Internet abonnement vs wijkcentrale

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik heb internet only abonnement van Budget-alles-in-1 ADSL 100 Mb/s. Ik betaal 34 Euro per maand (binnenkort 35, 50 Euro). Helaas haal ik op mijn woonadres maar gemiddeld 61 Mb/s. Ik betaal dus voor 40 Mb/s die ik niet krijg. Zou het voordeliger zijn om terug te gaan naar 50 Mb/s waar ik 33 Euro voor betaal bij Youfone? Kan ik nog wel films streamen met een snelheid van 50 Mb/s? Niemand maakt verder gebruik van internet behalve ik.

Iemand een idee wat de beste oplossing is?

Beste antwoord (via Urbanized op 29-07-2023 02:10)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:16

FreakNL

Well do ya punk?

Of ze je gaan knijpen als je verder teruggaat kan ik niet beoordelen.

Maar als je in je eentje gebruik maakt van dat internet heb je aan 20mbit al genoeg. Een Netflix 4K stream is rond de 15mbit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1760466

Lekker zo laten en 50mb/s is genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Adsl de deur uit en glasvezel of kabel er in.
Adsl heeft simpelweg een overboeking in zich.

Als je gaat kijken bij Youfone of andere aanbieders staat er ook "max 100Mbit", en niet "100Mbit", bij adsl kan men dat namelijk niet garanderen.

Wat ik je wel vrijwel kan garanderen is dat als je terug zou gaan, ze je harder knijpen. Dus de vraag is dan of je de 50 wel gaat halen. Als je daar ook maar 60% van haalt eindig je op 30Mbit voor veel teveel geld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:16

FreakNL

Well do ya punk?

Of ze je gaan knijpen als je verder teruggaat kan ik niet beoordelen.

Maar als je in je eentje gebruik maakt van dat internet heb je aan 20mbit al genoeg. Een Netflix 4K stream is rond de 15mbit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:44
het zijn altijd snelheden tot op kopernetwerk.
dus dat wist je van te voren als je abbo tot 100 afneemt en maar 61 haalt. elke provider die op kopernet levert dient in de overeenkomst te zetten wat je daadwerkelijke snelheid is daar ga je zelf mee akkoord.

als je na youfone zou gaan en daar abbo 50 afneemt krijg je ook gewoon die 50 binnen aangezien op jou adres max 61 haalbaar is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-08 10:35
De oplossing is je contract gaan lezen. Nergens zal 100Mbit/s gegarandeerd worden, dat is een maximum afhankelijk van wat er technisch mogelijk is.
Urbanized schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:52:
Ik betaal dus voor 40 Mb/s die ik niet krijg.
Dit zinnetje is dus onzin. Ga er vanuit dat je bij een andere DSL aanbieder een soortgelijke snelheid kunt verwachten. Met dat in je achterhoofd kun je gaan vergelijken en wellicht is een andere provider goedkoper. Ook kun je eens zien wat er beschikbaar is op coax of glasvezel al gaat dat vaak duurder zijn. Indien die mogelijkheid er is wordt er op die technieken doorgaans wel een veel hogere snelheid geleverd. Het is aan jou welke afweging je maakt uiteindelijk. Bij de meeste streamingdiensten ga je zelfs met 4K niet sneller nodig hebben dan 25Mbit/s downloadsnelheid. Aangezien je zelf alleen gebruik maakt van de verbinding en blijkbaar op zoek bent naar de laagste prijs ga je het beste de goedkoopste DSL aanbieder zoeken denk ik :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Welke modem/router gebruik je?
Kan ook nog invloed hebben als die niet snel genoeg is of te oud voor de moderne vdsl2+-profielen.
En hoe meet je de snelheid? Welke website of iperf3 en niet over Wifi?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jopoh
Soldaatje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:41:
Kan ook nog invloed hebben als die niet snel genoeg is of te oud voor de moderne vdsl2+-profielen.
budget heeft alleen maar V10/v10a deze voldoen aan alle standaarden die kpn WBA gebruikt dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
jopoh schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:02:
[...]

budget heeft alleen maar V10/v10a deze voldoen aan alle standaarden die kpn WBA gebruikt dus
Als TS die gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 13:26

slaay

Natuurbeleven.com

The Eagle schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:10:

Als je gaat kijken bij Youfone of andere aanbieders staat er ook "max 100Mbit", en niet "100Mbit", bij adsl kan men dat namelijk niet garanderen.

Wat ik je wel vrijwel kan garanderen is dat als je terug zou gaan, ze je harder knijpen. Dus de vraag is dan of je de 50 wel gaat halen. Als je daar ook maar 60% van haalt eindig je op 30Mbit voor veel teveel geld.
Nergens krijg je een 1:1 overboeking, ook niet bij kabel.of glasvezel. En ze knijpen de verbinding niet, hij zit gewoon aan wat technisch maximaal haalbaar is.
Dat stemt het modem af met de apparatuur in de wijk centrale/wijkkast. De provider zet niet bewust de snelheid lager om de klanten te pesten.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je kan altijd youfone bellen met de vraag of zij 'cappen' op 50 of gewoon 'wat marge hebben'.

Toen ik op ADSL zat was mijn max ~36mbit, dus een 50mbit was overkill, toen ben ik bij Xs4all gekomen en heb daar maar een 20mit genomen die gewoon 'vrij' was tot maximale haalbare. Dat geval betaal je 'minder voor meer'.

Houd er wel rekening mee dat als je ook TV hebt (IPTV), deze wordt 'gereserveerd' van je maximale snelheid.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Het verschil tussen 50 of 60 mbit merk je niet dus altijd even uitproberen of het goedkopere abbo dan ook werkelijk wel die 50 mbit levert, wat ook nog kan gebeuren is dat de snelheid gewoon 60 blijft omdat dat simpelweg goedkoper is voor de provider,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
jopoh schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:28:
het zijn altijd snelheden tot op kopernetwerk.
dus dat wist je van te voren als je abbo tot 100 afneemt en maar 61 haalt. elke provider die op kopernet levert dient in de overeenkomst te zetten wat je daadwerkelijke snelheid is daar ga je zelf mee akkoord.

als je na youfone zou gaan en daar abbo 50 afneemt krijg je ook gewoon die 50 binnen aangezien op jou adres max 61 haalbaar is
Ik wist pas achteraf dat mijn woonadres te ver van de wijkcentrale ligt, waardoor geen snelheid van 100 behaald kan worden. Toen ik contact opname met Budget of ze het abonnement zouden kunnen terugschroeven naar 50 was dat niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Andros schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:32:
De oplossing is je contract gaan lezen. Nergens zal 100Mbit/s gegarandeerd worden, dat is een maximum afhankelijk van wat er technisch mogelijk is.

[...]

Dit zinnetje is dus onzin. Ga er vanuit dat je bij een andere DSL aanbieder een soortgelijke snelheid kunt verwachten. Met dat in je achterhoofd kun je gaan vergelijken en wellicht is een andere provider goedkoper. Ook kun je eens zien wat er beschikbaar is op coax of glasvezel al gaat dat vaak duurder zijn. Indien die mogelijkheid er is wordt er op die technieken doorgaans wel een veel hogere snelheid geleverd. Het is aan jou welke afweging je maakt uiteindelijk. Bij de meeste streamingdiensten ga je zelfs met 4K niet sneller nodig hebben dan 25Mbit/s downloadsnelheid. Aangezien je zelf alleen gebruik maakt van de verbinding en blijkbaar op zoek bent naar de laagste prijs ga je het beste de goedkoopste DSL aanbieder zoeken denk ik :) .
Ik wist pas achteraf dat mijn woonadres te ver van de wijkcentrale ligt, waardoor geen snelheid van 100 behaald kan worden. Natuurlijk is er geen garantie dat het 100 zal zijn dat begrijp ik wel, maar 60 is wel heel erg geknepen. Zou jij het wel accpeteren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Soldaatje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:41:
KPN Experiabox v10A. Ik heb via Ookla gemeten, maar ook via KPN website. Ik heb via de kabel gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
slaay schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:43:
[...]

Nergens krijg je een 1:1 overboeking, ook niet bij kabel.of glasvezel. En ze knijpen de verbinding niet, hij zit gewoon aan wat technisch maximaal haalbaar is.
Dat stemt het modem af met de apparatuur in de wijk centrale/wijkkast. De provider zet niet bewust de snelheid lager om de klanten te pesten.
Niets aan toe te voegen. Zelfs de monteur zei dat ik te ver van de wijkcentrale zat omdat ik verbaasd was dat de snelheid zo laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
SinergyX schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:50:
Je kan altijd youfone bellen met de vraag of zij 'cappen' op 50 of gewoon 'wat marge hebben'.

Toen ik op ADSL zat was mijn max ~36mbit, dus een 50mbit was overkill, toen ben ik bij Xs4all gekomen en heb daar maar een 20mit genomen die gewoon 'vrij' was tot maximale haalbare. Dat geval betaal je 'minder voor meer'.

Houd er wel rekening mee dat als je ook TV hebt (IPTV), deze wordt 'gereserveerd' van je maximale snelheid.
Ik zat voorheen bij Youfone en kwam ook niet boven de 60 Mb/s. Ik heb geen TV zenders overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
PP_Sound schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:56:
Het verschil tussen 50 of 60 mbit merk je niet dus altijd even uitproberen of het goedkopere abbo dan ook werkelijk wel die 50 mbit levert, wat ook nog kan gebeuren is dat de snelheid gewoon 60 blijft omdat dat simpelweg goedkoper is voor de provider,
goeie! Nog een reden om terug te gaan naar 50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik draai al jaren op 50Mbit/s. Ondanks dat ik veel online ben, doe ik geen spannende dingen die veel data verbruiken. We zitten met meerdere apparaten en gebruikers op dezelfde verbinding. Mijn vrouw doet wat Insta dingen, wat YouTube een klein grut. Ik zit voornamelijk te browsen. Zo nu en dan staat Netflix en YouTube tegelijkertijd aan, wat prima werkt. Nu heb ik geen 4/8K TV dus ook die stream niet nodig, daar valt ook prima mee te leven.

Dat ik soms iets langer moet wachten bij uploaden of downloaden is dan maar zo. Voor die enkele keer kan mezelf best maandelijks wat geld besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:56
Urbanized schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 01:58:
[...]

Ik wist pas achteraf dat mijn woonadres te ver van de wijkcentrale ligt, waardoor geen snelheid van 100 behaald kan worden. Natuurlijk is er geen garantie dat het 100 zal zijn dat begrijp ik wel, maar 60 is wel heel erg geknepen. Zou jij het wel accpeteren dan?
Weer je zo over welke afstanden we het dan hebben?
Als er bij de website van Budget bij het bestellen 100Mb werd aangegeven destijds, dan zou je daar nog op iets kunnen aankaarten.

Op breedbandwinkel.nl of KPN.com kun je zien wat de leverbare snelheid is op je adres.

Knijpen is dan ook een lelijk woord. Dit is namelijk gewoon hoe de VVDSL techniek werkt. Een modem praat met de wijkcentrale en stemt met de wijkcentrale af met welke snelheid de verbinding stabiel blijft. Anders krijg je een klapperende verbinding die niet stabiel is en blijf je simpelweg offline.

Een overstap naar Youfone kan altijd. Die 50Mb tik je vervolgens weer zonder problemen aan. (Het enige wat er verandert is de naam van de provider op de factuur, de VDSL verbinding zelf blijft 100% hetzelfde).

[ Voor 21% gewijzigd door krakendmodem op 29-07-2023 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem

Op je laatste alinea. Zo werkt DSL niet. Het is puur de afstand die nu de “problemen” geven. Of een crappy aansluiting in huis.

Je hebt een bepaalde bandbreedte tot aan de wijkcentrale, die afneemt als de afstand langer wordt. De centrale heeft meerdere Gbits aan bandbreedte beschikbaar. Daar gaat die 60 of 100Mb niet echt een merkbaar verschil maken. En overstap naar 50Mb internet zal dan ook gewoon 50Mb geven. De lijn kan 60 aan namelijk.

Alle internetproviders hebben overboeking. En die is, theoretisch gezien, tegenwoordig sneller merkbaar op DOCSIS netwerken met een paar 100 aansluitingen of een GPON glasnetwerk. Maar dat is alleen wanneer je de maximale bandbreedte in de wijk met meerdere gebruikers voor een langere tijd gaat benutten. Een DSL lijntje zal dat niet zo snel lukken.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 29-07-2023 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1760466

Ter aanvulling: sinds gisteren heb ik Youfone in mijn nieuwe woning actief en krijg ca. 88mbit op een 100mbit abbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-08 18:04
Urbanized schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 01:55:
[...]
Toen ik contact opname met Budget of ze het abonnement zouden kunnen terugschroeven naar 50 was dat niet mogelijk.
Was dat tijdens een lopend contract?
Zoja dan kan ik me wel voorstellen dat ze dat niet doen.
Maar ze bieden naast 100/10 ook 50/5 en 30/3 aan.
Dus het kan wel!

Dat geldt overigens ook voor Youfone.
Pas wel op dat, zover ik weet, Budget de upload niet afkapt en youfone wel.
Ik weet niet wat je upload nu is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:04

ep667

It doesn't hurt to help

[...]

Het is niet geknepen, zoals jij stelt. Knijpen betekent dat ze de snelheid actief verlagen, bijvoorbeeld tijdens drukkere momenten. Het kán gewoon niet sneller en daarmee ben je zelf akkoord gegaan. In die zin is het logisch dat Budget jou aan je contract houdt.

Ben het er wel mee eens dat die maximale snelheid misschien wat duidelijker op de pagina’s mag staan. Zeker als je er niet op bedacht bent, je gaat aanvragen, voert je postcode in… het staat er wel maar je zit dan al zover in het proces. Zo heb ik een kennis die 52 Mbps kreeg, die kon overigens wel een stapje terug (KPN).

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-08 20:45
[...]

Er wordt helemaal niet geknepen.
Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen mag er ingegrepen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert2401
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-07 14:37
Hier thuis een youfone vdsl aansluiting met 50 down en 10up.
als je abbo afloopt dan kun je via een vergelijkings website zoals breedband winkel.nl vaak een goede korting scoren.
Ik haal hier op 655 meter afstand van de straatkast 46/10 mbs en dat is niet slecht.
Netflix, youtube en npo app doen het prima.
alleen internet, de tv heb ik niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:22
Staan een hoop 'fouten/aannames l' in de reacties hier.

Knijpen mag niet (staan zelfs boetes voor). Het is theoretisch mogelijk dat wanneer de hele wijk tegelijkertijd op exact het zelfde moment, iets groots gaat downloaden. Maar die kans is 0,0000001%. Zelfs als de hele wijk het wk voetbal start via de tv zul je er niks van merken. KPN hoeft maar 1 stream te laden en deelt die met de anderen op die wijkkast. Ben alleen even de naam van die techniek kwijt.

Tegenwoordig (al jaren) heeft KPN zelfs een soort van 'waarheidsplicht' vanuit het ACM. Als kpn zegt wij leveren op dit adres 100 Mbit dan moeten ze dan ook aantonen als dat niet gehaald kan worden.

Daarom zie je overal tot xxx snelheid in de contracten en krijg je voordat je jouw contract afsluit de te verwachte snelheid te zien. Vroeger kon je die ook via de WBA site van KPN opvragen met een postcode check. Maar weet niet of dat nu nog kan (is een heel topic over hier op tweakers).

Deze snelheid wordt dan (met een kleine marge) gegarandeerd tot het IsRa (waar jouw verbinding in huis binnen komt). Dit wordt berekend aan de hand van afstanden tot de centrale/wijkkast en wat directe omgeving haalt aan snelheid.

Als jij nu bij Youfone het 50 Mbit pakket pakt krijg je van KPN gewoon een 50 Mbit profiel op jouw aansluiting/poort in de centrale/wijkkast. Youfone koopt het namelijk gewoon in bij KPN (WBA). Als je nu dus max 66 Mbit haalt zal je rond de 55 Mbit effectief krijgen, want vaak krijg je een klein beetje marge. Alles gemeten bekabeld op de router/modem van Youfone.

KPN zal namelijk gewoon de intrain snelheid op max laten staan en het afkappen van snelheid in de wijkkast regelen. Dan kun je ook makkelijker switchen van snelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
@Jan-man Dat is Multicast. Maar ook KPN is druk bezig met Unicast. Met al het mogelijke gezeik qua betrouwbaarheid wat er nog achterweg kan komen. Dus dat zal wel voor meer dataverkeer in de wijk gaan zorgen.

Andere ISP’s staan het vrij weke techniek ze gebruiken voor TV. Youfone en Tmobile gebruiken ook Unicast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
krakendmodem schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:51:
[...]

Weer je zo over welke afstanden we het dan hebben?
Als er bij de website van Budget bij het bestellen 100Mb werd aangegeven destijds, dan zou je daar nog op iets kunnen aankaarten.

Op breedbandwinkel.nl of KPN.com kun je zien wat de leverbare snelheid is op je adres.

Knijpen is dan ook een lelijk woord. Dit is namelijk gewoon hoe de VVDSL techniek werkt. Een modem praat met de wijkcentrale en stemt met de wijkcentrale af met welke snelheid de verbinding stabiel blijft. Anders krijg je een klapperende verbinding die niet stabiel is en blijf je simpelweg offline.

Een overstap naar Youfone kan altijd. Die 50Mb tik je vervolgens weer zonder problemen aan. (Het enige wat er verandert is de naam van de provider op de factuur, de VDSL verbinding zelf blijft 100% hetzelfde).
SIndskort is er glasvezel aangelegd tot aan mijn woonkamer Dus breedbandwinkel en KPN zouden sowieso hogere snelheden aangeven.

Ik had toen een monteur laten komen omdat ik verbaasd was waarom de snelheid niet hoger kwam dan ongeveer 60 Mb/s op ADSL. Nadat de monteur een aantal metingen had verricht zei hij dat mijn woonadres te ver is van de wijkcentrale. Budget had destijds gecompenseerd met een korting op het abonnement, nadat ik zei dat ik niet hoger kwam dan 60 Mb/s. Dat was wel netjes van ze. Maar ik ben niet van plan elke jaar te gaan bellen ivm de compensatie.

Ik denk dat ik inderdaad een overstap ga wagen naar 50Mb/s

Dank voor jouw feedback!

[ Voor 7% gewijzigd door Urbanized op 29-07-2023 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:54
Urbanized schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:52:
Ik heb internet only abonnement van Budget-alles-in-1 ADSL 100 Mb/s. Ik betaal 34 Euro per maand (binnenkort 35, 50 Euro). Helaas haal ik op mijn woonadres maar gemiddeld 61 Mb/s. Ik betaal dus voor 40 Mb/s die ik niet krijg. Zou het voordeliger zijn om terug te gaan naar 50 Mb/s waar ik 33 Euro voor betaal bij Youfone? Kan ik nog wel films streamen met een snelheid van 50 Mb/s? Niemand maakt verder gebruik van internet behalve ik.

Iemand een idee wat de beste oplossing is?
Met 50 mbit kun je prima films streamen, zelfs Netflix met 4K vereist maar 25 mbit 15 mbit.
Uiteraard als je terug gaat naar 50 mbit zetten ze je terug op een lager profiel en is 50mbit ook werkelijk max 50 mbit.

En niet alle providers bieden pairbonding aan, kan dus zijn dat je met KPN wel 100 mbit haalt maar de budgetproviders niet gezien dat maar over 1 pair gaat.

En het is TOT 100 mbit, om die reden geven ze geen korting als de snelheid niet gehaald wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 30-07-2023 11:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Dorus12 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Dus het kan wel!

Ja, was tijdens lopend contract. Zij weigerden de contract naar beneden te schroeven wanneer eenmaal 100 Mb/s als abonnement is afgesloten. Ik heb wel een financiele compensatie gehad. Maar om dat iedere keer aan te vragen schiet niet op.

Download/upload zie foto onder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2moMbHLWw-sxI-LI0NsYLrBPO3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GFUf2sDJVsQ1E9rsJNcT7mQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:40:
[...]

Met 50 mbit kun je prima films streamen, zelfs Netflix met 4K vereist maar 25 mbit.
Uiteraard als je terug gaat naar 50 mbit zetten ze je terug op een lager profiel en is 50mbit ook werkelijk max 50 mbit.

En niet alle providers bieden pairbonding aan, kan dus zijn dat je met KPN wel 100 mbit haalt maar de budgetproviders niet gezien dat maar over 1 pair gaat.
Dan is het probleem hiermee opgelost denk ik. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Urbanized schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:35:
[...]

SIndskort is er glasvezel aangelegd tot aan mijn woonkamer Dus breedbandwinkel en KPN zouden sowieso hogere snelheden aangeven.

Ik had toen een monteur laten komen omdat ik verbaasd was waarom de snelheid niet hoger kwam dan ongeveer 60 Mb/s op ADSL. Nadat de monteur een aantal metingen had verricht zei hij dat mijn woonadres te ver is van de wijkcentrale. Budget had destijds gecompenseerd met een korting op het abonnement, nadat ik zei dat ik niet hoger kwam dan 60 Mb/s. Dat was wel netjes van ze. Maar ik ben niet van plan elke jaar te gaan bellen ivm de compensatie.

Ik denk dat ik inderdaad een overstap ga wagen naar 50Mb/s

Dank voor jouw feedback!
Als het een glasvezel van KPN netwerk is, dan zal KPN inderdaad een hogere snelheid aangeven. En ook geen cent meer investeren in het kopernetwerk en dus ook niet moeite meer steken om die snelheid op je adres via DSL te verbeteren.

Als het daadwerkelijk KPN glasvezel is, kijk dan even goed als je overstapt of je Youfone niet via glasvezel krijgt geleverd. Mogelijk kan dat duurder uitvallen.

Als budget in het begin aangaf dat er 100Mb mogelijk was en dit toch niet helemaal haalbaar is, dan is het nog netjes dat ze je compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-08 01:35
Bestaan er eigenlijk wel glasvezel/kabel verbindingen voor de prijs die de TS heeft?
Goedkoopste wat ik hier kan krijgen is 45euro geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
krakendmodem schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Als het een glasvezel van KPN netwerk is, dan zal KPN inderdaad een hogere snelheid aangeven. En ook geen cent meer investeren in het kopernetwerk en dus ook niet moeite meer steken om die snelheid op je adres via DSL te verbeteren.

Als het daadwerkelijk KPN glasvezel is, kijk dan even goed als je overstapt of je Youfone niet via glasvezel krijgt geleverd. Mogelijk kan dat duurder uitvallen.

Als budget in het begin aangaf dat er 100Mb mogelijk was en dit toch niet helemaal haalbaar is, dan is het nog netjes dat ze je compenseren.
Ik ga sowieso geen glasvezel nemen vanwege de hoge kosten. Zit te denken om Youfone 50 Mb/s DSL te nemen. Ik heb ook mobiel bellen via hen genomen en misschien dat het voordelen gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
sypie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:42:
Ik draai al jaren op 50Mbit/s. Ondanks dat ik veel online ben, die ik geen spannende dingen die veel data verbruiken. We zitten met meerdere apparaten en gebruikers op dezelfde verbinding. Mijn vrouw die wat Insta dingen, wat YouTube een klein grut. Ik zit voornamelijk te browsen. Zo nu en dan staat Netflix en YouTube tegelijkertijd aan, wat prima werkt. Nu heb ik geen 4/8K TV dus ook die stream niet nodig, daar valt ook prima mee te leven.

Dat ik soms iets langer moet wachten bij uploaden of downloaden is dan maar zo. Voor die enkele keer kan mezelf best maandelijks wat geld besparen.
Als jij en jouw gezin geen problemen ondervinden bij een slenheid van 50 Mb/s zou het voor mij waarschijnlijk helemaal geen probleem moeten zijn als alleenstaande. Thanks voor jouw feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Anoniem: 1760466 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:00:
Ter aanvulling: sinds gisteren heb ik Youfone in mijn nieuwe woning actief en krijg ca. 88mbit op een 100mbit abbo.
Hoe ver bevind je je van de wijkcentrale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Dorus12 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Dus het kan wel!

Ja, was tijdens een lpend contract inderdaad. Klopt ze bieden ook 50 aan, maar omdat ik 100 heb, mag ik niet terug naar 50. Dan zou ik de abonnement moeten opzeggen en opnieuw aanvragn. Dat zou misschien meer gaan kosten dan wat ik nu betaal. Uploaden doe ik zelden en zeker geen grote bestanden. Zou het dus geen probleem vinden als de snelheid daar te wensen overlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Dennis-L schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:43:
[...]

Er wordt helemaal niet geknepen.
Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen mag er ingegrepen worden.
Met knijpen doelde ik dat ik te ver van de wijkcentrale zit volgens de monteur. Verkeerd woord gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanized
bert2401 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:59:
Hier thuis een youfone vdsl aansluiting met 50 down en 10up.
als je abbo afloopt dan kun je via een vergelijkings website zoals breedband winkel.nl vaak een goede korting scoren.
Ik haal hier op 655 meter afstand van de straatkast 46/10 mbs en dat is niet slecht.
Netflix, youtube en npo app doen het prima.
alleen internet, de tv heb ik niet nodig.
46 Mb/s zou ik geen probleem vinden. Dat is niet te vergelijken met een abo van 100Mb/s en dan maar 60 Mb/s daadwerkelijke snelheid. Ik draai wel VPN op een mini-pc. Hoop dat dat het niet van invloed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Jan-man schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:01:
Staan een hoop 'fouten/aannames l' in de reacties hier.

Knijpen mag niet (staan zelfs boetes voor). Het is theoretisch mogelijk dat wanneer de hele wijk tegelijkertijd op exact het zelfde moment, iets groots gaat downloaden. Maar die kans is 0,0000001%. Zelfs als de hele wijk het wk voetbal start via de tv zul je er niks van merken. KPN hoeft maar 1 stream te laden en deelt die met de anderen op die wijkkast. Ben alleen even de naam van die techniek kwijt.

Tegenwoordig (al jaren) heeft KPN zelfs een soort van 'waarheidsplicht' vanuit het ACM. Als kpn zegt wij leveren op dit adres 100 Mbit dan moeten ze dan ook aantonen als dat niet gehaald kan worden.

Daarom zie je overal tot xxx snelheid in de contracten en krijg je voordat je jouw contract afsluit de te verwachte snelheid te zien. Vroeger kon je die ook via de WBA site van KPN opvragen met een postcode check. Maar weet niet of dat nu nog kan (is een heel topic over hier op tweakers).

Deze snelheid wordt dan (met een kleine marge) gegarandeerd tot het IsRa (waar jouw verbinding in huis binnen komt). Dit wordt berekend aan de hand van afstanden tot de centrale/wijkkast en wat directe omgeving haalt aan snelheid.

Als jij nu bij Youfone het 50 Mbit pakket pakt krijg je van KPN gewoon een 50 Mbit profiel op jouw aansluiting/poort in de centrale/wijkkast. Youfone koopt het namelijk gewoon in bij KPN (WBA). Als je nu dus max 66 Mbit haalt zal je rond de 55 Mbit effectief krijgen, want vaak krijg je een klein beetje marge. Alles gemeten bekabeld op de router/modem van Youfone.

KPN zal namelijk gewoon de intrain snelheid op max laten staan en het afkappen van snelheid in de wijkkast regelen. Dan kun je ook makkelijker switchen van snelheden.
toon volledige bericht
Duidelijk. Dank voor jouw bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Vreemd dat ik geen DSL abonnement kan selecteren op de website van Youfone. Zodra ik op 'Internet 50 Mb/s' klik, wordt ik naar glasvezel abonnementen doorggestuurd. Hoe kan dat?

Dit is de weblink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59dz4ZDgmjHV8nYXRDYekB7c7XY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhYcLA0bi5SsZsI01qriIshp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:58
Omdat Youfone ook over glasvezel levert en er dan niet meer op dsl wordt aangesloten. Dan hebben ze ook geen gedoe met klanten die de snelheid niet halen zoals bij dsl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
Urbanized schreef op zondag 30 juli 2023 @ 03:57:
Vreemd dat ik geen DSL abonnement kan selecteren op de website van Youfone. Zodra ik op 'Internet 50 Mb/s' klik, wordt ik naar glasvezel abonnementen doorggestuurd. Hoe kan dat?

Dit is de weblink.

[Afbeelding]
Overal waar kpn glasvezel heeft liggen wordt op termijn koper afgesloten, je kunt op https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ zien wanneer dat bij jou het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 06:04:
Omdat Youfone ook over glasvezel levert en er dan niet meer op dsl wordt aangesloten. Dan hebben ze ook geen gedoe met klanten die de snelheid niet halen zoals bij dsl.
En kunnen ze meer geld binnen harken.
@Urbanized : je kan proberen bij cheapconnect.nl of die je nog accepteren als dsl gebruiker, heb ook zoiets gedaan vorig jaar, die waren toen de enige die nog leverden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:58
Soldaatje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 07:23:
[...]

@Urbanized : je kan proberen bij cheapconnect.nl of die je nog accepteren als dsl gebruiker, heb ook zoiets gedaan vorig jaar, die waren toen de enige die nog leverden.
Hij wil volgens mij goedkoper, niet perse dsl...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem

Dit is de weblink.

[Afbeelding]
Zoals ik al aangaf. KPN en andere providers gaan je dus naar de glasvezel overzetten zodra je overstapt. Of, op den duur zal budget internet je migratie naar glasvezel in gang zetten. Het kopernetwerk gaat er dus uit.

Ik heb net gekeken op mijn adres met glas en een adres zonder glas. Ik ga ook gelijk naar de glas tarieven.

Kijk dus even verder wie er nog meer glasvezel op je adres levert en of dit goedkoper is dan je huidige prijsplan. Zo niet, lekker op DSL blijven plakken totdat je over moet en vragen of Budget op dat moment een interessante aanbieding kan doen.

Glasvezel is helaas voor de goedkopere providers duurder in inkoop dan DSL.

[ Voor 21% gewijzigd door krakendmodem op 30-07-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
[...]

Youfone moet KPN meer betalen voor de huur van de glasvezel dan voor DSL, ze moeten dus wel een hoger tarief vragen. Dat is het probleem waar veel mensen tegen aan botsen, na overstap zijn ze meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 07:22

Dit is de weblink.

[Afbeelding]
Dan heb je glasvezel in je woning liggen of ligt klaar om binnen te brengen onder de stoep bij je voordeur (vaak een oranje sprietje bij de gevel).

Maar die aanbieding is zo gek nog niet gemiddel 20,70 per maand. Maar vermoed alleen voor nieuwe klanten ? (Afsluiten op naam van je vrouw / man / vriendin / vriend, indien van toepassing ? ;)).

Anders nog even wachten ? Black Friday komt er weer aan en daar scoor ik elk jaar weer lekkere kortingen voor de abbonementen mee. Door over te stappen of te zeggen dat ik ga overstappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
hcQd schreef op zondag 30 juli 2023 @ 06:27:
[...]

Overal waar kpn glasvezel heeft liggen wordt op termijn koper afgesloten, je kunt op https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ zien wanneer dat bij jou het geval is.
De kopernetwerk wordt over 26 maanden uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
jongetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 06:04:
Als ze alleen glasvezel leveren, waarom dan de menu en banners met DSL abo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
[...]

Dank je! Ze bieden geen 50 Mb/s abonnement, maar 100 Mb/s die wel stukken goedkoper is dan mijn huidige abo en die van Youfone. Wel staat erbij 'Verwachte snelheid op jouw adres is 68Mb.' De 100 Mb/s kost € 29,95 per maand (€ 28,45 bij betaling per jaar). Heb jij verder geen adertjes onder het gras gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
krakendmodem schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Zoals ik al aangaf. KPN en andere providers gaan je dus naar de glasvezel overzetten zodra je overstapt. Of, op den duur zal budget internet je migratie naar glasvezel in gang zetten. Het kopernetwerk gaat er dus uit.

Ik heb net gekeken op mijn adres met glas en een adres zonder glas. Ik ga ook gelijk naar de glas tarieven.

Kijk dus even verder wie er nog meer glasvezel op je adres levert en of dit goedkoper is dan je huidige prijsplan. Zo niet, lekker op DSL blijven plakken totdat je over moet en vragen of Budget op dat moment een interessante aanbieding kan doen.

Glasvezel is helaas voor de goedkopere providers duurder in inkoop dan DSL.
De kopernetwerk wordt pas over 26 maanden uitgezet. Heb zojuist een interessante link gekregen van Soldaatje. Hopelijk is dat wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Jan-man schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:24:
[...]

Dan heb je glasvezel in je woning liggen of ligt klaar om binnen te brengen onder de stoep bij je voordeur (vaak een oranje sprietje bij de gevel).

Maar die aanbieding is zo gek nog niet gemiddel 20,70 per maand. Maar vermoed alleen voor nieuwe klanten ? (Afsluiten op naam van je vrouw / man / vriendin / vriend, indien van toepassing ? ;)).

Anders nog even wachten ? Black Friday komt er weer aan en daar scoor ik elk jaar weer lekkere kortingen voor de abbonementen mee. Door over te stappen of te zeggen dat ik ga overstappen :P
Glasvezel is nog niet zo lang geleden al tot aan de woonkamer aangelegd. Dat is het punt niet. Ik wil voorlopig geen glasvezel.

De DSL aanbieding van Youfone is misleidend. Want zodra ik erop klik, wordt ik doorgestuurd naar glasvezel met hogere abonnementsgelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 20:08

Barrycade

Through the...

Wellicht je VPN even uitzetten, want ze leggen dus op je adres alleen nog maar Glas aan, maar als jij je VPN aan hebt weten ze niet hoe het zit en bieden ze dus beide aan. Op hun website zijn ze trouwens vrij helder over hun max snelheden en hoe ze dat aanbieden. Maar wellicht lees jij andere pagina's. Aangezien je de combi voordelen ook niet gevonden lijkt te hebben.

En dat is allemaal niet zo gek als je zelf al hebt opgezocht dat je koper er over 26 maanden er sowieso uit gaat. Anders staan er zo kort achter elkaar monteurs bij je op de stoep. Ook als je bij budget blijft (want ik denk dat je abbo nu ook afgelopen is daar, dus omzetten naar 50 zou daar nog moeten kunnen). Maar dan ga je toch een keer over naar glas.

[ Voor 9% gewijzigd door Barrycade op 30-07-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Barrycade schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:50:
Wellicht je VPN even uitzetten, want ze leggen dus op je adres alleen nog maar Glas aan, maar als jij je VPN aan hebt weten ze niet hoe het zit en bieden ze dus beide aan. Op hun website zijn ze trouwens vrij helder over hun max snelheden en hoe ze dat aanbieden. Maar wellicht lees jij andere pagina's. Aangezien je de combi voordelen ook niet gevonden lijkt te hebben.

En dat is allemaal niet zo gek als je zelf al hebt opgezocht dat je koper er over 26 maanden er sowieso uit gaat. Anders staan er zo kort achter elkaar monteurs bij je op de stoep. Ook als je bij budget blijft (want ik denk dat je abbo nu ook afgelopen is daar, dus omzetten naar 50 zou daar nog moeten kunnen). Maar dan ga je toch een keer over naar glas.
Ik denk dat providers het netwerk scannen op welke type aansluiting op welke adres aanwezig is. Denk dat VPN daar weinig van doen mee heeft. Verbeter me als ik het niet correct heb. En ik heb niet alleen glasvezelverbinding, maar ook koper die momenteel dus actief is.

Over welke combivoordeel heb je het? Als het Youfone betreft heb ik dat al aangegeven ergens in de berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 12-08 19:19
Urbanized schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:40:
[...]

Glasvezel is nog niet zo lang geleden al tot aan de woonkamer aangelegd. Dat is het punt niet. Ik wil voorlopig geen glasvezel.

De DSL aanbieding van Youfone is misleidend. Want zodra ik erop klik, wordt ik doorgestuurd naar glasvezel met hogere abonnementsgelden.
Maar waarom "wil" je geen glasvezel, als dat tot goedkoper en sneller internet leidt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
KnoxNL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:16:
[...]

Maar waarom "wil" je geen glasvezel, als dat tot goedkoper en sneller internet leidt? :?
Noem eens een aanbieder die goedkoper glasvezel biedt dan DSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 12-08 19:19
Urbanized schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar met een beetje mazzel als Tmobile bij je levert bv, ik heb zelf 1000/1000 voor 4 tientjes maar goedkoper kan ook:

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/tmob_goedkoop_tweakers.jpg

En zo zullen er vast wel meer zijn.

Wat deed youfone bv nadat je van dsl doorgeleid werd naar Fiber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Urbanized schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:29:
[...]

Dank je! Ze bieden geen 50 Mb/s abonnement, maar 100 Mb/s die wel stukken goedkoper is dan mijn huidige abo en die van Youfone. Wel staat erbij 'Verwachte snelheid op jouw adres is 68Mb.' De 100 Mb/s kost € 29,95 per maand (€ 28,45 bij betaling per jaar). Heb jij verder geen adertjes onder het gras gemerkt?
Geen addertjes, maar je moet wel zelf een open modem regelen, die kan je wel redelijk goedkoop vinden (d-ink 3788 bijvoorbeeld, 26 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Soldaatje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:42:
[...]

Geen addertjes, maar je moet wel zelf een open modem regelen, die kan je wel redelijk goedkoop vinden (d-ink 3788 bijvoorbeeld, 26 euro).
en met kleine 2jaar kan hem weg gooien omdat die dan zoieso over moet na glas
aangezien gewoon op adres basis straks koper uit.
dan ben je ook niet bepaald kosten besparend bezig.

Kan je beter in 1 keer goed doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
KnoxNL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:31:
[...]

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar met een beetje mazzel als Tmobile bij je levert bv, ik heb zelf 1000/1000 voor 4 tientjes maar goedkoper kan ook:

[Afbeelding]

En zo zullen er vast wel meer zijn.

Wat deed youfone bv nadat je van dsl doorgeleid werd naar Fiber?
De eerste 6 maanden is inderdaad goedkoper :) Er staat ook "internetverbinding op jouw postcode evt. € 30 activatie-"

Als ik DSL abo klik wordt ik doorgeleid naar glasvezel waar ik 43 Euro per maand moet ophoesten (als lokkertje eerste 6 maanden 17 Euro).

[ Voor 5% gewijzigd door Urbanized op 30-07-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Soldaatje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:42:
[...]

Bieden zij geen modem aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
jopoh schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:51:
[...]

en met kleine 2jaar kan hem weg gooien omdat die dan zoieso over moet na glas
aangezien gewoon op adres basis straks koper uit.
dan ben je ook niet bepaald kosten besparend bezig.

Kan je beter in 1 keer goed doen :)
Ja klopt, over 26 maanden is het gedaan met koper helaas. Of moeten we ons juist gelukkig prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Urbanized schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Bieden zij geen modem aan dan?
Nee. En je ping is hoger dan bij glas maar dat is altijd zo. Wel hebben ze ook native ipv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Soldaatje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:13:
[...]

Nee. En je ping is hoger dan bij glas maar dat is altijd zo. Wel hebben ze ook native ipv6.
Ah oke. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Urbanized schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:23:
[...]

Als ze alleen glasvezel leveren, waarom dan de menu en banners met DSL abo's?
Omdat meer dan de helft van de huishoudens nog geen glasvezel van KPN heeft en dan de DSL abonnementen laat zien. Vrijwel elke provider doet dat. Op KPN na.

KPN bepaald uiteindelijk dat je geen DSL meer mag bestellen. De klant heeft daarin geen keuze.

Youfone geeft ook duidelijk aan dat ze die prijzen op basis van DSL doen. Maar vanuit KPN wordt Youfone verplicht nieuwe aansluitingen op glas te leveren.
Barrycade schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:50:

VPN doet helemaal niks. Ze kijken na het invullen van je adres wat er ligt aan infrastructuur. Is dat glas dan ga je naar de glaspagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
krakendmodem schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:34:
[...]

Omdat meer dan de helft van de huishoudens nog geen glasvezel van KPN heeft en dan de DSL abonnementen laat zien. Vrijwel elke provider doet dat. Op KPN na.

KPN bepaald uiteindelijk dat je geen DSL meer mag bestellen. De klant heeft daarin geen keuze.

Youfone geeft ook duidelijk aan dat ze die prijzen op basis van DSL doen. Maar vanuit KPN wordt Youfone verplicht nieuwe aansluitingen op glas te leveren.
KPN en haar monopolie dus. KPN zegt, iedereen volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Overboeking is er ook bij glasvezel en kabel, don't worry. ;) Harder knijpen is ook maar de vraag natuurlijk. Bij ADSL is ook de afstand tot de telefooncentrale een ding. Bij ADSL is de snelheid namelijk ook sterk afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:12
Urbanized schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:13:
[...]

KPN heeft geen monopolie.

Maak een TR aan als het topic je niet bevalt, dit soort reacties zien we liever niet.

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 30-07-2023 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Urbanized schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:25:
Bijna elke provider die glasvezel levert buiten het KPN netwerk om? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:03

jurroen

Security en privacy geek

CH4OS schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:51:
[...]

Bijna elke provider die glasvezel levert buiten het KPN netwerk om? :)
Dat is heel erg afhankelijk van de locatie - en het netwerk. We hebben het hier over minder dan 35 euro per maand. Het enige 'landelijke' netwerk wat voldoet aan die prijzen is COA (T-Mobile). Zelfs de lokale FttH netwerken zitten vaak boven die prijs.

Het zou heel mooi zijn als je mijn ongelijk kan bewijzen en/of helderziend bent en weet waar TS woont.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jurroen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:25:
Dat is heel erg afhankelijk van de locatie - en het netwerk. We hebben het hier over minder dan 35 euro per maand. Het enige 'landelijke' netwerk wat voldoet aan die prijzen is COA (T-Mobile). Zelfs de lokale FttH netwerken zitten vaak boven die prijs.

Het zou heel mooi zijn als je mijn ongelijk kan bewijzen en/of helderziend bent en weet waar TS woont.
T-Mobile Thuis is toch 35 euro in de maand? Eerste zes maanden zelfs 30 euro/maand. Zou je er dus een jaar blijven, zit je dus op een gemiddelde van 32,50 per maand? :) Het kan dus wel degelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 31-07-2023 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

CH4OS schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:44:
[...]
T-Mobile Thuis is toch 35 euro in de maand? Eerste zes maanden zelfs 30 euro/maand. Zou je er dus een jaar blijven, zit je dus op een gemiddelde van 32,50 per maand? :) Het kan dus wel degelijk.
Mits T-Mobile daar COA of Cambrium doet ja. Ze doen ook WBA (KPN) en dan is het kostenplaatje echt wat ongunstiger.

T-Mobile is hedendaags ook eigenaar van Cambrium (netwerk van Tweak), is even afwachten nog wat dat met pricing gaat doen op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jurroen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:51:
[...]

Mits T-Mobile daar COA of Cambrium doet ja. Ze doen ook WBA (KPN) en dan is het kostenplaatje echt wat ongunstiger.

T-Mobile is hedendaags ook eigenaar van Cambrium (netwerk van Tweak), is even afwachten nog wat dat met pricing gaat doen op termijn.
Het ging er om wie er goedkoper dan xDSL kan leveren. En dat doen de meeste non KPN providers dus gewoon. Een beetje vreemd om in zo'n geval dan KPN met zichtzelf te vergelijken, die nooit onder diens eigen prijzen kan zitten, toch? Of volg ik jou nu niet? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Urbanized schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:13:
[...]

Nou, KPN heeft jarenlang de koperlijntjes uitgemolken tot het echt niet meer kon. Maximaal 100Mb/s op de meeste locaties, waar Ziggo (duur) meer dan 1Gbit doet. En als je dan glas gaat aanleggen, dan ga je zo'n oud netwerk wat energie vreet niet meer onderhouden, maar gewoon uitschakelen. Economisch gezien is dat een logische keuze.

De waakhond ACM heeft KPN ook goedkeuring gegeven om de oude kopergebieden uit te zetten. Dat zijn inmiddels miljoenen aansluitingen.

Dat de consument hier niet op zit te wachten en (mogelijk, niet altijd) op kosten worden gejaagd ben ik helemaal met je eens. Maar ik kan het vanuit KPN ook heel goed begrijpen dat ze dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

CH4OS schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:56:
[...]

Het ging er om wie er goedkoper dan xDSL kan leveren. En dat doen de meeste non KPN providers dus gewoon. Een beetje vreemd om in zo'n geval dan KPN met zichtzelf te vergelijken, die nooit onder diens eigen prijzen kan zitten, toch? Of volg ik jou nu niet? :?
Het ging er, mijn inziens, om wie.er voor een evenredige prijs FttH kan leveren. TS betaalt nu net geen 35 euro per maand. Met alleen T-Mobile die het voor die prijs doet, is dat het enige alternatief. Dus niet "de meeste non-KPN providers".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
jurroen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 01:04:
[...]

Het ging er, mijn inziens, om wie.er voor een evenredige prijs FttH kan leveren. TS betaalt nu net geen 35 euro per maand. Met alleen T-Mobile die het voor die prijs doet, is dat het enige alternatief. Dus niet "de meeste non-KPN providers".
En daarbij biedt T-Mobile dan ook nog eens 100/100 ipv de 60/15 die TS nu heeft.

Het hoeft niet nadelig te zijn natuurlijk.

De allerbeste methode is natuurlijk elk jaar overstappen en de korting meepakken. Dan kom je gemiddeld zelfs makkelijk onder de 35 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 20:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
krakendmodem schreef op maandag 31 juli 2023 @ 01:06:

De allerbeste methode is natuurlijk elk jaar overstappen en de korting meepakken. Dan kom je gemiddeld zelfs makkelijk onder de 35 euro.
Allerbeste methode is gewoon jaarlijks even bellen en de max korting te pakken zonder over te stappen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-08 21:10
Heb zelf ook Budget als provider. Woon iets dichter bij de centrale (van de 100Mbit/s haal ik ongeveer 85Mbit/s). De snelheid vind ik prima. Echter ik doe wel jaarlijks even een belletje. In dit geval zit ik met vermoedelijk hetzelfde abonnement als TS heeft op een bedrag van €29,95. Heb niet telkens een nieuw contract. Daar let ik juist expres op omdat ze hier binnenkort aan de gang gaan met glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 07-08 17:42

Inderdaad, ik betaal 34 euro per maand voor glas 1000 Mbps up & down. Dat zou ik nooit voor 100 betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
CH4OS schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:44:
[...]
Heb je eventueel overige kosten er ook bij gerekend: '*Afh. van type (glasvezel) internetverbinding op jouw postcode evt. € 30 activatie- en € 37,50'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Cave_Boy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 06:33:
Heb zelf ook Budget als provider. Woon iets dichter bij de centrale (van de 100Mbit/s haal ik ongeveer 85Mbit/s). De snelheid vind ik prima. Echter ik doe wel jaarlijks even een belletje. In dit geval zit ik met vermoedelijk hetzelfde abonnement als TS heeft op een bedrag van €29,95. Heb niet telkens een nieuw contract. Daar let ik juist expres op omdat ze hier binnenkort aan de gang gaan met glasvezel.
€29,95 is netjes. Ik zit nog niet zo lang bij Budget en mijn DSL contract is inmiddels afgelopen. In dezelfde mail van hen staat ook dat de tarieven omhoog gaan naar € 35,5,- (Standaard 100Mb/s) per maand .

Maar goed, met 26 maanden gaat koper er sowieso uit. Ik betwijfel of je dan nog voor hetzelfde bedrag glasvezel mag trekken.
Pagina: 1