Ik heb in november 2022 een trui en een paar sokken van een bekende film besteld bij een (op het oog) bonafide lijkende internationale webshop. Na betaald te hebben met credit card hoorde ik een lange tijd niets,
Tot twee maal toe om duidelijkheid gevraagd, maar ik kreeg geen enkele reactie.
Rond maart de credit card maatschappij ingelicht en gevraagd het geld terug te halen. Dit was volgens hun regels te laat (moet binnen maximaal 3 maanden na aankoop(!)) dus zij konden/wilden mij niet verder helpen.
Nu kreeg ik op 20 juni ineens een antwoord per mail op een van mijn vragen om duidelijkheid:
Ik vind het enorm vreemd dat ik mijn BSN zou moeten opgeven voor een verzending van een pakketje naar Nederland, en volgens rijksoverheid mag deze instantie helemaal niet om mijn BSN vragen, en moet ik dit vooral ook niet zomaar afgeven ivm identiteitsfraude.
Gezien de timing en de rare vraag om gegevens ben ik dus bang voor oplichting en wil ik het contact afbreken. Echter hebben ze ook gewoon te leveren, de website is nog steeds in de lucht en lijkt nog steeds bonafide (collectie geupdate naar 2023, google linkt ze als eerst als ik op film + merchandise zoek, ze ondersteunen de grote creditcards, apple pay en dergelijke...)
Wat is nu wijsheid? BSN geven wat ze blijkbaar nodig hebben om naar de EU te verzenden, of contact verbereken en mijn verlies nemen?
Tot twee maal toe om duidelijkheid gevraagd, maar ik kreeg geen enkele reactie.
Rond maart de credit card maatschappij ingelicht en gevraagd het geld terug te halen. Dit was volgens hun regels te laat (moet binnen maximaal 3 maanden na aankoop(!)) dus zij konden/wilden mij niet verder helpen.
Nu kreeg ik op 20 juni ineens een antwoord per mail op een van mijn vragen om duidelijkheid:
Dit heb ik beantwoord met het volgende:Sorry to keep you waiting! There has been an update to your shipment!
I need you to provide me with your TIN ID or the VAT IDENTIFICATION NUMBER so that our team can proceed to your shipment process!
We apologize to the delay this has caused you! I'll keep you updated on this once posted.
Thank you for understanding!
Kind Regards,
<naam>
Nu kreeg ik vandaag, 27 juli, het volgende antwoord:Dear <naam> / <bedrijf>,
I don't have a TIN ID or VAT IDENTIFICATION NUMBER. I am not a trader or company, I am just a regular employed person.
Please let me know why you think you need this to send the items to me.
Kind regards,
EMP
TIN ID is volgens mij ihet Amerikaanse Tax Identification Number. Nu is volgens deze website het TIN ID in nederland je BSN.Good Day!
Thank you for reaching us again!
Products imported from other countries require validation in EU customs. It needs to be clear before proceeding!
However, we need the correct information from the recipient that is why we need to ask for your TIN ID.
Thank you for understanding!
Kind Regards,
<naam>
Ik vind het enorm vreemd dat ik mijn BSN zou moeten opgeven voor een verzending van een pakketje naar Nederland, en volgens rijksoverheid mag deze instantie helemaal niet om mijn BSN vragen, en moet ik dit vooral ook niet zomaar afgeven ivm identiteitsfraude.
Gezien de timing en de rare vraag om gegevens ben ik dus bang voor oplichting en wil ik het contact afbreken. Echter hebben ze ook gewoon te leveren, de website is nog steeds in de lucht en lijkt nog steeds bonafide (collectie geupdate naar 2023, google linkt ze als eerst als ik op film + merchandise zoek, ze ondersteunen de grote creditcards, apple pay en dergelijke...)
Wat is nu wijsheid? BSN geven wat ze blijkbaar nodig hebben om naar de EU te verzenden, of contact verbereken en mijn verlies nemen?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.