Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-05 14:19
Mijn huishouden van twee volwassenen en twee kinderen verbruikt absurd veel stroom per jaar. Ongeveer 4700kwh per jaar. Dit vind ik erg veel. Dus ik heb een homewizard meter aangeschaft om per dag en week mijn stroomverbruik in de gaten te houden.

Hierop zien we dat ons sluipverbruik ongeveer 50% van ons totaal verbruik is. Dit is helemaal nu zichtbaar omdat we met vakantie zijn :p.

Mijn vraag aan jullie. Is dit hoog of is dit normaal verbruik? En kan iemand die pieken en dalen verklaren?

We hebben echt alle apparaten er uit getrokken behalve de keuken apparatuur en dus ook onze Amerikaanse koelkast van circa 15 jaar oud. Daarnaast hebben we de mechanische ventilatie ook aan laten staan. En de meterkast uiteraard met daar de router en hue en ikea tradfri box.

Hier zien jullie ons dagverbruik tijdens onze vaka tie. Deze is elke dag exact gelijk. In de avond gaat de verlichting aan en uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcR-SbZMSadPMJriF5mK0tgxbeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDXxuY9kZ6iUglbM8K7v4FLr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvkmQxZO3sP-ySLQDVynubDTlmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WM8hsNj3pssUL56NmQIU4bdT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor het graag! Bij voorbaat dank.

[ Voor 12% gewijzigd door DeBers op 27-07-2023 14:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:16
Ik verdenk je Amerikaanse koelkast van 15 jaar. Probeer deze eens los te trekken, dan weet je al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Aan die boogjes te zien zou het best de koelkast uit het jaar kruik kunnen zijn idd. Rond etenstijd veel open en dicht ook, dus bijstoken.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1777010 op 27-07-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Lelletje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:12:
Ik verdenk je Amerikaanse koelkast van 15 jaar. Probeer deze eens los te trekken, dan weet je al voldoende.
Dat gaat helaas niet. De vorige bewoners die hem hebben geplaatst hebben een volledige ombouw er omheen gebouwd met alle apparatuur en waardoor je ook niet zo maar bij de stekker kan. Hij staat ook op het beton waardoor je hem niet naar voren de houten vloer op kan rijden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Hoe wilde je de koelkast dan vervangen als deze kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Anoniem: 1777010 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:13:
Aan die boogjes te zien zou het best de koelkast uit het jaar kruik kunnen zijn idd. Rond etenstijd veel open en dicht ook, dus bijstoken.
We zijn met vakantie. Maar de verhoging is omdat ik een programma heb aan staan dst de lampen aan gaan avonds en uit rond bedtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Lelletje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:15:
Hoe wilde je de koelkast dan vervangen als deze kapot is?
Ja. Dat is een hele leuke. De koelkast kunnen we dus alleen vervangen als we de gehele ombouw afbreken en de vloer vervangen of uitbreiden. Cadeautje van de vorige bewoners :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:52
Je kan de koelkast vaak ook aan binnenkant uit zetten / op een "hogere" temperatuur zetten (meestal lagere stand).

als dat meteen gigantisch shceel in je sluipverbruik -> koelkast eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
Als je weet op welke groep de amerikaanse koelkast is, kan je dat ook proberen? Dan weet je of de pieken dan minder zijn of zelfs weg zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

DeBers schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:15:
[...]

We zijn met vakantie. Maar de verhoging is omdat ik een programma heb aan staan dst de lampen aan gaan avonds en uit rond bedtijd.
Mmmm, het leek zo slim bedacht van mezelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is vrij hoog, maar dat wist je al :)

Je kan ook de groep waar je koelkast op zit even spanningsloos maken en kijken wat er dan gebeurd. Je ziet dat verbruik live met die P1 meter.

Ik zou die koelkast als die het is zo snel mogelijk vervangen, eventueel eentje zoeken met dezelfde afmetingen als je anders veel moet verbouwen.
[...]

Dan is het geen sluipverbruik en klopt je vraag niet. Dan kan het verbruik een stuk normaler zijn. Ongeveer 75 Watt dan? Dat is niet superslecht. Ik zit zelf op 30 maar heb alles achter aan /uit schakelaars zitten.

[ Voor 69% gewijzigd door Marzman op 27-07-2023 14:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]

Dat is ook raar, want dan zou ik verwachten dat die "bergjes" die de hele dag voorkomen, er 's avonds bovenop staan, maar dat staan ze in eerste instantie niet? Of die koelkast heeft een tijdje vol vermogen getrokken, kan ook.

Ik zou hoe dan ook een test met die koelkast doen, dat is wat mij betreft ook de nummer 1 van veroorzakers.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 23:30
Oude keukenboiler in een aanrechtkastje staan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:42
Die koelkast zou bij mij ook de hoofdverdachte zijn... maar voordat je het ding gaat vervangen en de boel gaat lostrekken, check eerst eens of de deuren nog netjes afsluiten en hoe hoog staat het ding afgesteld? Je zal zeer wss het verbruik al wat terug kunnen dringen door de koeling iets minder hard le laten werken... toen elektra zo duur was heb ik mijn koelkast ook teruggedraaid van de hoogste stand naar iets boven het midden, scheelde toch zo'n 15~20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
of je koopt bij homewizard deze en het laat je zien het dagelijks stroom verbruik van deze koelkast

https://www.homewizard.co...cket&utm_content=b_socket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
als voorbeeld zie hier het stroomverbruik met een E - socket keuken close-in boiler inhoud 10 literAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YEplko5S3LOe7bQBAoWD14jxU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NBEy8G2oSgvsfTR09Sh5UHap.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

karper34 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:51:
of je koopt bij homewizard deze en het laat je zien het dagelijks stroom verbruik van deze koelkast
Of je leest het hele topic. :)
DeBers schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Dat gaat helaas niet. De vorige bewoners die hem hebben geplaatst hebben een volledige ombouw er omheen gebouwd met alle apparatuur en waardoor je ook niet zo maar bij de stekker kan. Hij staat ook op het beton waardoor je hem niet naar voren de houten vloer op kan rijden. :?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
remco_k schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:07:
[...]

Of je leest het hele topic. :)

[...]
dan ga je toch erom heen en meet je al die andere eerst : meten is weten = sluipverbruik dat was de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
75 Watt voor ventilator, modem en Ikea box is niet extreem veel. Die ventilator zal daarvan al meer dan de helft zijn.
En als de keukenapparatuur ook 15 jaar oud is en een verlicht display met klokje hebben, dan kan dat ook zomaar een paar watt per stuk verbruiken.
Misschien ook nog wat over het hoofd gezien, zoals de deurbel?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 09:49
Je zal moeten gaan uitsluiten en meten, maar dat gaat was lastig als je op vakantie bent :)

Kijkend naar de grafieken dan zien we gedurende de dag een basis belasting van ongeveer 75W met daar boven op de pieken van 150W. Tussen 19:00 en 22:00 is het verbruik van een beetje afwijkend, daar valt niet al te veel over te zeggen vreemde is wel dat de pieken en dalen dan weg zijn. Gebeurt dit elke dag? Na 22:00 keert het standaard patroon weer terug, met de pieken van 150W echter is de basis belasting nu +/-110W wat op ongeveer halftwaalf weer afneemt naar de 75W.

- Koelkast toevallig om en nabij 150W? Dit moet je op kunnen zoeken als je het type weet.
- Zijn de lampen die je aanzet ongeveer 35W? (110-75)
- Lampen staan aan van 19:00 tot 23:30?

Grootste verdachte is de koelkast, vraag is wat anders periodiek 150W kan vragen en nog aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:23
DeBers schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Is die ombouw naast bv je keukenblad/kastjes waar een plint onder zit? Dan heb je misschien geluk dat je de volledige ombouw spanningsloos kan maken als ze daar een stekkerdoos hebben gebruikt die weer aangesloten zit onder je plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een wat oudere AC afzuiging wil op standje 3 rustig 75 watt verstoken. Onze Buva boxstream doet dat ook.
Maar meten is echt weten in dit geval. Dus koop een of meer slimme stekkers en meet gewoon wat ze doen.
Oude koelkast vreet stroom, simpel zat. Als je die er een uurtje uit trekt kun je een evt verschil wel herkennen in je huidige setup denk ik, en met de deur dicht trekken ze dat wel. Dus die zou ik zo testen.

De rest is koffiedik kijken nu.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Heb hier ook nog een oude amerikaanse (Bosch) koelkast, verbruikt ruim 800kwh op jaarbasis, heb dezelfde grafiek ongeveer als TS.

Een moderne amerikaanse koelkast zal ongeveer de helft verbruiken, ga je naar een normale koel/vries combi dan ga je dicht naar derichting van 100kwh per jaar.

Het is jammer dat HW er geen middellijn doorheen tekent, zou je ongeveer tegen de 100W continue zitten, dat is dan ook zo ongeveer het verbruik v/d koelkast. (100*24*365=876kwh)

Bij mij is de koelkast dan ook voor ongeveer 1/3 van totaal verbruik

[ Voor 30% gewijzigd door mvrhrln op 27-07-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:28
4700 kWh voor een gezin met 2 kids is redelijk normaal. Ik had ook een oude Bosch met 2 deuren, schrikbarend hoeveel verschil er zat met een nieuwe Samsung. Dit zal je een aantal honderd kWh op jaarbasis schelen. Maar 4700 is niet extreem veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@emielbf Niet extreem veel? 4700kWh is veel hoor.

Volgens het Nibud verbruikt een 4 persoons huishouden gemiddeld 4010kWh per jaar. En voordat ik airco's hier in huis had zat ik daar echt ruimschoots onder met een gezin van 4.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:22
Zit de koelkast niet op een aparte groep? Zo niet, kan je de overige apparaten van die groep niet uitzetten en dan ook de overige groepen of enkel die groep van de koelkast samen met de andere apparaten die er op zitten. Ik moet zeggen, heb zelf ook van deze pieken maar verdacht de Quooker er altijd van, maar nog nooit op onderzoek uitgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:01
SirMemeAlot schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:20:
Zit de koelkast niet op een aparte groep? Zo niet, kan je de overige apparaten van die groep niet uitzetten en dan ook de overige groepen of enkel die groep van de koelkast samen met de andere apparaten die er op zitten. Ik moet zeggen, heb zelf ook van deze pieken maar verdacht de Quooker er altijd van, maar nog nooit op onderzoek uitgegaan.
Dit is exact wat ik wilde voorstellen. Haal de keukengroep eraf en je weet vrij zeker dat het de koelkast is. Los van de onhandige koelkast kunnen andere apparaten wel alvast afgekoppeld worden. Als die als enige aangesloten blijft heb je de boosdoener zo te pakken. Jammer van die ombouw, dat maakt vervangen een stuk lastiger.

Verder zei @DeBers dat de lampen savonds aangaan. Het lijkt erop dat dat geen led lampen zijn, dus die zou ik dan vervangen. Dit was het eerste wat ik in onze woning heb gedaan na aankoop. Er zaten op zolder 10 spotjes van 45 watt elk bijvoorbeeld. Alles bij elkaar tikte het hard aan. Nu zitten we met 2 volwassenen en een kindje op maximaal 1800 kwh per jaar. Ons sluipverbruik zit rond 40 watt en schiet naar 120 als de koelkast zijn werk doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10

timovd

Voorsprong door techniek

emielbf schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 06:59:
4700 kWh voor een gezin met 2 kids is redelijk normaal. Ik had ook een oude Bosch met 2 deuren, schrikbarend hoeveel verschil er zat met een nieuwe Samsung. Dit zal je een aantal honderd kWh op jaarbasis schelen. Maar 4700 is niet extreem veel
2 personen en verwarmen met een warmtepomp; dan kom je wel richting die 4700kWh/jaar.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-05 21:27
Ik heb toevallig een zelfde rondje gedaan als jij in het huis en ik denk het het juiste antwoordt is al gegeven maar het is bijna zeker de koelkast. Het aan/uit verhaal zie ik ook terug in de data (gelukkig in mindere mate), als die op temperatuur is verbruikt die bijna geen stroom en als die onder een bepaalde waarde gaat, gaat die weer aan. Daardoor krijg je pieken.

Of het de moeite is om te vervangen is een rekensommetje hoe snel je hem terug verdient en of je dat de moeite waard vindt.

Qua verbruik zaten we iets lager, veel thuis vanwege thuiswerk/corona maar toch circa 30/40% het verbruik kunnen terugdringen met geringe kosten door aanpassingen in gedrag/kosten. Het is ook niet echt moeilijk als je logisch nadenkt en slimmer bent in je gebruik. Open deuren maar:
- Alles wat je niet verbruikt, bespaar je: We hebben nu op bijna alle stopcontacten aan/switches zitten van de action voor een paar euro. Vroeger bleven computers/tv etc op standby, bijvoorbeeld speakers. Nu gaat alle stroom eraf als je er niet bent (voorbeeld tijdens het eten ben je er gelijk 1/2 uur niet of je gaat even buiten het huis en vergeet alles uit te zetten) en standaard op bepaalde tijden, bijvoorbeeld 12 uur 's nachts uit. Dat kan via de app. Het boeit niemand maar het zijn toch percentages die je van je verbruik afkrijgt.
- Vloerverwarming pompschakelaar, gaat alleen nog aan als de verwarming aanstaat in plaats van jaar rond (dit was echt een flinke energie slurper). Nog beter is een nieuwe pompinstallatie met lagere wattage maar meestal weegt een nieuwe installatie niet op tegen de bezuiniging.
- Alle lampen vervangen voor led (was hiervoor bijna allemaal nog hallogeen). Terugverdientijd een paar maanden.
- Ziggo gebeld voor een nieuwe modem -> in 3 jaar tijd twee modems die steeds zuiniger waren, ook een flinke energie slurper was de oude versie, de nieuwe verbruikt bijna niets meer.
- Wasmachine/droger verbruikt veel stroom in ons huis houden, wasmachine 1 kwh, droger 2 kwh in een beurt. Nu zitten we op een dynamisch contract en gaan ze alleen aan wanneer de prijs negatief of nihil is (vaak in het weekend in de middag of doordeweeks in de middag). Wel het verbruik maar tegen aanzienlijk lagere kosten.
- Ik had via een gemeente actie een energie meter gekregen dus ik heb een rondje gemaakt met het verbruik van elk apparaat en vanuit daar een plan gemaakt i.c.m. met de P1.

Ook voor gas heb ik dat zelfde rondje gemaakt aan de hand van stookgedrag/comfort en weer invloed (bijv. als de zon schijnt hoef je niet een uur ervoor te stoken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

De lol van dat soort koelkasten is niet alleen de 'installatie', maar ook de features en het hele "niet ontworpen voor efficiëntie". Net zoals met onze huizen is ook bij een koelkast isolatie een gigantisch belangrijk ding, het is immers een warmtepomp. En een warmtepomp kan véél koelen/verwarmen, maar werkt het beste als hij op een vrij constante belasting érg laag kan staan.

En Amerikaanse koelkasten hebben niet alleen weinig isolatie (want "moet groot, stapelen taboe"), maar ook doorgaans gewoon een groot gat in de isolatie in de vorm van dingen als een ijsmaker (=gat in deur, niet heel veel mis met siliconen ijsklontjes tray...).

Ook dingen als zelf-ontdooien en het soort koelgas kan een stuk efficiëntie schelen; persoonlijk zou ik toch beginnen met het grootste "gevaar", en dat is de koelkast.

Je zit al aan Hue en ik gok dus: overal LED, en hoewel je blijkbaar een buiten-huis-programma er op hebt, zou je kunnen overwegen dat te 'beperken'. Niet dat dat véél sluipverbruik is, maar alle beetjes helpen.

De grap van Hue is dat je eigenlijk ook al een goede base hebt voor geschakelde stopcontacten, voor apparaten die makkelijk uitkunnen. Denk dan aan netwerk apparatuur, je wifi AP's, 10GBe apparatuur, etc...

Veel moderne apparatuur is érg beperkt belastend, maar desalniettemin tikt het wel aan.

Ook zaken als oude pompen in (vloer) verwarming etc. kunnen het verbruik verhogen. Buiten elektra weet ik niet veel van je energieverbruik, maar een CV ketel kan natuurlijk ook best "sluipen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Vergeet al dat gedoe met meten maar, die pieken in je verbruik is voor 90% je koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Dank allen voor jullie reacties!
Uit alle reacties maak ik inderdaad op dat het de koelkast is. Ik ga dat ook even testen met de groep uitzetten, maar lijkt mij inderdaad wel de hoofdreden. Het is er inderdaad een met ijsklonten en alle poespas, dus efficiëntie is niet de usp van dit ding.

Voor de rest is alles inderdaad led. De reden voor het avondprogramma was om potentiële inbrekers te laten denken dat we thuis zijn. Normaliter staat dat programma er niet op. Alleen tijdens de vakantie.

Ik ben inmiddels wee thuis en ga zoals gezegd even proberen met die koelkast. Maar buiten kijf staat dat die toch ergens het komend jaar inclusief dus het complete blok aan vervanging toe is. Ik twijfel dan wel of ik weer zo'n bakbeest ga nemen. :p
Pagina: 1