nieuw beeldscherm om vermoeide ogen te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
ik gebruik nu een jaar lang een smart tv als beeldscherm gezien mijn oude beeldscherm is overleden
Het gaat om een Full HD, LED, 32 inch, smartTV van philips (32pfl3517h/12) en ik denk dat dit scherm voor vermoeide ogen zorgt.

Ik wil dus een nieuw scherm kopen maar ik weet niet waar ik op moet letten.
Dit komt vooral omdat ik niet weet wat precies de vermoeidheid veroorzaakt.
De tv grote? (32 inch) de LED? de felheid? Schermresolutie? (1920 x 1080p)?
ik heb ook verder geen verstand van dit soort technologie.

De grote vind ik overigens heerlijk en zie ik er best tegenop om naar kleiner formaat te gaan maar goed de vermoeide ogen steeds is ook niks om te kunnen werken.

Kan iemand mij hier meer advies over geven?

[ Voor 17% gewijzigd door tweakmember op 27-07-2023 18:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-05 12:18
Op m'n werk gebruik ik een 2560x1440 monitor 27" dat is zoveel rustiger dan een 1080 tv/monitor. Ik denk dat refresh rate wel een groot deel van de veroorzaking is naast eventuele features die tv wel heeft maar monitor niet om beeld 'mooier' te maken.
(iiyama-prolite-xub2796qsu-b5)

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55
Heb je wel ooit iets aangepast aan de beeldscherm-instellingen van die TV om het beeld rustiger, warmer, donkerder, neutraler in te stellen?

Of staat ie nog op out-of-the-box standje schreeuwerige, over-saturated, oversharpened, 10.000 Kelvin, Dynamic-Everything, "KIJK MIJ HIER IN DE WINKEL STAAN.. HIERRRRR" -modus ?

Indien dat laatste: dan beginnen met al die 'image-enhancement' settings uit te zetten..
Bijvoorbeeld:

Algemene preset: NIET op "dynamic" , "Vivid" of iets vergelijkbaars, maar zet die op iets als "natural", "film", "theater" of iets dergelijks.

Detailsettings:

- Brightness --> lager
- Contrast --> lager
- Dynamic Contrast --> uit
- Sharpness --> 0 / low (alle varianten)
- Color Temperature --> Warm
- Color enhancements --> Off
- Noise reduction --> Off (alle varianten)
- Motion interpolation --> Off
- Digital Clear Picture, of dat soort andere marketingtermen --> OFF
- Enige andere Image Enhancement --> Allemaal OFF

Overigens kan vermoeide ogen ook liggen aan het gebruikte omgevingslicht.
De omgeving rondom je scherm mag niet overdreven veel donkerder of lichter zijn dan het scherm zelf... Ideaal is het als dit ongeveer op hetzelfde lichtniveau zit.

Tenslotte kan het natuurlijk ook nog aan je ogen liggen, dat kan alleen een opticien bepalen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door BrainCrash op 27-07-2023 16:27 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb een half jaar een 32 inch 4k monitor gebruikt en merkte ook extra vermoeidheid, ik ben nu terug naar min oude 27 inch QHD en heb nergens meer last van,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 14:30
Ernemmer schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:27:
Ik heb een half jaar een 32 inch monitor gebruikt en merkte ook extra vermoeidheid, ik ben nu terug naar min oude 27 inch en heb nergens meer last van,.
Wat voor resolutie had je op beide schermen? Want bijvoorbeeld vergeleken met 1440p op een 27" zorgt 4k op een 32" voor veel kleinere tekst, en dat is best inspannend voor je ogen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Probeer eens een high refreshrate scherm. Dus geen 60Hz, maar 120, 144 of 160Hz scherm. Je kan het zo gek maken als je wil, maar ik denk dat je vanaf de 100Hz al wel verschil kan zien. Omdat het beeld vloeiender is kan het mogelijk ook de vermoeidheid van je ogen verminderen.

Daarnaast, net zoals reeds gemeld, check ook even je profielen. Vooral als je lange dagen maakt achter een scherm kan je baat hebben bij iets minder brightness en iets minder blauw bijvb.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Seroczynski schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:34:
Probeer eens een high refreshrate scherm. Dus geen 60Hz, maar 120, 144 of 160Hz scherm. Je kan het zo gek maken als je wil, maar ik denk dat je vanaf de 100Hz al wel verschil kan zien. Omdat het beeld vloeiender is kan het mogelijk ook de vermoeidheid van je ogen verminderen.
Het zou iets kunnen schelen, maar bijvoorbeeld lezen doe je vooral op stilstaand beeld. En alle video die je bekijkt komt ook vrijwel nooit boven de 60 Hz/fps uit, dus in de praktijk denk ik dat refresh rate een druppel op een gloeiende plaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hahn schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:36:
[...]

Het zou iets kunnen schelen, maar bijvoorbeeld lezen doe je vooral op stilstaand beeld. En alle video die je bekijkt komt ook vrijwel nooit boven de 60 Hz/fps uit, dus in de praktijk denk ik dat refresh rate een druppel op een gloeiende plaat is.
Ik vind persoonlijk HFR-schermen ook erg fijn voor kantoorwerk (behalve gaming) aangezien je dan tekst nog aardig kan lezen terwijl je scrollt. Op een 60 Hz-scherm gaat dat vaak maar heel matig.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Compizfox schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:41:
[...]

Ik vind persoonlijk HFR-schermen ook erg fijn voor kantoorwerk (behalve gaming) aangezien je dan tekst nog aardig kan lezen terwijl je scrollt. Op een 60 Hz-scherm gaat dat vaak maar heel matig.
Het is zeker fijner en het zal ook wel een beetje kunnen helpen, maar ik denk niet dat het veel doet op het gebied van vermoeidheid :) Dat was het enige wat ik probeerde te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 27-07-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Wat voor resolutie had je op beide schermen? Want bijvoorbeeld vergeleken met 1440p op een 27" zorgt 4k op een 32" voor veel kleinere tekst, en dat is best inspannend voor je ogen.
Ik heb de resolutie er bij gezet, met windows zoom heb ik de tekstgrootte op beide schermen ongeveer gelijk gezet.
De 27inch geeft gewoon veel minder licht af wat mijn ogen een stuk fijner vinden dan het licht van een 32 inch scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hahn schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:42:
[...]

Het is zeker fijner en het zal ook wel een beetje kunnen helpen, maar ik denk niet dat het veel doet op het gebied van vermoeidheid :) Dat was het enige wat ik probeerde te zeggen.
Het hangt er natuurlijk nogal vanaf wat de vermoeidheid veroorzaakt. Ik heb zelf (gelukkig) nog nooit echt dergelijke vermoeidheid ervaren dus daar kan ik ook niks over zeggen, maar veel comments hier hebben het over "rustiger" beeld. Ik denk wel dat HFR daar aan bij kan dragen, aangezien beweging (denk vooral aan scrollen, maar ook gewoon het bewegen van vensters) veel vloeiender (minder schokkerig) is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-05 11:40
Hahn schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:36:
[...]

Totaal oneens. Werken in Windows en switchen tussen software voelt op 60fps en minder als stop-motion.

Je merkt het ontzettend met Windows animaties, je muis cursor etc, los van gaming dus ook.

Sinds mijn laptop 240Hz is merkte ik dit pas echt en heb ik mijn schermen op kantoor vervangen naar 165hz 3440x1440.

Wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Inverted_World schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Totaal oneens. Werken in Windows en switchen tussen software voelt op 60fps en minder als stop-motion.

Je merkt het ontzettend met Windows animaties, je muis cursor etc, los van gaming dus ook.

Sinds mijn laptop 240Hz is merkte ik dit pas echt en heb ik mijn schermen op kantoor vervangen naar 165hz 3440x1440.

Wereld van verschil.
Nogmaals: hogere refreshrate doet veel voor de soepelheid, maar ik denk dat het weinig doet tegen vermoeidheid.

Als je het daar ook mee oneens bent, prima, dan verschillen we van mening. Mijn punt was in ieder geval niet dat hogere refreshrate weinig doet, want voor soepelheid doet het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-05 21:10
Zoek een flicker-free scherm, een scherm die geen PWM gebruikt voor het dimmen van de backlight. Met een PWM backlight wordt de backlight van het scherm erg snel aan/uit gezet om tot een lagere helderheid te komen. Maar dat kan dus bij sommigen voor oogvermoeidheid zorgen.

Helaas is het vaak niet goed gedocumenteerd of een scherm wel of niet PWM gebruikt voor de backlight, kijk daarom naar betrouwbare reviews. Websites als Displayninja of RTINGS noemen het altijd als een scherm wel/niet PWM gebruikt bijvoorbeeld.

Meer info erover kan je hier vinden: https://www.displayninja....-flicker-free-technology/

[ Voor 24% gewijzigd door Raphire op 27-07-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
even vraagje tussendoor gezien een paar leden hier het over hertz hebben.

Bij specs staat dat mijn smart tv "100 Hz Perfect Motion Rate" heeft
maar bij Computeraansluitingen staat "Tot 1920 x 1080 bij 60 Hz "

Dus kijk ik naar een 60hz beeld gezien de vga aansluiting max 60 hz kan door pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
BrainCrash schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:24:
Heb je wel ooit iets aangepast aan de beeldscherm-instellingen van die TV om het beeld rustiger, warmer, donkerder, neutraler in te stellen?

Of staat ie nog op out-of-the-box standje schreeuwerige, over-saturated, oversharpened, 10.000 Kelvin, Dynamic-Everything, "KIJK MIJ HIER IN DE WINKEL STAAN.. HIERRRRR" -modus ?

Indien dat laatste: dan beginnen met al die 'image-enhancement' settings uit te zetten..
Bijvoorbeeld:

Algemene preset: NIET op "dynamic" , "Vivid" of iets vergelijkbaars, maar zet die op iets als "natural", "film", "theater" of iets dergelijks.

Detailsettings:

- Brightness --> lager
- Contrast --> lager
- Dynamic Contrast --> uit
- Sharpness --> 0 / low (alle varianten)
- Color Temperature --> Warm
- Color enhancements --> Off
- Noise reduction --> Off (alle varianten)
- Motion interpolation --> Off
- Digital Clear Picture, of dat soort andere marketingtermen --> OFF
- Enige andere Image Enhancement --> Allemaal OFF

Overigens kan vermoeide ogen ook liggen aan het gebruikte omgevingslicht.
De omgeving rondom je scherm mag niet overdreven veel donkerder of lichter zijn dan het scherm zelf... Ideaal is het als dit ongeveer op hetzelfde lichtniveau zit.

Tenslotte kan het natuurlijk ook nog aan je ogen liggen, dat kan alleen een opticien bepalen natuurlijk.
ik heb al tijdje met redshift geklooit om beeld donkerder of iets meer oranje te krijgen maar heeft niet echt positief effect op mijn ogen gehad.
ik zal eens kijken wat voor instellingen het scherm zelf nog meer heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-05 00:40
tweakmember schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:13:
even vraagje tussendoor gezien een paar leden hier het over hertz hebben.

Bij specs staat dat mijn smart tv "100 Hz Perfect Motion Rate" heeft
maar bij Computeraansluitingen staat "Tot 1920 x 1080 bij 60 Hz "

Dus kijk ik naar een 60hz beeld gezien de vga aansluiting max 60 hz kan door pompen?
Motion Rate en Refresh Rate is niet hetzelfde, in dit geval is "100 Hz Perfect Motion Rate" een marketingterm om te doen lijken alsof het beeld hoge refresh rate heeft maar dit in werkelijkheid niet heeft. Zie bijvoorbeeld: https://history-computer.com/refresh-rate-vs-motion-rate/

Ik denk dat je met heel veel nieuwe monitoren al snel beter af bent dan met deze oude TV met verouderde technieken en een te lage resolutie voor het formaat.
Misschien is een fatsoenlijk 27 inch 1080p 60hz flicker-free scherm zonder PWM al genoeg voor jou persoonlijk. Ik zou dit niet aanraden want de resolutie is alsnog redelijk laag voor het formaat, maar het zal al een hele verbetering zijn.
Een scherm met een resolutie van 1440p (of zelfs 4k) zal nog fijner overkomen door de verbeterde scherpte van tekst.
Een scherm met een hoge refresh rate zal dan nóg iets beter zijn omdat bewegend beeld ook vloeiender oogt.

Wat jij nodig hebt om geen vermoeide ogen te hebben kan ik vanaf hier niet zien. Het hangt natuurlijk ook volledig van je gebruiksdoel af, wat doe jij allemaal met het scherm en voor hoe lang?
En wat je dan als eerste voor jezelf moet bepalen is hoe veel geld je daar aan uit wil geven, wat is je budget?

Lees deze guide van Tweakers anders eens door, daar worden wat prima monitoren in elke prijsklasse aangeraden:
review: Monitor Best Buy Guide - Juni 2023
Als je graag op 32 inch blijft en niet al te veel geld kwijt wil zijn zie ik daar de volgende monitor voor 260 euro staan, denk eigenlijk dat die je probleem al zou verhelpen:
uitvoering: AOC Q32E2N Zwart

[ Voor 6% gewijzigd door Sebastiaannn op 27-07-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
Controleer daarvoor of ook de TV in de zogenaamde PC/Game input mode staat.
Daarbij worden dan vrijwel alle "beeldverbeteringen" uitgezet.
Ook eventueel overscan instellingen uitzetten, hierdoor wordt het PC beeld onscherp.
De VGA aansluiting is al beperkt in resolutie en beeldkwaliteit.
Heb je geen betere aansluiting tot je beschikking op je PC zoals HDMI/DVI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor mij persoonlijk zou echt advies zijn iig te kijken welke helderheid je hem nu op hebt staan. En natuurlijk de ene is de andere niet, maar zowel op mijn werk als thuis, waar ik ook op game, staat de helderheid op 30%. Wat dus helemaal niet in de buurt hoeft te komen van helderheid op 30% bij jouw monitor, maar om aan te geven dat ik hem echt ver onder max heb staan, en hoewel dat even wennen is als hij daarvoor op maximaal stond, daarna voor mij iig gewoon echt rustiger kijkt, en absoluut niet donker lijkt.
Pagina: 1