Airco condensing unit ophange aan gipsmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aurrorax
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-01 11:39
Hi medetweakers,

Hierbij een vraag van iemand met twee linkerhanden _/-\o_
In mijn apartement is een watergekoelde airco gehangen, dus met een condensing unit welke koelt met water i.p.v. met lucht van buiten.

Dit omdat mijn VVE geen buitenunit toelaat in het appartement.

Nu zou ik graag jullie mening willen weten of deze voldoende is bevestigd en geen gevaar vormt :

De unit zit geschroefd aan een muur van gips/cellenbeton (massieve blokken, +- 10cm dik, niet hol) met 4x houtdraad bouten van 80mm in gips/cellenbetonpluggen.
De console waar deze op staat is geschikt voor 140kg en rust aan de onderzijde ook op rubberenschroeven tegen de muur.

Het gewicht van de unit is 40kg.

Zie hieronder de afbeeldingen, wat denken jullie, verder prima zo? of toch maar wat verstevigen?

Alvast erg bedankt voor jullie insteek! (p.s. hij hangt er inmiddels een klein weekje, en ik zie geen verandering aan de muur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gcas5ljE4Tk103g7espVLamTuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Q1F3DutZDP6eoHEUIWPRK4c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifODJDeswL7YOXOwrX9saBJnDOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ta4Ww9EPqx4EDPWJNGz3qWcW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door aurrorax op 27-07-2023 15:24 ]

Beste antwoord (via aurrorax op 27-07-2023 20:58)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Elke plug moet ca. 10kg dragen, dat is niet bijzonder veel. De trekkracht van een 80mm bout in gipsbetonplug is individueel al >100kg. Ik denk dus dat het wel goed zit, mits de boorgaten op maat geboord zijn en alles zoals het hoort is gemonteerd.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• DexterDee

DexterDee

Elke plug moet ca. 10kg dragen, dat is niet bijzonder veel. De trekkracht van een 80mm bout in gipsbetonplug is individueel al >100kg. Ik denk dus dat het wel goed zit, mits de boorgaten op maat geboord zijn en alles zoals het hoort is gemonteerd.

• aurrorax
DexterDee schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:36:
ze zijn inderdaad netjes voorgeboord, en met een stofzuiger is het gruis eruitgehaald.
Zal wel goed zijn dus?

• DexterDee

DexterDee

Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken. Waar liggen zelf je twijfels?

• aurrorax
DexterDee schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:52:
Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken. Waar liggen zelf je twijfels?
Een van de bouten zit net op de hoek van de muur, hier is een klein (ik denk oppervlakkig) scheurtje onstaan direct na / bij het boren.

Wordt een beetje kriebelig van een apparaat van 40kg gevuld met R32 gas aan een gips muur, vandaar dat ik zeker wil zijn dat het stevig zit :), de zwarte puntjes heb ik gemaakt om te meten of de scheur groter wordt. tot op heden dus niet :)

zie foto :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8ecxsDOT5XE2cSOiJEtNseuSuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjLAfCKS3m0OlRofIAUyj3Yv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door aurrorax op 27-07-2023 16:03 ]

• DexterDee

DexterDee

Die scheur ziet er dan weer niet heel fijn uit, ik snap je zorg. Zo lang het de verf/stuclaag is en niet de cellenbeton kan het niet heel veel kwaad.

• aurrorax
DexterDee schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:09:
Die scheur ziet er dan weer niet heel fijn uit, ik snap je zorg. Zo lang het de verf/stuclaag is en niet de cellenbeton kan het niet heel veel kwaad.
Dit lijkt inderdaad het geval, even samen met een handige Harrie wat versterking gemaakt voor de zekerheid, zo’n komt het vast en zeker goed, de unit leunt hier tegenaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmWICldRoXc3t_OWp-VglVpSWi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PZZOO3oDtq6aUMT3jcewQHh.jpg?f=fotoalbum_large

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:59
aurrorax schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:47:
[...]

Dit lijkt inderdaad het geval, even samen met een handige Harrie wat versterking gemaakt voor de zekerheid, zo’n komt het vast en zeker goed, de unit leunt hier tegenaan.

[Afbeelding]
Haha wauw, dat is een echte DIY oplossing, maar goed, ik snap je zorg.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:25
aurrorax schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:47:
[...]

[Afbeelding]
Heb je nu niet veel meer last van resonanties? Het ding staat niet voor niets op rubberen dempers natuurlijk.

Zwaar offtopic, maar ik kende deze oplossing niet. Hoeveel liter drinkwater spoel je hiermee door de afvoer? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• aurrorax
Xander schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:55:
[...]

Heb je nu niet veel meer last van resonanties? Het ding staat niet voor niets op rubberen dempers natuurlijk.

Zwaar offtopic, maar ik kende deze oplossing niet. Hoeveel liter drinkwater spoel je hiermee door de afvoer? :P
Haha nee, daar heb ik samen met de handige harrie een tochtband tussen gemaakt, hij leunt dus tegen rubber, ook de balk ligt in zijn metalenmuurbrackets met rubber, geen verschil dus.

De oplossing is vrij specifiek, en het theoritisch maximale verbruik is 150 liter per uur.
in de praktijk lukt het het apparaat om ons appartement terug te koelen van 29 naar 25 graden binnen 10-15 minuten.

Ik heb een homewizard watermeter en die geeft aan dat dat ongeveer zo'n 15 liter kost.

Ik snap natuurlijk ook dat dit niet de meest eco vriendelijke oplossing is maar het alternatief was verhuizen...

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-10-2025
offtopic maar heel erg benieuwd wat dit gekost heeft incl. installatie...

• aurrorax
A.M.H schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:58:
offtopic maar heel erg benieuwd wat dit gekost heeft incl. installatie...
Bij deze : https://www.klimate.nl/te...co-zonder-buitenunit.html

Heb hem wel lokaal laten installeren daar ik niet in de buurt woon van het bedrijf Klimate

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:59
DexterDee schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:36:
Beetje laat, maar je negeert hier de momentkracht. Dat ding hangt van de muur af, dus er is ook een momentkracht. Stel dat het zwaartepunt 40 cm van de muur zit, dan is het moment M = F*d= 10*40*0,4 = 160 Nm. Verdeeld over 4 schroeven, 40 Nm per schroef (als het gewicht netjes verdeeld is).

Weer een gokje: als het draaipunt de onderkant van de beugel is, en de schroeven daar 40 cm boven zitten, wordt de trekkracht Ftrek op de schroeven M/d = 40 / 0,4 = 100 N = 10kg. 10 kg trek plus 10 kg schuif = 14kg schuin naar onderen.

Een Fisher Duopower plug kan volgens Fisher zelf 20 kg (10x50 plug) tot 30 kg (10x80 plug) dragen in cellenbeton.

Oftewel: het zou moeten kunnen, mits het gewicht genoeg verdeeld is, en mijn aannames een beetje kloppen, maar 't is lang niet zo ruim als jij benoemt.

Disclaimer: dit is gebaseerd op mijn middelbare school natuurkunde. Ik heb hier verder geen ervaring in.

Edit: ik zie dat Fisher twee klassen cellenbeton noemt, G2 en G4, waarbij G4 veel meer trekkracht aan kan. Ik weet niet wat in de Nederlandse woningbouw gebruikelijk is. Een 10x80 plug in G4 cellenbeton kan idd wel 110kg trek aan.

[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 02-08-2023 19:47 ]

• aurrorax
marcop23 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:43:
[...]

Beetje laat, maar je negeert hier de momentkracht. Dat ding hangt van de muur af, dus er is ook een momentkracht. Stel dat het zwaartepunt 40 cm van de muur zit, dan is het moment M = F*d= 10*40*0,4 = 160 Nm. Verdeeld over 4 schroeven, 40 Nm per schroef (als het gewicht netjes verdeeld is).

Weer een gokje: als het draaipunt de onderkant van de beugel is, en de schroeven daar 40 cm boven zitten, wordt de trekkracht Ftrek op de schroeven M/d = 40 / 0,4 = 100 N = 10kg. 10 kg trek plus 10 kg schuif = 14kg schuin naar onderen.

Een Fisher Duopower plug kan volgens Fisher zelf 20 kg (10x50 plug) tot 30 kg (10x80 plug) dragen in cellenbeton.

Oftewel: het zou moeten kunnen, mits het gewicht genoeg verdeeld is, en mijn aannames een beetje kloppen, maar 't is lang niet zo ruim als jij benoemt.

Disclaimer: dit is gebaseerd op mijn middelbare school natuurkunde. Ik heb hier verder geen ervaring in.

Edit: ik zie dat Fisher twee klassen cellenbeton noemt, G2 en G4, waarbij G4 veel meer trekkracht aan kan. Ik weet niet wat in de Nederlandse woningbouw gebruikelijk is. Een 10x80 plug in G4 cellenbeton kan idd wel 110kg trek aan.
bedankt voor je uitleg (inclusief disclaimer :D ) Maakte mijzelf eerder zorgen dat het cellenbeton blok naar voren komt, die beugel zit muurvast.

Gelukkig zit de unit zelf geschroefd in de beugel, dus door de balk er tegen te maken kan het blok ook nooit naar voren komen daar de unit tegen de balk aanleunt.

Tot op heden geen veranderingen in scheur of andere zaken, enkel een heerlijk gekoeld appartement :)
Pagina: 1