Webwinkel vraagt om TIN ID

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb in november 2022 een trui en een paar sokken van een bekende film besteld bij een (op het oog) bonafide lijkende internationale webshop. Na betaald te hebben met credit card hoorde ik een lange tijd niets,

Tot twee maal toe om duidelijkheid gevraagd, maar ik kreeg geen enkele reactie.

Rond maart de credit card maatschappij ingelicht en gevraagd het geld terug te halen. Dit was volgens hun regels te laat (moet binnen maximaal 3 maanden na aankoop(!)) dus zij konden/wilden mij niet verder helpen.

Nu kreeg ik op 20 juni ineens een antwoord per mail op een van mijn vragen om duidelijkheid:
Sorry to keep you waiting! There has been an update to your shipment!

I need you to provide me with your TIN ID or the VAT IDENTIFICATION NUMBER so that our team can proceed to your shipment process!

We apologize to the delay this has caused you! I'll keep you updated on this once posted.

Thank you for understanding!

Kind Regards,
<naam>
Dit heb ik beantwoord met het volgende:
Dear <naam> / <bedrijf>,

I don't have a TIN ID or VAT IDENTIFICATION NUMBER. I am not a trader or company, I am just a regular employed person.

Please let me know why you think you need this to send the items to me.

Kind regards,
EMP
Nu kreeg ik vandaag, 27 juli, het volgende antwoord:
Good Day!

Thank you for reaching us again!

Products imported from other countries require validation in EU customs. It needs to be clear before proceeding!

However, we need the correct information from the recipient that is why we need to ask for your TIN ID.

Thank you for understanding!

Kind Regards,
<naam>
TIN ID is volgens mij ihet Amerikaanse Tax Identification Number. Nu is volgens deze website het TIN ID in nederland je BSN.

Ik vind het enorm vreemd dat ik mijn BSN zou moeten opgeven voor een verzending van een pakketje naar Nederland, en volgens rijksoverheid mag deze instantie helemaal niet om mijn BSN vragen, en moet ik dit vooral ook niet zomaar afgeven ivm identiteitsfraude.

Gezien de timing en de rare vraag om gegevens ben ik dus bang voor oplichting en wil ik het contact afbreken. Echter hebben ze ook gewoon te leveren, de website is nog steeds in de lucht en lijkt nog steeds bonafide (collectie geupdate naar 2023, google linkt ze als eerst als ik op film + merchandise zoek, ze ondersteunen de grote creditcards, apple pay en dergelijke...)

Wat is nu wijsheid? BSN geven wat ze blijkbaar nodig hebben om naar de EU te verzenden, of contact verbereken en mijn verlies nemen?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
had het hier in Spanje laatst ook.
wouden ze plotseling een nie nummer.

bsn gegeven en product ontvangen.

zou ik dit normaal doen, nee. Maar ik had de spullen nodig.
Volgende keer bij iets wat ik niet direct nodig heb is het antwoord nee waarom zou je dit nodig hebben?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jack zomer schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:24:
had het hier in Spanje laatst ook.
wouden ze plotseling een nie nummer.

bsn gegeven en product ontvangen.

zou ik dit normaal doen, nee. Maar ik had de spullen nodig.
Volgende keer bij iets wat ik niet direct nodig heb is het antwoord nee waarom zou je dit nodig hebben?
Zo'n bedrijf kan toch geen BSN controleren nog valideren, dus iets geven wat de elf-proef doorstaat is prima kom je gewoon (terecht) mee weg.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
True schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:27:
[...]

Zo'n bedrijf kan toch geen BSN controleren nog valideren, dus iets geven wat de elf-proef doorstaat is prima kom je gewoon (terecht) mee weg.
nee kunnen ze ook niet,
had willekeurig nummers kunnen geven.,

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

EMP schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:15:
Rond maart de credit card maatschappij ingelicht en gevraagd het geld terug te halen. Dit was volgens hun regels te laat (moet binnen maximaal 3 maanden na aankoop(!)) dus zij konden/wilden mij niet verder helpen.
Welke creditcard was dat? Bij Mastercard is de termijn 120 dagen na aankoop. Als de verkoper een bezorgtermijn heeft opgegeven, is de termijn 120 dagen na de verwachte bezorgdatum (dat staat hier op pagina 50). Bij visa is de termijn hetzelfde.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
fopjurist schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:37:
[...]

Welke creditcard was dat? Bij Mastercard is de termijn 120 dagen na aankoop. Als de verkoper een bezorgtermijn heeft opgegeven, is de termijn 120 dagen na de verwachte bezorgdatum (dat staat hier op pagina 50). Bij visa is de termijn hetzelfde.
Visa (via de Rabobank). Ze hebben mij toen telefonisch te woord gestaan dus kan niet meer extact reproduceren wat ze gezegd hebben. Heb wel flink doorgevraagd en ze hebben samen met mij de website in kwestie bekeken. Zij vonden de website ook bonafide over komen, maar konden mij niet meer helpen met dan 'er is een aantekening van gemaakt' of zoiets...

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

In welk land zit de winkel? Heb je de winkel al gevraagd of ze het bedrag willen terugstorten?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
fopjurist schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:03:
In welk land zit de winkel? Heb je de winkel al gevraagd of ze het bedrag willen terugstorten?
Volgens de facebookpagina in Texas USA. OP de website zelf kan ik geen adres vinden.

De laatste correspondentie staat in de quotes in de TS. Ik twijfel dus nu over wat ik zal antwoorden.

1. BSN geven in de hoop mijn producten te krijgen
2. BSN-achtig nummer geven (elf proef) in de hoop mijn producten te krijgen
3. Geld terug vragen
4. Alle contact verbreken.

Ik heb geen concreet bewijs dat dit niet bonafide is, alleen de tijd die het duurt en de vraag om TIN ID geven mij twijfels.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:35

Whaam

Meer beter

Sowieso niet je BSN geven. Ze hebben je naam, adres, ik gok dat je ook je telefoonnummer hebt gegeven, en dan ook nog je BSN: daar ligt identiteitsfraude op de loer. Ook al is het bonafide, gewoon niet doen.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 17:29
Niks verdachts aan, heeft te maken met de nieuwe EU import regels... Heb het al wel vaker gehoord dat de verzender er dan niet helemaal uit komt. De standaard formulieren zijn kennelijk nog niet perfect.

Zie ook: https://zonos.com/docs/la...r-guides/tax/eori-numbers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:31
@Ilmar maar begrijp ik uit de tabel nu dat je voor NL/BE juist geen eori/tax id nodig hebt? Dus kan de winkel gewoon opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:35

Whaam

Meer beter

loki504 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 06:29:
@Ilmar maar begrijp ik uit de tabel nu dat je voor NL/BE juist geen eori/tax id nodig hebt? Dus kan de winkel gewoon opsturen.
Precies, dit.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:27
Hier in Zweden is het heel normaal om je Zweedse bsn te geven te verificatie, maar dat is vooral omdat je er niets mee kunt met puur de cijfers. Ik koop af en toe iets uit de VS en omdat ik het alsnog geen fijn idee vind om dit te geven, geef ik willekeurige cijfers op. Het is meer een administratievr handeling dan dat ze het daadwerkelijk benodigd hebben. Ook aangezien je met een Nederlands bsn makkelijker identiteitsfraude kan plegen door ontbrekende maatregelen zoals in Zweden, zou ik niet het echte getal geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Als ze het toch niet controleren

Maak een Typo bij je BSN nr doorgeven

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

Reinier

\o/

Raoul.TLS schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:58:
Als ze het toch niet controleren

Maak een Typo bij je BSN nr doorgeven
Zodat die niet door de elfproef komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
EMP schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:55:
[...]
Volgens de facebookpagina in Texas USA. OP de website zelf kan ik geen adres vinden.
Gezien het taalgebruik in de communicatie naar jou lijkt me dat heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Houd er rekening mee dat je VAT identificatienummers kan valideren, dus een simpele typo is waarschijnlijk makkelijk te checken.
https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation

Ik weet niet precies wat je qua import declarations hebt afgesproken me de seller maar de kans is aanwezig dat jouw tax id nodig is voor het uitvoeren van import declaration in jouw naam. De volgende keer als je een aanschaf doet zou ik adviseren om goed te informeren waar de verantwoordelijkheden liggen.

Eventueel kan je vragen of ze een andere small parcel carrier kunnen gebruiken, bijvoorbeeld UPS vraagt hier zo ver ik weet niet naar mits de documentatie in orde is.
TMDC schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Gezien het taalgebruik in de communicatie naar jou lijkt me dat heel sterk.
Er wonen genoeg niet-native speakers in TX. Zeker customer service e.d., dus dat kan prima voorkomen.

[ Voor 18% gewijzigd door Hoiz op 28-07-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 17:29
loki504 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 06:29:
Klopt, maar dat moeten verzender en pakketdienst dat wel weten en snappen. Kennelijk heb je pakketdiensten die gewoon één EU regel/formulier gebruiken en altijd een ID vragen.

Ik weet ook niet wat er gebeurt als bijvoorbeeld een DHL je pakje met Nederlandse bestemming via Duitsland zou sturen, en dan dus daar moet inklaren bij de Douane.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:11

Qwerty-273

Meukposter

Een TIN is niets meer en minder dan een Taxpayer Identification Number - dat is dus voor een persoon zoals jij en ik. In NL wordt dat weer FIN genoemd, een fiscaal identificatienummer. Die kan je bijvoorbeeld via https://ec.europa.eu/taxation_customs/tin/#/check-tin valideren op correctheid. En jouw BSN is jouw FIN/TIN, als ik kijk naar mijn BSN dan klopt dat voor NL.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3BzYhzL93ChC71XLH3fWqoZD48=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/RkxeJx6HUl9vIdx4kznVX5q5.gif?f=fotoalbum_large

Voor NL is het inderdaad niet nodig, maar er zijn 18 van de 27 EU landen die wel een FIN/TIN vereisen bij invoer van producten door een consument. De verzender heeft waarschijnlijk alleen maar een EU template, ongeacht de verschillen binnen de EU.

En met alleen de cijfers van een bsn kan je nog weinig. Voor de meeste vormen van identiteitsfraude gebruikt men een kopie van het identiteitsbewijs. Die moet je dan ook niet sturen zomaar voor wat producten.

[ Voor 18% gewijzigd door Qwerty-273 op 28-07-2023 10:28 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Qwerty-273 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:02:
Een TIN is niets meer en minder dan een Taxpayer Identification Number - dat is dus voor een persoon zoals jij en ik. In NL wordt dat weer FIN genoemd, een fiscaal identificatienummer. Die kan je bijvoorbeeld via https://ec.europa.eu/taxation_customs/tin/#/check-tin valideren op correctheid. En jouw BSN is jouw FIN/TIN, als ik kijk naar mijn BSN dan klopt dat voor NL.
[Afbeelding]

Voor NL is het inderdaad niet nodig, maar er zijn 18 van de 27 EU landen die wel een FIN/TIN vereisen bij invoer van producten door een consument. De verzender heeft waarschijnlijk alleen maar een EU template, ongeacht de verschillen binnen de EU.

En met alleen de cijfers van een bsn kan je nog weinig. Voor de meeste vormen van identiteitsfraude gebruikt men een kopie van het identiteitsbewijs. Die moet je dan ook niet sturen zomaar voor wat producten.
Ja en de fictieve BSN die ik zojuist gegenereerd heb komt er ook perfect doorheen. Die website is gewoon een elf-proef voor NL nummers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mct5zrVD0M6HTqGSW9npgwdmXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/goMH9pT3tlcC9bXDt584XpRE.png?f=fotoalbum_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Dido

heforshe

Dat gaat om BTW-nummers, en die service controleert inderdaad decentraal of het opgegeven BTW-nummer in het opgegeven land bestaat. Fake nummers vallen dan door de mand.
(Ik heb de (SOAP!)-API van die service ooit in een systeem gebouwd. De specificaties wilden een landgebonden syntax-validatie, maar dat is heel foutgevoelig. Het aanroepen van een externe service was bij de toko waar ik toen werkte een soort zwarte magie :X :X :X )
En die doet (voor Nederland) alleen een gewogen 11-proef op het opgegeven nummer, waardoor fake nummers gewoon als valide uit de bus komen (en terecht, want het zijn valide nummers) maar het zegt helemaal niets over de juistheid van het nummer, of zelfs maar of het als BSN bestaat in Nederland.

[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 28-07-2023 14:37 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 17:12
Bovendien heb je ook nog de HS-code nodig voor kleding. Je moet invoerrechten betalen en daarom willen ze je VAT/FIN/TIN. Amerikanen scheren ieder EU-land over een kam voor hun export-gemak. Vraag wie hun carrier is, verzoek eventueel om FEDEX, die zijn soepeler met hun commercial invoice. Je kunt rustig een fake nummer opgeven. Maar geef duidelijk aan dat je een "private person" bent.

[ Voor 9% gewijzigd door n8tur3 op 28-07-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
True schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Ja en de fictieve BSN die ik zojuist gegenereerd heb komt er ook perfect doorheen. Die website is gewoon een elf-proef voor NL nummers.

[Afbeelding]
Let wel op: BSNnen zijn alleen fictief als ze binnen bepaalde ranges vallen. Je zou dus zomaar andermans nummer kunnen gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:19
DjoeC schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Let wel op: BSNnen zijn alleen fictief als ze binnen bepaalde ranges vallen. Je zou dus zomaar andermans nummer kunnen gebruiken...
Mijn favoriete BSN is dan ook 999999990. Komt door de eerder gelinkte TIN-check en er bestaan zelfs IDs/paspoorten en rijbewijzen met dat BSN-nummer. :+

En zo zijn er nog 1839 BSN nummers ik vrij zeker weet dat ze nooit worden uitgegeven...
Pagina: 1