Aankoopadvies "pentablet"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:34
Ik moet regelmatig (pdf) documenten reviseren. Veelal zijn dit pdf ontvangen van externe partijen/klanten waardoor we dus niet het originele document krijgen. Dit kan geen van tekstdocumenten (A4 formaat) tot grote plannen (A0 formaat).
Dit reviseren gaat van gewoon commentaar erbij plaatsen tot soms het toevoegen van een schets. Als het om technische documenten gaat, markeer ik ook vaak welke zaken werden nagezien (en goedgekeurd).
Dit alles gebeurt op een redelijk performante laptop die ook voor andere technische toepassingen wordt gebruikt.

Tot nu toe printte ik de pdf's, maakte er (met kleurenstift) mijn notities op en scande dit opnieuw in om te kunnen doorsturen. Af en toe gebruikte ik pdfXchanger om er rechtstreeks aantekeningen in te maken maar iets schrijven met de muis is niet makkelijk.
Alle notities met de "textbox" of "commentaar" functie toevoegen vind ik niet zo prettig werken.

In eerste instantie dacht ik aan een "penmouse" maar dit is blijkbaar niet meer dan een gewone muis maar dan in een penvorm. Dus veel voordelen zou dit blijkbaar niet geven.

Een tablet (genre Samsung met pen) zou kunnen maar dan heb ik een extra device (documenten moeten dan overgezet worden) en het kost ook redelijk wat.

Daarna ben ik gaan zien naar de "pen tablets". Dus een soort van mouse pad met pen.
Hiermee zou je wel mee kunnen (fijn) schrijven op een redelijk natuurlijke manier.
bvb
https://www.wacom.com/en-.../pen-tablets/wacom-intuos

Is er iemand die hiermee ervaring heeft? vooral dan naar het "schrijven" met de pen.
Het is niet de bedoeling om hiermee grafische ontwerpen te maken.
Het hoofddoel is dus om aantekeningen te maken in/op pdf documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50
Ik heb een vrij oude Intuos voor gebruik in Paintshop. Het vergt veel oefening in hand-oog coordinatie voordat je daar vlot mee overweg kan.
En leesbare tekst schrijven vind ik nog veel moeilijker.

Wellicht dat het met de nieuwere tablets met hogere resolutie makkelijker gaat.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik ze al jaren, ook als alternatief op de muis. Ik ben een stuk sneller en nauwkeuriger dan met de muis.

En idd, PDF's beschrijven gaat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNyM6QPlB97lnjeFTlGbX852-fA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYvbqWSK7g6MBtNgd0pTgFY7.png?f=fotoalbum_large

Dit is op een Intuous Pro Small geschreven. Ik ben er geen fan van eerlijk gezegd. Omdat er altijd vertraging zit tussen wat je doet met je hand en vingers en hoe de 'inkt' op het scherm verschijnt. Dat is met direct schrijven op papier of scherm toch handiger.

Verder gebruik ik al meer dan 20 jaar een wacom tablet, vooral als pen vervanging. Verschillende gehad en dit is wel de beste ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte op 27-07-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Toch voelt het zo anders als je niet naar je tekst kijkt bij het schrijven :D ,,, Zal wel kwestie van wennen zijn?

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
Qua schijven is het zeker niet de bedoeling om hele teksten te schrijven.
Dit zijn bvb eerder gewoon aantekeningen (enkele woorden) in de marge en dan bvb een pijl tekenen naar de plaats waartoe deze aantekening behoord.

Ik heb dit eerder op een geleende tablet (samsung S8 dacht ik met pen - kostprijs iets van 700€ vermoed ik) gedaan en daarop vond ik dat het behoorlijk ging om te schrijven. Misschien wel omdat het erg lijkt als op papier schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zweer bij een Surface (Pro). Heb je én een laptop én een tablet waar je dus goed me ekan schrijven, maar ook ander werkt doen. Ik werk er al ruim 8 jaar mee en nog geen dag spijt van. Inmiddels aan mijn tweede ondanks dat ik er elke dag mee onderweg ben, dus ook nog duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@superduper Ja dat zou ook mijn wens zijn, maar is me helaas nog niet gelukt om te krijgen als werkapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:32
Kijk eens naar een Onyx Boox Note Air, is gebaseerd op android wat als voordeel heeft dat je je favoriete apps kan gebruiken. Het schrijven gaat echt perfect op dit soort apparaten.

Een ander voordeel is dat je dagen kan doen met een batterij en dat je ook in fel zonlicht nog gewoon kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50
freebutterflyx2 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:35:
Qua schijven is het zeker niet de bedoeling om hele teksten te schrijven.
Dit zijn bvb eerder gewoon aantekeningen (enkele woorden) in de marge en dan bvb een pijl tekenen naar de plaats waartoe deze aantekening behoord.
Zit daar geen handige optie voor in PDFxchange, zoiets als in Autocad met annotations? Dat maakt met 2 klikken een pijltje en tekstvak.
Ik heb dit eerder op een geleende tablet (samsung S8 dacht ik met pen - kostprijs iets van 700€ vermoed ik) gedaan en daarop vond ik dat het behoorlijk ging om te schrijven. Misschien wel omdat het erg lijkt als op papier schrijven.
Dat is helemaal niet vergelijkbaar. Schrijven op een computerscherm met pen zie je de pen en tekst samen.
Met een Intuos o.i.d. schrijf je 'in de ruimte' zonder visuele referentie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Jelte schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:15:
@superduper Ja dat zou ook mijn wens zijn, maar is me helaas nog niet gelukt om te krijgen als werkapparaat.
Wat zijn dan de argumenten tegen? Het is een gewone windows machine, dus past meestal goed in de management systemen; Het kan een complete werkstation vervanger zijn, dus het is niet een 'tablet' erbij met de extra kosten.

Als je opties beperkt worden is het wel goed dat ook even hier te vermelden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:24

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb jaren met verschillende Wacom Bamboo en Intuos modellen gewerkt en het vergt wat oefening maar schrijven kan al vind ik het nooit natuurlijk aanvoelen.

IPad Pro of een Surface Pro daartegen waren een stuk fijner :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
superduper schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Wat zijn dan de argumenten tegen? Het is een gewone windows machine, dus past meestal goed in de management systemen; Het kan een complete werkstation vervanger zijn, dus het is niet een 'tablet' erbij met de extra kosten.

Als je opties beperkt worden is het wel goed dat ook even hier te vermelden dan.
dit beantwoorden gaat voorbij aan dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen dus niet hier maar in de koopadviesfora. Ik verplaats even:

Move OH -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
Ik kan best geloven dat een tablet of laptop met touchscreen beter is. Ik heb trouwens een samsung tablet geleend om te proberen.
Maar enerzijds kost dit meer dan een pen-tablet en anderzijds heb je weer een extra "computer".
Ik werk meestal op een performante laptop maar daarnaast werk ik ook soms op een high-end desktop.

Vandaar de voorkeur voor een pen-tablet.
Iemand ervaring met het merk XP-pen?
https://www.xp-pen.com/

Te vergelijken met Wacom qua kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:06
Misschien een Wacom Sketchpad, daarmee schrijf je tevens op gewoon papier zodat je niet afhankelijk bent van de feedback op het scherm.
Pagina: 1