denk dat het beheer een jaar of 3 leuk is, en dat et daarna wel minder wordt, dan heb je alles wel gezien en geloof je de dagelijks terugkomende ellende wel :Z. Daarna kun je natuurlijk nog altijd iets van systeem specialist of technisch consultant worden wat mij zelf leuk lijkt.

Over het guru worden. Tja daar leer je nie voor.

veel ervaring + interesse + flinke bult kennis = guru

Ik denk wel dat je beter aan de slag kunt, als je naast unix (guru) ook nog iets anders kunt bvb oracle dba'er ofsow, als je daar goed in bent / wordt hoef je je volgens mij geen zorgen te maken over werk :)

• wouzer
  • Niet online
Op dinsdag 04 september 2001 12:59 schreef Nehnee het volgende:

[..]

It would, yes ;)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 12:31 schreef botervloot het volgende:
Dus wat leren we hiervan?

Wil je veel reacties krijgen op je topic,

Zeg gewoon dat je een meisje bent :)
Correctie: ik ben een meisje, althans net nog wel ;) (wel wat ouder dan de gemiddelde bezoeker hier), getuigen heb ik genoeg...... :)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 12:59 schreef Nehnee het volgende:

[..]

Ik doe daar systeem beheer, wat mij zeker goed bevalt, ik beheer alleen solaris systemen. Ik denk dat het beheer een jaar of 3 leuk is, en dat et daarna wel minder wordt, dan heb je alles wel gezien en geloof je de dagelijks terugkomende ellende wel :Z. Daarna kun je natuurlijk nog altijd iets van systeem specialist of technisch consultant worden wat mij zelf leuk lijkt.

Over het guru worden. Tja daar leer je nie voor.

veel ervaring + interesse + flinke bult kennis = guru

Ik denk wel dat je beter aan de slag kunt, als je naast unix (guru) ook nog iets anders kunt bvb oracle dba'er ofsow, als je daar goed in bent / wordt hoef je je volgens mij geen zorgen te maken over werk :)
Sja, dat guru worden was ook wel ff kort door de bocht, mijn vraag komt er op neer of ik me opde unices moet storten(wat ook mijn interesse is) en wat ik daarmee uiteindelijk kan. oracle dba lijkt me dus een stuk minder leuk, ik heb echt interesse in het OS

• RvdH
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

* RvdH leunt zelf wat meer richting Unix en dan vooral de beveiliging ervan, liefst met grote netwerken :)

• wouzer
  • Niet online
Op dinsdag 04 september 2001 17:55 schreef RickJansen het volgende:
* wouzer leunt zelf wat meer richting Unix en dan vooral de beveiliging ervan, liefst met grote netwerken :)
Same here... Als ik later iets in die richting zou kunnen doen dan zou dat roeleren! Waarbij later in dit geval een jaartje is.

• RG

RG

Lambda

Op maandag 03 september 2001 23:45 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Aha, maar wat is SpaceLabs? Klinkt leuk ;)

• odysseus
  • Laatst online: 10:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 04 september 2001 18:28 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

Aha, maar wat is SpaceLabs? Klinkt leuk ;)
www.spacelabs.nl...inclusief foto van de deelnemende studenten.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 03 september 2001 23:03 schreef Servowire het volgende:

[..]

Zijn er meer van...heb zelf van mijn moeder de eerste vi-commando's geleerd... :o

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 september 2001 19:40 schreef odysseus het volgende:
www.spacelabs.nl...inclusief foto van de deelnemende studenten.
Argl! Ff snel die foto's rm-en :P

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 04 september 2001 20:11 schreef deadinspace het volgende:

[..]

"Ja, ja, op de about-pagina...die eerste van links daar...die bovenste rij ja...dat is em!" :P

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 20:11 schreef deadinspace het volgende:

[..]

*grin*

You have been identified

you will be assimilated

})

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Beuh, ik sta er altijd zoooo verkeerd op als ik weet dat er een foto gemaakt gaat worden :(

• RG

RG

Lambda

Ach hebbie mijn foto's al ooit gezien 8-)
Aha nou is het nog een ander project dan ik dacht. Is het weer zo'n echte OpenSource afkorting hoor :) Magoed, misschien zien jullie me nog wel eens komen daaro, maar misshcien ook niet he. Moet eerst VWO halen en dan nog eens bekijken welke Uni ik ga doen.

• Mark
  • Laatst online: 08-08 09:24
Op dinsdag 04 september 2001 10:40 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ja, da's heel erg.
qsecofrdoos beter dan ????? Of qsysoprdoos ??? ;)

Het enigste mooie aan een AS/400 is de kleur >:)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Even weer ontopic, zijn er nog meer mensen hier die professioneel met *nix bezig zijn?

Verwijderd

Op woensdag 05 september 2001 12:28 schreef zomer het volgende:
Even weer ontopic, zijn er nog meer mensen hier die professioneel met *nix bezig zijn?
"professioneel" in de zin van dat ik er behoorlijk veel tijd aan besteed en dat het officieel is: mijn programmeerprojecten in mijn sig (vodebewerking onder linux). Maar jij bedoelt waarschijnlijk meer in de systeembeheer kant, niet?

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 12:39 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

"professioneel" in de zin van dat ik er behoorlijk veel tijd aan besteed en dat het officieel is: mijn programmeerprojecten in mijn sig (vodebewerking onder linux). Maar jij bedoelt waarschijnlijk meer in de systeembeheer kant, niet?
Nou niet alleen sysadmins, maar iedereen die voor zijn werk als IT'er met unix werkt.

Verwijderd

Op woensdag 05 september 2001 16:03 schreef zomer het volgende:

[..]

Nou niet alleen sysadmins, maar iedereen die voor zijn werk als IT'er met unix werkt.
in dat geval: ik denk dat ik wel als "semi-professioneel" door het leven kan :)
Tussen open source programmeerprojecten en fulltime ermee bezig zijn zit echter nog een groot gat....

Op de NLLGG (Nederlandse Linux Gebruikersgroep) mailinglist (linux@nllgg.nl) zul je ook veel mensen vinden die voor hun werk met unix werken.

• RG

RG

Lambda

Tja professioneel ben ik er niet mee bezig. Ja OK, heb op school wel ff een webserver en proxyserver in elkaar gezet met een stel vrienden, maar dat is niet een beroep. Ook werk ik aan een project op SourceForge (zie sig), maar dat is ook alleenmaar voor de fun. Ik denk dat het grootste deel hier student zal zijn of middelbaar scholier (zoals ik dus).

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 20:33 schreef odysseus het volgende:

[..]

"Ja, ja, op de about-pagina...die eerste van links daar...die bovenste rij ja...dat is em!" :P
Hoe oud is die foto ik herkende mark namelijk en heb samen met hem gewerkt....

ook nog even on topic ik kan je helaas niet zoveel vertellen want ik heb net een aantal redhat cursessen gedaan en wil er nu ook proffesioneel mee gaan werken maar heb op het moment nog een mooie baan.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 05 september 2001 17:13 schreef Henkules het volgende:
Hoe oud is die foto ik herkende mark namelijk en heb samen met hem gewerkt....
Jaartje ofzo...

Verwijderd

oracle dba lijkt me dus een stuk minder leuk, ik heb echt interesse in het OS
Kijk, da's nou herkenbaar >:) Oracle is suf. UNIX rules :D

Ik werk nu 3 jr. Ben begonnen als operator: zoiets van als er iets roods op het scherm komt moet je bellen :Z . Maar tja, je moet ergens beginnen zonder afgemaakte studie. Vrij snel (paar maanden) door gegroeid naar Applicatie Support. Wat beter was: geen nachtdiensten meer :). We hadden in die omgeving een stuk of veel HP-UX K-series staan (25 ofzo), en daar mocht ik redelijk wat aan frobelen op applicatie-niveau. Op UNIX niveau heb ik me toen verdiept in scripten e.d. (kornshell). Ook erg leuk (en krachtig!).

Daarna naar een andere baas, en werk daar nu sinds een jaar als BroadVision consultant. Dat is een e-commerce/marketing web-oplossing. En gelukkig zijn die BV-mannen uit Amerika zo slim geweest om dat spul op UNIX te laten draaien (Slowaris en HP-UX).

Doe nu van alles: systeembeheer, sizing, helpen met offertes (infrastructurele gedeelte (welke machines enzo)), af en toe beetje Orakelen :(, maar voornamelijk leuk dingen. De ontwikkelmachine (HP 9000 L-1000) beheer ik prettig in mijn uppie. Aangezien er 20 man op zit te knutselen met een heftige applicatie ook nog best een uitdaging om allemaal soepel te houden. Erg leuk.

In die drie jaar wat cursussen gevolgd. ABSOLUTE AANRADERS:
AT Computing in Nijmegen en Utrecht!!!!... die geven algemene UNIX cursussen (platform onafhankelijk), en zijn ERRUG goed ! Ook heel tof is dat ze in Utrecht de ENIGE ECHTE EERSTE UNIX MACHINE VAN NEDERLAND hebben !! (PDP-11, 1968). Erg gaaf (I TOUCHED IT :9~ ).

En hoe begon het allemaal? Ik knutsel al sinds 1984 met computers ofzo. Vanaf de Comodore-16 via de XT op 4.77 MHz en 20 Mb MFM HDD, via de AT op 16 (!!!) MHz, de ... enzovoort. Sinds 1995 met Linux bezig, toen nog op een 486. Ondertussen staan hier in mijn studeerkamer teveel computers >:).

Zomer, ik heb 1 ding geleerd: doe wat je het liefste doet! In jou geval UNIX zo te horen. Laat je niet gek maken.. Ik heb ooit tijdens mijn studie voor een bedrijfje geprobeerd iets in MsAccess te bouwen, en ik ben GILLEND weg gerend. Wat een walgelijke CRAP......... Toen heb ik mezelf 1 ding beloofd: NOOIT PROFESSIONEEL MET MICROSOFT BEZIG... En natuurlijk vrot ik ook wel eens met NT omdat de baas dat nou eenmaal wil. Maar dat is dan een dagje ofzo. Maar als ie me daar permanent mee aan de slag wil zien kan hij het dak op en zoek ik ander werk. En da's het voordeel: MCSE'ers zat. Als je C-O-M-P-U-T-E-R kon spellen werd je een jaar geleden al aangenomen bij sommige IT-tenten... Maar als je een GOEIE UNIX-er bent ben je absolutely PRICELESS !

Succes ermee en veel geluk !

P.S. sorry voor de vele uitroeptekens en kapitalen, dit is nou eenmaal iets waar ik enthousiast van wordt :P

Verwijderd

/me is UNIX consultant. Specialisatie sysadm van sunos, freebsd en linux boxen. Ik doe 24/7 telefoondiensten, alsmede aanwezig zijn.

Consultancy is leuk, omdat je telkens een paar maanden ergens zit, en dan weer met wat anders gaat werken.

Ben nu bezig om mijzelf te specialiseren in Security en Cryptografie

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 22:23 schreef bliekp het volgende:
[...]

Kijk, da's nou herkenbaar >:) Oracle is suf. UNIX rules :D
*grin*
Ik werk nu 3 jr. Ben begonnen als operator: zoiets van als er iets roods op het scherm komt moet je bellen :Z . Maar tja, je moet ergens beginnen zonder afgemaakte studie. Vrij snel (paar maanden) door gegroeid naar Applicatie Support. Wat beter was: geen nachtdiensten meer :). We hadden in die omgeving een stuk of veel HP-UX K-series staan (25 ofzo), en daar mocht ik redelijk wat aan frobelen op applicatie-niveau. Op UNIX niveau heb ik me toen verdiept in scripten e.d. (kornshell). Ook erg leuk (en krachtig!).
Dat wil ik dus ook best leren, ben er ook al een beetje mee begonnen. Van die kleine 5 regelige scriptjes om t leven makkelijker te maken :)
Daarna naar een andere baas, en werk daar nu sinds een jaar als BroadVision consultant. Dat is een e-commerce/marketing web-oplossing. En gelukkig zijn die BV-mannen uit Amerika zo slim geweest om dat spul op UNIX te laten draaien (Slowaris en HP-UX).

Doe nu van alles: systeembeheer, sizing, helpen met offertes (infrastructurele gedeelte (welke machines enzo)), af en toe beetje Orakelen :(, maar voornamelijk leuk dingen. De ontwikkelmachine (HP 9000 L-1000) beheer ik prettig in mijn uppie. Aangezien er 20 man op zit te knutselen met een heftige applicatie ook nog best een uitdaging om allemaal soepel te houden. Erg leuk.
Ik heb op mn werk ook 2 HP-UX jongens die ik mag beheren, erg leuk en leerzaam.
In die drie jaar wat cursussen gevolgd. ABSOLUTE AANRADERS:
AT Computing in Nijmegen en Utrecht!!!!... die geven algemene UNIX cursussen (platform onafhankelijk), en zijn ERRUG goed ! Ook heel tof is dat ze in Utrecht de ENIGE ECHTE EERSTE UNIX MACHINE VAN NEDERLAND hebben !! (PDP-11, 1968). Erg gaaf (I TOUCHED IT :9~ ).
Volgende week donderdag mag ik me daar melden voor de Unix-systeembeheer cursus (in Utrecht) :P
En hoe begon het allemaal? Ik knutsel al sinds 1984 met computers ofzo. Vanaf de Comodore-16 via de XT op 4.77 MHz en 20 Mb MFM HDD, via de AT op 16 (!!!) MHz, de ... enzovoort. Sinds 1995 met Linux bezig, toen nog op een 486. Ondertussen staan hier in mijn studeerkamer teveel computers >:).

Zomer, ik heb 1 ding geleerd: doe wat je het liefste doet! In jou geval UNIX zo te horen. Laat je niet gek maken.. Ik heb ooit tijdens mijn studie voor een bedrijfje geprobeerd iets in MsAccess te bouwen, en ik ben GILLEND weg gerend. Wat een walgelijke CRAP......... Toen heb ik mezelf 1 ding beloofd: NOOIT PROFESSIONEEL MET MICROSOFT BEZIG... En natuurlijk vrot ik ook wel eens met NT omdat de baas dat nou eenmaal wil. Maar dat is dan een dagje ofzo. Maar als ie me daar permanent mee aan de slag wil zien kan hij het dak op en zoek ik ander werk. En da's het voordeel: MCSE'ers zat. Als je C-O-M-P-U-T-E-R kon spellen werd je een jaar geleden al aangenomen bij sommige IT-tenten... Maar als je een GOEIE UNIX-er bent ben je absolutely PRICELESS !
Nah, ik heb niet zo'n hekel aan Microsoft ofzo, wil ook best wat van de windowsen afweten maar om een of andere vage reden vind ik Linux/Unix wel een stuk interessanter :P En er zijn al MCSE'ers genoeg. Het jammere dat je als linux fan(met die tuxjes) altijd wordt aangezien voor een Microsoft hater, wat ik dus helemaal niet ben.
Succes ermee en veel geluk !

P.S. sorry voor de vele uitroeptekens en kapitalen, dit is nou eenmaal iets waar ik enthousiast van wordt :P
Dank je :)

Verwijderd

Unix Rules en Linux is just another flavour.
Ik ben een aantal jaren Unix Sysadmin, gespecialiseerd op Sun Solaris, kortom Sun Solaris Unix Specialist. Voordat Linux in het bedrijfsleven echt doorbreekt (daarmee bedoel ik dat banken, grote instellingen e.d.) zal nog wel een tijd duren. Een organisatie betaald liever voor support op een OS, dan dat ze een paar hackertjes in dienst nemen die het kloppend hard van de organisatie levend houden en in tijd van stress/crash, het weert overeind helpen. Ik weet uit ervaring dat bedrijven heel veel prijs stellen op support van een externe organisatie, al is het maar om iemand extern aansprakelijk te kunnen stellen voor de opgelopen schade als het probleem niet volgens het servicecontract opgelost is.

By the way, zorg dat je werkgever je cursussen betaald, zorg dat er een unix-doos op je werk komt te staan en ga vooral zelf geen unix-cursussen betalen, zoek een werkgever die dat voor je doet. Blijf HEEL ERG VER WEG bij alles wat Microsoft heet, Scott McNeally (CEO van Sun Microsystems) vergelijkt Microsoft met een drugsdealer en daar wil je toch ook niet naast wonen? (eerste paar shotjes gratis, daarna vet betalen, en dat naar aanleiding van het nieuws dat er ind e toekomst voor Internet Explorer betaald dient te gaan worden)

Enne, Sun Solaris Rules!
Pagina: 1