Fooi verdelingstabel maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-02 00:13
Ik heb een Excel gemaakt en zou graag willen weten hoe ik de fooi op een eerlijke manier kan verdelen. Ik heb wel wat Excel kennis maar dit gaat even mijn petje te boven. Ik heb al een start gemaakt en alle data invoer kloppend gemaakt.

Nu het probleem. Ik heb een lijst met de gekregen geldeenheden. Deze loopt van 50 euro tot 20 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjxLKxPJVRZ1_tDR8c4TPrEqEtg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aIvWrsAIMCmu42mqmDIFrqXd.png?f=user_large

Iedereen krijgt fooi uitbetaald naar het aantal gewerkte uur. Dus alle gewerkte uren van alle medewerkers bij elkaar opgeteld gedeeld door de totale fooi. Dit bedrag van fooi per uur wordt dan keer het aantal gewerkte uur gedaan en hier vanaf worden de onbetaalde bonnetjes vanaf gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7B9GxyrQ2wnt3Gm_iRZcd72okJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSM1MVF9oG87YbtvudBM5aG3.png?f=fotoalbum_large

Nu zou ik graag willen inzien hoeveel ik dan in iedereens envelop moet doen om het nog makkelijker te maken. Is dit op een of andere manier mogelijk door slim de formules te gebruiken in Excel? Dat bijvoorbeeld pietje 50 euro fooi krijgt en ik de tabel hierboven zie hoeveel ik in de envelop moet doen. Het is geen probleem als er met saldo's wordt gewerkt aangezien het onmogelijk is om voor iedereen op het juiste bedrag te komen door het beschikbare geld. Het doel is om er zo dichtbij mogelijk te komen en het zo eerlijk te verdelen.

Alvast bedankt!

Hier nog een link naar de Excel wat ik tot op heden heb: https://we.tl/t-XKn8d1N4mk

Beste antwoord (via Slammer2016 op 27-07-2023 15:24)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:38
De enige manier die ik kan bedenken is de volgende

Je sorteert de medewerkers op basis van gewerkte uren met de meeste bovenaan.
Je begint met het opdelen van de grootste briefjes totdat je boven de waarde uitkomt.
bv 180 is 3 briefjes van 50. blijft 30 euro over.
Dan ga je verder met de volgende waardes.

In principe weet je de aantallen dus kan je in een kolom ernaast weergeven wat er nog over is of opgebruikt is.

Voor het begin alleen beginnen met de briefjes t/m 5 euro.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 13:34
Is het in de laatste tabel noodzakelijk om de fooi te verdelen naar de verschillende geldbedragen. Het makkelijkste lijkt mij om daar met het saldo te werken, dan weet je wat je in de envelop moet stoppen.

Als je de uren per medewerker hebt in een lijst over de gewenste periode kan je dit met verticaal zoeken in de onderste tabel verwerken. Dat keer de fooi per uur wordt dan het saldo wat de medewerker krijgt als ik je redenering goed kan volgen. Hierbij heb je in de onderste tabel 3 of 4 velden nodig: naam, gewerkte uren, saldo en eventueel optioneel de fooi per uur.

Wel vraag ik mij twee dingen af. Waarom werk je met geldeenheden en niet gewoon het bedrag per dag/periode? In je tekst geef je aan dat van de fooi de onbetaalde bonnetjes afgaan, mag dat zomaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Fooi op een eerlijke manier verdelen... Hoe zie je dat? Ik kan me namelijk twee manieren voorstellen:
Methode 1: fooi is voor degene die het krijgt
Methode 2: alles in een pot, en aan het einde van de rit verdelen.

Ooit, lang geleden, stond ik met grote regelmaat de nodige uurtjes achter de bar ergens in de nachtelijke uren van het weekend. Het was voor mij sport om van zoveel mogelijk mensen te weten bij welk groepje ze hoorden en wat dat groepje dronk. Daarbij probeerde ik zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk te helpen. Combineer dat en er was een goeie kans dat je maar bij de bar aan hoefde te komen om geholpen te worden voor je besteld had. Resultaat voor mij: behoorlijke fooien ;)
Die fooien gingen in een gezamelijke pot, en werden aan het eind van de nacht verdeeld.
Een aanzienlijk deel van mijn collega's stond graag met mij achter de bar, omdat het verschil aan het eind van de rit was dat - op avonden dat ik werkte - de fooi per persoon rond de honderd gulden lag (ik zei het al, lang geleden) en als ik er niet was, dan was men blij met een gulden of twintig.
En daarmee zijn methode 1 en 2 verklaard.

Je kunt dat vreselijk mooi maken met hoeveel briefjes van 50 en hoeveel dubbeltjes er gegeven zijn, maar uiteindelijk is het OF methode 1 (waar je geen Excel bij nodig hebt) OF methode 2 (die basically inhoudt: [som van de fooi / gewerkt aantal uren(medewerkers totaal)] * [gewerkt aantal uren per medewerker]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
patviev schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:38:
Is het in de laatste tabel noodzakelijk om de fooi te verdelen naar de verschillende geldbedragen. Het makkelijkste lijkt mij om daar met het saldo te werken, dan weet je wat je in de envelop moet stoppen.

Als je de uren per medewerker hebt in een lijst over de gewenste periode kan je dit met verticaal zoeken in de onderste tabel verwerken. Dat keer de fooi per uur wordt dan het saldo wat de medewerker krijgt als ik je redenering goed kan volgen. Hierbij heb je in de onderste tabel 3 of 4 velden nodig: naam, gewerkte uren, saldo en eventueel optioneel de fooi per uur.

Wel vraag ik mij twee dingen af. Waarom werk je met geldeenheden en niet gewoon het bedrag per dag/periode? In je tekst geef je aan dat van de fooi de onbetaalde bonnetjes afgaan, mag dat zomaar?
Het scheelt wat tijd wanneer er gelijk te zien is wat je in een envelop gestoken moet worden. Hierdoor hoef je niet iedere keer te kijken van wat heb ik nog aan briefjes en muntjes en wat is handig. Als Pietje bijvoorbeeld 18 euro fooi heeft. Pak je logischerwijze een briefje van 10, 5 en twee muntstukken van 2 en een van 1. Op een gegeven moment heb je na een aantal medewerkers niet meer de vrijheid omdat de muntstukken en briefjes opraken. We doen het nu op de simpele manier door de gewerkte uren * fooi per uur - bonnetjes te doen in Excel. Maar zijn opzoek naar een manier waarop het misschien slimmer of sneller kan. En het wat minder tactisch nadenken is om hoe je zo goed mogelijk omgaat met het contante geld wat beschikbaar is. Aan het einde van de periode wordt er gekeken naar de fooi elektronisch en digitaal en wordt dit uit de kassa gehaald. Hierdoor is het niet zo gemakkelijk om vooruit te plannen wat handig is en wat nodig is.

Nog even over de bonnetjes. Dit is niet om kasverschillen af te dekken. Dit gaat om bonnetjes van medewerkers die zelf iets bestellen bij ons buiten werktijden en sluitingsdrankjes om. Wanneer ze bijvoorbeeld na werk nog zin hebben in een lekker stukje flees kan je ervoor kiezen om dit te betalen van je fooi of gewoon het gelijk zelf af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39
Het is natuurlijk nogal de vraag of je uberhaupt met de beschikbare geldeenheden een verdeling kunt maken.
Stel je heb 2 briefjes van 50 fooi. Als je dan al met meer dan 2 mensen bent, kun je dat nooit verdelen zonder het te wisselen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
Jester-NL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:56:
Fooi op een eerlijke manier verdelen... Hoe zie je dat? Ik kan me namelijk twee manieren voorstellen:
Methode 1: fooi is voor degene die het krijgt
Methode 2: alles in een pot, en aan het einde van de rit verdelen.

Ooit, lang geleden, stond ik met grote regelmaat de nodige uurtjes achter de bar ergens in de nachtelijke uren van het weekend. Het was voor mij sport om van zoveel mogelijk mensen te weten bij welk groepje ze hoorden en wat dat groepje dronk. Daarbij probeerde ik zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk te helpen. Combineer dat en er was een goeie kans dat je maar bij de bar aan hoefde te komen om geholpen te worden voor je besteld had. Resultaat voor mij: behoorlijke fooien ;)
Die fooien gingen in een gezamelijke pot, en werden aan het eind van de nacht verdeeld.
Een aanzienlijk deel van mijn collega's stond graag met mij achter de bar, omdat het verschil aan het eind van de rit was dat - op avonden dat ik werkte - de fooi per persoon rond de honderd gulden lag (ik zei het al, lang geleden) en als ik er niet was, dan was men blij met een gulden of twintig.
En daarmee zijn methode 1 en 2 verklaard.

Je kunt dat vreselijk mooi maken met hoeveel briefjes van 50 en hoeveel dubbeltjes er gegeven zijn, maar uiteindelijk is het OF methode 1 (waar je geen Excel bij nodig hebt) OF methode 2 (die basically inhoudt: [som van de fooi / gewerkt aantal uren(medewerkers totaal)] * [gewerkt aantal uren per medewerker]
Bedankt voor je reactie! Methode 2 is de manier we het nu doen en het graag willen blijven doen! Hebben tegenwoordig niet heel veel contant geld meer. Alleen pakken we nu elke periode gewoon wat er in de kassa ligt om op het bedrag te komen van de gekregen fooi. Zoeken een manier om het slim te verdelen wat we dan hebben. Zoals ik hierboven heb benoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:25

SeatRider

Hips don't lie

Slammer2016 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:12:
[...]
Bedankt voor je reactie! Methode 2 is de manier we het nu doen en het graag willen blijven doen! Hebben tegenwoordig niet heel veel contant geld meer. Alleen pakken we nu elke periode gewoon wat er in de kassa ligt om op het bedrag te komen van de gekregen fooi. Zoeken een manier om het slim te verdelen wat we dan hebben. Zoals ik hierboven heb benoemt.
Kun je bij jullie fooi bijpinnen? Zo ja, hoe verreken je dat dan?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Slammer2016 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:05:
[...]

Nog even over de bonnetjes. Dit is niet om kasverschillen af te dekken. Dit gaat om bonnetjes van medewerkers die zelf iets bestellen bij ons buiten werktijden en sluitingsdrankjes om. Wanneer ze bijvoorbeeld na werk nog zin hebben in een lekker stukje flees kan je ervoor kiezen om dit te betalen van je fooi of gewoon het gelijk zelf af te rekenen.
Duidelijk, maar dan werkt je opbouw uit je eerste post niet goed. Daarbij bereken je de totale fooien minus de onbetaalde bonnetjes. Waarmee je de fooi per uur berekent, maar dit systeem houdt in dat elke medewerker meebetaald aan nog niet betaalde bonnetjes per medewerker. Lijkt mij dat je dit wilt corrigeren als je het "eerlijk" wilt doen. Zodat de medewerkers voor hun eigen onbetaalde bonnetjes betalen. Waardoor je de onbetaalde bonnetjes in het laatste excel in mindering brengt van de toegekende fooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
TheFes schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:12:
Het is natuurlijk nogal de vraag of je uberhaupt met de beschikbare geldeenheden een verdeling kunt maken.
Stel je heb 2 briefjes van 50 fooi. Als je dan al met meer dan 2 mensen bent, kun je dat nooit verdelen zonder het te wisselen.
Precies nu gaat het uiteindelijk om meer dan 50 medewerkers dus dat moet het probleem niet zijn. Normaliter gebruiken we ook saldo's aangezien je nooit op het juiste bedrag kan uitkomen. Aan het einde kom je altijd een bedrag te kort. Misschien is het wiskundig ook totaal niet mogelijk wat ik vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou dat hele: 'we hebben 50 munten van 20ct en die moeten we verdelen met de fooi' gewoon vergeten gezien je toch maar één keer per seizoen fooi lijkt te verdelen. Alles op één hoop dan uitbetalen en daarvoor moet je eventueel geld gaan wisselen. Dat maakt het veel makkelijker dan wat je nu probeert en wat uiteindelijk toch niet gaat werken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
patviev schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Duidelijk, maar dan werkt je opbouw uit je eerste post niet goed. Daarbij bereken je de totale fooien minus de onbetaalde bonnetjes. Waarmee je de fooi per uur berekent, maar dit systeem houdt in dat elke medewerker meebetaald aan nog niet betaalde bonnetjes per medewerker. Lijkt mij dat je dit wilt corrigeren als je het "eerlijk" wilt doen. Zodat de medewerkers voor hun eigen onbetaalde bonnetjes betalen. Waardoor je de onbetaalde bonnetjes in het laatste excel in mindering brengt van de toegekende fooien.
Sorry voor de onduidelijkheid! De openstaande bonnentjes staan buiten de fooi per uur berekening. Deze worden van het bedrag per persoon afgehaald. Dus als iemand 30 euro fooi heeft en 10 euro aan open rekening heeft wordt het van de 30 euro afgehaald. Verder in de berekening wordt er niks gedaan met de bonnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
True schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:17:
Ik zou dat hele: 'we hebben 50 munten van 20ct en die moeten we verdelen met de fooi' gewoon vergeten gezien je toch maar één keer per seizoen fooi lijkt te verdelen. Alles op één hoop dan uitbetalen en daarvoor moet je eventueel geld gaan wisselen. Dat maakt het veel makkelijker dan wat je nu probeert en wat uiteindelijk toch niet gaat werken.
Misschien is de manier hoe we het nu doen ook wel de slimste manier, doen nu fooi elke 8 weken dus elke 2 periode. Maar misschien is het ook te veel werk voor de tijdswinst die je eruit haalt

[ Voor 5% gewijzigd door Slammer2016 op 27-07-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Slammer2016 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid! De openstaande bonnentjes staan buiten de fooi per uur berekening. Deze worden van het bedrag per persoon afgehaald. Dus als iemand 30 euro fooi heeft en 10 euro aan open rekening heeft wordt het van de 30 euro afgehaald. Verder in de berekening wordt er niks gedaan met de bonnetjes.
Je Excel spreekt je tegen ;-) aangezien je om de fooi per uur te bereken de cel T13 'Totaal - aftrek' gebruikt. Om dit in Excel te verwerken heb je dan weer een extra tabel nodig met medewerkers en hun onbetaalde bonnetjes.

Oh en de formule is verkeerd je deelt nu de gewerkte uren door de fooien, maar ik zou dit andersom doen.

Ga nog even puzzelen of je het saldo en het beschikbare geld kan matchen.

[ Voor 6% gewijzigd door patviev op 27-07-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is naast de fooi meer cash. Ruil de grote briefjes in voor kleine en je hebt geen probleem. Of, maak fooi over via Tikkies of de bank.

Of het is een huiswerkvraag, dan is het nodig dat je zelf de werkwijze en concept-formules beschrijft :P
Misschien wil je dan naar varianten van Wikipedia: Knapsack problem kijken

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
patviev schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:22:
[...]

Je Excel spreekt je tegen ;-) aangezien je om de fooi per uur te bereken de cel T13 'Totaal - aftrek' gebruikt. Om dit in Excel te verwerken heb je dan weer een extra tabel nodig met medewerkers en hun onbetaalde bonnetjes.

Oh en de formule is verkeerd je deelt nu de gewerkte uren door de fooien, maar ik zou dit andersom doen.

Ga nog even puzzelen of je het saldo en het beschikbare geld kan matchen.
Bedankt voor je oplettende oog! Wat ik bedoeld in T13 is de aftrek die je eronder ziet staan van 10% wat richting de personeelsfeest pot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Slammer2016 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:05:
[...]
(...)Op een gegeven moment heb je na een aantal medewerkers niet meer de vrijheid omdat de muntstukken en briefjes opraken(...)
En er is niet een kassa naast de fooienpot? Of een kluis(je) met geld?
Granted, mijn ervaring zijn (zoals ik al aangaf) uit de guldentijd... een tijd dat pinnen nog niet normaal was in de kroeg, en al helemaal niet per rondje of drankje. Maar er werd met enige regelmaat afgeroomd en omgewisseld.
In jouw voorbeeld is (in principe) het inderdaad mogelijk dat een medewerker zijn fooi volledig in munten krijgt... en dat de uitbater vervolgens weer ergens muntgeld moet gaan kopen...
Het is mijn inziens veel eenvoudiger om de uit te betalen hoeveelheid te berekenen, en je niet blind te staren op in welke coupures die fooi is binnengekomen

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Je hebt al fooi per uur uitgerekend
Die hoef je alleen nog maar te vermenigvuldigen met het aantal gewerkte uren van de medewerkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de fooi per event/avond/dienst verdelen. Zo kom je ook nooit in de knoei met de mensen die op dat moment niet hebben gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:36

g0tanks

Moderator CSA
sypie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:49:
Ik zou de fooi per event/avond/dienst verdelen. Zo kom je ook nooit in de knoei met de mensen die op dat moment niet hebben gewerkt.
Ik weet niet of dat het probleem makkelijker maakt. Ook op één avond kunnen mensen verschillende uren werken, dus je moet sowieso iets met tijd doen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
sypie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:49:
Dat is ook geen probleem, iedereen werkt per periode sowieso een aantal uur. De fooi zal dan niet hoog zijn maar denk niet dat het dan makkelijker wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-10 14:40
D-dark schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:41:
Je hebt al fooi per uur uitgerekend
Die hoef je alleen nog maar te vermenigvuldigen met het aantal gewerkte uren van de medewerkers
Hij wil juist berekenen hoe hij het best kan verdelen, met de beschikbare geldeenheden die hij tot zijn beschikking heeft.
Gaat dus niet om het exacte bedrag, maar om een exacte verdeling met de munten en briefgeld die hij heeft.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

TS wil briefgeld in random coupures blijven uitdelen. maar de waarde kan ook gebruikt worden als krediet om aan de bar iets te nuttigen nog voordat er iets is uitgedeeld.

Ik vermoed dat een 100% eerlijke verdeling hierdoor een 'bij benadering' blijft.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Slammer2016 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:56:
[...]
…maar denk niet dat het dan makkelijker wordt
Ik denk het wel: net even de berekening in orde gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msohdajFnESBK9gFuuigS4gCVxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cQWuCuaVY6FqWgvkhi5coYQc.png?f=user_large

Desgewenst kun je per werknemer ook nog een apart tabblad bijhouden om het totaal aan het eind van een periode uit te keren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:38
Om het jezelf makkelijk te maken:
1 Vergeet de briefjes en munten
2 Er is X fooi en er zijn Y uur gewerkt, dan weet je de de fooi per gewerkt uur.
3 Bereken per medewerker het saldo (fooi - openstaande bonnen)
4 Verreken de uitbetaling (saldo - uitbetaling = tegoed)
5 Neem het tegoed mee naar de nieuwe periode

Op deze manier kun je iemand die € 21,38 moet krijgen € 21 geven en dan neemt men die € 0.38 mee naar de volgende periode

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
bregweb schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:03:
Om het jezelf makkelijk te maken:
1 Vergeet de briefjes en munten
2 Er is X fooi en er zijn Y uur gewerkt, dan weet je de de fooi per gewerkt uur.
3 Bereken per medewerker het saldo (fooi - openstaande bonnen)
4 Verreken de uitbetaling (saldo - uitbetaling = tegoed)
5 Neem het tegoed mee naar de nieuwe periode

Op deze manier kun je iemand die € 21,38 moet krijgen € 21 geven en dan neemt men die € 0.38 mee naar de volgende periode
Voor de duidelijk en voor anderen dit is de manier hoe het nu gebeurt! Ben opzoek naar een manier om de briefjes en munteenheden dan goed te verdelen zodat ik uiteindelijk op die 21 euro kan uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het klinkt trouwens verdacht veel als gewoon extra loon, die fooien... Afhankelijk van hoeveel je gewerkt hebt, een deel gaat naar de personeelsvereniging, uitbetaling gaat via de werkgever... @Slammer2016 denk je aan de wetgeving? Ik heb geen idee om hoeveel het gaat, maar misschien is het handiger om dit allemaal via de salarisadministratie te laten lopen ipv via een Excel-lijstje buiten de boeken om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Icephase schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:07:
Het klinkt trouwens verdacht veel als gewoon extra loon, die fooien... Afhankelijk van hoeveel je gewerkt hebt, een deel gaat naar de personeelsvereniging, uitbetaling gaat via de werkgever... @Slammer2016 denk je aan de wetgeving? Ik heb geen idee om hoeveel het gaat, maar misschien is het handiger om dit allemaal via de salarisadministratie te laten lopen ipv via een Excel-lijstje buiten de boeken om.
maar dan doet de BLD ook een graai in de fooienpot, dat wil TS waarschijnlijk voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

JJ Le Funk schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:10:
[...]

maar dan doet de BLD ook een graai in de fooienpot, dat wil TS waarschijnlijk voorkomen.
Vooropgesteld; ik ken de relevante (belasting)wetgeving niet goed genoeg om te zeggen of dit wel of niet belast loon is. Maar er even van uitgaande dat er een vrijgestelde voet is (kan ik me namelijk best voorstellen voor fooien) dan nog is het belangrijk om alles via de boeken te laten lopen. Als TS inderdaad aan belastingontduiking wil doen is dat uiteindelijk zijn eigen keuze, maar het lijkt me niet dat we hem dáár mee moeten gaan helpen?

[ Voor 37% gewijzigd door Icephase op 27-07-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:38
Slammer2016 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:05:
[...]
Voor de duidelijk en voor anderen dit is de manier hoe het nu gebeurt! Ben opzoek naar een manier om de briefjes en munteenheden dan goed te verdelen zodat ik uiteindelijk op die 21 euro kan uitkomen.
Nee, in mijn voorbeeld heeft Jantje recht op € 21.38, maar hij krijgt niet exact € 21,38. je geeft wat je hebt aan briefjes en munteenheden.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
Ik denk dat het te ingewikkeld wordt wat ik vraag. Wil iedereen bedanken voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Icephase schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Vooropgesteld; ik ken de relevante (belasting)wetgeving niet goed genoeg om te zeggen of dit wel of niet belast loon is. Maar er even van uitgaande dat er een vrijgestelde voet is (kan ik me namelijk best voorstellen voor fooien) dan nog is het belangrijk om alles via de boeken te laten lopen. Als TS inderdaad aan belastingontduiking wil doen is dat uiteindelijk zijn eigen keuze, maar het lijkt me niet dat we hem dáár mee moeten gaan helpen?
dan heeft dit topic geen bestaansrecht, tenzij TS ons kan overtuigen dat er ook/eerst een reservering voor de inkomstenbelasting zal worden berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
Icephase schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Alles gebeurt gewoon netjes volgens de regels van FNV Horeca en de Belastingdienst. Dit is geen opzichzelfstaande kleine horeca zaak dus alles dient volgens de regels te gebeuren zoals elke zaak dat eigenlijk moet. Dus lijkt me niet nodig om hier een discussie hierover te starten. Doel was om eerst het fooi verdeel makkelijker te maken maar dit is dus niet op een makkelijke manier te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D-dark

Je begint met het opdelen van de grootste briefjes totdat je boven de waarde uitkomt.

In principe weet je de aantallen dus kan je in een kolom ernaast weergeven wat er nog over is of opgebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
D-dark schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:22:

Top bedankt dat maakt het in ieder geval al iets makkelijker! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Slammer2016 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Alles gebeurt gewoon netjes volgens de regels van FNV Horeca en de Belastingdienst. Dit is geen opzichzelfstaande kleine horeca zaak dus alles dient volgens de regels te gebeuren zoals elke zaak dat eigenlijk moet. Dus lijkt me niet nodig om hier een discussie hierover te starten. Doel was om eerst het fooi verdeel makkelijker te maken maar dit is dus niet op een makkelijke manier te doen.
Jij bent de werkgever toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Verdeling van de fooien is normaal iets dat het personeel zélf regelt, en niet de werkgever:
https://www.fnvhoreca.nl/...0belastingaangifte%20doet.

Ook wat je doet door onbetaalde bonnetjes in te houden op de fooi, mag zo te lezen niet. De opmerking 'alles gebeurt gewoon netjes volgens de regels van FNV Horeca' waag ik dus te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
Icephase schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:25:
[...]

Jij bent de werkgever toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Verdeling van de fooien is normaal iets dat het personeel zélf regelt, en niet de werkgever:
https://www.fnvhoreca.nl/...0belastingaangifte%20doet.

Ook wat je doet door onbetaalde bonnetjes in te houden op de fooi, mag zo te lezen niet. De opmerking 'alles gebeurt gewoon netjes volgens de regels van FNV Horeca' waag ik dus te betwijfelen.
Nee werknemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Slammer2016 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:05:
Misschien heel simpel gedacht, hoor, maar pleur die muntjes en briefjes samen met de rest van het geld in de kassa en betaal iedereen waar ie recht op heeft. Of is het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om te weten hoe je iemand 21,38 (of inderdaad gewoon 21 euro) uitbetaald?

Waarom zou je de uitbetaling per se willen doen met exact dezelfd emuntjes en briefjes die in de fooienpot zitten? Behalve dan om jezelf het leven lastig te maken?

Overigens, zoals al eerder opgemerkt: fooi per uur is niet hetzelfde als uur per fooi ;) 4k fooi in 7k uur is geen 1,84 euro per uur, maar 1,84 uur per euro.

[ Voor 71% gewijzigd door Dido op 27-07-2023 15:41 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ah ok. Dan blijft nog wel mijn opmerking over 'onbetaalde bonnetjes' staan; die zijn voor rekening van je werkgever, niet voor rekening van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Icephase schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:27:
[...]

Ah ok. Dan blijft nog wel mijn opmerking over 'onbetaalde bonnetjes' staan; die zijn voor rekening van je werkgever, niet voor rekening van jullie.
Dit heeft TS al benoemd. Het gaat niet om klanten niet betalen, maar om werknemers die iets bestellen en open laten staan. Die worden verrekend met de te-ontvangen fooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammer2016
Icephase schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:27:
[...]

Dit is nogmaals eigenbesteding. Dus als ik bijvoorbeeld na mijn sluitdrankjes van de baas nog twee bier wil moet ik die zelf betalen. Dat kan ik gelijk doen of de bon op mijn naam laten zetten en hem van de fooi betalen want dat is uiteindelijk mijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Slammer2016 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:38:
[...]

Dit is nogmaals eigenbesteding. Dus als ik bijvoorbeeld na mijn sluitdrankjes van de baas nog twee bier wil moet ik die zelf betalen. Dat kan ik gelijk doen of de bon op mijn naam laten zetten en hem van de fooi betalen want dat is uiteindelijk mijn geld.
Maar je wil dus in de eerlijke verdeling van de fooi tussen jou en je collega's wél je eigen barbestellingen mee gaan nemen? 8)7

Ik zou het lekker gesplitst houden. Mooi dat jij wil meewerken aan het eerlijk delen van fooien, maar bestellingen vallen daar dan niet onder, tenzij jij van je baas weer een lijst krijgt met wat iedereen moet aftikken.
Lekker simpel; alles op één hoop, kijken wie wat krijgt, en dan evt. grotere briefjes breken in de kassa. Moet de baas maar zorgen dat de onbetaalde bestellingen betaald worden door de juiste persoon en dat de kassa weer gevuld wordt met het nodige brief/muntgeld.

Jij als gelijke collega hebt niks te maken met geld dat nog aan de baas betaald moet worden, dat moeten ze zelf maar regelen. Ga je dat wel doen dan kom je snel in een grijze situatie terecht waar jij een functie op je neemt die je als gelijke collega niet moet willen.
Pagina: 1