Voorzetwand icm oude spouwmuurisolatie, geeft dat problemen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossonero
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 14:16
Ik ben een jaren 60 woning aan het renoveren en wil mijn buitenmuren vanuit de binnenzijde isoleren met voorzetwanden. Als isolatiemateriaal heb ik gekozen voor PIR platen met aluminium cachering (50mm) die ik op de binnenmuur wil bevestigen met behulp van panlatten. Op die manier zou ik een dampdichte isolatieschil krijgen met een luchtlaag tussen de binnenmuur en het isolaitemateriaal. Eventueel vocht wat zich in de binnenmuur zou verzamelen zou dan via de spouwmuur weg kunnen "ademen".

Volgens mij is dat een goede aanpak, alleen kwam ik tijdens het isoleren van het dak achter een onaangename verrassing. Het blijkt dat er een laag piepschuim van 10mm in de spouwmuur zit, deze is bevestigd tegen de binnenmuur. Nu ben ik dus bang dat dit voor eventuele vochtproblemen in de binnenmuur kan gaan zorgen, aangezien de muur aan de spouwkant sowieso minder makkelijk kan ventileren en met een eventuele voorzetwand aan de binnenzijde van de woning ook niet meer.

Mijn vraag is nu of mijn beredenering mbt die vochtproblemen klopt en hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen?

Extra informatie die wellicht handig is om te weten:
  • De nieuwe kozijnen en ramen hebben een U-waarde van 0,6 dus de binnenmuren zullen ook een U-waarde moeten krijgen die daar in de buurt ligt.
  • Ik ga ook mechanische ventilatie aanleggen met WTW functie, ik ga dus proberen alles zo luchtdicht mogelijk te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Heb je het al in Ubakus gezet? Dat is een goede eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossonero
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 14:16
orf schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:51:
Heb je het al in Ubakus gezet? Dat is een goede eerste stap.
Nee die website kende ik nog niet, bedankt voor de tip. Ik heb mijn gegevens ingevoerd, nu nog even kijken hoe/wat ik er precies mee kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqIiLC_kxWZYTQHgJ_r3cznavzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ob3xCiG3cugG7Os3ApK6PZLk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Ik ben geenszins een expert. Als het goed is geeft Ubakus aan of er een probleem is met condensatie of droogtijd. En geeft de tool de Rc waarde van de totale constructie.

Klopt het dat je zo’n grote spouw hebt? Want dan kan het misschien volstaan om de spouw te laten isoleren?

Ik verwacht dat piepschuim (zeker met die leeftijd) niet dampwerend is. Dan zou vocht er aan de koude kant uit kunnen, terwijl je met de aluminium cachering aan de binnenkant (als je de naden ook aftapet) dampwerend bent om geen nieuw vocht in de schil te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 23:30

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik ken de situatie niet maar heb je niet gekeken naar de mogelijkheid de muren van buitenaf te isoleren? Is kostbaar, ingrijpend en aan de voorzijde vergunningsplichtig maar levert bouwfysisch grote voordelen en kan esthetisch een verfraaiing zijn. Een andere ingrijpende optie is het buitenblad en de bestaande spouwisolatie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41
Je wil een spouw zo diep in de constructie? Dat word dus het koudste punt. Daar zal al het vocht naar toe gaan. Garantie voor problemen.

Correcte opbouw: buitenmuur schoonmaken, repareren en impregneren, spouwisolatie toevoegen aan wat er zit, beste dus eps.
Dan pirplaten ( als het echt strak tegen de muur kan( valse spouwen kunnen ook issues veroorzaken) anders evt een laagje steenwol tussen muur en plaat. Dan dampdichte laag die echt enorm dicht moet zijn.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:36
je PIR moet/mag zonder latten tegen de muur. Zoals @technopeuter aangeeft.
Spouwisolatie zou een simpele extra stap zijn, maar dat is met eps plaat in een spouw soms lastigaard zeker de moeite van het vragen bj een isolatiebedrijf waard.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41
@No Hands misschien dat een foam kan zoals enerfoam? Ipv andere spouwisolatie

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:36
technopeuter schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:29:
@No Hands misschien dat een foam kan zoals enerfoam? Ipv andere spouwisolatie
Dat zal wellicht ook kunnen, nadeel van al die foam's is dat er grote kans is op krimpscheuren en verpoederen naar verloop van tijd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

rossonero schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:23:
[...]Nee die website kende ik nog niet, bedankt voor de tip. Ik heb mijn gegevens ingevoerd, nu nog even kijken hoe/wat ik er precies mee kan doen.
Je hebt het resultaat niet in het plaatje mee gecopied. alleen de input. Het lijkt me wel handig om dat resultaat, dus het hele plaatje, hier ook te presenteren als je daar feedback op zou willen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 31-07-2023 09:30 ]

Pagina: 1