Dakgoot verzakt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:09
Na schilderen van de dakkapel, zonnepanelen plaatsen en nok vervangen is onze dakgoot een klein beetje verzakt in het midden door het vele lopen in de goot |:( . De verzakking is op het oog te zien, maar ook omdat er in het midden water blijft staan maar aan de uiteindes niet. Nu is een kleine verzakking in mijn ogen niet zo erg, maar met de stortbuien van de laatste tijd stroomt hij over precies voor de achterdeur. En juist dat is wel vervelend als je de deur uitstapt.

Om de 60 cm zitten zware stalen beugels. Aan de kopse kant van de beugel zit een boeibord geschroefd. Bij installatie kun je de beugels buigen zodat deze in het lood liggen. Na montage lijkt me dat echter lastiger. Heeft iemand een tip om de goot weer vlak te maken?

Onderstaand een foto van de bouwtekeningen uit het gemeentearchief. De woning is uit '72 en is niet volledig volgens tekening gebouwd. Er is geen aftimmering aan de onderzijde van de goot geplaatst en in plaats van een schampgoot is er een bakgoot geplaatst. Het principe blijft echter hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1125AkND140ZU4QIFvUmOGfQP20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5NaLZso9ggJ9sUMRV2pxGC01.png?f=fotoalbum_large

De schuine plaatsing met de daardoor kleine ruimte tussen muur en onderkant boeideel maakt dat het lastig is om erbij te komen/druk schuin omhoog te zetten. Daarbij ben ik bang dat als ik teveel druk op 1 van de beugels zet, de schroeven van het boeideel zullen breken door de tegendruk van de andere beugels.

Ik hoop te voorkomen dat ik het hele boeideel en ook de goot moet verwijderen om hem weer vlak te krijgen. Wie heeft de gouden tip?

Beste antwoord (via Nilvo op 08-08-2023 11:08)

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:46
bie100 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:59:
[...]
Is lastig hoor als de rest van de beugels nog vastzitten en je alleen op een ladder staat. :P
Moet denk ik te doen zijn. Je zet er een grote lijmklem op en dan is er veel weer recht te buigen. Ben vooral ook benieuwd naar de foto's

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:05
Heb je ook nog een foto? Want een tekening die niet klopt helpt niet zo veel.

Zonder de situatie precies te snappen: kan je ook op de juiste plaatsen klossen of zo zetten om bij het terugbuigen te zorgen dat de rest op z'n plaats blijft?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12 11:05
Die gootbeugels zijn prima bij te buigen, beetje spierballen of schoudertje er onder en een stevige ladder

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:51
D.deJong schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 05:30:
Die gootbeugels zijn prima bij te buigen, beetje spierballen of schoudertje er onder en een stevige ladder
Is lastig hoor als de rest van de beugels nog vastzitten en je alleen op een ladder staat. :P

Acties:
  • Beste antwoord

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:46
bie100 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:59:
[...]
Moet denk ik te doen zijn. Je zet er een grote lijmklem op en dan is er veel weer recht te buigen. Ben vooral ook benieuwd naar de foto's

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:51
t2012 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:14:
[...]

Of ff een paar dakpannen verschuiven soms zitten de gootbeugels daar geschroefd

• Nilvo
Dank voor alle reacties.
@bie100, beugels zitten op de muurplaat (onderste dakbalk die op de muur ligt). De beugel zijn vastgezet tussen de muurplaat en het dakbeschot. Ze zijn dan ook niet los te halen zonder te slopen.

@t2012, @bie100, ik heb het eerder geprobeerd maar er is met een schouder niet echt beweging in te krijgen. Ergens ook wel logisch gezien je er met 80 kg op kunt staan met minimale verzakking. Het idee van een grote lijmklem om de arm te verlengen heb ik nog niet geprobeerd maar dat klinkt wel hoopvol en ook eenvoudig!

Klossen en een garagekrik was ook mijn gedachte, maar had gehoopt dat er een makkelijkere manier was (lijmklem!)

Ter info, de verzakking is op het oog zo'n 3 tot 4 centimeter. Bij het richten zal ik een touw spannen om te zien hoeveel er op welke plek gesteld moet worden.

@JukeboxBill, @Daniel, @Part, Bij deze de foto's. De opbouw is echter praktisch gelijk aan de bouwtekening op enkele details na. Wat me vooral zorgen baarde was de ~8 cm ruimte tussen de muur en het boeideel. Bij het raam is dat ongeveer 12 cm maar het kozijn ligt iets verdiept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNmNjiuGZbDKBNwl0VT5c_99Utg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqmFm2XGu0MuOEDeowlM1KsV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tV5rA7wqMKoikxpJmGeLWB352tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3HfWPtw1vZcaDihbNjb9w6Z.jpg?f=fotoalbum_large

De ruimte tussen kozijn en boeideel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI8tAdGfkvftlvJTWl-52Ph6xeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvLxtkmd4y2UBrL3JX3DNJp5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga van de week de grote lijmklemmen eens proberen. Wordt vervolgd!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:09
Weet niet hoe hoog de goot zit, maar evt kan je er een balk onder slaan. Balk op de grond om over te schuiven, iets te lange balk tussen goot en balk op de grond en dan gewoon ertussen duwen/slaan.

Edit: balk kan je natuurlijk ook op een garagekrik zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 30-07-2023 21:23 ]

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-12 01:29
Zou zelf de dakgoot omhoog duwen met een balk of ladder eronder en dan een op maat gezaagd wigje tussen de goot en de beugel aanbrengen.

Natuurlijk kun je ook de beugel zelf in een andere vorm forceren en dat zal ook wel goed gaan, maar als je pech hebt breekt die af of komt los en dan is je weekend pas echt naar de kloten.

• JukeboxBill
Een lijmklem gebruiken als hefboom kan, maar gebruik daarbij wel plankjes om de druk te verdelen en om het punt waar moet worden gebogen precies te definiëren.

Ikzelf zou dit niet vanaf een ladder gaan doen. Staand op een ladder kan je jezelf nauwelijks afzetten en je staat ook nog eens te dicht bij de goot.
Ook een steiger moet je bij dat soort truukjes goed vastzetten en schoren of aan de gevel vastzetten.

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-12 16:17
Steiger en schroefstempel, een stuk veiliger dan met een ladder.

• Nilvo
Afgelopen weekend heb ik de op ladder gestaan om de dakgoot aan te pakken. Buigen met een lijmklem kan wel, maar het effect is behoorlijk beperkt, vooral ook omdat het lastig is om de beugel op precies het juiste punt te buigen. Ook merkte ik dat de halve dakgoot opgetild wordt bij het omhoog duwen. Als laatste zitten de beugels behoorlijk los op de balk zitten. Dit maakte buigen nog lastiger omdat je eerder tilt dan buigt.

Staand op een ladder is het wel te doen, maar een steiger zou veiliger zijn.

Al met al was het effect behoorlijk beperkt, maar vermoedelijk net genoeg om de waterval voor de achterdeur te verhelpen.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik heb een ongeveer vergelijkbaar probleem, maar dan gewoon horizontale beugels, een rechthoekige goot. en geen boeideel ervoor. Ik wil een paar beugels slechts 1-2 cm omhoog buigen en met de hand is er geen beweging in te krijgen, er staat al een steiger, maar dan nog. Ik denk eraan om een schroefstempel te huren en die vanaf het terras onder de goot te zetten, dan mijn hydraulische autokrik ertussen en voorzichtig pompen. Ben wel benieuwd of die beugels zich een beetje laten vervormen of dat ze gewoon weer terugveren.

• JukeboxBill
TheLemon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:46:
Ik heb een ongeveer vergelijkbaar probleem, maar dan gewoon horizontale beugels, een rechthoekige goot. en geen boeideel ervoor. Ik wil een paar beugels slechts 1-2 cm omhoog buigen en met de hand is er geen beweging in te krijgen, er staat al een steiger, maar dan nog. Ik denk eraan om een schroefstempel te huren en die vanaf het terras onder de goot te zetten, dan mijn hydraulische autokrik ertussen en voorzichtig pompen. Ben wel benieuwd of die beugels zich een beetje laten vervormen of dat ze gewoon weer terugveren.
De beugels zullen altijd weer wat terugveren. Daarom moet je ze verder buigen dan nodig is. Hoeveel is een kwestie van uitproberen.
Groter probleem is om de beugels te laten buigen op de plaats waar het nodig is. Ze zullen altijd buigen op de plaats waar ze vast zitten en de grootste afstand van het drukpunt. En dat hoeft niet de goede plaats te zijn.
Beter kan je de goot inclusief beugels opspannen met wat klossen en balkjes en dan daar tegen opdrukken. Kan je ook iets meer hefboom maken en dan lukt het misschien ook zonder krik.

• TheLemon

TheLemon

JukeboxBill schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

De beugels zullen altijd weer wat terugveren. Daarom moet je ze verder buigen dan nodig is. Hoeveel is een kwestie van uitproberen.
Groter probleem is om de beugels te laten buigen op de plaats waar het nodig is. Ze zullen altijd buigen op de plaats waar ze vast zitten en de grootste afstand van het drukpunt. En dat hoeft niet de goede plaats te zijn.
Beter kan je de goot inclusief beugels opspannen met wat klossen en balkjes en dan daar tegen opdrukken. Kan je ook iets meer hefboom maken en dan lukt het misschien ook zonder krik.
Ah dat zijn goede tips, dank. Ik volg je alleen niet helemaal hoe ik die goot moet opspannen. Waar de beugels precies buigen maakt me niet zoveel uit, zolang ze maar niet uit de balk getrokken worden waar ze erin geschroefd zijn, die kans is er idd wel. Ik kan daar verder ook niet bij, dat zit waarschijnlijk ergens onder het dakbeschot.

• JukeboxBill
TheLemon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Ah dat zijn goede tips, dank. Ik volg je alleen niet helemaal hoe ik die goot moet opspannen. Waar de beugels precies buigen maakt me niet zoveel uit, zolang ze maar niet uit de balk getrokken worden waar ze erin geschroefd zijn, die kans is er idd wel. Ik kan daar verder ook niet bij, dat zit waarschijnlijk ergens onder het dakbeschot.
Met dat opspannen bedoel ik dat je er een soort buigmal mee maakt, waardoor je dwingt om de beugels te buigen waar het moet.
Maar ik ken de situatie natuurlijk niet precies en heb dit nooit zelf bij de hand gehad Wel gewoon buigwerk en ook wel dingen weer terug gebogen.
Blijft toch altijd een beetje experimenteren en hopen dat het goed (genoeg) gaat.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12 22:27
Hmm, je zegt verzakt en denkt aan beugels, maar kan het ook niet wezen, dat je zinklaag gewoon te versleten is? en dat er daardoor vocht in de houten constructie gekomen en deze op sommige plekken gewoon verrot van binnen zijn? waardoor het dus verzakt is? (Dat hout bij goten van binnen verrot is, zie je vaak niet en je moet al stevig door soms een dikke verflaag duwen om het te merken)

PS: ouders hadden huis uit 75, daar hebben we op gegeven moment EPDM stroken door de goot laten verlijmen over versleten zinklaag heen en over nieuwe gezette aluminium hoekplaten, die over het hout gezet zijn.

• TheLemon

TheLemon

JukeboxBill schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Met dat opspannen bedoel ik dat je er een soort buigmal mee maakt, waardoor je dwingt om de beugels te buigen waar het moet.
Maar ik ken de situatie natuurlijk niet precies en heb dit nooit zelf bij de hand gehad Wel gewoon buigwerk en ook wel dingen weer terug gebogen.
Blijft toch altijd een beetje experimenteren en hopen dat het goed (genoeg) gaat.
Ok ff nagedacht, wat ik ga proberen is een stevige spanband of lange ketting oid aan de voet van die stempel te bevestigen, die gaat naar boven en rondom zo'n beugel, aan de muurkant, om hem laag te houden. Dan kan de krik op diezelfde stempel de buitenkant van die beugel naar boven duwen.
Ik rapporteer hier later hoe dat gegaan is :)

• TheLemon

TheLemon

^^ geprobeerd, maar zonder spanband etc. om de boel tegen te houden, dat kreeg ik niet voor elkaar. Schroefstempel van 5,4m gehuurd, hydraulische krik er bovenop en dan voorzichtig het uiteinde van die beugel omhoog krikken. Ik heb de boel zo'n 5cm opgekrikt en dat herhaald voor drie beugels naast elkaar. Uiteraard veerde het spul direct terug, maar niet helemaal tot het beginpunt, dus de 5mm extra ruimte die ik nodig had is wel gelukt, dus mijn zonwering past er precies tussen nu :)

Echt substantieel bijbuigen gaat m.i. niet lukken op deze manier. Daarvoor moet denk ik de goot er eerst uit.
Pagina: 1