Renault Zoe - dashcam hardwire

Pagina: 1
Acties:
  • 763 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:38
Na lang zoeken kom ik nergens een echt antwoord tegen, ik heb wel iets bedacht maar ik wil het graag even aan iemand voorleggen, dus bij deze.

Wij hebben een Renault Zoe waar mijn vriendin voornamelijk mee rijdt, vorige week heeft ze een bijna ongeluk meegemaakt op de snelweg en dat heeft haar flink doen schrikken. Nu weten we dat het in geval van een ongeluk geen hulp biedt maar een dashcam zou in ieder geval een kenteken op kunnen slaan mocht het nodig zijn.

Heb nu een Viofo A129 Plus Duo gekocht na een beetje research en deze zit ook al in de auto maar ik wil deze ook graag hardwired aansluiten zodat die stekkeraansluiting ook vrij blijft. Dit wil ik doen met de HK3 hardwirekit van Viofo die ik er bij heb besteld:

Afbeeldingslocatie: https://www.viofo.nl/cdn/shop/products/HK4.jpg

Deze laat de dashcam schakelen naar een parkeermodus als het contact uit wordt gezet zodat de dashcam zo min mogelijk verbruikt en schakelt helemaal uit bij een lage spanning (zelf in te stellen). Die wil ik dan aansluiten via de zekeringendoos in de auto met van die doorschakelzekeringen:

Afbeeldingslocatie: https://www.viofo.nl/cdn/shop/products/Fuse_Tap_ATC_4.jpg

Deze hardwire kit moet aangesloten worden op permanent 12V en een accessoires-12V aansluiting, die laatste is niet zo moeilijk maar een zekering waar permanent 12V op staat in de Zoe kan ik niet zo makkelijk bepalen. Volgens mij die van de claxon want die valt te gebruiken als de auto uit en op slot staat.

Maak ik hier een denkfout of hebben jullie ander advies? Ik hoor het graag!

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:43
Ik ken de Zoe niet maar kun je het niet bij de radio aftakken? Die hebben meestal zowel geschakeld als continue 12v. En zijn vaak ook afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
.Maarten schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:12:
Ik ken de Zoe niet maar kun je het niet bij de radio aftakken? Die hebben meestal zowel geschakeld als continue 12v. En zijn vaak ook afgezekerd.
Bedankt voor de snelle suggestie, die gaat helaas ook (volledig) uit, ja of ik zou achter de connector van die unit moeten gaan priegelen. Bij de zekeringendoos is het slechts een kwestie van er bij prikken, ik hoop toch daar een geschikte 12v tussen te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Of de zekering voor knipper/alarmlichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:15
Meten met een multimeter is natuurlijk het meest zeker.

Mogelijk heb je hier wat aan: https://www.speakev.com/t...iofo-a129-pro-duo.151934/.
Persoonlijk zou ik wel even goed controleren of de bekabeling niet in de weg zit van zijairbags (indien aanwezig).

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Thanks voor het linkje, daar was ik zelf nog niet op terecht gekomen omdat ik alleen zocht naar onze (1e) generatie Zoe, dat topic beschrijft het voor een tweede generatie Zoe maar het principe is hetzelfde. Hij gebruikt de multimedia fuse als always-on aansluiting. Vanavond krijg ik die piggy-back dingen binnen dan zal ik het ook proberen (of zaterdag ochtend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 17:34
Let er op dat je die stekkerzekering niet verkeerd om er in drukt, anders loopt de stroom niet door de zekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
sanderhgv schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:49:
Let er op dat je die stekkerzekering niet verkeerd om er in drukt, anders loopt de stroom niet door de zekering.
Mee eens dat je die stekkerzekering er goed om in moet drukken. Maar de stroom loopt altijd door de zekering. Alleen indien je hem verkeerd om aansluit, zal de stroom naar je dashcam ook door de originele zekering lopen. Met als risico dat deze overbelast wordt.
Indien je hem goed aansluit, loopt de stroom naar de dashcam alleen door de nieuwe zekering en niet door de originele zekering.
Extra info: https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=13248 (wel ff het topic doorlezen, waarbij ik het met Rolf eens ben).

[ Voor 0% gewijzigd door ydderf op 28-07-2023 12:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ydderf schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Mee eens dat je die stekkerzekering er goed om in moet drukken. Maar de stroom loopt altijd door de zekering. Alleen indien je hem verkeerd om aansluit, zal de stroom naar je dashcam ook door de originele zekering lopen. Met als risico dat deze overbelast wordt.
Indien je hem goed aansluit, loopt de stroom naar de dashcam alleen door de nieuwe zekering en niet door de originele zekering.
Extra info: https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=13248 (wel ff het topic doorlezen, waarbij ik het met Rolf eens ben).
Bedankt voor de nuttige info. Ok, zonder dat topic te herhalen, het maakt voor het zekeren niet uit welke oriëntatie, in het onjuiste geval zou de extra accessoire (dashcam) achter twee zekeringen zitten. De dashcam heeft een maximaal opgenomen vermogen van 10W, gedeeld door 12V is dat minder dan een 1A, dus stel ik zou de orientatie niet goed doen dan kan het zijn dat de originele zekering om moet kunnen gaan met 1A extra te zekeren stroom? Of beredeneer ik dit niet goed? Uiteraard ga ik voor de juiste oriëntatie he!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
Je beredenering is goed.
Bij een onjuiste oriëntatie heb je dus een groter risico dat de originele zekering springt wanneer er iets mis is met je dashcam (of de originele zekering al zwaar belast wordt).

In de auto's (Toyota's) waarin ik dashcam's heb aangesloten, heb ik ook altijd gekozen voor "minder belangrijke" zekeringen zoals de radio, mistlamp voor, ruiterwisser achter. Mocht er wat mis gaan, dan valt in ieder geval niet iets belangrijks zoals de normale verlichting of ABS oid uit.
Waarschijnlijk helemaal niet nodig omdat ik vooraf met de multimeter de oriëntatie heb gecontroleerd, maar voelt voor mij persoonlijk beter.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.