Structuur van opslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazdarati2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-07 14:33
Hi,

Iedereen volgt een structuur bij het opslaan van bestanden in bijvoorbeeld Windows Verkenner, en deze structuur probeer ik ook te gebruiken in mijn NAS/Cloud storage maar telkens struikel ik over de structuur.

Dit is makkelijk voor games (alles gaat in de tweede schijf bij D:/Games) maar voor de NAS icm backups vind ik het toch een stuk lastiger om overzicht te behouden. Plaatjes kunnen bijvoorbeeld worden opgedeeld in een map per jaar, maar sommige dingen overlappen meerdere jaren waardoor het makkelijker is om een losse map te maken met de locatie als onderwerp. En beide gaat ook niet, want dan moet je handmatig alles dubbel opslaan en ook nog bijhouden.

En dan al niet te spreken over documenten die enorm uiteenlopend zijn, van schooldiploma's tot handleidingen van hoe de magnetron werkt.

Wat werkt fijn voor jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je iets per jaar opslaan als het gaat om magnetron handleidingen? Die zou ik opslaan met een duidelijke naam (magnetron merk + model handleiding.pdf). Of dat ding dan uit 2023 komt of 1994 maakt weinig uit.
Voor plaatjes/foto's ook. Als je gewoon een mapje maakt met jaar + bestemming dan ben je er toch ook zonder dingen dubbel op te slaan. Als je erop wilt zoeken kun je zorgen dat je metadata goed in elkaar steekt van je bestanden.
Sorteren op jaar doe ik bijna nooit, dus dan ga ik dat ook niet in mijn structuur forceren, want dat zit me dan eerder in de weg dan dat het bruikbaar is.

Maar gebruik je een krantenarchief ofzo, dan is datum weer wel handig, omdat dat erg afhankelijk is van de datum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Ik gebruik ook # en @ voor mappen om zo bepaalde mappen bovenaan te houden
en nummers geven is ook handig

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het is vrijwel onmogelijk om alleen in bestandsstructuur al je diverse bestande te organiseren.
Ik heb gewoon een map 'backups' met daarin voor iedere kopie die ik ooit heb gemaakt van een systeem een mapje; dat is bijv. 'PC 2010' of 'OnePlus 7T Pro maart 2020'.

Daarnaast gebruik ik gewoon doelgerichte software om dingen in te zien.
Voor familiekiekjes gebruik ik PhotoPrism, voor andere media gebruik ik Plex of Emby. Voor documenten ben ik nog bezig met Paperless-ngx.
De bestandsstructuur houd je dan zodat je ongeveer weet wat waar staat (bijv. een map "Familiefoto's", en dan maakt het ook niet uit dat daar ook filmpjes tussen staan), en de stukken software die heel goed zijn in het doorzoekbaar en inzichtelijk maken van die bestanden gebruik je daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 23:16
Er is geen ideale bestands- of mappenstructuur.
Waar het om gaat is dat je je mappen zodanig organiseert dat je het zelf (en anderen) makkelijk terug kunt vinden. Gebruik duidelijke intuïtieve namen voor de (sub)mappen, dus geen map Overige bijvoorbeeld, want dat kan van alles zijn.
Maak de structuur ook niet te diep, niemand zit te wachten om (bijvoorbeeld) 12 niveaus door te klikken alvorens bij de juiste map te komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 15:47
mazdarati2 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:47:
Plaatjes kunnen bijvoorbeeld worden opgedeeld in een map per jaar, maar sommige dingen overlappen meerdere jaren waardoor het makkelijker is om een losse map te maken met de locatie als onderwerp. En beide gaat ook niet, want dan moet je handmatig alles dubbel opslaan en ook nog bijhouden.
Eigenlijk schiet je bestandssysteem hier tekort.
Je wil je data op meerdere manieren aankijken maar een bestandssysteem met boomstructuur forceert je één manier te hanteren.
Dat zou je nog kunnen omzeilen met hard links en zo één stuk data op meerdere plaatsen tonen maar dat kan bewerkelijk zijn.

Wat je hier eigenlijk voor nodig hebt is een beheertool die op basis van metadata of een database de data opzoekt met criteria die jij opgeeft.
En dan al niet te spreken over documenten die enorm uiteenlopend zijn, van schooldiploma's tot handleidingen van hoe de magnetron werkt.
Hier heb ik een aantal hoofdthema's (opleiding, werk, apparatuur) en toepasselijke submappen (per school, per werkgever, per merk).

Maar hier geldt natuurlijk ook dat je al snel meerdere manieren hebt om zaken aan te kijken.
Een camera is immers apparatuur maar valt ook onder fotografie.
Dat los ik of op met een snelkoppeling of door een afwijking toe te staan.
Pagina: 1