Wat zijn de ijzeren ‘ankers’ in mijn nehobo-vloer (foto’s)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Poemie14
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-01 14:24
Ik ben benieuwd of iemand weet wat deze soort ankers zijn die bij het verwijderen van de tegels in de hal tevoorschijn kwamen. Je trekt ze zonder moeite uit de vloer en kunt ze ook weer terugstoppen. Ze verdwijnen zo te zien in een holle bouwsteen. Onder de hal zit de garage, maar daar zit een verlaagd plafond waardoor ik niet kan zien hoe het er aan de onderkant van de nehobo-vloer uitziet.
De tegelvloer in de hal is pas voor een kwart weg, maar tot nu toe zijn we twee van dit soort dingen tegengekomen, vlak bij de trap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwA_ozA8pCMWGKab1TN2-Ib4IUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmmoK6HqFo3Kzx5v2EpAmg7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbQd5g5RicEJkCXOxHXxRLyTEzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wf1nVe119tHuWs4MItza1gAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Otaav0OCocaiuKae1Sd14D37gbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zyo6OwbuFzcg7CtYAgiLot9N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqwjeWSCaH8go9YwZ3E_ML8MiQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLwtOKPEyUV4MAjSeoTSj2wb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:14

Sharky

Skamn Dippy!

Ze zitten mooi naast elkaar en ze zien eruit als iets dat zelf is gefabriceerd. Kan er iets in de garage hebben gehangen aan het plafond? Als het in de garage is afgeflexed konden ze dit deel natuurlijk niet verwijderen door de tegels.

This too shall pass

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:51
Ik sluit me aan bij @Sharky, dit is denk ik een overblijfsel.
Iemand heeft iets zwaars willen ophangen en gekozen voor deze optie.
Aan de witte verf te zien hebben ze bij het verven van het plafond er ook maar voor gekozen om deze ijzers mee te verven.

Lijkt me niet dat dit nog enige functie heeft.

• Poemie14
Bedankt voor jullie reacties! Het bevestigt mijn gevoel dat ze geen functie voor de vloer zelf zullen hebben.
Overigens is de witte verf nog wel een raadsel, want het verlaagde plafond in de garage mag dan wit zijn, maar daarin zijn de ankers niet te zien. En als ik via de spotjes in het verlaagde garageplafond naar boven kijk dan zie ik alleen de onbewerkte oranje nehobo-vloer.
Ik zie overigens ook niet direct voor me hoe je iets aan die ankers kan bevestigen, maar desalniettemin lijkt het me tot nu toe wel de meest waarschijnlijke verklaring dat ze daarvoor bedoeld waren.

Dit is trouwens de ruimte er direct onder. Via het gat van het spotje kon ik de ankers niet zien, ook niet als ik van boven met een lampje door de inkepingen scheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lau_yc8-FvTOOcaMX4_IIuxGY74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVCzc6gDsP2jHUPq9rE4XW3g.jpg?f=fotoalbum_large

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-01 20:37
Hing er misschien ooit een verwarming aan? :+

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Lijkt het uiteinde afgebroken of is er "gewoon" geen aandacht aan de afwerking besteedt omdat je het toch niet ziet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMMSrA9Xq9uCj1-UDtO-ucUK9mI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xS84YvyQWwWEXTgNDdns68n5.png?f=user_large
Als het afgebroken is, maakt het dan nog deel uit van iets dat er wel of niet toe doet?

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 27-07-2023 18:23 ]

• Poemie14
Het tweede anker ziet er net zo onbewerkt uit (bovenste op de foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvHSflXE6GDtMeC3xfbQp3B7Jl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Rgh3DYZwuE20MyEK4DD6kZF.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben trouwens ook nog een drietal ijzeren staafjes gevonden in diezelfde hoek van de hal. Tegen de tijd dat we ze tegenkwamen onder de brokken puin lagen ze al helemaal los, dus we weten niet hoe ze precies lagen, maar ze lagen in ieder geval plat op de vloer en staken er niet verticaal doorheen zoals de ankers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itsunDcbeIScRZCawULH9XMHZoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFbYRnhk3OJrYoHRkn5fwn3i.jpg?f=fotoalbum_large

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-01 18:32
Ik heb het idee dat je radiator een beetje scheef hangt. Houd er eens een waterpas bij voor de zekerheid.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:18
Josk79 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:19:
Ik heb het idee dat je radiator een beetje scheef hangt. Houd er eens een waterpas bij voor de zekerheid.
Ik dacht dat de radiator altijd een heel klein beetje scheef moest hangen voor het ontluchtingsnippeltje ;) :+

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:26
Poemie14 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:23:
Bedankt voor jullie reacties! Het bevestigt mijn gevoel dat ze geen functie voor de vloer zelf zullen hebben.
Overigens is de witte verf nog wel een raadsel, want het verlaagde plafond in de garage mag dan wit zijn, maar daarin zijn de ankers niet te zien. En als ik via de spotjes in het verlaagde garageplafond naar boven kijk dan zie ik alleen de onbewerkte oranje nehobo-vloer.
Ik zie overigens ook niet direct voor me hoe je iets aan die ankers kan bevestigen, maar desalniettemin lijkt het me tot nu toe wel de meest waarschijnlijke verklaring dat ze daarvoor bedoeld waren.

Dit is trouwens de ruimte er direct onder. Via het gat van het spotje kon ik de ankers niet zien, ook niet als ik van boven met een lampje door de inkepingen scheen:
[Afbeelding]
Ga in vredesnaam wat aan je rookgasafvoerbuis doen. Je gebruikt daar aluflex horizontaal. Daar is het niet geschikt voor. Er blijft dan zuur condenswater instaan met kans op doorrotting. Ik lees bouwjaar 2012, dus grote kans dat er al verschillende gaten in komen.

Ook is de zaak niet gebeugeld.

Levensgevaarlijk!

Joe

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
Hielden deze dingen leiding omlaag bij het gieten? Of is hier niets gegoten?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:14
OMG....je gaat je toch afvragen waar die touwtjes naartoe lopen? Of hoe de overige installatiewerkzaamheden er in dit huis uitzien...

https://wren.co/join/Devian

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Devian schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:58:
[...]
OMG....je gaat je toch afvragen waar die touwtjes naartoe lopen?
Die maken een lus om de muur lijkt het wel. Daardoor blijft de radiator netjes hangen. Het deel wat naar beneden bungelt is gewoon overlengte.

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Nee joh, de camera was niet waterpas.

• Poemie14
Devian schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:58:
[...]

OMG....je gaat je toch afvragen waar die touwtjes naartoe lopen? Of hoe de overige installatiewerkzaamheden er in dit huis uitzien...
Deze radiator (afkomstig van het toilet) hangt hier tijdelijk. Alle radiatoren op de woonverdieping zijn verwijderd omdat er vloerverwarming wordt gelegd. Deze radiator hangt er alleen zodat de cv-ketel zijn warmte kwijt kan omdat die nu dus even alleen in gebruik is voor warm water.

• Poemie14
BennieWolters schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Ga in vredesnaam wat aan je rookgasafvoerbuis doen. Je gebruikt daar aluflex horizontaal. Daar is het niet geschikt voor. Er blijft dan zuur condenswater instaan met kans op doorrotting. Ik lees bouwjaar 2012, dus grote kans dat er al verschillende gaten in komen.

Levensgevaarlijk!
Bedankt voor de waarschuwing. Ik woon pas een paar maanden hier en was me niet bewust van dit probleem (maar heb dan ook geen verstand van cv-ketels). Het verbaast me een beetje dat er tijdens de bouwkundige keuring niets van gezegd is dan. Er is toen wel opgemerkt dat er geen onderhoud bekend was (het bleek dat een loodgieter uit de familie van de verkopers dat altijd deed), dus ik heb zelf meteen een grote onderhoudsbeurt laten doen toen ik hier kwam wonen en ook toen is hier niets over gezegd. Ik zal het eens aankaarten bij het loodgietersbedrijf dat nu de vloerverwarming komt aanleggen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
BennieWolters schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Levensgevaarlijk!
Dit. En de aanvoer is ook PVC, wat ook niet toegestaan is.

Ik verbaas me een beetje over die sticker op de ketel... bij de eerstvolgende servicebeurt keuren ze 'm af en mag ie niet meer in bedrijf. Nieuwe wet, het mocht voorheen ook niet zo, maar nu is het bedrijf die de servicebeurt doet verantwoordelijk voor juiste installatie volgens de normen.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:33
Warmtepomp een optie?

• Poemie14
De vloerverwarming laat ik idd wel al aanleggen met kortere groepen met het oog op een warmtepomp in de toekomst, maar het is een niet-geïsoleerd huis uit 1972 dat nu nageïsoleerd wordt en het is even afwachten wat het resultaat daar precies van gaat zijn.
Overigens is de cv-ketel afgelopen winter voor in totaal zo’n €500 gerepareerd (niet in één keer, want als ik dat van tevoren had geweten was ik er niet aan begonnen), dus nu heb ik ook een beetje zoiets van: gebruiken tot ie helemaal op is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
Poemie14 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:52:
[...]

De vloerverwarming laat ik idd wel al aanleggen met kortere groepen met het oog op een warmtepomp in de toekomst, maar het is een niet-geïsoleerd huis uit 1972 dat nu nageïsoleerd wordt en het is even afwachten wat het resultaat daar precies van gaat zijn.
Overigens is de cv-ketel afgelopen winter voor in totaal zo’n €500 gerepareerd (niet in één keer, want als ik dat van tevoren had geweten was ik er niet aan begonnen), dus nu heb ik ook een beetje zoiets van: gebruiken tot ie helemaal op is.
Gewoon lekker door laten draaien en intussen je huis isoleren. Als je een beetje je best doet heb je straks aan 4KW genoeg.

Ik heb hier een ketel van 2010. Moet de rookgasafvoer nog even beugelen, maar die laat ik nog een paar jaar hangen tot ik klaar ben met isoleren. Ik gok dat de ketel het langer uithoudt dan de roestige stalen gasleiding in de kruipruimte.
Pagina: 1